Jag lämnade. Och nu då?

@ikaros

Jag nöjer mig med att säga att jag är medicinskt utbildad och vet en del om hormoner redan.

Jag tror inte du förstår vad jag säger, han hade ett humör som även gick ut över barnen men inget som skulle föranleda soc att gripa in. Däremot ville jag inte (kanske felaktigt tänkt) skilja mig då de i såna fall skulle vistas halva tiden ensam med honom utan mig som buffrade. Idag undrar jag om jag gjorde rätt men en kan inte göra mer än det som verkar bäst för stunden. Jag tyckte ju också om mannen men inte allt hos honom (som är helt normalt anser jag - vi kan inte gilla precis allt hos nån precis som vi inte kan kräva att nån gillar allt hos en själv).

Han skulle vara hemma på sin pappaledighet- alltså sin del av föräldraledigheten och tillbringa tid med sina barn, det var inte vab jag pratade om, följden blev att han inte alls tog ut någon pappaledighet för ett av barnen samt lämnade mig i sticket med att försöka ta hand om två små. (För din upplysning var jag ordinarie vårdare och vab är bl a till för tillfällen när den ordinarie vårdaren är sjuk, det är att använda välfärdssystemet som det är tänkt). Jag var sjukskriven, kunde inte (egentligen) lyfta något, böja mig framåt, stå eller sitta länge. Vem som då skulle ta hand om de små vette tusan hur du menar… Jag gjorde så gott jag kunde men det sitter ännu som en tagg i mig vilken dålig förälder jag var då.

@Pio71 @nuggen tack! :pray::heart:

1 gillning

@nuggen är jag svår att förstå? :sweat_smile:

Hej @mordillo

Jag tycker inte du är svår att förstå, visst fan kan alla människor tolka in texten olika samt dra olika slutsatser - men NEJ, du skriver tydligt.

1 gillning

Du var ingen dålig förälder :heart:

3 gillningar

15 dec
Jag blev så arg och ledsen i morse när jag tänkte på hur sonen blev behandlad ibland av sin pappa.
Det verkade inte heller spela nån roll vad jag sa till mannen om hur det kunde påverka sonen och att jag berättade att sonen ibland kom till mig och var ledsen och sa att “pappa tycker inte om mig för han bara skäller på mig”…
Han var ganska pratig vår son (som många barn i en viss ålder) och kunde prata skavsår i öronen på en men för det säger en inte som vuxen till barnet att det ska hålla käften eller sluta babbla.
Jag såg hur sårad sonen blev av det och när jag inte fick något gensvar på mina protester och förklaringar hos mannen borde jag ha gjort något åt det men det enda jag gjorde var att försöka förklara för barnen att “det bara är så pappa är”, “han tycker om er iaf”, “han blir snabbt arg men det går lika snabbt över igen” osv, osv för att - ja jag vet inte, för att försöka få det att inte drabba barnen så hårt men nu i efterhand undrar jag vad som hade varit bäst.

Och med det här i bakhuvudet känns det också dubbelt bittert att barnen nu bor hos honom och jag är den som är helt ensam.

6 gillningar

21 dec
Åkte till mamma i förrgår och jobbade här igår men inte var jag till stor nytta på jobbet. Beslutade mig för att ta ut alla resterande semesterdagar fram till jul och mellandagarna också.

Jag känner verkligen av den årliga juldeppen och inte blir det bättre med årets jul men nu är det snart över, bara att hålla ut.
På julafton blir vi några till om alla är friska och då ska jag gå undan om jag behöver det istället för att hålla fasaden uppe. Även om själva julafton blir jobbig ser jag iaf fram emot maten.
Jag ska verkligen kämpa framöver att bli av med juldepressionen som jag lidit av i ett antal år nu men just i år får den bara göra sitt, jag har familjen runt mig och till nästa år mår jag bättre på alla sätt och vis bestämmer jag här och nu.
Jag tror jag ska höra med barnen om vad de tänkt göra på nyårsafton och om de kanske vill komma till mig, Jag måste bara känna efter hur jag hämtat mig efter jul.

