Inspiration till dejting

Helt novis på detta tyvärr.
Inget jag ägnade mig åt ens som yngre och efter att ha lämnat ett 20+ år förhållande känns det minst sagt ringrostigt och nåt jag behöver skrapa ihop ansenlig mängd mod för. Lär nog ta ett bra tag om jag känner mig rätt… :rofl:

1 gillning

Det låter intressant! Jag vill träffa någon utan någon som helst ansträngning. Jag har ansökt om skilsmässa förra veckan men relationen har varit över i hjärtat i 3 år. Jag har två små barn som jag kommer att ta hand om heltid plus att jag jobbar som lärare. Jag vill gärna träffa någon med så lite ansträngning som möjligt. :blush:

Grön - o ja.
Snö upp till hakan - nja, snö har vi förstås men det är lite tycker jag. Går ju åka skidor och skoter ändå så då är de flesta nöjda.

Krogen, min erfarenhet är att det går bra att hitta ett ligg men inte mer än det. Så var det på mina unga dagar, men marknaden har kanske förändrats. Värt ett försök om man kan. Om inte annat är ett ligg bra för hälsan.

2 gillningar

Jag träffade min man på en krog för 20 något år sedan…

Jag raggade upp en man till en singel kompis på krogen för något år sedan. De var tillsammans i ett par år.

Jag tror att det är olika ven man träffar

1 gillning

Är det någon som kan berätta lite om hur olika dejtingsidor funkar?

Testade nu att regga mig på Badoo och det blev väl en lite blandad reaktion. Fick väldigt många gillningar väldigt snabbt vilket ju var trevligt. Dock tycker jag att dels är de flesta männen inte alls så attraktiva för mig, och då tycker jag inte jag har några galna krav eller så. Men ffa så har typ uppemot 90% inte skrivit någon presentation alls, eller så har de skrivit något direkt korkat som “fråga om du vill veta något” eller “finns inte så mycket att berätta”. Även de som har skrivit lite mer har skrivit typ “Glad och trevlig kille söker en trevlig tjej” vilket ju egentligen inte säger något alls.

Jag blev iaf väldigt avtänd på tanken att prata med någon av dessa. Handlar nätdejting bara om utseende alltså, måste man helt enkelt acceptera att män inte kan formulera ett par tre meningar om sig själva eller hamnade jag bara på fel sida nu? Ser det bättre ut på andra ställen, finns det mer utrymme att skriva än typ tre rader presentation och används det utrymmet av männen?

3 gillningar

Nu är jag ju kille, så för mig kan det ju vara lite annorlunda.

Den dejtingsida som fungerat för mig är mötesplatsen. De du tog upp känns alldeles för mycket utseendefixerade och korta romanser. Men det beror ju på vad man vill ha, och med vem. Var inne på Tinder/badoo ett tag för några år sedan men fick bara kommentarer “du ser snygg/snäll ut”. Då förstod man ju att de inte läst något alls.
På happypancake har det varit gifta kvinnor som har lägenhet en bit från sitt hus för att “vila” upp sig.

Men de jag dejtat på riktigt har varit min systers vänner / vänners vänner och någon mer åt det hållet.

Ok, tack för tipset! Det kostar pengar va? Det är lite därför jag frågar. Jag kan tänka mig att betala när jag verkligen känner mig redo att gå “all in” och i så fall utnyttja tjänsten, nu var det väl lite av ett första försök att doppa en tå i vattnet liksom. Men jag vill ju inte gärna betala för att sen upptäcka att det är samma skit ändå med män som inte orkat skriva något eller försöka skapa intresse. Så därför jag undrar om det är stor skillnad på betalsidorna, Badoo är ju gratis så jag skulle ju ändå kunna tro att engagemanget att skriva något bra skulle öka om man betalat för tjänsten

Jag tror att det kan variera väldigt mycket utefter var du bor någonstans vilken app/sida som kan passa dig bäst.

