Jag - en svikare

Yep.
Sista gången.
Klippte sista banden där.
Nu vet jag hur det har gått.
De har fått ihop det - för stunden.:sweat_smile:

Som du vet är jag en romantisk person.
Jag skriver gärna dikter till den jag svärmar för.
Blir det inget eller det tar slut finns dikterna kvar och dem ångrar jag inte.

Utom i det här fallet.
Jag blir kräksjuk bara jag tänker på allt dravel jag skrev och sa. Jag kände hela tiden att det var något som skavde, en falsk ton och jag körde driven av min heta längtan på efter hela manualen.

Någonstans innerst inne kände jag att det var något som inte stämde. Vi kunde inte ge varandra det vi båda behövde. Vi kunde inte mötas på gemensam mark i den vardagliga, praktiska kommunikationen.

Det är en rejäl baksmälla som håller på att släppa nu. Nu har jag rensat och städat ur de sista fragementen. Jag önskar henne allt gott och lycka till men hon är nu förpassad till historien för gott.

2 gillningar

Ja du Rulle… vad finns att säga som Inte redan blivit sagt? Ena sekunden är hon flyktig, andra djup, en sekunden ska du avprogrammeras, andra är du tillbaka på FB…

Och ärligt talat, vilken människa lägger ut hela sitt liv på Facebook!? Vakna nu.

1 gillning

Tack för din omsorg.
Hade inte tänkt ägna mer tankemöda åt henne men som lord Peter Wimsey säger till sin betjänt Bunter i “Pinsamt intremezzo på Bellonaklubben”:av Dorothy Sayers:

“-Ge mig mina kläder, sade Wimsey bittert, ge mig dessa vidriga och föraktliga trasor som jag hoppades ha lagt av för alltid”

Hasse och Tage skaldar i sångtexten “LIvets tåg” : “Det bagage vi har med på livets tåg, det vägs in av tjänstemän på livets våg. En del har stora koffertar med livsfilosofi, andra bara en portfölj med bildjournalen i.”

I de alla amorösa nära relationer jag haft utom två har det varit damer med bildjournalen. I ett fall en person som precis börjat öppna upp för livsfilosofi. En enda var på en nivå som jag kände var i samklang med min, en som jag trodde var kommunicerande kärl. Jag försökte ta till mig och sätta mig in i hennes tankevärld och livsåskådning, både där våra tankar kändes nära varandra och dem som kändes mig mycket främmande. Jag ville försöka se det hon såg, känna det hon kände, kanske hitta något korn som jag kunde så i min livsåskådning förutom dem där vi redan kunde mötas och vara överens. Däremot kände jag aldrig att hon var riktigt intresserad av att ta del av min.

Hon ser det fina i tillvaron, är en fena på att i ord och bild fåna kontraster, stämningar, känslor, har fina tankar om människans väsen, ont och gott med mera abstrakta saker som inte alla klarar av att se och förnimma. Hon kan mitt i vardagen fånga ett snabbt förbiilande ögonblick, visa på något som lätt går andra förbi. Men som en gammal grek uttryckte saken: “Den som älskar blir slagen med blindhet vid åsynen av den älskade”

I fyra år har jag följt hennes facebook flöde. Vissa saker kommer igen med liten eller ingen variation. Det är som kyrkoårets texter som upprepar sig, kommer tillbaks till samma bana gång efter annan. Jag börjar känna igen dem.

Hon är generös med vissa saker så länge det roar henne men när det blir missförstånd eller problem är hon flyktig som en fjäril, en daggdroppe, en såpbubbla. När det roliga fått sig en törn är det svårt att få tillbaks det lätta och lekfulla, då kan hon gå och sura länge utan att säga vad det är.

Det är det jag har försökt säga i de sista sju inläggen.
Den här resan, velandet, skrivandet har fått allt fler fjäll att falla från mina ögon.
Hon är kryptisk, svår att komma in på livet, riktigt nära in på livet, men fysiskt är det alltför lätt. Jag ville tro att jag var ett specialfall i det hänseendet men vågade inte riktigt tro på det själv men selektiv perception…

Hon är komplicerad på vissa sätt, enkel på andra. Det är svårt att beskriva, svårt att förklara men hennes plats i mitt liv, i mitt hjärta, sinne är nu urstädat. Jag har låtit rama och glasa in hennes porträtt, hängt upp och låst in det i minnenas galleri i avdelningen avslutade kapitel.