Vad gäller mitt lilla intresse har jag efter prat med mamma beslutat mig för ett av mina val: jag hade funderat på två alternativ och det var att antingen bara fortsätta som vi gör nu och ha kamratlig kontakt eller att förklara hur det fortfarande står till med mig, att det är jobbigt och kapa kontakten helt.
Jag har bestämt mig för att fortsätta ha kontakt med honom men mest låta honom driva det hela - har jag tur kommer jag antingen inse att vi inte passar ihop och tappa intresset eller så kommer min charm, fantastiska person och utstrålning att vinna honom (hahaha… kanske inte troligt men drömma går ju :wink: )
Mamma sa bara att jag måste vara beredd på att det kan bli hjärtesorg (vilket det på sätt och vis redan är men att bli av med förälskelse är inte enkelt och det spelar väl just nu inte heller nån roll om jag är obesvarat förälskad - skönt att drömma lite ibland och glömma hela skilsmässo- och ensamståendeutanbarntillståndet), hon ville nog mest bespara mig risken att bli utnyttjad men sån tror jag inte att han är - hade han velat det hade han kunnat göra det för länge sen.

Jag ser fram emot sommaren när förhoppningsvis känslorna är mer under kontroll, jag kan iväg på dans, kurser och andra äventyr med mina kompisar och kanske, kanske träffa nån som tycker om mig tillbaks.

Imorrn kommer jag säkert att tänka helt annorlunda! :laughing:

Kärlek och förälskelse är underliga känslor, hur de uppstår och upphör.
Jag tänkte ju att det skulle försvinna med tiden när vi inte träffades och inte hade kontakt (jag körde nollkontakt i ungefär 1,5 månad och han hörde inte heller av sig) men när han tog kontakt igen tog det ju fart igen - kunde ju heller inte sluta tänka på honom den nollkontaktstiden men var iaf inte lika intensivt som innan. För min del skulle det vara enklare om jag inte kände som jag kände eftersom vi har väldigt roligt och han bryr sig om - en bra kompis helt enkelt.
Hade jag varit honom hade jag inte tagit kontakt igen efter att han fått veta hur jag kände men alla är vi olika. Nu håller vi det iaf på ett strikt kompisplan, inget mer flirtande.

I övrigt känner jag mig iaf nöjd över att jag har ökat mitt sociala liv med nya kompisar, mer kontakt med gamla kompisar, jobbar lite ideellt på Kupan (älskar ju loppisar så det var ju en match made in heaven…), börjat om med gamla hobbies, försöker åtgärda problem i lägenheten som jag annars inte skulle trott att jag kunde klara av osv.
Jag tror att det bli långsamt bättre, i takt med att ljuset kommer.

Känner också att det var väldigt tur att jag verkligen åkte till mamma istället för att stanna hemma i min ensamhet.

3 gillningar

Hej, hittade din tråd först idag fast jag ser att du ju skrivit här hela hösten. Ser stor igenkänning mellan våra historier, både kring hur det varit i relationen och att vara den som velat lämna men samtidigt må dåligt efteråt. Vet ju att du kommenterat i min tråd också. Ville bara säga hej här och gratulera till de framsteg du gjort! Att du ökat ditt sociala liv och börjat om med hobbies låter ju jättebra. Önskar dig en god jul och hoppas att det bilr fina dagar även om det är tuffa tider som separerad. Kram!

1 gillning

Tack! :heart:

Ja vi har ju haft kontakt tidigare och det är ju ingen räkmacka att lämna heller som sagt, det vet vi ju båda.
Jag har inte direkt annonserat om min tråd till mina vänner här på forumet - jag hade nog inte ens från början tänkt att skriva i en egen tråd men märker nu att det ändå känns bra att ha det samlat på ett ställe.

