Insikt, kunskap och strategi

Förstår att det är riktigt tungt för dig :broken_heart:
Och svårt att påbörja den riktiga processen när ni fortfarande bor tillsammans.

Jag vet inte hur många år ni delat och vad som hänt under erat förhållande.
Men är det er första riktiga svacka och erat förhållande inte har kantats av enorma gräl, nedvärderande, kränkande och såklart fysisk våld så kanske det finns chans att rädda istället om det finns kärlek kvar från bådas sida?

Men är inte fallet så, ja då är det bästa att flytta isär så fort det bara går så du/ni kan påbörja processen❤️

1 gillning

Vi har 18 åt bakom oss.
Vår tid har varit bra. Allt har gått ganska så smort. Detts är vår första svacka och den är kantad av otrohet från hans sida. Han resonersr i efterhand att livet gått för lätt men att vi glömt bort varandra i småbarns åren. Han ångrar att han gjort vad han gjort men han vill satsa på dom. Och ritkit svinaktigt beteende som dykt upp i samband med otroheten och skilsmässan.

På något vis skulle det vara lättare att acceptera att han kastar bort om vi hade grälat och haft det bökigt. Han säger själv att det fanns ingen orsak till ändring tills hon dök upp och han blev förälskad.

Känslor finns kvar hos båda men stolthet (han) och sårad (mig) sätter käppsr i hjulet just nu.Skulle det gå att hitta tillbaka så ja men i nuläget är det inget alternativ. Men kanske? hoppas? någon gång i framtiden.

1 gillning

KÄRLEKSBOMBNING.

Den värsta att stå emot.

Måste först och främst särskilja på det.

Om man lever i en ”normal” relation där inte kränkningar, nedvärderande ord, fysisk eller psykisk våld förekommer utan för det mesta är stabilt och tryggt.
Och då räknas vanligt gnabb in i en ”normal” relation, för oense blir man och man kan bli sårad och såra även i en stabil och trygg relation.
Men så går vår partner över gränsen, det kan vara allt från att han/hon vräker ur sig något riktigt elakt som vi har svårt att förlåta, till en otrohet.
Det är aldrig okej att behandla någon illa på något sätt och otrohet är ett enormt svek.
men vi ser att vår partner ångrar sig djupt och på alla sätt försöker få fram ett förlåtande genom uppvaktning, blommor och bedyrande kärleksord.
Då klassas det inte som kärleksbombning även fast partnern just då kärleksbombar.

Och man KAN FÖRLÅTA EN GÅNG.
Om det förövrigt aldrig hänt något liknande innan, det måste man själv kunna avgöra och se till helheten.
Men som sagt: EN GÅNG!!
Upprepas ett sånt svek så är det totalt stopp! Annars har vi inlett ett destruktivt förhållande som bara kommer bli värre.

Vi har väl alla sett romantiska filmer där någon begår ett misstag och gör allt för att få bli förlåten, där dom ropat ut sin kärlek i högtalare på en flygplats och på andra storslagna sätt.
Då hejar vi på den som vill bli förlåten och får riktig feel good känsla när dom återförenas i en kyss.

Människan som gör allt för att bli förlåten klassar vi inte som destruktiv med dessa kärlekshandlingar.
Vi kan alla begå ett misstag och ångra oss djupt och göra allt vi kan för att visa det, men åter igen bara EN GÅNG.

Och EN GÅNG kan vara en gång för mycket, det är upp till oss själva att avgöra.

Ett slag är dock ALLTID en gång för mycket.

NÄR DET BLIR DESTRUKTIVT:

Ja det är när vår partner upprepar samma beteende om och om igen eller när något nytt händer om och om igen som är att gå över gränsen, då är vi inte längre i en frisk relation.
Då lever vi med en väldigt oempatisk, respektlös och egocentrisk partner.
Ingen fin och kärleksfull människa är kapabel till att göra någon så illa om och om igen.
Det har inte empatiska människor samvete till och vill inte ens för den delen.

Så kommer då den där kärleksbombningen för andra gången, efter andra misstaget partnern säger sig ha gjort.
Och när vi då är djupt sårade och får så mycket uppvaktning och kärlek igen så slår endorfinerna på och vi suger i oss all uppvaktning som en svamp.

När detta håller på att upprepas så mår vi sämre för varje gång, det bryter ner vårt värde totalt och allt vi vill få känna är att han/hon ångrar sig, vi skriker efter att personen ska komma och lyfta in oss i smekmånaden igen.

