Hur hantera min gränslösa ex-make

Vi träffades väldigt unga. Han var bortgift med en släkting i sitt hemland. Trots detta inledde vi en relation som avslutades när det blev dags att ta hit frun. Hon hann inte vara här mer än någon vecka innan skilsmässan var ett faktum och han sökte upp mig igen. Det var tufft, jag hade svårt att förstå och acceptera det han gjort men på något vis blev det ändå vi till slut. Jag förlät honom för det som hänt och vi gifte oss, skaffade två barn och sedan var det dags för mig att bli lämnad abrupt. Samma historia upprepade sig 20 år senare.

Egentligen har vi haft det väldigt upp och ner under relationens gång. De senaste åren har han dragit sig undan väldigt mycket. Under årens lopp betett sig ganska omoget, vägrat ta tag i saker och ting och bara kört ett eget race. Vid varje konflikt har vi inte löst någonting på riktigt då han vägrat prata. Det var sena utekvällar, klagomål på att barnen hörde av sig till honom när han var ute. Fokus på hans karriär, en högre lön. Till saken hör också att han hade ett skitjobb när vi träffades. Jag pushade honom att utbilda sig och försörjde honom.

Under äktenskapet var det en extremt skev ansvarsfördelning och jag fick ont i kroppen av att vara ensam med barnen. Senaste åren körde han hårt med att bryta ner mig mentalt, anklagade mig för att jag sökte konflikt så fort jag sa något. Utbrott på mig och barnen som var helt oprovocerade. När anhöriga bevittnade ett av hans utbrott blev jag less. Han behövde söka hjälp för sitt beteende. Han vägrade bestämt. Insåg inte att han behövde be barnen om ursäkt. Det gick så långt att jag sa att jag bokat in terapi för mig själv eftersom jag inte visste hur jag skulle hantera honom.

Till slut satt vi där hos terapeuten och han ljög mig rakt i ansiktet att han älskade mig 3 månader innan helvetet brakade loss. En konferens, hemkomst och han var helt borta mentalt. Ignorerade mig. Han höll stenhårt i mobilen, låste in sig på toan. Började raka hela kroppen… alla tecken på att han hade någon annan fanns där. Jag drog ur honom att han inte visste om han älskade mig? Min värld brakade samman. Han vägrade sedan kommunicera med mig trots att jag desperat sökte tröst och förståelse. Han försäkrade mig om att han ville hitta tillbaka till den där förälskelsen han känt i början… Tre veckor senare deklarerade han i ett sms att han inte ville ha en kärleksrelation med mig. Pang. Då var det slut då?

Jag tog mig samman, fattade beslut om att vi skulle skilja oss, jag var inte intresserad av att bli lämnad i ett ovisst tillstånd och utsätta barnen för detta mer än nödvändigt. Förnekade att det fanns någon annan samtidigt som han i princip bodde på jobbet. Jag grävde fram sms i hans telefon när han lämnat den obevakad en kort stund. Och visst fanns det någon där. En upptagen kvinna dessutom luskade jag fram. Konfronterade honom, blev anklagad för att jag snokat. Anklagad för att jag inte visste hur man pratade med så kallade vänner, det var en jargong. Jag var knäpp, jag hittade på. Skickade bild på smsen till hans familj. De var knäpptysta… tyckte de skulle veta den riktiga anledningen till skilsmässan. Han hade målat upp mig som en otrevlig människa och att han inte klarade att bo med mig. Hur ska man vara trevlig när man är ensam ansvarig för allt i ett hushåll? När man haft svåra smärtor, varit ensam när han varit ute i tid och otid.

Tiden tillsammans efter detta var sedan en ren och skär tortyr. Han visade ingen som helst empati för varken mig eller barnen. Han var så kall. Jag började gå i terapi och insåg att jag sannolikt levt med en narcissist. Det var verkligen en hemsk insikt att sättet han behandlat mig och barnen på var psykisk misshandel. Nu har det gått 5 månader sedan jag flyttade ut, 9 månader sedan vi inledde denna process. Han har varit totalt gränslös under denna övergång, smsade mig tidigt en morgon om en akut kris. Han kunde inte vabba. Han hade en föreställning om att vi skulle bli goda vänner efter uppbrottet, detta berättade han för våra barn. Jag var tydlig redan från början att jag inte var intresserad av vänskap överhuvudtaget. Jag valde även att byta kommun för att undvika att bli hans backup och undvika att se honom med nya kvinnor.