Jag kommer hädanefter inte att själv dra upp något om henne här i denna tråd såvida icke hon själv väljer att höra av sig eller någon annan skribent frågar/ kommenterar något som jag känner att jag behöver/ vill svara på, annars föredrar jag att dra det förgångnas ridå framför hennes porträtt och vända blicken från gårdagen, och förtröstansfullt möta den nya morgonens rodnad som kommer med sina rosenröda fingrar för att travestera Whittaker Baltimore i Lucky Luke-albumet “Skumt spel i Texas.”

Men det tycker jag inte du ska behöva känna (även om jag förstår varför du gör det). Du skrev vad du kände, det var äkta. Hon var däremot inte äkta men det är inget som du kan eller ska ta ansvar för.

3 gillningar

Sant.
Så är det.

Lena Philipsson - Jag Är Ingen Älskling (Live “QX Gaygala 2016”) - YouTube

Skriv om det hjälper dig - och läs igenom det du skrivit. För mig känns det som att du gjort, och delvis gör, henne till något mer spännande och komplext än vad hon egentligen är. Det jag ser är en person som speglar sig i andra, som har stort bekräftelsebehov, ja kanske narcissistiska drag. Att du sett så mycket annat hos henne tror jag kan ha sin förklaring i dig och dina tidigare rätt torftiga erfarenheter av kärlek och ditt behov av att hitta en själsfrände. Kanske är det så att en enda människa inte kan uppfylla hela önskelistan. Viktigt så att fundera på vad som är absoluta krav och förväntningar på en relation och vad som mest är bonus. Man kan ju ha vänner som kompletterar andra behov. Jag har många olika vänner och i olika åldrar och kön. De berikar mitt liv. Allt kan jag nog inte finna hos en och samma man (om jag nu skulle bli kär igen)…

2 gillningar

Sant skriver du.
Vad är det jag vill ha ut av en relation?
Vad är det viktigaste?

Det kan variera från person till person…
Det kan förändras över tid.
Om jag ska göra en lista är det

  1. någon som inspirerar och berikar min tankevärld, någon jag kan samtala och diskutera med om allt mellan himmel och jord

  2. hon ska vara kelen, tycka om fysisk närhet även utan sex

  3. romantisk och med humor.

  4. trygg, rejäl, lugn, stabil, självständig och tydlig. Ingen partypingla eller klängranka, mer den hemvävda, hemkära typen.

Det är för mig de fyra absolut viktigaste punkterna.

2 gillningar

Bra! Nu ser vi framåt. Vilka bra egenskaper du listar. Ärlig skulle jag lägga till.

2 gillningar

Absolut.
Hon får gärna tycka om att vara i naturen också.

2 gillningar

Fyra år sedan vi lärde känna varandra.

Fyra år sedan jag skickade tick- pics till henne (bilder på klockor i ett museum)

Var och besökte gravplatsen i morse.

“Här under vilar kärleken mellan
N N N N
och
Rulle N N
avliden efter en lång tids sjukdom
Mea culpe
Vila i frid”

Lade ner några bildliga tulpander - hennes älsklingsblommor - och lite av hennes favoritchoklad och vandrar vidare.

1 gillning

Igår skulle det ha blivit en jobbig dag för mig
På dagen fyra år sedan jag jobbade på ett ställe och skickade bilder till kvinnan jag just lärt känna via nätet och som jag sedan hade en svajig relation med fram till december.

En ängel kom i min väg och vi delade en trevlig kväll på ett sätt som jag inte hade kunnat med min senaste fast jag tyckte hon borde fått vara med. Men så kändes det som denna dam sökte sig till mig och det var som bomull för min själ. Hon verkar vilja ha fortsatt kontakt med mig. Bara två problem.

Ett: Har fått en ny ensamstående enastående kollega som jag blivit intresserad av men osäker på om hon är intresserad av mig mer än kollegialt

Två: behöver lite mer egentid och landa i det som är. Vill inte rusa in huvudstupa i något och vill inte välja fel igen.

