Jag vet inte hur jag ska göra

Hej.

Jag har följt den här platsen och tagit del av många resor. Jag har svarat på några historier, men aldrig delat min egen.

Jag känner mig redo nu, och det kan nog bli både långt hoppigt.

Min familj var min numera exman och vår dotter snart 19 år.

Vi var tillsammans 26 år varav 23 år som gifta. När vi 1997 möttes en natt på en krog i Stockholm (det är ju en storstad så jag känner inte att jag har anledning att inte berätta det), så var det under en tjejträff, med högstadievänner, och som vi gjort ett antal år, som en tradition. Vi var alla 30+, och jag var alltid den ”ordentliga”, hade alltid haft koll på allas välmående och att ingen spårade ur, alltså ända sen alla år när vi var tonåringar.

Jag var vid tillfället i mitt första äktenskap med en man jag hade träffat vid 17 års ålder, men var i en skilsmässoprocess. Jag hade ingen som annan helst ambition att gå in i ny relation, men blev totalt däckad av killen på krogen. Det var givetvis inte ok mot mannen jag skulle skiljas från!

Som tillägg vi hade inga barn, men av hänsyn till honom delade jag ändå räntekostnaderna på vårt hus som var hans livsverk (hantverkare som med hjälp av sin tillika hantverkare pappa) där han satte mest varenda spik, i tre år. Överenskommelsen var att när han evt träffade en annan, så skulle jag kliva ur det ekonomiska ansvaret. Vi hade inte ens gjort en bodelning, så allt utom mina personliga tillhörigheter, var kvar. Sen fick jag så småningom klart för mig, efter ett ändrat beteende från honom att jag hade betalat över ett år, när hans nya hade flyttat in med 2 barn.

Blixtnedslaget på krogen och jag fortsatte samtidigt under de åren vår relation. Efter 6 månader (hade ett tillfälligt boende fram tills då) började vi leva ihop i gemensam bostad. Det var inte helt okomplicerat för mig. Jag visste att han haft ett längre förhållande, sen efter det en omogen festprisse som hade haft många tjejer, one night stands, några lite längre. Han var ärlig med det. 1996, året innan vi träffades, hade han en relation med en gift kvinna från USA, som jobbade på ett företag in Stockholm en kort period. Han sade att han var i samma läge som mig, nej in ny djupare relation var han inte mogen för. Han sade att passar det här förhållande inte mig, så är dörren där. Jag inser idag att jag redan då började krypa, bara sög i mig minsta lilla bekräftelse. 26 år sen…

Han var och är väldigt dedikerad till båtliv i Stockholms skärgård. Jag hade när vi träffades ingen erfarenhet av det, men fann det väldigt trivsamt och härligt, lärde mig släppa ankar, lägga till, knopar.

Vi köpte hus, och då hade jag fortfarande inte bodelat med min exman, betalade fortfarande. Min blixt (som i nutid nu blivit ex) respekterade min inställning men tyckte att mitt, då, ex var en skit, parasit, oärlig, svikare.

Lång bakgrund jag tror är viktig i sammanhanget. Blixtens förhållande ett år tidigare med amerikanska kvinnan präglade mig mycket. Hon skickade regelbundna kärleksbrev, benämnde mig som hans förströelse tills de skulle återförenas. Blixten dolde inte, jag fick läsa. Men han försäkrade aldrig mig att det inte fanns en möjlighet att de skulle just återförenas, Det gav mig mardrömmar, jag grät i sömnen i åratal. Han väckte mig för att bryta mardrömmen, jag slingrade mig om honom, han lovade om och om igen vid dessa tillfällen att jag kunde släppa dessa hjärnspöken, han skulle aldrig någonsin lämna mig.

Vi ville ha barn. Några år gick och vi blev eniga om att vi behöver gå igenom en infertilitetsundersökning. Jag var 36 och han 3 år yngre. Innan vi hann få tid i kön blev jag gravid, men det slutade dramatiskt med utomkved, där det bedömdes som att det var nära att det skulle slutat illa om vi kommit in senare. Han var en klippa, vilket han även varit i många andra situationer, bland annat när min yngre bror dog.