Så då är vi här idag. Jag har upplevt att han inte sköter barnens hygien. Han är inte en aktiv förälder. Detta har jag kommunicerat till honom och förslagit att vi kan söka hjälp hos familjerätten eftersom samarbetet inte fungerar. Åter igen är han så fruktansvärt dålig på att kommunicera. Han vill inte besvara mina mejl. Nej, där ser man vilket jävla misslyckande han är. Såklart han inte vill bemöta det? Hela tiden har han haft ambition att få en bättre tjänst, därför han jobbade ihjäl sig på sommaren. Han fick inte den tjänst han satsat så hårt på. Han berättar också att han går i terapi, att en utredning inte visar något avvikande. Svarade bara att då han själv är i branschen så vet han exakt hur poängen räknas ihop i en sådan utredning. Han har gaslightat mig, ljugit om kontakt med andra kvinnor också samt förminskat och brutit ner mig oavsett om ett test visar att han är normal. Han tycker egentligen inte han varit otrogen… men jag har grävt fram en till kvinna som han pratat med i flera år på snapchat utan att nämna det för mig. Också hon upptagen… blir så illamående bara av att tänka på det. Och nu till saken; nu vill han prata mellan fyra ögon. Vad fan i helvete säger jag bara? Jag tackade nej till samtal, jag önskar allt i skrift via mejl. Är det någon som varit med om detta? Jag är rädd för honom efter det lidande han orsakat mig och barnen. Han är så gränslös i sitt sätt att vara, vill gå på museum för barnens skull. Nej, jag fick deklarera att jag är svårt traumatiserad. Han har utsatt mig för psykisk misshandel fick jag upprepa. Han tar liksom inte till sig detta… jag är helt slutkörd över att han inte respekterat de gränser jag vill ha… hjälp…

Det är svårt att hänga med i alla turer.
Om man bortser från er historia och vad han gjort eller inte gör.
Vad exakt är det du vill?

Ja det är rörigt.

Jag vill väl egentligen höra om något har erfarenhet av att hantera en sån människa som inte erkänner sina fel. Som är helt blind för sina misstag och som bara tror att man kan gå vidare utan att bearbeta traumat. Hur är det bäst att hantera en sådan människa?

Jag tror det är många här som har erfarenhet av partner som inte har självinsikt.
Men om du bortser från allt som du tycker att din man är, eller inte är, vad är din målbild? Hur vill du att det ska vara?

Det hjälper forumet att ge råd för att komma dit och dig att fokusera på nuet och inte allt som varit.
Det har ju redan hänt och kan inte ändras.

2 gillningar

Be honom dra dit pepparn växer.
Ha så lite kontakt som möjligt och helst bara skriftligt om praktiska saker.

4 gillningar

Klokt. Ville bara ge en bild av det jag behöver bearbeta egentligen. Går i terapi och fokuserar framåt, känns som att han drar i mig då han vägrar erkänna att jag också har en rätt att ha känslor.

Jo… det vore det bästa. Han vägrar ju, vill prata. Känns som han drar ner mig i sitt förfall… svårt att blockera då vi har ett relativt litet barn med gemensam vårdnad och ett äldre…

Som du själv skriver, kan en person inte varken se eller erkänna sina egna fel och misstag så är svaret enkelt… en sån person går inte att “hantera”.

Så lite kontakt som möjligt, all kontakt skriftligt, inget curlande och assisterande inte ens vg barnen. Han får själv ta 100% ansvar för sin relation till sina egna barn, den blir så bra eller dålig som han själv gör den. INTE ditt ansvar, inte din skyldighet och inte ens något som du för din egen skull bör befatta dig med. Snart nog säger ungarna ifrån och vill inte vara hos honom, så förbered dig på att ha dem mer och mer vad tiden lider :muscle: :pray: :revolving_hearts:

3 gillningar

Du kan inte ändra denne man. Det är väl det jag vill säga och visst vore det bra om han kunde se sina brister och att du också kan ha rätt osv, men det kommer du inte kunna ändra.

Hur vill du att er kommunikation ska se ut? Gör så och se till att hålla det till de kanalerna.
:heart:

2 gillningar

Helt rätt, och det har jag landat i. Men hans förväntningar att jag ska anstränga mig för att vara trevlig? Vilja hänga för barnens skull har jag svårt att ta till mig. Han klagar ju exempelvis på att jag inte psykiskt klarar av att vara i samma rum som honom… hälsa på honom och titta honom i ögonen ger mig kalla kårar. Tänk om han hade kunnat sköta uppbrottet med en gnutta empati och förståelse för mig? Krääääääks. Är så arg att han lyckas göra mig så upprörd…

Om du ursäktar att jag säger det rakt ut så är det ju ovanstående som är det isolerat största problemet för dig, iaf som jag ser det.