2 gillningar

Mitt spontana råd är att inte analysera allt för mycket. Ny trevlig kollega - vad kul! Njut av det och så ser du vart det tar vägen. Kanske en ny kompis, vän eller rentav partner. Men det kan du omöjligen veta idag. En dag i taget tänker jag!

1 gillning

Nja, vill inte väcka falska förhoppningar vare sig hos dem eller mig. Jag skulle ljuga för mig själv om jag förnekade att jag vill se om vi kan få en kärkeksrelation och det tror jag som sagt att jag inte är redo för och väljer jag att utforska vart det kan leda med en av dem vill jag inte att den andra ska vara ett andrahands val efter den jag inte fick. Mitt hjärtas dam ska vara no 1 i mitt hjärta, inte reserv för den jag inte fick.

Det jag saknar mest är någon att skriva godnatt och skicka hjärtan till.

Godnatt forat. Suss gott.
:seedling::rose::revolving_hearts::rose::seedling:

Den som vill får ta åt sig.

3 gillningar

Godnatt, @Rulle! Det är inte så tomt som det verkar.

2 gillningar

Jag känner likadant. :heart:

Gonatt och sov gott.

2 gillningar

Natti❤️

2 gillningar

Gonatt @Rulle :hugs: och alla andra! :revolving_hearts:

2 gillningar

För att inte kapa fina Masai:s tråd “Att våga möta framtiden” svarar jag på anropen från @Noomi och @Masai i den tråden här i min egen.

Nej, jag har inte levt loppan vare sig med någon ny eller f d donna. Jag har sedan den 19 mars t o m den 6 april befunnit mig på ett hälsohem för att gå ner i vikt och ta tag i mina levnadsovanor. Jag unnade mig lyxen att isolera mig så mycket som möjligt från omvärlden - tidningar, radio, tv, sociala medier. Det enda jag gjorde var att med de andra på hemmet lösa Melodikrysset samt ta bilder med mobilen och lägga ut via instagram. De enda jag hade kontakt med utanför var min bror som ringde en gång och undrade vad jag sysslade med samt har jag haft sporadisk kontakt med barnet. Ännu har jag inte öppnat Facebook. Långfredag jobbade jag, påskafton hade jag fullt upp hemma och påskdagen jobbade jag kväll. Idag har jag också jobbat men förmiddag. Jag tänker att Annandag påsk var en lämplig dag att åter ge mig till känna. Lite deprimerande dock att finna att det är samma saker som pågår nu som då jag stängde in mig, samma nyheter, samma diskussioner, samma agerande från samma människor. (Suck). Det är dock skönt att se att världen tycks klara sig förträffligt utan mig och att i min frånvaro har det blivit plats för andra kloka människor med andra kloka tankar. Mina tankar och inlägg är umbärliga. Det kan vara nyttigt att få lite distans till sig själv och inse att andra kan också och får möjlighet att utvecklas när elefanten i rummet är frånvarande.

Jag har ägnat mycket tid åt självreflektion och kommit till insikt att det är nog bäst att vara solist. Först måste jag komma till rätta med och ta hand om det jag har innan jag börjar blanda in någon annan i mitt liv. Jag har mina små egenheter, mina karaktärsdrag och egenskaper som gör att jag nog inte är så lätt att leva med så det är nog lugnast för alla att jag sköter mig själv utan att ta med någon annan faktor i ekvationen. F ö är dylika rätt ovanliga nu för tiden och på den tid de voro i legio voro de flesta av hankön och den dragningen är icke min.

15 gillningar

Så gott att höra av dig @Rulle och klokt av dig att ge dig tid för självreflektion, det skulle vi alla behöva göra mer. Alla vågar inte lyssna inåt, eller ta emot svaren man får på frågor man ibland behöver ställa till sig själv. Det är modigt och klokt gjort av dig.

Det behöver inte alltid bli några stora överraskningar, det man kommer fram till, men jag tror att genom att våga göra det du gör, förankrar man sig mer i sig själv, sitt rätta jag. Man blir en mer stabilare version av sig själv, mer grundad, och någon som lättare kan stå stadigt i de stormar som kommer och som lättare kan orientera sig framåt om det blir rörigt framför en. Så bra gjort av dig! :muscle::pray::muscle:

1 gillning