Hur ska jag klara detta? Separation med 1-åring

Jag märker att jag mår bra av att skriva av mig här så jag fortsätter med det. Jag är också så tacksam över att ni svarar och engagerar er och tycker att jag lär mig mycket av att ta del av andras historier här inne.

Mitt X och jag bor fortfarande tillsammans med vår lille son och kommer att göra det fram tills årsskiftet. Det finns ingen annan fungerande praktisk lösning och mestadels fungerar det OK.
Imorse var jag superstressad till jobbet, jag hade sovit dåligt pga vår son (vi tar varannan natt) och visste att jag hade massor jag behövde bli klar med innan helgen. Jag kan ha svårt att reglera min stress och kan låta/vara väldigt stressad mot andra och jag passade på att berätta om hur jag tänkte kring helgens planer och så med sonen (mitt X har varit tydlig med att han inte önskar göra någonting tillsammans utan att vi delar upp tiden). Mitt X har nästan inga relationer här där vi bor just nu så det är mestadels jag som har planer. Jag hasplar ur mig dessa och att jag också oroar mig över hans sömn och att han inte rör på sig alls. Han blir obekväm och säger att han inte vill prata och att han tycker att jag säger detta utan någon värme. Han tycker det låter som att jag är fake. Och jag inser! Vi hamnar här jämt.
Jag har stora, starka känslor och dras med i dem. Jag märker det tyvärr inte alltid i stunden, det är inte lysande! Så när jag är stressad kan jag låta rak och bestämd och haspla ur mig vad jag tänker på ett sätt som mitt X tycker är som en chef som kommenderar en anställd. Och det har han säkerligen rätt i. Det som är så himla svårt är att mitt X direkt känner en bristande tillit till mig, att det är något som han inte kan lita på för att jag har en stark känsla. Och det är jättebra feedback till mig såklart, att det kan uppfattas opålitligt att dras med i sina känslor och samtidigt försöker jag vara förstående mot mig själv som ändå uttryckte till honom att jag var stressad över jobbet och behövde dra iväg tidigt. Men det blir så tydligt här, det som jag upplever som vårat grundproblem: jag har känslor som är större än många andras och som jag i stunden inte alltid lyckas hantera, och han har tillitssvårigheter vilket gör att han enbart litar på de som han uppfattar som mycket stabila och som inte låter sig dras med av sina känslor. Samtidigt är det ju precis det han själv gör när han får ångest över att han inte kan lita på mig så fort jag blir känslomässig. Ah, det känns skönt att få ur mig. Att det är där så mycket knasighet sitter. Och jag tar verkligen med mig att det är bra konstruktiv feedback från honom att det uppfattas som opålitligt att dras med så i sina känslor (och det är inte första gången jag hör det såklart) och jag märker att jag är bättre rustad än någonsin att ta emot det som just något konstruktivt snarare än ett hot mot mitt värde som människa. Jag vill å ena sidan kunna bli bättre på att hantera sådana stresspåslag och kan samtidigt ha acceptans för att jag dras med i stress, jag säger inget elakt eller fult utan blir mer kort, och rak i tonen vilket jag nog egentligen inte tycker är så farligt.

1 gillning

@Lisa0987 Ja, jag har också funderat över de där kärleksförklaringarna på FB. Å ena sidan vill jag tro att det är som när en gifter sig, att en publikt vill fira/glädjas med andra och samtidigt kan jag också fundera över vad syftet är med att berätta om sin fantastiska partner för kreti och pleti på social media.

1 gillning

Jo men självklart att dela med sig av bröllopsbilder osv, det kan jag förstå, men resten…. :joy:

1 gillning

Jag känner par som lägger ut puttinuttiga bilder på “Lyckliga familjen” men mellan skål och vägg på tu man hand med en av dem kommer det fram hur det skaver och knakar i fogarna.