Det problemet löser du inte genom att ägna energi åt att fundera på hur du ska “hantera honom”, utan för att lösa det problemet så måste du börja klura på hur du ska hantera dig själv :v:

3 gillningar

Där är jag helt klart inte ännu. En bra input, tar till mig det. Tack :heart:

1 gillning

Varför skulle du vid alla grönsvansade isbjörnar vilja göra det? Den diplomerade dårskallen inbillar sig att genom att uttrycka sig som han gör få dig att dansa efter hans pipa.

Du har ingen anledning att hänga med honom men den megalomanen inbillar sig väl i sin amöbiska momluskhjärna att du ska smälta när du ser in i hans trånande ögon.

Ge honom en symbolisk spark i baken genom att inte svara på sådana infama infantila utspel.

Insikten att han är ensam, att han är tvungen att lämna/hämta 50%. Att han inte bara kan sitta hemma med barnen på helgerna helt enkelt… han saknar att jag tog ett större ansvar för att barnen skulle ha det bra. Han föreslog tom en gemensam semestervecka i sommar? Jag inser i min logiska hjärna att han inte har ett logiskt tänkande. Det är ett mantra jag upprepar i min terapi… även varnad av min fantastiska terapeut att detta beteende kommer att fortsätta. Gränssättning är a och o. Men jag är så trött… så in i benmärgen trött. Får inte utrymme att sörja den kärnfamilj jag hade… ständigt på min vakt för att han gör konstiga uttalanden. Jag var tydlig med att jag kan stanna i äktenskapet om han vill göra jobbet med att rädda “oss”, att han kunde få flytta ut temporärt för att fokusera på sitt mående. Men även tydlig med att en skilsmässa är definitiv, jag vill inte hålla på och förvirra barnen. Ibland känns det som att han vill ha tillbaka mig.

Det första du måste göra är att minska på antalet energitjuvar. Han är en energitjuv.

Ni inledde er relation medan han var gift med en annan. What you see are what you get

Har du någonsin haft den där kärnfamiljen eller har du inte sett/ inte brytt dig om sprickorna i den?

Du ska inte curla honom, han ska ta sitt ansvar och klarar han inte det får han väl ha dem mindre.

Helt klart har jag insett det nu, jag har blundat för det han visat mig och bara lyssnat på hans tomma ord och löften. Det har varit en illusion, likväl sörjer jag den illusionen. Sörjer vårt fina drömhus som vi sålde… de löften vi ändå gav varandra för 14 år sedan… Känner mig oerhört naiv… 40 år gammal och hela livet är upp och ner för att han är tonåring igen… usch. Men, fokus på mig själv och barnen är vägen framåt. Han var gift ja, men övertalade mig att han var ung/dum/föll för påtryckningar från familj/släkt. Misstänker dock att det var påhittade orsaker… lätt att vara efterklok.

Jag kan skriva en lång lång uppsats i det här ämnet, men jag ska strax i väg på jobbet, så det går inte. Så vad hjälpte mig allra först, när jag var i din situation? Det var främst 2 personer på YouTube: https://www.youtube.com/@DoctorRamani Jag började med 30 days of narcissism och sedan har jag plockat de rubriker som känts mest viktiga eller aktuella. Den andra var https://www.youtube.com/@SurvivingNarcissism och jag gjorde likadant där. Kunskap är makt, och ju mer jag visste, desto lättare kunde jag hantera exet.

En sak vill jag i alla fall säga redan nu. Stirra dig inte blind på att du måste hjälpa honom när han har barnen. Har han problem, så erbjud dig att ta barnen själv. Du vet hur han behandlat dig. Om han inte redan gör det, så kommer han att börja behandla barnen minst lika illa. Om han inte orkar eller vill ha barnen, så bör du inte försöka tvinga i hop dem. Mitt ex sade rent ut att han inte hade tid med något 50/50, utan att han skulle träffa dem när han kunde. Det har tack o lov inte blivit särskilt ofta, och ändå lider de fortfarande av hur han behandlade dem medan vi fortfarande var gifta.

Jag håller med tidigare talare.

