Han älskar mig inte längre - finns det ändå hopp?

För ungefär en månad sedan så lät min man mig veta att han vill skiljas. Han tycker om mig, men han älskar mig inte längre och han orkar inte mer. Det var det. Slutet på 13 år tillsammans.

För mig var det en chock. Vi har haft det tufft ganska länge, det visste jag, då jag har drabbats av kronisk smärta och allt ansvar fallit på honom en lång tid. Vi hade en kris förra sommaren där han brustit i kommunikationen på ett vis som sårade mig massor och där och då föreslog jag att vi skulle prata med någon, typ familjerådgivning, men han sa nej och att det var han som behövde bli bättre på det och han ville prata med någon själv. Och eftersom jag tydligen är dum i huvudet så godtog jag det.

Det var en tung höst också. Jag fick testa en medicin som ökade på mina besvär och det var mycket på jobbet samtidigt som vi hade ett älskat husdjur som var sjuk och till slut fick somna in. Men konfliktkrisen trodde jag vi lämnat och han träffade en psykolog så jag tänkte att han jobbade med sitt och jag var väl distraherad eftersom jag själv mådde så jävla dåligt med allt…

Efter nyår så slapp jag iallafall medicinen som gjorde mig sämre, men problemet var (och är) ju kvar och vi hade mycket sorg efter vårt älskade husdjur. Ändå började det långsamt, iallafall för mig, se lite ljusare ut under våren. Jag kände att min värk iallafall var lite mildare och att det kanske finns en dag där jag mår bättre igen, jag bytte arbetsuppgifter och vi planerade 10-årigt bröllopsfirande som skulle ha varit för någon vecka eller två sedan om han inte lämnat mig. Han uppmuntrade mig att förnya mitt lämp så vi skulle kunna övningsköra i sommar. Jag trodde det fanns hopp om livet och att nu var vi äntligen på väg tillbaka ur den här tunga hösten.

Istället blev det alltså slut. Han slutade kommunicera med mig istället för att bli bättre på det som han lovat och sagt att han ville göra. Och jag fattade inte. För att jag var distraherad av allt för mycket jobbigt och kanske för att jag var rädd och inte vågade fråga. Och nu finns det inget kvar.

Det är för mig helt ofattbart hur han inte kunnat säga något innan det var för sent. Att han säger att han aldrig ville att det här skulle hända, men ändå lät bli att ta upp det med mig på riktigt när han började känna sig tveksam. Innan kärleken tog slut. Varför ville han inte rädda oss? Han säger ju att vi var viktiga för honom. Men att det nu är för sent. Han älskar mig inte, han orkar inte, han vill inte.

Han säger att det inte finns någon annan. Han säger att han pratat med både sin psykolog och sin mamma om detta och trots att de sagt att han borde prata med mig så har han låtit bli. Han har “försökt” säger han. Han har ju sagt att det är jobbigt och, ja, det har han ju. Och jag har sagt att det är jobbigt jag med. Jag har trott att vi pratat om situationen i sig och att vi var på samma väg och försökte hitta en väg ut tillsammans. Inte att han tvivlade på relationen i sig.

Jag känner mig förkrossad. Jag vet inte hur jag mår eller hur jag ska ta mig vidare eller något. Det är ofattbart att det plötsligt inte finns några känslor, plötsligt ingenting att göra. Inget att rädda. Allt finns för mig, men inget för honom och jag kan inte påverka det alls.

På den här månaden så har jag träffat kurator, läkare, fått akutmedicin utskriven, varit på familjerådgivning och fått bekräftat därifrån att det inte är någon idé, lämnat intresseanmälan på en lägenhet, tittat på lägenheten och tackat ja till lägenheten. Jag vet liksom inte vad jag ska göra. Hur jag ska hålla mig flytande.

Finns det någon som har råd? Jag kan inte sluta hoppas att han ska säga att han var förhastad och att känslorna inte är helt döda trots allt och att det kanske går att göra något ändå. Men jag vet ju att det inte är så. Han har varit tydlig. Intellektuellt förstår jag vad han säger, men känslorna förstår inte.

Jag var sjukskrien från jobbet första veckan. Han jobbade som vanligt, gick till gymmet, hade aktiviteter utanför jobbet och gick på konsert. Jag gick sönder och han bara fortsatte trots “dåligt samvete”.