1 gillning

@Rulle vilket roligt uttryck, mellan skål och vägg! Det tar jag med mig :blush:

Äsch fy. Nu är det en tuff stund. Så jag skriver av mig lite. Vi bor ju fortfarande ihop och idag föreslog jag att vi skulle bada med vår lille son, han älskar verkligen att bada. Men nu ska vi tydligen inte göra någonting tillsammans alls. Så nu sitter vi här i tystnad, han har ätit middag medan jag har nattat och nu äter jag middag och han sitter med lurar och dator i soffan.

Jag kan få panik över att vi ska bo såhär tills årsskiftet. Under samma tak utan att umgås.

Idag på dagen träffade jag en kompis och två vänner till henne. Alla gifta, alla lyckliga i sina kärnfamiljer (så vitt jag vet). Och jag kände det som att jag höll på att gå sönder, att inte vara med i den där klubben. Och jag märker att jag får tankar om att jag är mindre älskvärd än dem, de som sitter där med ringar på sina fingrar och någon som vill umgås med dem när de kommer hem.

1 gillning

Vilken obeskrivlig skitoxe till man… kan du kasta ut honom asap så vore det till hjälp :muscle: :v:

2 gillningar

Gud jag krisar. Jag faller samman och har svårt att hålla ihop. Idag är det sonens första dag på förskolan. Pappan är där med honom och jag jobbar. Han var så glad imorse, gröt runt hela ansiktet och massa babblande. Och jag försökte möta glädjen men inombords är det så jävla tomt. Det är helt tomt och smärtsamt och ångestfyllt. Det här var verkligen inte det livet jag tänkt mig, drömt om, planerat. Jag förstår att ingen får det. Såklart. Jag bara önskar att jag kunde delta mer engagerat och glatt i mitt barn men det är som att även känslorna för honom är svåra att få fatt i för att han påminner mig om att jag snart inte ska få se honom så mycket som jag vill, missa massor av hans liv, inte få ha honom nära. Och jag hamnar i JÄTTEdåliga tankar om att hans pappa ska träffa någon ny här alldeles strax och att min son och hon ska bli så tajta och jag ska bli mindre relevant. Och jag försöker samtidigt tänka att jag verkligen behöver ta hand om mig själv nu, träna, äta, sova. Och misslyckas hela tiden med detta. Jag tar inte hand om mig alls. Jag går ner i vikt, sover knappt, rör mig inte alls så mycket som jag borde. Jag orkar inte bry mig. Och vill ändå bry mig för min älskade son. Gud vad tufft det här ska vara.

1 gillning

Och jag bara tänker på alla gånger jag kunde betett mig annorlunda. Att det hade räddat relationen och att jag då haft en familj. Och massa massa tankar om att sonens pappa är en sådan mycket bättre person än jag är, så mycket mer omtyckt och välfungerande och att han såklart vill bort från mig. Till något bättre. Någon bättre. Usch vilka ohjälpsamma tankar. Och jag orkar inte fika med de andra på jobbet, utan sitter här vid mitt kontor och skriver med kaffe i handen. Orkar inte sitta och höra om deras kärnfamiljs-historier, helgaktiviteterna de haft och hur göttigt det varit för dem. Hur lyckliga de är. Och hur innihelvetes misslyckad jag är. Som aldrig haft en relation längre än två år. Som har någon relationell defekt. En kass inlärning. Som längtar och längtar så efter kärlek och samtidigt misslyckas varje gång.

1 gillning

Jag repeterar mitt inlägg ovan för jag tycker att det är en styrka att ha självinsikt och stå upp för vem man är.

Du är bra! Glöm inte det.

Det är många måsten och icke minst kosmetik i hur lyckliga ”alla andra” är. Jag tror inte på dessa ytor. Du måste hitta din väg och vad du mår bra av.
Har du någon du kan prata med, samtalsstöd genom vårdcentral eller kyrkan? Jag tror det är bra förutom vardagsterapi med vänner. Men om alla vänner kör yta och kärnfamilj så får du inte alltid ömsesidigt förtroende, dvs man ”erkänner” kanske inte ens för sig själv att allt inte är perfekt och då kan det vara lite jobbigt att öppna sig och prata om sina tankar o tvivel, när det bara är ”envägskommunikation” och mottagaren bara har det så ”perfekt”….