Ja, idag började lysande - blev lite osams med mammas man som fått förkylningssymptom men tyckte det var onödigt att testa sig för det är ju ändå inte corona eftersom han nyser…
Vi får se om jag lyckades övertyga honom om att det har betydelse oavsett om han tror att det är corona eller inte. Jag blir så leds på att amatörläkare och amatörstatistiker finns i varje buske nuförtiden och gör sina egna bedömningar och avvägningar utan en tanke på att den som faktiskt har en faktisk utbildning inom dessa områden kanske, kanske vet vad de pratar om… :woman_facepalming:
Nåja, nog om pesten.

Idag känner jag nästan för att bara åka hem och lägga mig i sängen tills julafton är över. :cry: julen har inte varit bra för mig på många år så det är inte enbart skilsmässan och att barnen inte är här utan ångesten kommer från annat håll men inte hjälper det med årets speciella situation.

Jag ska försöka aktivera mig med sysslor hos mamma, dansa till Spotify för det frisätter endorfiner för mig, hänga på forumet mm.
Kram och tack för att du hörde av dig @Endagitaget, jag önskar dig också en riktigt god jul!

1 gillning

Ja, det är fint med en egen tråd att gå tillbaka till, för även om jag tycker att jag fortfarande inte är ute på andra sidan så kan jag se att det hänt en hel del när jag läser mina gamla inlägg.

Segt med Coronabråk, och tufft med ångest. Hoppas att du kan hitta fina saker i helgen ändå. Oavsett hur en känner för julen så är det ju bara en kort tid på året. Och det blir en ny chans nästa år.

3 gillningar

Tänk vad lite sysselsättning och en mamma kan göra med humöret!
Idag har jag hjälpt henne med några små sysslor inför jul och köpt en sista julklapp till ett brorsbarn som kommer att vara här på julafton.

Efter maten satte vi oss och målade naglarna, mina blev tomteröda julen till ära. Inte har jag målat naglarna sedan tonåren så jag känner mig väldigt festfin nu, kanske att jag fortsätter med detta och eventuellt matchar jag med ett läppstift till sommaren också. :smiley:
Tomteröda naglar 20211222

I förrgår när jag var så låg lyckades jag med konststycket att vara lite svår mot mitt lilla intresse då jag inte tyckte han verkade läsa mina mess utan bara skoja på själv… Jag kan ju inte ställa några krav och han drog nog öronen åt sig ännu mer nu tyvärr. Suck. :woman_facepalming:
Grattis - note to self: inte skriva mess till tilltänkta gossar när ångesten river… :crazy_face:

Jag börjar nästan känna mig redo för marknaden igen, nästan så att jag börjar känna en förväntan… kanske också lite skräckblandad.
Problemet just nu är att jag är intresserad av en viss person som inte är intresserad tillbaks men jag tänker att om jag väl börjar öppna upp tanken för att träffa nån kanske jag ser andra, precis som när jag och min ex separerade. Är det inte underligt hur det fungerar - när jag var gift tittade jag inte åt en annan karl - det fanns liksom inga andra karlar i världen förrän vi separerade - då dök de plötsligt upp! Jag tittade på dem på ett annat vis och jag inbillar mig - iaf kändes det som - att de tittade på mig på ett annat vis.

Nästa år ska bli bättre - hoppas pesten ger med sig så vi kan börja träffas igen så jag och min kompis kan åka på den kompisträff vi planerat, att jag kan åka och dansa, att barnen kommer att komma mer till mig och kanske bo över lite mer, att jag kan hälsa på mina tanter utan att vi ska behöva sitta ute och fika jämt. Jag hoppas att sorgeåret är hyfsat avklarat även om skilsmässan inte gick igenom förrän på sommaren, vi var ju ändå separerade i stort sett hela året fram tills dess.

Idag känns det inte lika jobbigt att det snart är jul, jag tar tillvara den här stunden och tänker att nästa år blir det mycket bättre! :heart: :santa:

5 gillningar

Juldagen.

Mina barn är här, vi har kramats, skrattat, umgåtts, ätit god mat, fikat, haft julklappsutdelning.

