Insikt, kunskap och strategi

Exakt! Det behöver inte ens handla om känslor längre, inte äkta sådana.

Jag är också övertygad om att det sitter mer i hjärnan än hjärtat.
Och har även med anknytning att göra.
Vi knyter ju an till en partner på ett sätt som vi inte gör till vänner, syskon eller förälder i vuxen ålder.

Det var hos sin partner man hade närheten, famnen och det intima.

Och som du skriver @mamma_mu man har kämpat så, man har gjort så mycket för en person för att den ska må bra som sen inte var värt nånting för dem.

Så det är än fråga väl värd att fundera på som @EvaLi1 ställer… hade vi valt den personen?

:heart::heart::heart:

2 gillningar

Tack, jag mår ok. Upp och ner, men bättre nu än för en tid sedan. Snart 5 månader sedan… Men 36 år med samma man sätter djuuuupa spår. På gott och ont. För 10 år sedan bodde vi 2 år isär. Denna gång är det mera definitivt. Nej, vill inte ha honom tillbaka men saknar honom ändå.

2 gillningar

@EvaLi1 du skriver också att första tiden är värst.

Jag har ju aldrig kommit så långt.

Varje uppbrott har varat mellan ca 2 veckor - 2 månader.

Som mitt mönster har sett ut vid varje uppbrott är ungefär:

Vid uppbrottstillfället gråter jag enormt, gör så ont.
Sen är det som att något självbedövande ämne sätter in, det gör fortfarande ont men det är som att man även blir lite speedad och gör saker, kan skratta och känner att det är nog nu, nu vill jag inte ens mer själv.
Detta är under första veckan.

Andra veckan börjat bli mer jobbig, saknaden börjar komma, ångestkänslor, stresspåslag. Men här har han ofta hört av sig igen, jag har fått en liten dos av bekräftelse och då går några dagar lättare igen och jag tror åter igen att jag är stark.
Sen kommer ångesten igen och jag bara väntar på ett tecken från honom så jag kan må bättre igen, så håller det på tills vi blir ett par igen.

Men vid ett uppbrott för inte så längesen så blev det helt tyst i 30 dagar, det var det värsta jag varit med om…

Första veckan gick ju som vanligt ganska okej.
Tror nog nånstans att han kommer höra av sig.

Andra veckan börjar ångest, tårar och stress och tankar som att nu måste han väl höra av sig snart.

Tredje veckan då blev varje dag bara värre och värre, jag rasade i vikt, jag hade enorma abstinensbesvär och började ta till mig att det faktiskt var slut, att han inte vill ha mig mer på riktigt, att vi aldrig mer kommer att höras.
Och jag minns så väl dag 30 innan han hörde av sig på kvällen.
Jag låg i soffan på förmiddagen och vred mig av smärtor och abstinens, jag grät som att jag skulle ha förlorat ett barn, jag kunde verkligen inte ligga still, det var som man sett på teven när någon stängs in i ett rum för att avgiftas från droger, på samma sätt vred jag mig av smärtor inom mig, fullständig panik, ohämmad gråt, svetten rann men ändå frossade jag, jag skrek hans namn i en kudde, skrek att han måste höra av sig nu, ångest som gjorde att jag hyperventilerade och jag minns att jag tänkte att nu dör jag snart, nu går jag sönder på riktigt.

Den upplevelsen har satt djupa spår inom mig, det var det värsta jag någonsin upplevt och också blivit totalt livrädd för att få uppleva igen och tyvärr det som håller mig kvar hos honom än mer, för jag vill aldrig dit igen.

Så den känslan när han hör av sig några timmar senare, var den mest befriande känsla jag upplevt, det går inte beskriva men jag fick liksom ett lugnande medel då, och kunde andas ordentligt igen.
Då var det omöjligt att motstå honom.

Och tyvärr det som skrämmer mig nu.
Jag vet att jag måste igenom det.
Och nu har jag åtminstone hittat tankesätt och strategier för att kanske inte behöva hamna i ett sådant fruktansvärt tillstånd igen.
Jag hoppas verkligen det.

Men jag kan heller inte sluta fundera på vad som hade hänt med mig om han inte hört av sig just då, om jag hade fortsatt att hamna i sån abstinens? Om det hade eskalerat och blivit ännu värre för varje dag? Eller om det var toppen på isberget och sen blivit bättre?

Så enligt mitt mönster så blir det värre ju längre tiden går, den första tiden då alltså.
Men sen har jag som sagt inte kommit längre nångång.

Nån som känner igen mönstret??

Eller hur såg det ut för er när tystnad upp stod?

Processen i Noll kontakt??

:heart::heart::heart:

1 gillning

@mamma_mu, jag förstår det. Är ledsen att du ska behöva gå igenom detta. :heart:

@Andas Jag svarar mer senare men ville fråga hur många gånger ni återförenats? Har för mig att snittet ligger på 6-7 återförening innan man verkligen tar in och lyckas bryta för gott.

Noll kontakt är så otroligt viktigt! Nu hade jag inte möjlighet att implementera det fullt ut, men
som alternativ körde jag grey rock. Du behöver att koppla bort dig från att bli påverkad av honom.