Han var min bästa vän också och jag vill prata med honom om det här, få tröst, jag vill berätta om lägenheten och hur jag mår. Men allt är borta och jag känner att trots att jag har superfina vänner som nu sluter upp så är det ingen som förstår mig och vad jag går igenom. Hela jag är ett kaos. Och mina närmaste vänner och familj bor i en annan stad än vad jag gör…

Och mitt i allt har jag fått veta att en av mina föräldrar är väldigt sjuk.

Han sa från början att han hoppas att vi kan vara vänner i framtiden, men sedan har han nedgraderat det till att han hoppas att vi kan hälsa på varandra i framtiden… och jag vet inte hur jag ska känna för det? Vad betyder det ens? Jag är inte arg (än?), bara förtvivlad. Det var ju han. Det var ju vi. Vi skulle ju klara allt tillsammans.

Han har sagt att han inte vill ge något falskt hopp, men att han inte vet hur han kommer att känna om ett halvår eller två år eller sex år. Vet inte vad jag ska göra med det heller… Och att ÄVEN OM han skulle sakna mig och känna att han gjort ett stort misstag så skulle han ändå inte höra av sig och prata med mig om det för han måste ju förstå varför han i sådana fall känner så. Och det tog nästan sönder mig. Var det verkligen så illa? Vad har jag gjort som är så fel?

Vårat förhållande har kretsat mycket kring honom, även om det kan vara så att han upplever det som tvärtom. Han kan kanske uppleva att han anpassat sig efter mig och min sjukdom, samtidigt har jag hela tiden fokuserat all ork jag har på honom och hans intressen, att han inte ska känna sig låst pga mig och få göra sådant som han tycker är kul och är intresserad av även om jag tyvärr sällan kunnat vara med de senaste åren. Jag har alltid visat intresse för hans intressen och försökt engagera mig för hans skull. Och det räckte inte. Han säger att han känt sig låst och ensam för att jag inte kunnat göra saker med honom. Och jag har velat kunna. Hela tiden. Känner ju att mitt liv blivit väldigt begränsat… Men jag trodde vi var starka tillsammans igenom det. Jag är så dum, så dum, så dum…

Sista gången vi sågs var det mest fokus på det praktiska. Jag vet inte hur jag ska orka. Jag behöver ha någon sags hopp för att orka just nu, men jag förstår ju att chansen är yttepytteliten och eftersom jag inte kan bli frisk genom ett trollslag hur mycket jag än vill (och så klart velat hela tiden) så minskar chansen än mer. Jag räcker inte till. Jag duger inte längre.

Och jag vill inte tillbaka till det vi hade. Det vi hade ledde till det här och det vill jag inte ha. Jag vill inte heller vara med någon som inte vill vara med mig. Jag vill att han ska vilja vara med mig och att vi kunde bygga något nytt, något bättre, tillsammans. Går det om man ger det tid? Finns det någon chans, om än mikroskopisk? För just nu behöver jag det som sagt… Att det är möjligt att han inser att kärleken inte är helt slut även om situtionen fick det att verka så. Att jag inte är helt värdelös trots allt.

Han har sagt att han också sörjer och hans mamma, som jag har träffat två gånger och kommer att träffa igen (hon blev lämnad för en annan för flera år sedan och vi pratar mest om processen i sig även om situationen skiljer sig), har nämnt att han inte mår toppen även om det kanske verkar så för mig.

Han säger att han sover dåligt. Det gör jag med så klart… Jag äter dåligt också och känner inte igen mig själv på jobbet. Jag gråter fortfarande nästan dagligen och ändå känns det som att jag inte sörjer tillräckligt och inte beter sig som man “ska”. Vi har satt upp regler för kontakt, mycket på mitt initiativ, men jag är rädd att han aldrig skulle höra av sig om jag inte satt upp reglerna. Att han inte saknar något med mig, inte ens vänskapen.

13 år och sedan ingenting. Jag kan inte förstå det. Vet inte hur jag ska kunna acceptera att han inte har några känslor kvar. Hur fan gör man?

Förlåt för all röra… Jag har försökt skriva av mig så gott jag kan och hoppas att någon orkat läsa och har något råd. Jag vill bara att allt ska vara annorlunda.

8 gillningar

Hopp finns det väl alltid även om det låter lite mörkt som du beskriver det. Men du behöver kanske en samtalskontakt så att du kan undvika det här;

Jag tror att han är slutkörd mentalt och ju mer du fortsätter att behöva av och från honom för att hålla dig själv flytande, desto mer drar han sig undan.