Det blir ett beroende, det blir vårt läkemedel.

Jag tror att vi som hamnar där är så rädda för smärtan tillslut, vi står inte ut med den, vi klarar inte hantera den, vi går under totalt av smärtan och då är det lättare och mer befriande att få lyftas in i smekmånaden igen.

Men där måste vi sätta stopp på det hela!! Vi begriper själva att detta inte kan få fortsätta, vi kommer gå sönder ändå tillslut.
Det ger på riktigt skador för livet som kanske aldrig mer kommer läka helt.
Forskning visar att det kan ge hjärnskador och utlösa andra sjukdomar när kroppen så ofta är ur balans.

Vi måste VÅGA ta oss igenom smärtan!!
Vi får inte streta emot.
Det måste en gång för alla vara nog.
Vi måste ta oss igenom avgiftningen, vi behöver bara uppleva avgiftningens brutala abstinens en gång i livet.
För när vi väl är igenom den kommer vi aldrig någonsin låta oss hamna där igen.

Allt vi måste jobba på nu är att hitta stöd och strategier för att klara abstinensen, om vi känner att vi inte klarar det och är på gränsen att ge upp så GÖR INTE DET!! Fortsätt leta efter strategier som håller dig tillbaka, ring till dom som stöttar dig, slå och sparka på kuddar, skriv i forum, ring kvinnofridslinjen, sök läkare och psykologer eller rentav åk till akutpsykiatriska mottagningen!!
Vad som, GÅ BARA INTE TILLBAKA!

Stå emot alla kärleksbombningar!!
Vi har svart på vitt att detta bara upprepas, att allt är tomma ord utan handling, vi vet att vi bara får en smekmånad innan nästa nedgång!

Vi har läst den boken nu om och om igen, vi kan slutet intill nu.
Spelar ingen roll hur mycket vi än vill att boken ska få ett annat slut för det får den inte!

:heart::heart::heart:

3 gillningar

Läs mitt inlägg om kärleksbombning.

Det måste ta tid att ens tänka tanken på att förlåta en otrohet och det får det göra.
Du måste få tid att se en helhet, tid att känna efter och komma fram till om du kan förlåta och leva med det.

Träffar han fortfarande den nya?

1 gillning
  • Vi tog beslutet i augusti 2018.
  • Fortsatte bo ihop pga son med hf autism. Jag behövde hitta ett vettigt boende då vi efter mkt bråk kom överens om att han skulle köpa ut mig och bo kvar för sonens skull.
  • Påsken 2019 flyttade han ihop med ny tjej - yay! - men ville “komma hem” efter 3-4 dgr :see_no_evil: men jag sa nej och efter det bodde vi v/v i huset fram tills att jag flyttade den 29 augusti 2019.
  • Skilsmässan gick igenom i maj 2019. Då ringde han och grät över att domen kommit per post. Direkt drogs jag in i nätet igen och hulkade på själv fast jag egentligen hurrade inombords.
  • Sen ångrar han sig och säljer huset i september OCH flyttar in bredvid mig. Jag tvingade till mig hälften av vinsten p.g.a. “sveda och värk” och för att ingen annan hjälpte honom med flytten.
  • I oktober börjar en fruktansvärd period av “kärleksbombning, förtryck och dumpning” trots att vi inte var ett kärlekspar.
  • Det har alltid varit hans grej, att håna mig som fru och mamma - jag dög aldrig - och varje ny tjej ska han prompt berätta om: hur fantastisk hon är och hur lycklig han är. Trots att de är ALLT han hånat mig för.
  • Det ledde till att jag reagerade oerhört skarpt på hans fortsatta beteende och tappade det en period där jag jag mejlade massor och skickade sms. Om hur han förstörde allt och hur mycket jag hatar honom.
  • Han anv. det mot mig förstås och hotade med polisanmälan, Tingsrätten och att få mig psykiskt utredd (!).
  • I april hade vi 2 st samarbetssamtal som slutade med beslut om mejlkontakt en gång i veckan (när barnen byter boende) men det bröt han mot omgående. Han ringer barnen under mina veckor oxå fast soc. sagt att det inte är bra. Plus att han vid ett tillfälle ville “hämta hem” vår 15-åring mot dennes vilja genom att ringa på min dörr och prata genom brevinkastet när jag vägrade öppna dörren och fick hota med polis.
  • Sista “kontakten” var på min födelsedag för ca 2 veckor sedan - då ringde han tidigt på morgonen (blockad på min tfn men det syns via ett sms) efter att ha planerat presentinköp med min yngsta son dagen innan. Som jag fick avstyra.
  • Detta är alltså en man som känner sig ofredad, hotad och kontrollerad av mig i april (via arga mejl och sms från mig samt det faktum att jag gett honom skit för att prioritera nya tjejer före barnen) - men fira mig på födelsedagen i maj det vill han! Tackar min lyckliga stjärna att jag inte “släppte in” honom i det.