  • Badoo har jag aldrig testat för det känns inte som en sida där jag skulle få ut så mycket, min reaktion vid en snabb titt där har varit som din.
  • Happypancake tycker jag inte heller om för där kan vem som helst skriva och det kommer högt och lågt. Man får lära sig navigera och upptäcker ganska snabbt vilka som önskar det som man själv vill och vilka som önskar något helt annat.
  • Mötesplatsen och Match, njae, då måste man betala för att kunna skriva meddelande och se meddelade man får av någon annan. Jag har bara testat kort en gång på Match, men …
  • Den app som jag dejtat någon ifrån är Tinder. Det finns ganska många som faktiskt skriver något om antingen vem man är, vad man gillar eller vad man söker. För mig går det oftast bort om man inte skrivit något alls om det inte är något i personens bilder som kan locka mitt intresse.

Generellt så tror jag att apparna är ganska lika i sig. Har man kikat i de olika ett tag så märker man att det är ungefär samma bilder som dyker upp hela tiden. Tinder är nog den app där jag sett att det tillkommer fler personer på ett annat sätt än övriga appar. Den funkar utan att man betalar. För egen del så sveper jag bara på de jag verkligen tycker verkar intressanta. Får man match då så går det att skriva eller ha videosamtal.

Badoo var en gång i tiden mer en sida för ONS och fungerar nog lite så än även om de som seriöst bara söker ONS tycker den blivit kass för det. Badoo tyckte jag heller inte om. HP är gratis men vem som helst kan skriva hur som helst vilket jag tyckte var jobbigt. Vill bara ha kontakt med de man matchar. Mötesplatsen, tinder, match och andra betalsidor varier utbudet på utifrån var du bor (elitsinglar tex är tämligen värdelös norr om Stockholm enligt mig).
Vet att man inte vill betala innan man ser hur sidorna verkar men du kan ju faktiskt betala för en månad i stöten så det är inte tusenlappar det handlar om. Och alla betalsidor har ju en gratisversion fast då ser inte du vilka som svajpat dig.

Tack för råden!

Jag har väl egentligen redan förstått att Tinder är den största aktören. Dels tyckte jag att det verkade extremt ytligt när en kompis visade då det verkade som att bilderna betydde mycket mer än texten vilket jag inte gillade, men verkar ju vara samma på Badoo. Men sen, jag kanske tänker galet men jag bor ju på en mindre ort. Eftersom jag fortfarande är lite osäker på om jag ens vill/orkar dejta så tänkte jag att jag inte ska sabba det max dussinet singelmän som kan tänkas finnas häromkring och passa mig innan jag är “seriös”. Kanske är helt galet tänkt jag vet inte. Jag jobbpendlar till Stockholm och där lär det väl finnas ett utbud som aldrig tar slut, men det vore förstås allra enklast och smidigast att träffa någon som bor närmare.

Jag använde både Mötesplatsen och HappyPankake. Var på dejt med folk från båda.
Mitt knep var att skriva om mina mer udda sidor som jag visste inte skulle tilltala så många, samt att jag inte är ett utseendemässigt kap, jag tror att jag fick mer intressanta svar på det viset. På Mötesplatsen träffade jag en viktig person i mitt liv. Vi var ihop i ett år och hade nog fortfarande varit det om han hade varit klar och kunnat hantera sin frus tidigare bortgång.

Han som är min nuvarande sambo är pappa till en av min dotters kompisar, men det är bara ett av sätten våra vägar har korsats.

ElitSinglar blev min väg in i det här med dejtande. Mycket mer fokus på att faktiskt presentera sig, en bra ton, och man får inte 99+ likes som ändå inte leder till något. Bra kriterier som vaskade fram matchningar, som också poängsätts utifrån hur väl de stämmer överens med mig. Man får några förslag om dagen, och kan alltså läsa och begrunda alla förslag. Det är inte ett ändlöst svajpande.