På vilket sätt tänker du själv att du behöver/kan förändra dig själv för att han ska våga och vilja ge det en chans till?

Honom kan du tyvärr inte förändra, men med dig själv finns det god chans :muscle: :v: :revolving_hearts:

5 gillningar

Tack för att du tar dig tid att svara :heart:

Jag har en samtalskontakt på vårdcentralen just nu. Tror inte att det är tillräckligt i längden och har börjat kika på alternativ om jag inte kan få vidare hjälp inom primärvården som ju är ganska överbelastad… Just nu är det digitala KBT-lösningar som ändå går inom högkostnadsskyddet som ser mest troligt ut, men inget är uteslutet.

Jag tror också att han är slutkörd mentalt och jag har inte begärt något av honom sedan han lämnade förutom att försöka få lite svar och att vi gemensamt måste ta tag i det praktiska kring bodelningen. Jag skickar inga meddelanden som inte är absolut nödvändiga, jag ringer inte, jag har bett honom att inte höra av sig om det inte är nödvändigt utan hålla det till dagarna vi bestämt att vi ses för sortering och uppdelning av hemmet. Han flyttade ut, på min begäran, redan fyra dagar efter att han sagt att han vill skiljas. När jag flyttat ut kommer han flytta tillbaka och då avgöra hur han ska göra med lägenheten (hyres) och vart han vill ta vägen. Jag ber inte om en andra chans. Jag har så klart gråtit och försökt förstå, men jag försöker att låta bli även det just nu. Sist kunde jag hålla mig och hoppas jag kan fortsätta med det. Jag vill inte driva honom ännu längre bort.

Jag känner allra starkast att jag måste bli frisk, men det har jag ingen kontroll över. Det är inte så att jag inte försökt eller fortsätter försöka hitta sätt att bli bättre. Jag har kontakt med vården, men den är långsam och bristfällig så här långt… Det är frustrerande. Men vad mer? Jag behöver hitta min självständighet igen. Bli gladare och må bättre trots min sjukdom. Jag försöker kämpa med att få ordning på maten så jag kan börja träna, försiktigt, eftersom det är något jag saknat länge och inte haft ork till. Jag vill ta körkort så småningom. Kanske plugga. Allt det skulle vara bra för mig, och kanske skulle han kunna se den han en gång älskade igen.

Han sade, i samband med att han lämnade mig, att han fortfarande tycker att jag är en fantastisk människa. Smart och ett jävla pannben, imponerande, och rolig “när du mår bra”. Det sved.

3 gillningar

Här har du enlig mig pudelns kärna. För vid långvariga kroniska smärttillstånd så finns det många gånger ingen definitiv bot och man blir kanske aldrig “frisk” synonymt med hur man var innan detta uppenbarade sig.

Nu vet jag inte vad du har för diagnos etc. men jag stöter i min profession emellanåt på människor med kroniska smärttillstånd och det jag kan säga är att när man testat det som finns att erbjuda så är det till syvende och sist individens acceptans och vilja/förmåga att hitta ett funktionellt, självständigt, fungerande och ett faktiskt good enough liv trots sina besvär vad som är fullständigt avgörande för hur det egna livet och framtiden kommer att utveckla sig :muscle: :v: :revolving_hearts:

3 gillningar

Ja, och någonstans vet jag ju det… Och det känns så jävla orättvist att min relation skulle gå under åtminstone delvis för att jag blev sjuk. För något jag inte valt. Men, jag borde kanske hanterat det bättre och inte låtit det styra över mig så mycket som det gjort.

Jag har kronisk daglig huvudvärk. Vissa dagar är bättre, andra är sämre. Mycket i livet är triggande och jag kan inte längre gå på konserter, behöver ha öronproppar på bio (och ibland går det inte ändå) och blir trött av många miljöer jag kunde hantera bättre förr. Det är väldigt begränsande och jag sörjer ju själv mitt liv som det var.

Tillståndet kan försvinna, men det är inte säkert och om det gör det kan man inte säga när. Ingen behandling har hittills hjälpt. Bäst har varit botox, som lindrar även om det inte tagit bort, men det vet jag inte om jag får behålla.

Hur ska någon alls vilja vara med mig om inte han orkade?

1 gillning

När du har tagit kommando över hur ditt liv ser ut, accepterar det och gör det allra bästa av dig själv i den situation du befinner dig, så att du fungerar som en självständig vuxen utan att vilja/behöva en partner som “bär dig” (jag förstår att han inte direkt burit dig, men du förstår förhoppningsvis vad jag menar) och är tydlig med att du hanterar ditt liv själv som det ser ut, då kommer människor att acceptera och tycka om dig för den du faktiskt är.