Början är värst, definitivt. Så mycket ångest och förebråelser. Kände mig fast i den kognitiva dissonansen och traumabondet. Jag kände det som att mitt känsloliv var kapat och förstod att jag inte kunde förlita mig på det. När jag vände blicken inåt så vände det. Framför allt förlät jag mig själv och kunde vända tanken till “vad behöver jag lära mig av detta” istället för " varför händer detta mig"? Fokuserade på vem jag ville vara och vad jag ville ha i en relation istället för att försöka förstå honom och vår situation. Jag gick stärkt ur det, förstå hur starka vi är som har gått igenom detta!

@andas vad tycker du att du förtjänar från någon du är i relation med? Hur vill du känna dig? Varför nöjer du dig med detta? Det finns så otroligt mycket mer i livet.

Jag träffade en man lite mer än ett halvår efter jag läkt från denne man. En helt fantastisk person och allt var bara bra. Jag kunde vara mig själv, avslappnad och vila i hans kärlek. Det slog mig att om jag inte hade tagit denna kampen så hade jag aldrig mött honom. Nu funkade det inte, av andra orsaker och uppbrottet är ganska färskt. Jag har det lite kämpigt med detta men t.o.m uppbrottet gjordes med kärlek. Så himla fint.

Lite larvigt kanske, men jag vänder mig ibland till citat för att vända tankar. “You don’t have to see the whole staircase, just take the first step” från Martin Luther King är ett sådant. Kan tipsa om “inner integration” på Youtube eller pod, har lärt mig otroligt mycket där.

Du har tagit ett första steg, det är jättebra!! Ta hand om dig själv, du är värdefull!

All kärlek till er!:heart::heart:

2 gillningar

Så tacksam för alla tips❤️

Ja du, han har lämnat mig ca 3-4 gånger per år i 6 år.
Så väldigt många uppbrott.

Men jag har nog aldrig gjort några riktiga försök att gå vidare.
Har bara väntat och hoppats på att han ska komma tillbaka, det har bara varit fokus på att han måste det.
Jag har dock aldrig hört av mig själv, det har jag lyckats stå emot.

Så egentligen blir nog detta mitt andra försök då.

Dom frågorna du ställde mig funderar jag på varje dag, om och om igen, men har inte riktigt nåt mig än där jag finner nån kraft i det.
Förnuftet ser men där stannar det…
Men bara att jobba på tills det klarnar.

:heart::heart::heart:

2 gillningar

Hur har det gått för dig @andas? Har tänkt på dig och hoppats att du kommit att se allt lite klarare som du önskat. Har du kunnat hålla noll kontakt?

1 gillning

Tack för omtanke :blush:

Jag har hållit mig till noll kontakt.
Dock har han skickat nåt sms och även ringt, men jag har varit kort och bara svarat på det han undrar.
Bad honom även om att inte ha mer kontakt nu.
Så får se om vi klarar det…

Saknar honom så jag går sönder, men detta måste göras hur tufft det än blir.

:heart::heart::heart:

2 gillningar

Heja dig! Bra gjort! Det blir bättre och det kommer att bli bra!

Har du funderat på att gå in i noll kontakt hela vägen ut? D.v.s. Blocka på telefon och andra ställen där han kan tänkas höra av sig? På det viset slipper du att fundera på om han kommer att höra av sig snart. Du slipper också risken att värdera dig själv utifrån hur han beter sig mot dig och risken att falla för frestelsen. Du får i så fall omprogrammera ifred. För mig gjorde det all skillnad.

En fråga, saknar du honom (hela honom?) eller bilden du har av honom när han är bra?

All styrka till dig!:heart:

2 gillningar

Du ställer så bra frågor❤️

Jag blockade även på mobilen vid ett tidigare uppbrott, det var jättejobbigt!
Jag undrade hela tiden om han hade hört av sig.
Så jag är inte där riktigt och det talar väl för att jag fortfarande har ett hopp, att jag fortfarande måste veta om han hör av sig för att det bekräftar mig och ger mig en gnutta känsla av att jag har ett värde för honom…

Det är just detta jag inte vet hur jag ska hantera riktigt, eller hur jag slutar att hoppas.

Jag chattade med en psykolog på mindler förra veckan och berättade att jag inte kommer ur det här med att vänta på att han ska höra av sig, då svara hon att istället för att försöka tvinga fram att nå punkten där jag slutar att vänta på det så kan jag istället göra saker medan jag väntar.

Tyckte det var en bra tanke, att inte hänga upp sig på att jag väntar, inte bli låst till det och att inte sitta och leta och läsa hur man släpper hopp och väntan, för du är jag så inne i just den känslan.
Och att istället bara acceptera att jag känner så just nu och att den känslan får vara med mig när jag gör saker.

Att man tänker:
Ja men medan jag väntar så kan jag göra detta och detta under tiden.

Det är väl ett sätt att inte ge sig själv förbud av att vänta, då det bara kan kännas ännu värre.

Jag saknar väldigt mycket hos honom men vissa bitar saknar jag inte.
Men tyvärr har jag gått in i nåt läge nu där det dåliga inte riktigt når mig.
Jag vet allt det dåliga, jag kan skriva listor på allt som var mindre trevligt men ändå känner jag inget för det…
Skulle bara vilja känna:
Nä fy fan, detta vill jag inte ha, hur kunde jag stå ut med det m.m
Men jag känner inget, likgiltig.

Tack för att du engagerar dig i mig och ger mig frågor och väcker tankar.
Behöver det verkligen

:heart::heart::heart:

1 gillning