Vi påbörjade IVF. Han behövde sitta på en toa med bägare och prestera utlösning. Jag fick ta sprutor på egen hand, hormoner som rusar i hela kroppen, jag blev helt personlighetsförändrad. Vi led men han vek inte från ”vår sida”. Det ledde till några graviditeter, vi var gravida några gånger, men de slutade varje gång med att fostret dog tidigt.

Men till sist… Efter massor med kontroller på vägen var vi framme i v 20. Vården sade att nu! kan vi räkna hem det! Men plötsligt kände jag att något var fel. Så var det. Då gav vi upp får jag sade att jag gör det inte igen.

Jag föreslog adoption. Efter många diskussioner, resonemang, landade vi i att vi jobbar för att det ska bli vår väg. Efter många samtal, socialnämndsbeslut, godkännande från landet vi valde fick vi till slut vår juvel, vår högst prioriterade alla kategorier. Det var för 18 år sen, 2005. Vi ville även få ett syskon, men omständigheter satte krokben.

Jag berättar det här för att jag vill ge vår bakgrund.

Och nu sitter jag i en bostadsrättslägenhet. Han bor kvar i vårt hus. Det finns så många saker jag skulle kunna berätta om varför det blev så, som jag skulle kunna uppröra om.

Han har under 2 års tid velat skiljas. Han krävde att jag skulle skriva över huset på honom, som enskild egendom, då januari 2022. Det handlade om avgångsvederlag som tog slut så det blev a-kassa. Han ville säkra upp att få ta över lånen innan a-kassa blev hans inkomst. Han lovade 1000% att han skulle gå i familjerådgivning, vi skulle lösa det här! Jag skulle ha skuldebrev på min andel. Han fick huset. Jag skrek, gapade, bönade , bad (finns inspelade samtal) om mitt skuldebrev, vilket han vägrade skriva på, och som jag också insåg måste bli enskild egendom, alternativt att skuldebrevet måste vara på dubbla beloppet, annars blir ju hälften iaf hans giftorätt.

Jag har flyttat, sen mitten på september, han har givetvis en ny, som han påstår att han träffat på nätet efter att jag flyttade (under skilsmässan innan att betänketiden och han begärt att skilsmässan gått igenom).

Han har blockat mig överallt, den enda kommunikationskanalen är mail, bodelningen är så infekterad, han kramar pengar. 37:50 kr för ett grenuttag ska han ha kvitto på.

Nu har jag skrivit en lååång bakgrund och vill idag avsluta med att jag känner mig så dumpad, övergiven, oförstående, vilse, kränkt att jag har ingen som helst ork för hur jag ska ta mig vidare. Jag har många fina vänner som funnits här, men nu tycker de att jag får ta mig i kragen. HUR gör jag det?

1 gillning

Tror du behöver en riktig samtalskontakt, någon som kan hjälpa dig reda i trådarna, känslorna, dåtid, framtid mm. Bra att du börjar skriva här oxå. Ta sig i kragen är ett rätt kasst uttryck tycker jag. Ungefär som “nä men nu skall jag fly från mina känslor och problem och bli en glad flicka igen”. Not working. Du behöver denna tiden för att sörja, ro om dig själv, lära känna dig själv igen, må bra med dig själv. Otäckt…ja!

3 gillningar

I den här värsta krisen i mitt liv, totala sammanbrott, panikångestattacker, hysterisk gråt, helt slut i en veckas tid, sökte jag hjälp. 1177, psykiatriska jourteamet, vårdcentralen, husläkaren, blev vidareskickad av alla instanser tillbaka till de jag redan pratat med. Det i sig är en prestation, att ringa, ringa, ringa på telefontiden, kön är full, återkom… mitt i det inser jag att om inte jag till min natur är en som inte ger sig, hade jag då hoppat från 9:e våningen? Jag var jävligt nära!
Till sist förstod jourteamet att här är det kris. Varje dag samtal, hembesök ett par gånger, kurator kopplades in, samtal, samtal, samtal…
Utan det hade jag nog inte levt idag.
Men det är drygt 5 månader sen jag flyttade och jag har fastnat totalt.
Nästa vecka ska jag påbörja PDT. Allt som erbjuds i regionen är KBT. Det har jag gått tidigare, det är effektivt om man klipper bort orsaken till känsla-reaktion-beteende. Jag behöver lära om, gå i mentala grundskolan.
Jag hoppas förtvivlat att PDT ska hjälpa mig vidare.
Jag saknar, är tom, och ser ingen meningsfull framtid. Hela jag, min identitet, min mening är borta.
Och han sitter där med sin nya, iskall, otrevlig, anklagar mig, kallar mig elaka saker, som att jag är en dålig mamma, sjuk människa, psyksjuk, fet padda, kärring…
Vi har som tur är väldigt lite kontakt, det som är rör sig om bodelningen. Vilken han också tagit herraväldet över. Om jag inte skriver på så får jag inte ditt och datt. Det är väldigt infekterat.
Rörigt och nedskrivet som det bubblar upp i huvudet och ner i fingrarna som skriver.
Jösses, vilken röra :smiling_face_with_tear:

1 gillning

Du behöver en advokat asap !!!

2 gillningar

Vad skönt att du kom igenom det allra mest kritiska :heart:

Bodelning: Jag rekommenderar dig också att ta in en jurist. En sakkunnig att luta dig emot. Sedan vill jag bestämt rekommendera dig att inte “gå med” på något han kräver, absolut inte vara snäll. Det har man inget för i längden och jag tror att du kommer att ångra dig senare.

Vad det gäller ditt mående har jag svårare att ge råd. Det är ändå ganska snart, det är inte konstigt att du fortfarande mår dåligt. Hur fungerar det med din dotter i allt det här?

1 gillning

En kväll i somras innan jag flyttade ut, träffade jag en kompis och drack lite vin. När jag kom hem var ingen annan där. Jag fortsatte dricka i min ensamhet, hur korkat som helst. Dottern och blivande ex kom hem och fann mig bra full. Min dotter hade inte sett mig sån förut.
Efter den händelsen krävde hon nolltolerans, AA-möten, fullständigt rabiat och orimligt beteende, som hennes pappa eldade på. Det var tydliga bevis på att jag var en sjuk människa, och en dålig mamma. Om jag inte gjorde som hon sade skulle hon inte bo med mig alls.
Fram till mitten på december drack jag inte en droppe alkohol, utan någon ansträngning alls. Jag har inga alkoholproblem, har aldrig haft, men hon lyssnar inte på det örat. I december skulle jag ha glöggmingel i min nya bostad. Jag berättade för henne i förväg att jag tänkte dricka alkohol vid det tillfället. Det blev inga scener av det, hon flyttade inte ut. Jul och nyår förflöt, en tung och tuff tid för mig.
Vid det laget hade det kommit fram att mitt blivande ex träffat en ny, vilket han smög med och ljög om, inför sin dotter som frågade honom flera gånger och han förnekade, fast han på helger - även när hon bodde hos honom - skulle på middag än hit än dit hos vänner som han plötsligt återupptagit kontakt med. Han skulle sova kvar med ursäkten att han ville kunna ta någon öl, och därför inte kunde köra. Utöver det var han ofta oanträffbar för henne, men hon trodde honom.
När det på grund av hans egen klantighet - en resebokning för 2 till Kanarieöarna hamnade i vår gemensamma mejllåda och i familjekalendern - till sist uppdagades, blev jag galen, hon blev galen. För hennes del blåste den krisen över förvånansvärt snabbt. Hon som uppfostrats till att lögner inte är ok överhuvudtaget. Vi har lärt henne att inte ljuga oavsett hur illa något är, att det är alltid bättre att berätta som det är, och jag förstod inte riktigt eftersom hon verkligen har sanningen som ett av sina patos.
Jag jobbade hela hösten hårt på att göra bra saker för mig, stödsamtal, stödsamtal, stödsamtal, aktiviteter, teater, utställningar, musikaler, middag med vänner osv. Det var en berg och dalbana, men sakta blev dalarna mindre djupa när veckorna gick.
Någon vecka in på nya året kommer dottern en lördagskväll för att hämta en sak mitt i att jag lagar scampipasta och har valt att ta ett glas vitt vin. I min enfald trodde jag att hon hade insett att hennes krav var orimliga, fast vi hade inte pratat om det, vilket var ett misstag.
Hon blir fullkomligt rasande, tar fram Ikea-kassar, resväska och slänger ner alla sina saker. Hon flyttar kort och gott. Sen dess har hon vägrat att bo här, kraven är tillbaka.
Hon och jag går hos familjerådgivningen, hon skickar sms till mina väninnor, min syster om att hennes mamma är alkoholist men att jag vägrar behandling. Jag tar leverprover, har jättefina värden, men hon bryr sig inte om det. Jag har haft kontakt med Beroendecentrum, de ser ingen anledning att jag ska gå där. Ingenting hjälper.
Jag har bestämt mig för att jag inte tänker lova henne att jag aldrig mer ska dricka ett glas vin, för jag vill inte ha det så, vägrar att min unga vuxna dotter ska ta makt över mitt liv. Dessutom skulle jag ju ljuga… Moment 22…
Samtalsklimatet är för mig som att navigera i krossat glas. Hon är oerhört hård, sur, berättar inget om sitt liv, sin skola, vänner, fritid, säger respektlösa saker till mig.
Familjerådgivningen har i alla fall hjälpt till så vi har en överenskommelse att jag inte dricker alkohol i hennes sällskap, eller har druckit alkohol om vi hörs på telefon.
Så nu inleder hon mer eller mindre varje samtal med att fråga om jag har druckit. Det är oerhört provocerande!
Vi har setts ca 5 gånger sen nyår, familjerådgivningen borträknad.
Men när sportlovsresan till Alperna med väninnor är en katastrof där föräldrar har fått kliva in, pga en högst oseriös researrangör så är det mig hon vänder sig till för hjälp. Hennes pappa var med sin nya på restaurang, hade precis fått in maten. Men hann i alla fall säga att oj, det var tråkigt. Lycka till!
Hur det blir framöver har jag i nuläget ingen aning om. Jag blev med anledning av hennes uttåg tillbakakastad in i mörker, dunsade hårt i kolkällargolvet. Där är jag nu, jag mår väldigt dåligt igen. Allt mitt jobb med mig själv är bortblåst, jag är som en vålnad, orkar inget, vill inget, hatar mig själv för hur jag misslyckats som partner, vän, mamma.
Så nu försöker jag skriva av mig här, det blir långa inlägg. Jag behöver sortera mina tankar, händelserna, skriva ner. Det är först nu jag börjat skriva. Hoppas det kommer att ha någon terapeutisk effekt.