För dina besvär definierar inte dig som människa, partner, yrkesperson, förälder, vän osv. om du inte låter dem göra det… och då kommer du att bli en tillgång i din omgivnings liv istället för en belastning :v: :heart:

7 gillningar

Tack :heart:

Det är så svårt att se det just nu. Och jag vill ju inte ha någon annan än han. Det kommer att ta lång tid innan jag kommer att kunna känna så och då önskar jag ju egentligen att han ska hitta tillbaka till mig mer än något annat. Men en bättre version av mig behöver jag bli. Oavsett hur det blir med allt annat.

1 gillning

Nej, jag köper inte det där. “Allt ansvar har fallit på honom”? Vilket ansvar? Du har varit sjuk. Du har haft svåra smärtor. Du har fått kämpa mot sjukvården och leva med biverkningar av mediciner. Under tiden har han levt som vanligt. Varför tycker du det är honom det är synd om?
Du beskriver en man, som sårade dig förra sommaren men inte ville reda upp det efteråt. Han var din bäste vän, trodde du, men när du blev sjuk så svek han dig och fick dig att tro att det var han som hade det svårast. Som om inte det räckte, så lämnade han dig helt oväntat och förklarade att du inte var “rolig” när du var sjuk.

Jag har svårt att se det på samma sätt som du. Alla har rätt att sluta älska, men då får man ta sitt ansvar för situationen och inte skuldbelägga den andra för alltihop.

11 gillningar

Jag tror personligen att man inte kan förvänta sig att en annan vuxen person orkar vara fender hur länge som helst, oavsett anledning, och jag tror uppriktigt att TS kommer att nå sin allra största framgång både som egen vuxenindivid och i en relation om hon kan bli en självständig vuxenperson efter sina egna förutsättningar och därefter själv accepterar och anpassar sitt eget liv efter dessa förutsättningar. En vuxen partnerrelation behöver balans mellan parterna och där grav obalans finns så händer ditten och datten ännu lättare än i en balanserad relation, oavsett vad man tycker om det eller hur snäll och förstående man vill framstå som :woman_shrugging:

Därefter kan en partner vara aktuell, utifrån de förutsättningar som TS kan och vill både ge och erbjuda när hon hittat sig själv och sitt sätt att leva livet fullvärdigt efter sin förmåga :muscle: :v: :heart:

3 gillningar

Jag tror att exakt DÄR har du din egen väg till framgång, det kanske låter okänsligt att kalla en spade för en spade… men din självinsikt är bra och den kommer tjäna dig väl framöver :muscle: :v: :heart:

Ditt inlägg träffar mig hårt. Jag känner att det finns en väldig omtanke i det du säger och nog är det så att du har en poäng… Men samtidigt så valde inte han heller. Vi har lidit olika, men vi har båda drabbats av min sjukdom och jag kan inte i mig själv, iallafall inte nu, se honom som så hemsk som andra verkar kunna. Det har varit svårt för mig, men det har inte varit lätt för honom bara därför.

Jag klarar inte av att vara arg på honom trots att han har svikit mig, för det har han ju genom att inte prata med mig och ge mig en chans att hitta en gemensam väg framåt.

Och det är helt sant att det inte är rättvist att skylla på min sjukdom, det tyckerinte jag heller, men jag tror inte att han är klar själv… Jag är inte säker på att han vet varför det blev så här. Och jag hoppas fortfarande att det kan vända…

Jag hoppas det. Jag bara önskar att jag hade sett det tidigare och inte fastnat i allt som var (och är) jobbigt på det sättet jag gjorde. Kanske, kanske hade det blivit annorlunda då. Men nu är jag här…

Livet är en tusenmilafärd och alla sådana börjar med ett första steg…

Det har du tagit nu… så framåt, framåt ett steg i taget :clap: :revolving_hearts:

Omtanke men även ilska. Jag har sett det förut och även upplevt det. En man fick cancer. Operation, strålning, cellgifter. Han var fruktansvärt sjuk och visste att han antagligen inte skulle överleva. Men han plågades av dåligt samvete för sin frus skull. Det var sååå synd om henne! Hon hade ju gift sig med en snygg och atletisk man, men nu var han flintskallig och svullen av medicinerna. Tråkig var han också. Ville aldrig göra något kul. Hon blev tvungen att åka bort på en lång semester utomlands för att vila upp sig.