Så, som svar på din fråga: jag “lämnade” honom fysiskt i slutet av mars 2020 (vi umgicks från okt till mars ör barnens skull) men mentalt har det bara gått 2 st. veckor lite drygt.

Rent giftasmässigt lämnade jag honom för många, många år sedan. Vi hade knappt sex de sista 4-5 åren och intimitet fanns aldrig. Han har säkert någon form av funktionsvariation (adhd, autism, m.m.) men det spelar ingen roll när han vägrat utreda sig.

Efter att jag totalblockat honom förutom på mejlen så har det varit väldigt lugnt. Han ringer barnen, dock. Jag ser hans bil dagligen vilket är jobbigt men tack och lov ser vi inte in hos varandra.

Jag har kommit fram till att jag levde kvar för de “fina” stunderna som blev som belöningar mellan de mörka stunderna. Jag har alltid velat ge mina barn den kärnfamilj som jag inte fick (min pappa dog tidigt) så därför tog jag skiten, sas. Plus att jag är snäll och vill andra väl.

Han kunde liksom inte nöja sig med det utan han fick lov att dissa mig 24/7 och för ALLT, trots att han levde gott på min inkomst och min lojalitet. Han kommer dessutom från en dysfunktionell familj själv.

Min exmake är en fullblodsnarcissist utan psykopatiska tendenser, dock. Så jag trodde på allvar att jag inte skulle överleva utan honom. Det gör jag. Med råge. Men det krävs NO CONTACT för att det ska funka.

Långt svar! :blush::tulip::heart:

2 gillningar

Hon är med i bilden ja. De träffas, skickar sms och ringer. Fast vi bor tillsammans. Och han ljuger och försöker ”skydda” mot det som händer så att jag inte skall se eller veta. Men jag är inte blind. Så nej tåget har gått. Men hade önskat en mer respektfull avslutning på 18år. Nu blir jag istället sårad om och om igen, av nya saker som händer. Hinner inte älta otroheten som varade i flera månader.

Fy vad jobbigt för dig @Mas ! Och så fånigt gjort av honom, de har ju resten av livet på sig att utveckla sitt förhållande. Känner tyvärr väldigt väl igen beteendet, min man höll på exakt likadant efter Kraschen, smög iväg på dejt osv. Det var som att han var förtrollad. Helt omöjligt att snacka med honom om hur gränslöst hans beteende var. Det upphörde inte förrän affären tog slut, och det gjorde den när han fick ett ultimatum av mig: ungarna skäms ihjäl för ditt beteende, du är inte välkommen hem mer. Eller så pausar du och lever familjeliv tills vi kan flytta isär. Han valde familjelivet. (Tills vidare :roll_eyes: )

2 gillningar

Denhär tycker ju att det är familjelivet han satsat på. Eftersom han anser sig vara så smidig och duktig lögnare att jag intr märker det han sysslar med. Och de gånger jag blir tillräckligt lessen så säger jag till. Då har det oftast samlats ihop det han smusslat med.
Men han har noll förståelse vad det betyder det han gör, hur det påverkar framtiden och vår relation och vårt framtida samarbete kring barnen. Jag har NOLL tillit även om jag vill ha det. Men han fortsätter att bevisa mig att jag inte skall ha det.
I samma mening som han säger att neeej flytt är inga bråttomt, ta den tid du behöver så frågar han att när flyttar du ut.
Nu e vi inne på att börja berätta åt barnen, men då e vi ju inte riktit sams om vad som skall sägas. Jag könner att det är viktigt för mig att han säger att han inte vill att vi skall vara en familj längre, men det vill han inte säga. Han anser att det är att lägga skulden på barnen. För mig är det att inte ta ansvar för handlingarna/valet han gjort.