Jag trodde att den här julen skulle bli väldigt jobbig men det var perioden innan som var jobbig - just nu är jag helt tillfreds med livet.
Mamma och hennes man visar konsertvideos från YT på sina favoritrockband - Deep Purple, Rainbow, Judas Priest, Lynyrd Skynyrd, Dio m fl och allt i hög volym eftersom mamma hör lite dåligt… :rofl:

Själv sitter jag i köket och tar igen mig lite eftersom jag är lite känslig för hög volym men även här dånar det lite. :musical_score: :guitar: :drum: :metal:

Jag hoppas att många av er andra också har en bra jul och för er som inte har det skickar jag värme, omtanke och många kramar från en som trots allt mår helt ok. :hugs:

4 gillningar

Bra musiksmak din mamma har👍

1 gillning

Musiksmaken - nja !

Det andra låter bra @mordillo , sköt om dig

2 gillningar

Hon har alltid varit lite ungdomlig av sig. :hugs:

:sweat_smile:
Smaken är som baken - delad…

Men jag tycker också den är helt ok - vissa låtar helt underbara.

Ja du, baken e ju delad - mjuk å kramgo, hepp

Men den musiken e ju lite åt metallskrammel hållet.

1 gillning

Hahaha - kan ju vara benig också…

Men inte är det så skramligt då gamla godingarna?
Tänk Led Zeppelin och Stairway to heaven t ex.

1 gillning

Ibland känner jag mig som en riktigt självisk människa.
Jag har lämnat min man och han är jätteledsen.
Jag har iom skilsmässan också flyttat från mina barn (iofs är ena barnet vuxet fast bor hemma än och det andra bor bara hemma på helgerna).

Den som läst mina inlägg tidigare vet att jag är intresserad av en annan man som bara vill vara kompisar även om vi steppat in på mer tidigare. Känslorna försvinner tyvärr inte för mig och att det skulle drabba mig så hårt i stort sett direkt direkt efter separationen var jag inte alls beredd på, jag hade sett framför mig hur jag bodde med barnen (utan maken) och så småningom hittade nån att bo särboliv med.

Så nu är jag kärlekskrank och har dåligt samvete för detta åt alla håll - exmaken, barnen, mannen jag är intresserad av.
Jag känner mig dum som inte visste bättre och jag vet att många härinne säger att det ska en inte göra men känslorna är svåra att rå på.
Sen måste jag väl säga att jag inte vet riktigt vad det är för känslor - att jag attraheras av honom är ju helt klart, att jag vill ligga är också helt klart :see_no_evil: men om jag vill mer är jag inte säker på eftersom jag inte känner honom så väl.

Jag tror jag får ha två teman i min tråd, en om separationen och en “Kära Dagbok” där jag kommer älta om han som tyvärr bara är vän. :sweat_smile:

Jag kan avsluta med att jag fortfarande mår gott, längtar faktiskt hem till mitt eget igen och ser fram emot nästa år!

1 gillning

Ett äldre citat från tråden som jag nu känner att jag kanske uppnått.
Innan jul var det så stort fokus på att julen skulle bli hemsk men nu när julen är över och den blev riktigt, riktigt bra - bättre än på många år - och jag nu faktiskt längtar hem kan jag få den känslan som @onedaymore beskriver och den som jag tänkte mig innan jag skiljde mig.

Kan det vara så att jag håller på att läka?
Jag tror nog att det kommer fler dippar men nu vet jag att jag är på väg uppåt och snart kommer ljuset och värmen och med den trivs pesten mindre och mindre = dans :dancer:

Och jag har nån gång gått den andra vägen - stark attraktion - kärlek - vänskap men också bara hängt ihop med den som visat intresse - vilket är fel.
Nu hoppas jag att jag blivit gammal nog så jag klarar mig och istället väntar tills jag känner nåt för en person innan jag hamnar i ett förhållande.

Om det alls blir aktuellt - det vet en ju inte om jag överhuvudtaget träffar nån …

2 gillningar

Heja dig! Känner också att jag efter julen landat på ett nytt trappsteg i läkningsprocessen, så himla skönt. God fortsättning!

3 gillningar