I min familj var det först synd om min man för att vår dotter blev kroniskt sjuk. Han fick inte sova ordentligt, för att jag klev upp på nätterna och tog hand om dottern. Dessutom hindrade dottern oss från att åka bort och ha kul. När sedan jag också blev akut sjuk och inlagd på sjukhus, då beklagade han sig för alla vi kände. Hela hans semester blev ju förstörd!

Jag har alltså inte mycket sympati över för människor som ser sig själva som de stora offren när någon annan blir sjuk. Det är OK om de inte orkar, det är OK om kärleken försvinner, men då ska de också kunna se att det är deras egna brister som orsakar splittringen. Inte lägga skuld på den andra.

9 gillningar

Jag försöker :heart:

Men det känns så klart stundvis nästan omöjligt. Jag är ena stunden ett vrak och nästa helt tom. Försöker göra det jag måste. Äta, sova, träna, packa, träffa och prata med någon då och då så jag inte helt går sönder. Och jag vet inte hur jag ska orka. Värken har blivit värre då jag blivit utan behandling lite för länge (överbelastning i vården ställer till det). Och allt jag vill är att vara stark. För mig. Men också så han ska se att det finns där. Hur dumt det än kanske är att tänka så.

1 gillning

Jag förstår hur du tänker. Och jag håller ju med även om jag har svårt att lägga det så i min situation. Jag tänker att det kanske är annorlunda… Jag vet inte.

Mitt i allt det här så hände något liknande du beskriver i vår gamla bekanskapskrets. Ett par vi inte haft kontakt med på länge som hållit ihop i ungefär lika lång tid som oss. Kvinnan blev sjuk i cancer och gick nyligen bort, alldeles, alldeles för ung. Men mannen stod kvar vid hennes sida hela vägen.

Jag menar inte att jämföra min situation med deras, det är inte jämförbart när någon blir så sjuk att den inte längre finns ibland oss, men vi hanterar svårigheter olika är kanske vad jag på ett något klumpigt vis menar.

Jag trodde ju att vi var mer stabila än vi uppenbarligen var. Jag litade på honom och på att han skulle låta mig veta om relationen var i fara, men det visade sig att han inte klarade det och att han kanske har använt min sjukdom som ursäkt för sig själv att inte “kunna” prata med mig på ett tillräckligt tydligt sätt. Han bestämde sig för att jag ändå inte kunde göra något åt det så det var ingen idé. Jag är fullständigt övertygad om att han har haft fel. Vi hade inte kunnat trolla bort min sjukdom, men vi hade kunnat göra saker. Förmodligen ganska mycket. Och jag vet ju så klart inte om det hade räckt hela vägen, men jag hade så väldigt gärna velat försöka så klart.

Här är det lätt att känslor tar över handen. Jag vet att jag någon gång i forumet skrivit vad @Noomi säger, att ingen kan förväntas leva med någon man måste ta hand om i all evighet. Jag blev näst intill halshuggen för det förut och samtidigt har jag varit den som själv kravlat på golvet i flera månader, oförmögen att ens klä mig själv ordentligt. Visst kan man väntas att ställa upp i nöd och lust men nöd och lust missar lite i just vad Noomi beskriver, självständighet och att inte använda sig av sjukdomsvinst. I många inlägg i detta forum när det gäller sjukdom och separation har jag upplevt att det finns en viss “hen lovade att alltid finnas, jag krävde inte professionell hjälp” etc.

Samtidigt med kronisk smärta så är det svårt för både läkare och patient att finna någon form av lindring för vi fungerar så olika. Jag har i min släkt ryggproblem som resulterar i nervsmärtor i ben och oförmåga att ens gå. Vi har alla (som lider av det) haft under svåra episoder olika läkemedel och vad som fungerar för en fungerar inte för nästa, nervsmärta är svårt att behandla. Det svåraste är ju att få behandlande läkare främst på VC att våga ge läkemedel som oftast är beroendeframkallande och på köpet “lattja omkring” lite med dessa, eller som jag säger, många verkar glömma att grundmedicinering trots allt är alvedon i maxdos som toppas med det som behövs.
Och i dessa svårigheter står en partner vars liv sätts på samma paus som den sjuke. Och den människan ska plötsligt vara den enormt starka som ska orka igenom allt, stå emot precis alla smällar som tänkas kan och det i vad som kan upplevas evighet.
Vi har historier på forumet som ger berättelsen från andra sidan, som orkat så länge men när sjukdom skapar bitterhet och ilska inte längre orkar. Som lämnar och ger sin historia här och vi tycker allt är ok men när någon med lång sjukdom ger sin historia så antastas lämnaren som elak för den sjuke var ju sjuk…
Sedan finns historier om de själviska som varit sjuka eller varit de friska.