1 gillning

Vilken fruktansvärd berättelse :scream:

Att skriva ner är fruktansvärt jobbigt. Det leder till många tårar just nu.

1 gillning

En riktigt tuff historia du behöver både en advokat och samtals stöd !! Ta hand om dej

Jag har och har haft samtalsstöd sen ett par veckor efter att jag flyttade,
Nästa vecka ska jag påbörja psykodynamisk terapi.

2 gillningar

Jag har ansökt om bodelningsförrättare.
Då fick han minsann eld i baken.
Men just nu är han på den där jävla resan till Kanarieöarna, så en veckas paus.
Ansökan går ju att återta, men det får dröja, först upp till bevis för hans del.

2 gillningar

@Kusinvitamin
.
Vilken jäkla story, starkt av dig att ta tag i spritproblemet, men din dotters utfall förstår jag inte - att ringa/smsa till alla är magstarkt.

1 gillning

Det förstår jag verkligen, så dåligt och faktiskt ledsamt beteende från din stora dotters sida. Men alla barn är olika och en del är besvärliga av olika anledningar som definitivt inte alltid handlar om mammans fel, kanske inte ens oftast…

Jag har två döttrar som är lika olika som natt och dag, den ena har sedan hon blev tonåring tagit ut alla sina frustrationer på mig, aldrig på sin pappa… och då menar jag ALDRIG.