1 gillning

Jag ringde familjeenheten och fick prata med en helt enastående man som hade “råd och stöd” för familjer,mammor,pappor. Det hjälpte mig mycket att skyffla skit på exet och situationen.
Kolla med din kommun vad familjeenheten erbjuder.

En person som säger och beter sig så som han gör är ingen fin person.

Så hur ska det kunna ändras? Genom att du utplånar dig och din vilja och blir och gör exakt så som han vill ha dig? Det kallar jag inte kärlek.

Tror du att du kan få det med honom? Det tror inte jag.

Efter din beskrivning är det inte exakt det ni skulle ge barnet om ni höll ihop er dysfunktionella relation.

“Hellre bo för sig själv i en vrå på taket än dela hela huset med en grälsjuk kvinna”. Gäller åt båda hållen.

Först: Från de allra första levande organismerna genom naturkatastrofer, farsoter, dinosauriernas utdöende, missväxter, nödår, krig har mina förfäder/mödrar överlevt tillräckligt länge för att hinna fortplanta sig.

Sedan: om ett annat ägg blivit befruktat tidigare eller vid samma konceperingstillfälle eller en annan spermie hade hunnit före till samma ägg skulle det inte vara jag som satt här i dag. Då skulle det funnits en annan människa med en annan genuppsättning. Ingen som jag har funnits förut, ingen som jag kommer att finnas sedan. Jag har ett egenvärde i att jag existerar som är helt oberoende av vad andra tycker och tänker om mig. Jag finns, jag är och jag har rätt att vara jag oavsett om jag syns eller andra bekräftar mig eller inte. Jag är jag och jag är i min fulla rätt att vara det. Andra kan gilla det eller inte och gör de inte det kan de dra. Visst, viss anpassning till andra behövs men jag ska inte behöva ändra den jag i grunden är för att passa andra.

Yep. Sanna ord.

Det kan du inte om det inte finns en grundläggande, ömsesidig kärlek, respekt och omsorg i grunden. I din senaste är det motsatsen du skulle ha fått.

Ni hade inte de rätta förutsättningarna från början och ni kommer inte heller lyckas att skapa dem ens om båda är villiga att försöka. Ni är från olika, icke-kompatibla världar.

Hur får du ihop det med drömmen och längtan efter en trygg, harmonisk familj med mysiga jular utan kaos och bråk?

Syster. Vad som syns på ytan är en sak. Vi hade en fantastisk facklig representant som var ett fenomen. Vi ville alla ha honom som förhandlare, kunnig, påläst, snabb i tanken, påstridig. Han kunde prata omkull ett hus. Som chef var han en pest. Ingen ville ha honom som arbetsledare, han var en diktator som behandlade anställda på samma sätt. Han var driftig som fick mycket gjort men som nära medarbetare var han inte rolig. Många narcissister och psykopater är trevliga och charmerande vid ytliga kontakter men vidriga i nära relationer. Och de får offren att känna att det är offrens fel att de blir/ är sådana.

Som sagt, hur han är i nära relationer kan vara en annan femma.

Med tanke på de tidigare inlägg jag citerat och utifrån det jag kommenterat, tror du seriöst att ni hade kunnat få den framtid du önskar och drömmer om?

1 gillning

@Rulle . Tack för dina ärliga och rättframma svar. De hjälper mig. Jag upplever nog egentligen inte att min sons pappar är en dålig person, vi har bara haft en sådan otroligt dålig dynamik. Och nej, vi skulle inte kunna skapa en stabil och varm familj för vår son. Det är en sorg bara som väller över mig ibland. Det är hjälpsamt då med dina raka ord.

Tack @Acke76 för tips! Det ska jag kolla upp. Och vad fint att du fick så bra stöd därifrån.