1 gillning

Ja det är tydligt att det varit ett destruktivt förhållande med många övertramp.

Men vad är det som känns jobbigast för dig nu?
Vill du nånstans fortfarande ha en relation med honom?
Eller befinner du dig i sorgen över allt han gjort mot er?

:heart::heart::heart:

Det är en fruktansvärd situation du befinner dig i nu💔

Men han verkar ha bestämt sig.
Så för din egen skull, gör slag i saken och flytta.
Du behöver inte fortsätta att vara åskådare till hans svek och lögner.
Det räcker med vad du redan har fått.
Hur sorgligt det än är och hur ont än detta gör så kommer du få mer frid i ett eget boende och påbörja processen.

Och barnen…
Jag tycker verkligen inte att han ska säga att han inte vill vara en familj längre!!!
Det ska barn inte behöva höra från en förälder!
Det gör mer skada än nytta och kan sätta sina spår hos barnen.
Hur sårade vi än är så måste vi skydda barnen så gott det går.

:heart::heart::heart:

1 gillning
  • Jobbigast är att han bor granne med mig.
  • Nej, ett förhållande med honom är inte aktuellt - inte ens som människa.
  • Jag är mest arg på mig själv som lät mig hunsas och köras över för det mesta. Det var iofs ännu ett bekymmer att jag synade honom hela tiden (därav hans utspel med skilsmässopapper och ring som åkte av och på efter dagsform).

Vet att hans nuvarande “förhållande” redan är av-på-av-på med mycket bråk trots att det inte ens gått 2 månader (barnen har berättat) vilket är ett annat stressmoment då hans omdömeslöshet och impulsivitet skadar dem.

Så, sorgen ligger också i att det jag trodde så på 2003 blev rena rama farsen… Bara igår t.ex. mejlade han glatt info. om ngn dynga kring barn och katterna, kattansvar som han dumpat över på mig så att han kan ut och “leka” när han vill men jag sitter fast… Missförstå mig inte men han hotade att lämna bort “sin” katt till en kompis i skogen eller låta henne bo kvar i huset m nya ägare. Därför tog naturligtvis jag över den försummade, deprimerade och feta katten. På 3 mån. lyckades han förstöra katten också…

Den här glada, kontaktsökande mejlaren hotade alltså med advokat, tingsrätt, psykolog och polisanmälan för en dryg månad sen - bara för att jag satte ner foten. Satte tydliga gränser.

Oss emellan :wink: vore det bättre om han bara försvann. Drog till sitt nästa offer och lämnade mig och barnen ifred. Igår satt min yngste son (med funktionsvariation) och beklagade sig över “pappas nya tjej” som jag börjar misstänka är i landet olagligt och typ säljer sig för giftermål och uppehållstillstånd och kan lika gärna bli hans nya “mommie” imorgon, liksom.

Jag går hos en psykolog och hon sa såhär:

“Du har inget med hans liv att göra längre - skönt! - men p.g.a. barnen lägger sig inte din stressnivå eftersom du får städa upp efter honom (för hos mig slappnar de av och lättar sina hjärtan)… Samt att du kommer aldrig att läka fullt ut så länge han gör sig påmind (vilket han gör ca 1 gång i månaden) och det är nog tyvärr uttänkt så”.

:heart::tulip:

1 gillning

Jag känner med er som har skrivit, tack för att ni delar med er. Jag känner igen mycket av det ni beskriver. Det var över ett år sedan jag avslutade det nu. Jämfört med många andra kom jag lindrigt undan då det inte var så långvarigt och vi inte har barn tillsammans. Men usch vad trasig jag var…

Några av mina strategier för att bryta traumabondet och komma ur den kognitiva dissonansen:
• Noll kontakt i den mån jag kunde påverka, blockade överallt.
• skrev ner en lista på allt han gjort, denna plockade jag upp och läste när jag bara mindes de fina stunderna.
• Fokuserade på när jag tänkte på honom, att inte bara minnas utvalda delar utan hela bilden. Hur han varit under hela förhållandet, det är den han är.
• Slutade förebrå mig själv, jag visste inte bättre då. Nu gör jag det och jag kan säga att jag är tacksam för det idag.

Alla kan göra misstag. Men att göra illa sin partner på samma sätt om och om igen är otroligt destruktivt. Att söka upp och ljuga för att åter få såra på samma sätt är vidrigt. Människor med empati, som är självreflekterande och rannsakar sig själva beter sig inte på det sättet.