Jag kan tänka mig, utan att veta, att med er historik när ni äntligen fick er dotter så kanske det inte alltid varit så lätt att sätta gränser för henne och hon har kanske eventuellt blivit lite chef i huset. Vi hade inte just det problemet, även om mina barns pappa var/är extremt konflikträdd, så all gränssättning ankom på mig att både sätta och upprätthålla. Hon som konfliktat med mig är dessutom väldigt lik mig i temperament. Extrovert, verbal, relativt kort stubin osv. och hon har alltid “tävlat” och försökt vinna över mig. Jag har inte låtit henne vinna (i efterhand kanske lite för sällan) vilket lett till starka konflikter. Men tillika så är det mig hon har jämfört sig med, revolterat mot, men ändå alltid stött och blött allt med mig. Så det är ju ett tveeggat svärd kan man säga, på både gott och ont.

Men din nästintill vuxna dotters sätt gentemot dig (och som jag förstod så är du uppriktig i att du faktiskt INTE har några som helst alkoholproblem) gällande hennes kontrollbehov och sätt att demonstrera det över dig både gällande alkoholintag och annat är faktiskt helt oacceptabelt enligt min mening. Hon är varken din chef eller din förälder och hon beter sig faktiskt mycket illa.

Du kanske måste sätta tydligare gränser för henne, kosta vad det kosta vill. För blir man successivt slav under sina egna barns nycker då blir livet mycket besvärligt och man gör verkligen inte sina barn någon tjänst genom att obemärkt tillåta/acceptera att dom beter sig på det här sättet. För det kommer aldrig i världen att funka i en annan nära relation där och när hon blir trygg nog för att börja domdera över någon annan.

Bara mina känslor när jag läser det du beskriver, kanske stämmer det inte alls in på er relation och då kan du bara lämna det åt sitt öde :revolving_hearts:

4 gillningar

Vår dotter har varit - nåja - relativt konfliktfri. Dock är det på samma sätt som du beskriver dig själv. Jag har temperament, är verbal, kort stubin, argumenterar, lyssnar, säger inte nej “bara för att” det är kan verka enklast. Hon har inte varit chef i familjen, där har vi varit tydliga, men uppmuntrat att hon ska stå upp för att föra sin talan, överväga sina gränser etc. Ibland har vi himlat med ögonen i smyg över skitargument, hon kan definitivt få en sten att hoppa! Just nu på gott och ont.
Det har inte funnits revoltbeteende som inte är mer än självklart i en tonårings utveckling, kanske för att hon och jag har haft ett samtalsklimat där vi resonerat, lyssnat på varandra.
Hennes pappa har inte alls varit smidig på samma sätt. När han är/varit på väg att “förlora” en diskussion så har han pekat med hela handen. Om hon inte lägger av så hotar han med att bli sur, arg och dödar därmed diskussionen. Det är ett mönster han använt mot mig också.
Jag har varit projektledare i familjens AB. Han har mest intagit rollen kul pappa, när det passat honom. Han har fortsatt samma mönster som hans egen pappa gjorde.
Precis som du skriver, tydliga gränser, och nu har jag definitivt satt ner foten. Det här kommer hon inte att få vinna!
Tack för input, det stärker mig i mitt beslut, att jag bestämt mig för att inte vara hennes dörrmatta.
Sen kommer jag säkert att skriva långa inlägg fortsatt, för nu har proppen gått ur, tror jag.
Då syftar jag till min relation till hennes pappa, där hon tycks ha anammat hans stil.