@Lisa0987 Tack ånyo för pepp, det värmer verkligen! Ja, visst är det mycket kosmetik. Det är sant. Det är svårt att se igenom ibland bara. Mm, jag har en psykolog jag ska börja träffa igen nästa vecka efter ett sommaruppehåll. Jag upplever att många vänner kan öppna sig och berätta om slitningar och sådär, och samtidigt har de ju någon de går hem till som håller om dem och som de käkar middag med.

Det finns något grundläggande i detta också. Om man är lycklig med sig själv och sin situation så blir man mindre upptagen av att jämföra sig med andra, vara avundsjuk eller ”prata ner” andra.

3 gillningar

Nu kommer en uppdatering, här i november. Det var ett tag sedan jag skrev sist.

Jag pendlar något oerhört. Vi bor fortfarande tillsammans och planerar att tillsammans flytta tillbaka till den stad vi båda bott i (separat) innan. Vi träffades här 8 veckor innan jag blev gravid på en plats där han pluggar och jag arbetat och där vi inte har någon koppling egentligen till någon.

Vi har kämpat & försökt ha en relation och det är tydligt att det inte går. Samtidigt kan jag fortfarande dels hamna i att jag bara får kämpa mer, vara mer flexibel, och att han får skärpa till sig med att ha bestämt sig för att vi inte ska vara tillsammans (ja, jag fattar att det är en helt knäpp tanke). Och det handlar egentligen bara om en sak; att jag vill vara nära och leva nära mitt älskade barn. Tanken på att missa så mycket av hans liv är alldeles fruktansvärt.

Samtidigt växer och frodas en annan längtan i mig. Delvis att få fler barn. Jag vill att min son ska få syskon och jag vill gärna ha fler barn. Jag vill leva i en familjekonstellation. Jag märker hur jag då hamnar i känslor av skam, att jag ju prioriterar vad jag vill istället för att försöka bo som sambo med mitt ex så länge som möjligt för att få vara med min son så mycket som möjligt nu. Och samtidigt är jag så jävla trött på vissa saker kring att bo med mitt ex. Jag är så hiskeligt trött på att få höra om allt som är dåligt i vår dynamik, och att aldrig få höra om något som är bra. Och så att fortsätta leva i det, med hans ord ringandes i öronen kring allt som är kass mellan oss. Jag märker att det påverkar mig massor.

Jag är också så rädd för att min son ska hamna i kläm i en ny familjekonstellation. Det är min mardröm. Såklart kommer jag göra allt, allt jag kan för att det inte ska ske. Och så den där äckliga, lilla rösten som pratar i mitt huvud och säger att min son kommer trivas bättre hos pappa, inte vilja vara med mig. Och jag skäms när jag skriver detta, för det viktiga är ju såklart att min son har det bra. Såklart. Det är bara massa snurrande orostankar i mig.

Jag kan ha svårt att hitta ut. Se att det kommer bli bättre. Och en del av mig vill alltid bo kvar med mitt ex så att jag kan träffa min son varje dag, och samtidigt vill jag bli och vara fri och inte bo med någon som inte vill leva med mig och som jag också ser inte är en bra match för mig. Jag blir så mycket tystare än vad jag är, anpassar vad jag pratar om för att passa, tar inte upp saker som genererar ångest hos honom, bjuder inte hem kompisar för han vill inte hänga med mina vänner, hittar inte på något ihop för det vill han inte göra. Nej usch, nu känner jag nej när jag skriver detta. Jag längtar efter sex, närhet, kärlek, omtanke. Vi har inte det och kommer inte få det. Och jag kan längta efter det och hysa omtanke och stor kärlek till min son. Det är okej att jag får längta efter det, det betyder inte att jag är en dålig förälder.

Hur mår ni andra där ute? Jag har med sådan stor tacksamhet tagit emot era kommentarer, tankar och peppande ord. Det har verkligen gjort skillnad!