Jag var betalande medlem i tre månader i höstas, och efter några månaders uppehåll tecknade jag ytterligare 6 månader. Utifrån där jag bor och mitt val av kriterier så gissar jag att antalet användare egentligen ”räcker” för att presentera nya relevanta matchningar för mig under 8-12 veckor.

Nu har jag testat FB dejting och Tinder, från slutet av dec/början av januari. Det är ett heeelt annat tempo och man får svajpa bort så oerhört många märkliga. Till sist blir en text, vilken text som helst utöver ”du får fråga om du undrar över nåt” ett slags urvalskriterie. Blir liksom en arbetsuppgift, men jag har också varit på ett par dejter per app, och de var ju trevliga, så det är inte omöjligt. (Har just nu, den här veckan, träffat en jättefin man. Håll alla era tummar för mig, forumvänner! :blush:)

4 gillningar

Var håller de till nu för tiden då :face_with_monocle:?

Underskatta inte fb dejt speciellt på en mindre ort. Tycker det är bra att se vem de är vän med. Så man inte sätter foten i fel hink så att säga :joy:

3 gillningar

Ok, jag ska fundera på det. Jag tror att underlaget i mitt närområde för Elitsinglar måste vara nästan obefintligt, vilket gör att det inte lär vara några av dem som ändå finns häromkring där för de vill väl också vara på en sida där de kan träffa ngn liksom. Men när jag väl uttömt möjligheterna i denna håla och de mest näraliggande så är det väl Stockholm som är det mesta rimliga nästa steget, och då kan jag absolut tänka mig att Elitsinglar kan vara något för mig.

Jag har egentligen inga krav på utbildning eller högstatusjobb etc på en partner så länge personligheten faller mig i smaken. Men det har ju inte tagit mycket svepande för att ändå kunna konstatera att det finns en väldigt hög överensstämmelse mellan arbetarklassyrken och fåordig illa skriven presentation och mellan dem som är högutbildade och att ha lyckats skriva något halvvägs vettigt iaf. Själv är jag ju forskarutbildad så jag borde väl kanske platsa som “elitsingel” även om det känns rätt fånigt att kalla sig så.

Haha ja jag är ju dock utflyttad Stockholmare sen några år tillbaka, liksom stora delar av mitt potentiella underlag omkring här, så det är inte riktigt så att jag “känner folket på byn” i någon sorts bred bemärkelse och det tvivlar jag på att de flesta män som skulle vara intressanta för mig gör heller.

Japp, så är det. Man får svälja fånighetskänslan. Vill ju hellre tillhöra eliten för ett fint kärleksliv… Än att vara en elitistisk singel. Önskar dig stort lycka till, jag hoppas att jag är på väg att lämna den här fasen, men det har faktiskt varit… trevligt. Träffat helt normala män och haft trevliga möten även om det förstås i de flesta fall inte lett till så mycket mer känslor. Intressanta människor helt enkelt. (Och i några fall till lite mer romantik…:heartpulse:)

3 gillningar

Det är svårt att definiera vad andra menar med ordet by.

Om man tänker som mig ett tag, som hade 8 mil till närmaste stad och alla man träffade i någorlunda ålder som skulle passa mig hade jag deras barn som elever, och det kändes så himla svårt matchas med dem på Tinder. Men skulle man bo i ett större samhälle/stad så är utbudet annorlunda.
Här skulle inte elitsinglar fungera.
Mötesplatsen är en betalplats men jag var medlem ett tag för att först se utbudet och sedan betalade. Men känner svårt att ha ett förhållande på över 15 mils avstånd även om jag trivdes bra.

Någon som kan berätta lite om hur FB dejting fungerar? Det kommer inte upp något i ens ordinarie flöde att man hänger där?

Nu har jag träffat en fin kille på Tinder, så jag hoppas förvisso på att inte behöva testa nån mer app på ett tag. Men, man vet ju aldrig …