1 gillning

Sportlovet i alperna blev ändå bra, tack vare oss föräldrar (då menar jag kompisarnas föräldrar, för hennes pappa lade inte två strån i kors). Det var en del icke-fungerande saker fortsatt men inget som inte gick att lösa, bland annat för att vi föräldrar skickade pengar till frukost eftersom arrangemanget var katastrof. Det kändes bra för mig och de andra föräldrarna att vi kunde bistå.
Sen är det hemresa i buss. Ungdomarna var mer eller mindre sjuka hela bunten. På söndagen var det hemkomst beräknad till kl 14, men det blev inte förrän 19. Två timmar innan beräknad ankomst börjar jag smsa henne för att kolla status på ankomst. Inget svar på varken sms, telefon, facetime. Halv två när det är en halvtimme kvar till ankomst får jag via en annan mamma veta att de är i Markaryd, så det var ju då lätt att räkna ut att det är rejält försenat.
Samtidigt svarar hon att hon är sjuk, sover och att jag ska sluta spamma henne, för hon kommer ändå inte att svara.
Till slut är de framme och motvilligt hämtar jag henne, för jag tycker att hon verkligen inte förtjänar att få skjutsen. Efter några minuter i bilen berättar hon att hon ska på anställningsintervju för extrajobb. Då kläcker dottern ur sig att “hon är så gullig och snäll” om hans nya, och hon har varit inblandad i att få intervjun, då den nya jobbar i den branschen. Jag brister okontrollerat ut i gråt, för det är så smärtsamt att höra och så känslokallt av henne att uttala sig så, och hon vet hur dåligt jag mår av att höra om hennes pappas nya. Hennes kommentar till att jag är så ledsen är att “jag trodde vi skulle kunna ha trevligt. Skärp dig”. För en 18-åring tycker jag inte det är ok att säga så till en person som gråter och är i upplösningstillstånd, särskilt inte när det är hon som satt igång det.
Hon skulle sova här men tog min bil till boendet hos pappan. Han är inte hemma för han är ju på sin “kärleksresa” på Kanarieöarna. Jag söker stöd hos honom i hur fruktansvärt respektlöst hon beter sig och tilltalar mig. Men det var ju dödfött.
Två dagar senare kommer hon tillbaka med min bil och hävdar att jag ljuger om orden “gullig och snäll”. När jag förklarar att det absolut var så hon sade slänger hon ur sig att “hon är iallafall bättre än min mamma. Kontakta inte mig mer”.
Till saken hör att vi skulle åka tillsammans till London över påsk, ABBA-tar och utforska stan. Hon vägrar åka nu och ej ombokningsbara biljetter för drygt 7000kr brinner inne.
Där är vi nu, och det finns knappt ord för att beskriva hur jag mår.
Det får nog räcka i min story för idag.

4 gillningar

Vill tillägga att det här “monstret” fyller år om 2 veckor, och hennes pappa frågar mig! hur hennes morfar och min syster med familj tänker uppvakta dottern. Hur dum får man vara??? Varför skulle jag styra upp det? Mig vill hon inte träffa och ingen på min sida ser att de ska åka och fira henne i pappans hus. De vill gärna uppvakta henne, men inte där.
Är vi ute och cyklar eller är det rätt strategi? Jag vet inte…

Hinner inte läsa nu, men såg dina sista rader.

Håll inte liv i konflikten med din dotter utan låt udda vara jämnt och bli vänner igen.

Låt i vilket fall inte Londonresan brinna inne!

Visst finns det någon annan som kan följa med om dottern i slutänden inte vill? En vän, syster, kusin, mamma, kollega, granne?

Eller fråga på facebook efter resesällskap som vill köpa den ena biljetten! :sunglasses:

Jag vill inte. Det blir så fel, och sordin, Inte värt att lägga ut mer pengar på boende etc.
Jag har lagt ut på Blocket och via min Facebook har väldigt många vänner delat. Intresset är minst sagt lågt.

Jag inser att jag har skrivit mest om relationen till min dotter som den ser ut för tillfället.
Men det är ju min story :wink:

Snart kommer nog mer om fd och hela förloppet. Det är inte heller särskilt upplyftande…

Försök få tillbaka så mycket pengar som möjligt för resan så du slipper stressa över det. Att få tillbaka hälften är iaf mkt bättre än att förlora allt.

Givet hur du beskriver din dotter så ska jag vara rak med dig nu och jag tror att du på bara två veckor kommer att få mkt svårt att få ihop det med henne för att någon av er öht ska ha någon glädje av resan och sannolikt kommer du isf mer eller mindre att få “muta henne” och det förtjänar hon definitivt inte.

Orda så lite om det som möjligt och ställ in resan, fyller hon 19 år så är det hög tid att börja inse att alla handlingar får konsekvenser och även att du, hennes mamma, inte är en gråsten som hon kan puckla runt med hur som helst. Du förtjänar mycket bättre bemötande än så här.

Men hon är förmodligen så säker på dig… på att du alltid är den som finns, kommer, hjälper osv. så hon tar dig fullkomligt för given och känner/visar dessutom närmast förakt för dig och dina känslor. Förhoppningsvis (men inte säkert) iaf delvis för att maskera eget dåligt samvete och skuldkänsla :crossed_fingers:

4 gillningar