Oavsett så är sjukdom svårt, för vissa mer för andra mindre. Vissa vill springa när någon nyser, andra tvekar inte att stötta alla även med svårt smittsamma sjukdomar. Det är klart att det svider, det sved som fan när mitt ex suckade över all hushållsgöra när jag var sjuk. Men samtidigt förstår jag att det var tungt även för honom, det var inte bara hushållet, det var hela vårt liv som krasade. Nu tog vi den smällen men inte nästa.

Så i dessa fall tror jag det är av nytta att hålla sina egna personliga referenser utanför och jag tycker @Eterno att du har ett mycket sunt sätt att tänka kring din kroniska smärta och din situation. Fundera som Noomi säger, hur kan du bygga ett liv i acceptans av din situation och få det att fungera utan att förlita dig på någon annan.

5 gillningar

Vet du @Leaf, livet är så obeskrivligt komplicerat, för alla och vi vet inte mycket om vad andra upplevt innan vi provat att vandra i deras skor. Att ha egna synpunkter på hur man inbillar sig att man själv skulle göra oavsett vad, det har i princip alla. Men det visar sig inte sällan vara/bli helt annat än man trodde, när man bara tyckte till om andras agerande.

Att var vuxen partner/anhörig till en annan vuxen svårt/långvarigt/kroniskt sjuk människa är sannerligen ingen dans på rosor och dessutom måste dessa anhöriga i princip alltid dras med skuld för att de inte orkar vara the bigger person i alla lägen. Vilket medför att det inte finns många ställen för dem att lätta på trycket och lasta av sig, inte utan att bli sedda som närmast själviska svin.

Det är så lätt att ha synpunkter och idéer om hur stor människa man själv tror att man alltid ska vara, och har man en gudinådelig tur så är ödet så milt att man slipper att någonsin konfrontera sina egna idealbilder av sig själv… om inte, då tror jag majoriteten reviderar sina aningslösa tyckanden ganska snabbt.

4 gillningar

Jag lider med dig i den svåra sorg du går igenom. Du skriver att du var dum som inte förstod, som trodde att han jobbade med sig själv. Men vet du vad? Jag var en sån som såg minsta tecken, som frågade, inte fav mig, ville ha en ärlig dialog. Det hjälpte inte. Mitt ex höll sin process för sig själv ändå. Tills han hittade en annan, och när hon var ett tryggt kort drog han. Så klandra inte dig själv så hårt. Du kan inte veta om det hade gjort nån skillnad, och personligen tror jag inte det.
Allt blir bättre med tiden. Var snäll mot dig själv. Ge dig själv tid. Kram :revolving_hearts:

4 gillningar

Tack :heart:

Jag kan absolut känna de känslorna att “han skulle ju alltid finnas där” och “det är inte mitt fel, det är så orättvist” osv… Men jag förstår också att jag inte har något för att fastna däri ochjag försöker att inte göra det. Det känns ju hopplöst om känslorna tog slut för något jag inte valt, men som sagt så valde inte han heller…

Jag försökte, så gott jag kunde och på mitt sätt, att göra vad jag kunde för att han skulle drabbas så lite som möjligt och kunna leva nästan precis som innan. Men jag orkade inte hålla modet upp och sjönk till slut, det har jag förstått nu även om jag inte såg det då, och jag forstod inte att han kände sig ensam när jag inte kunde följa med. Det gör så klart ont i mig och jag vet inte hur mycket vi hade kunnat göra med just den biten, men jag tror att det hade gått att göra något.

Jag kan inte vara i vissa miljöer. Det är ett faktum just nu och jag vet inte om det någonsin kommer att förändras. Men han har nu plötsligt börjat göra sådant jag både kan och vill göra. Vandra i skogen klarar jag de flesta dagarna och vi skulle gjort det när vi skulle firat vår bröllopsdag, men istället vandrade han med några kompisar och jag jobbade och packade… Så ja… Känslorna finns där, men jag förstår ju också att det är mer komplicerat.

Känslorna och tankarna är inte helt överens.

2 gillningar