3 gillningar

Tack för att du delar med dig❤️
Det behövs verkligen.
Så skönt att läsa att det finns dom som kom ut hela på andra sidan.
Och att det finns styrka att stå emot även när det är som värst.

Idag har jag en -Allt är förlåtet dag-
Saknar enormt och får fokusera för fullt på strategierna.

Gör så ont och är så jobbigt!!

:heart::heart::heart:

2 gillningar

@Andas, jag lider med dig. Önskar att jag kunde ta en del av din smärta för en stund.

Du är stark, tänk så långt du har kommit! Alla nya insikter och hur mycket du utvecklats. Det kommer att bli bra, jag lovar!! :heart: Stegvis kommer det att bli bättre, håll dig till det du bestämt dig för och lita på processen.

1 gillning

Hjärtligt tack❤️

Ja det är inte klokt att det skulle kunna bli så här i vuxen ålder!

Vi är liksom 40+ och 50+

Trodde verkligen att jag hade mer koll på sunda relationer än vad jag hade!

1 gillning

Det trodde jag också, jag runt 40 år. Detta var en man jag mötte när jag varit separerad från min make i några månader (18 års förhållande).

Men oj så många insikter jag har fått om mig själv och varför jag har agerat som jag har gjort, hur han kunde nästla sig in och manipulera som han gjorde. Beteenden jag har lärt mig sedan barndomen, vissa saker i mitt äktenskap och senare med denne destruktiva man. Jag har verkligen tvingats rannsaka mig själv för att läka. Det var väl först då, när jag vände fokus och frågor till mig själv som jag verkligen var på god väg.

Han försökte manipulera mig tillbaka senast för två veckor sedan, använde sin son. Är så lättad att jag inte känner någonting längre, inte ens oro för vad han kan tänkas göra. Han kan inte nå mig och jag ser honom helt och fullt för den han är och vad han försöker göra. Logik och känsloliv i synk utan dimma. Min verklighet utan hans manipulationer. Kan jag så kan vem som helst.:heart:

2 gillningar

Underbart att läsa! Det ger mig styrka❤️

När du/han lämnade, led du också mycket av saknad/abstinens?

Kul det där med att försöka genom sonen, min försöker genom sitt husdjur!

Som sagt, mycket insikt har jag fått nu, hittat strategier som hjälper mot det värsta men jobbar på att hitta fler.
Men jag är precis i början av avgiftningen, så vet inte hur långt mina strategier och min insikt kommer att hålla.
Men jag ska göra allt jag kan.
Nu ska jag bli fri från känslor för en väldigt giftig person.

:heart::heart::heart:

1 gillning

Oh ja, absolut! När jag lämnade honom så var jag tvungen att avgifta mig från den kemiska cocktail som han frambringat genom all manipulation.

Träning var en livlina för mig, i kombination med att läsa på och jobba med mig själv.

Vet du, början är absolut värst. Man är ju som i en dimma och kan inte riktigt tänka klart. Eller så var det i alla fall för mig. Allt eftersom jag kom längre ifrån hans grepp så kom jag till fler insikter, mindes händelser som jag förträngt och kunde se verkligheten som den var. Att kunna se manipulationerna.

Du kommer att fixa det, lita på vad du har bestämt. Att det är rätt. Även om det känns fel. Jag vill inte förringa vad du skriver, men det är inte säkert att det är känslor det handlar om för dig. Det är lätt att förväxla hjärnans behov av de kemiska substanserna och känslor. Varför skulle du ha känslor för någon som inte behandlar dig väl? För någon du inte kan känna dig avslappnad och trygg med?

Du är värd så oerhört mycket mer! :heart::heart::heart:

2 gillningar

Vet inte om jag gjort detta rätt😜 men vilken bra mening. Försöker ta det till mig. För just så är det med mig. Har gått på tå i evighet… handlat, fixat mat, allt för att han skall ha det bra…ändå räckte det inte

3 gillningar

:blush:Tack för dina ord. Förstår att det måste vara svårt, mår du ok?

Det är ju det som är risken när vi fokuserar för mycket på vad alla andra behöver och vill. Vi glömmer bort att fokusera på vad vi själva behöver och tycker att vi förtjänar för att må bra.

Det räckte inte skriver du, men skulle du verkligen vilja välja honom då? :heart:

1 gillning