Ha så lite kontakt som möjligt, ställ inte upp på något, jag skulle aldrig åka med mitt ex på någon gemensam semester.

När det gäller kontakten mellan er så får han acceptera att du vill ha det via sms eller mail,och du svarar när du har tid,se bara till att skriva artigt och sakligt, inga påhopp, för allt kan vändes emot en. I värsta fall ta hjälp av någon att skriva ett svar, det har jag gjort.

Mitt ex flyttade ut okt 22 och trodde nog att hon skulle kunna komma hit och fira jul,men det sa jag bestämt nej till, då gick hon i taket, så jag var tvungen att avsluta sms konversationen och tog hjälp av min psykolog som jag pratade med då,så hjälpte hon mig med svaret ang julen, och allt blev bra.

Annars har jag ingen kontakt, vi har äldre barn så vi behöver inte prata om de.
Förra året så blev jag hembjuden till henne när äldsta sonen fyllde 20, men det tackade jag nej till av naturligaskäl.

Idag skulle jag kunna stöta på henne på affären, men jag skulle bara hälsa artigt och sen rusa vidare.
Har inget att säga till henne och vill inte höra något om henne heller.

Så du kommer må bättra med tiden, och ju mindre kontakt desto bättre, så låt dig inte luras med på något semester eller utflykt.

5 gillningar

Hej @Rulle
Här håller jag med dig till 110%.

Du kan inte ändra på honom. Inget du gör eller har gjort kan ändra på honom. Ingen psykolog eller expert kan ändra på honom. Han är den han är.
Den du kan ändra på däremot, det är dig själv. Ju mer du förstår dig på den typ av människa han är, desto mindre dåligt samvete får du och du slutar ta åt dig av hans beteende.

Under vårt första år som separerade, så kom exet ofta med märkliga frågor och påståenden. Han frågade “Vad har vi köpt i present till NN?” när en gemensam vän skulle fylla jämnt. Samma sak när julen närmade sig och exet förväntade sig att jag skulle köpa julklappar åt barnen från oss båda två. Den där första julen hade han också tänkt komma och äta julbord med oss på julafton. Och hans upprördhet när jag inte bokat tid hos tandläkaren åt honom, som jag gjort i alla år tidigare, den ska vi bara inte tala om!

Jag blev arg, jag blev ledsen, sårad, häpen och chockad varje gång han kom med något sådant. Det fanns ju inte heller tid att tänka, eftersom han alltid följde upp med anklagelser om alla fel jag gjort.

Men jag lärde mig. Numera har jag faktiskt inga problem. Efter ett av dotterns sällsynta besök hos honom, så skjutsade han hem henne tidigt. Sedan sade han åt mig att 1. ta ett snack med henne om hur otrevlig hon var och 2. rengöra hennes hårborste bättre nästa gång, för den såg bedrövlig ut.
Jag log artigt och sade “Ja, jag såg att hårborsten behövde rengöras, men jag trodde du visste hur man gör. Mitt misstag. Däremot behöver jag nog inte ta något snack med henne, för vi får alltid höra hur trevlig och väluppfostrad hon är. Ni kanske missförstod varandra.”
När han slänger ur sig anklagelser, så behåller jag lugnet och svarar något intetsägande. Jaså, Jaha, Tråkigt att du tycker det. I den stilen. När vi faktiskt pratar om något nödvändigt, och han börjar dra upp annat, då säger jag “Ja, det är möjligt, men nu pratar vi ju faktiskt om …”

Om mitt barn varit mindre och hon varit tvungen att vara mer hos sin pappa, då hade jag absolut gjort en orosanmälan mot honom. Så illa var det där.
Du kan skriva ner alla saker som oroar dig när barnen är hos ditt ex. En pappa som inte skäms för att ställa till ett uppträde och skrika åt sina barn som han gjort, den pappan är bara ett litet steg från att ta till våld. Men en annan risk är att han går den andra vägen och försöker vända barnen mot dig. Mitt ex har sagt saker som att jag har flyttat för att jag inte orkade med barnen längre, att jag alltid grät när de var små för att jag hatade att vara mamma, att jag ångrade mina barn, att jag flörtade med alla karlar jag såg osv. Om barn hör sådant tillräckligt ofta, då blir det en sanning för dem. Se till att dina barn vet att de kan prata om precis allt med dig, och att de inte behöver vara rädda för att såra dig! Då vågar de fråga dig när pappan säger konstiga saker.

3 gillningar