Han har en ny nu

Idag berättade den yngste sonen att mitt x har en annan. Har varit beredd på detta, men blev ändå otroligt ledsen😔. Snabbt jobbat. Har gråtit hela dan. Hur orkar man vidare nu?

1 gillning

Nu låter jag kanske hård men det man måste göra är att bestämma sig för att orka. Det tar tid att komma vidare och det är skitjobbigt men det är något man måste jobba på.
Måla inte upp bilder i huvudet av dem tillsammans.
Blocka på sociala medier.
Ta inte reda på något om dem. Låt inte dem veta nåt om dig.
Var en förebild för dina barn. Visa att du är ledsen men lägg inte dina problem på deras axlar. Det är urjobbigt att vara halvvuxet skilsmässobarn och se ledsna föräldrar.
Älta en stund om dagen men inte hela. Med träning går det att styra.
Gå ut och gå eller träna.
Läs böcker om sorg och separationer och gör det med utgångspunkt att du ska gå vidare. Anna Bennich Karlstedts “Vägen genom skilsmässa” och Barbro Lennéer Axelssons “Förluster - Om sorg och livsomställning” är bra.

Det tar tid men det blir bättre och bättre allt eftersom tiden går. Man tror inte att man nånsin blir glad igen men det blir man faktiskt. Att komma över det helt tror jag dock aldrig man gör även om livet blir ok igen. Kram!!

4 gillningar

Som Jane skriver så finns det massa kloka saker att göra för att gå vidare men det är lättare sagt än gjort. Förstår hur du känner, min största rädsla och oro är att få reda på just det. Bara tanken av att någon annan ska vara med “min” fru är fruktansvärd. Även om jag vet att det konmer hönda förr eller senare(helst senare) så kommer jag ha väldigt svårt att acceptera det. Tror det är oundvikligt att inte bli ledsen av en sån situation, såren rivs ju upp på nytt och man tar ett par steg tillbaka i hela processen. Kämpa på!

1 gillning

Snabbt jobbat tycker jag att efter 25 år träffa nån efter 7 månader…:pensive:. Jag känner mig som en gammal disktrasa som inte är värd någonting…

1 gillning

Det är sju månader för dig men antagligen inte för honom. Den som lämnar har påbörjat processen långt innan. Min man lämnade mig för en annan efter 34 år. Finns inga garantier för nåt.

1 gillning

Som de andra har skrivit så är det jätte jobbigt. Vi har varit gifta i 35 år och känt varandra ett par år innan också. Har 2 barn och 2 barnbarn, förra året så fick jag en chock att han ville skiljas i juni. Han sa att det hade hänt något i nov/dec 2017 när jag var semester, men han sa inte vad fastän jag frågade honom, och då kom mina tankar ”han har en ny”.

Under hela vintern och våren 2018 så har jag haft på känn att något inte stämde, fastän jag frågade flera gånger vad det var med honom. Han var trött bara sa han, och sedan i juni så var det jag som fick dra det ur honom, han tordes inte säga något själv att han ville skiljas. Han sa nja jag vet inte men jo det ville han.

Efter ungefär 3-4 veckor senare så var vi skilda. Har fått reda av min dotter att allt som jag kände på mig stämde och nu bor de ihop. Den nya som jag vet vem det är flyttade in hos exet.

Visst känner man sig skitig, nedvärderad, inte värld något, slängd i en soptunna med mera, men det är detta som ingår i sorgarbetet. Den som går med vinsten ur detta är jag, du och ni andra som är i samma situation ang en skilsmässa,

Man undrar om man kommer att träffa någon ny, finna kärleken igen och törs man lita på någon igen. Det är många frågar, det kommer att bli bättre men det kommer att ta sin tid. Låt det ha sin gång.

Styrkekramar

Vad menar du med att den som går med vinsten ur detta är du och jag och alla ni andra som går igenom detta?

Jag vet inte vad @Lisa61 menar men jag kan hålla med om att det finns vinster med skilsmässan även om det också finns förluster. Vinsterna för mig är ett mer levande liv. Jag har haft samtal och möten, gjort resor och utvecklats på ett sätt som jag inte skulle ha gjort om livet hade fortsatt på samma sätt som när jag var gift. Jag säger aldrig att det var bra att det hände men det hände och då får man göra det bästa utifrån sina förutsättningar. Jag har bara ett liv och ingen jäkla exman ska påverka mig så mycket att resten av livet inte blir ok.

10 gillningar

Basta!!! :muscle::muscle:

2 gillningar

Är själv i samma situation, tillsammans 16 år. Hon har sagt en sak och gjort en helt annan. Hon har också börjat träffat nån efter bara 3 månader. Skilsmässan har inte ens gått igenom.

Men måste hålla med, det kommer en hel del vinster med förlusterna. Jag har börjat med roliga saker jag aldrig skulle gjort tidigare, träffat nya bekanskaper jag aldrig skulle gjort annars.
Våra ex har använt oss som dörrmatta för sista gången.

8 gillningar

Jag har aldrig varit hindrad att göra roliga saker i mitt äktenskap, så jag kan inte alls se vinsterna med detta😔…
Just nu funderar jag på om jag ska skicka iväg ett mess om att det var snabbt jobbat eller liknande.

1 gillning

Ingen bra idé

1 gillning

Jag vill ofta skriva någon syrlig kommentar när man messar om något, antagligen för att man mår så dåligt, är besviken och ledsen. Sen vill man försöka skapa ett dåligt samvete hos motparten. Jag har stoppat mig själv i sista sekund många gånger och det är jag glad för även om jag så gärna vill säga vad jag tycker o tänker. Det bästa är att låta bli, det är som att kasta bensin på en eld och det leder inte till något bra. Men det är svårt, det är som att bli av med ett beroende att försöka låta bli att höra av sig

3 gillningar

För att?

För att det antagligen inte leder till något som du mår bra av. Vad vill du att han att svara?

3 gillningar

Gör inte det, du ger bara honom makt och din tid när du visar att du bryr dig.

2 gillningar

Jag frågade exet om han träffat någon ny när vi ff bodde ihop, men tagit beslut om skilsmässa, så ljög han mig rakt upp i ansiktet och sa att han inte gjort det.
Fult, fegt och lågt men jag bestämde mig tidigt för att inte älta det eftersom det inte hjälpte mig att göra det.

Det viktigaste i mitt liv är att vara en bra mamma för min son och det är jag inte om jag ältar och grubblar.

2 gillningar

Jag skrev lite otydligt jane, och det förstår jag när jag läser det igen. Jag menade inget illa utan bara att det är exet som får skämmas och att han har förlorat det bästa som var i hans liv och mor till hans barn.

Jag har det mycket bättre nu och jag känner mig starkare, friare och nu kan jag verkligen göra det jag vill göra, men också även ta hand om mig själv.

2 gillningar

Jag förstod att du inte menade något illa :blush: Och jag håller med dig precis i det du säger. Jag anser också att exet förlorade på detta och tror faktiskt att han också tycker det ibland. Men han hade inget val eftersom han blev så himla kär. Och jag vill ju inte leva med nån som hellre vill ha nån annan.

3 gillningar

Håller med dig, vill inte heller vara tillsammans med någon som inte älskar mig. 🥰

4 gillningar