Han älskar mig inte längre - finns det ändå hopp?

Tack :heart:

Jag tänker att det ändå känns lite “bra” på något vis att han inte hittat någon annan (än). Han säger att han är ego just nu och tänker fokusera på sig själv och på ett sätt känns det som lite skönt för då kanske jag kan få bättre ordning på mig och kankse, kanske kan det finnas en chans sen. Men jag förstår ju att han lika gärna kan snubbla över någon annan och det vet jag inte hur jag ska orka. I min värld är ju han fantastisk och skulle kunna få precis vem han vill. Jag bara önskar att han skulle vilja ha mig igen.

Vet du vad… även om det i nuläget känns lika oönskat och osannolikt som att solen går upp i väster och ner i öster så k a n det faktiskt vara så att om en tid, oklart hur lång, så är det DU som faktiskt snubblar över någon (annan) :wink: :revolving_hearts:

Heja Dig :muscle:

2 gillningar

Men här lever du igenom honom. Det som tog mig upp och fram var mina intressen, det som jag ville och tyckte om! Jag skulle upp på hästryggen igen, jag skulle tävla hund igen. Vad driver dig?!

1 gillning

Det känns helt omöjligt att jag skulle kunna snubbla över någon annan just nu. Men tack :heart:

1 gillning

Såklart det gör och inte just exakt nu… men detta NUET, det varar inte för evigt även om det känns så :+1:

3 gillningar

Jag vet inte längre. Jag har lagt mycket fokus på honom och hans intressen och jag har haft så dåligt samvete för allt jag inte kan samtidigt som jag sörjt för mig själv.

Jag brukade hålla på med teater, men det går inte längre på grund av smärtan. Jag måste hitta mig själv igen och jag vet inte riktigt hur ska erkännas. Träna känns som en viktig pusselbit för jag har saknat det mycket. Vill dansa igen om det går i framtiden, men det är det där med musiken då…

2 gillningar

Dansa kan man göra med musiken enbart i sitt huvud. Hitta DITT! Hitta inte någon annans. Du tar dig tillbaka med dina driv, inte andras!

2 gillningar

@Eterno
Först och främst är jag ledsen för din skull. Och imponerad över din styrka och förmåga, trots allt du gått igenom.

Jag tror att det nästan är omöjligt att ha en distans till en relation och en händelse så här nära inpå. Och kanske spelar det heller ingen roll, för nu handlar det om överlevnad. Analyser kan man ta sen.

Mitt tips är att inte försöka förstå så mycket, utan mer försöka att acceptera. Släpp hopp, om du har något sådant kvar, för det kommer att hindra dig från att sörja och hantera din situation.

Han klarade inte av din sjukdom, så enkelt är det. Sen kan det bero på att han helt enkelt kämpat för hårt, gjort allt för dig under den här tiden och mot sin vilja helt enkelt inte orkade en sekund längre.
Eller så kan det bero på att han är van vid att du haft störst fokus på honom och att han inte mentalt klarar av att inte längre vara i centrum och helt enkelt inte tycker att det är roligt längre (och märk väl, detta behöver inte bero på ovilja eller elakhet, bara det faktum att vissa människor faktiskt inte klarar av att stå tillbaka och lägga fokus på andra).

Men det viktiga är att nu måste du klara av din sjukdom. Och du måste göra det utan honom. Inget gör så ont som att bli sviken under sin svåraste tid, men jag får intrycket av att du är en väldigt stark person som kan klara detta.

Ta hand om dig :heart:

3 gillningar

Tack :heart:

Jag kan inte släppa hoppet än. Jag behöver det för att orka. Jag behöver inte visa det för honom, jag tror jag kan låta bli det, men jag behöver det för mig själv. Även om det är en fantasi just nu. När jag flyttat och kan börja bygga mitt eget, det är nog då jag kan försöka släppa hoppet.

Jag behöver hoppas och önska att han kommer att sakna mig och hitta sina känslor igen om jag bara ger honom tid och jobbar på mig själv under tiden. Visar att jag kan och att jag fortfarande är ganska härlig trots min sjukdom.

Det är kanske inte logiskt, känslor är ju inte det så ofta… Men just nu behöver jag det oavsett vad intellektet säger.

@Leaf
Jag förstår hur du menar. Jag har samma mönster i mina tidigare två relationer. Allting handlade om dem, jag fanns och stöttade. Ingen av dem klarade av de gånger jag behövde stöd, utan tvärtom såg de sig själva som offer

Jag minns när mitt senaste ex undvek mig en tid och hade ingen större lust att ses. Sen sa han rakt att att vadå, jag var ju inte rolig när jag var ledsen.
Det gjorde fruktansvärt ont och först tog jag på mig skulden. Hade jag varit tråkig?
Sen började ilskan faktiskt komma. För hur rolig hade han varit när han i nästan ett år flera timmar dagligen nojat över sitt jobb? När jag lyssnat och stöttat utan att svikta? När allt fokus legat på honom?
Sen hade han inte klarat att ens en kortare stund stötta mig när jag mådde dåligt över jobbet. Ändå hade jag under den perioden fortfarande varit noga med att fråga honom om hans mående och hur hans liv gick.

Smärtan att inse att den man själv alltid stöttat smiter undan med svansen mellan benen den dag man behöver dem tillbaka går djupt. Men i efterhand inser man att det faktiskt är bättre att vara utan dem.

(Och ja, jäklar vilket offer han var under hela denna period)

5 gillningar

Jag förstår. Är det vad du behöver just nu så är det vad du ska göra :slightly_smiling_face:

Allting kommer i sinom tid, och ofta är den första tiden bara en berg- och dalbana innan livet stabiliserar sig

Men det kommer att bli bra. Lita på det

1 gillning

Och nu, nu föll jag rakt ner i alla känslor igen. Jag vet ju allt det jag redan skrivit och berättat om, men nu gör allt ont och allt det andra spelar ingen roll. Jag mår bara dåligt.

Jag kan inte sluta gråta. Jag vill bara att han kommer hem, håller om mig och säger att allt kommer att bli bra igen. Att han älskar mig och att vi kan bygga något nytt som är bättre och starkare.

Men trösta mig är ju det sista han vill om han är trött på att ta hand om mig. Och han har tagit hand om mig. Han har varit där och stöttat och lyssnat och tagit hand om. Jag har inte alltid delat allt av rädsla för just det här, men det blev för mycket ändå… Det var aldrig meningen. Jag önskar att jag hade förstått och kunnat ta hjälp att bryta mönstret.

Fy fan vad hopplös jag känner mig. Så ensam i allt.

Kan inte låta bli att undra om han tänker på mig alls. Han säger att han fortfarande bryr sig om mig. “Jag har inte gått från att älska till att hata dig”. Han är ledsen att han sårat mig. Men det är nog allt. Och jag önskar att det fanns mer.

5 gillningar

Ja, att bli omhändertagen är nog skönt och befriande. Men nu är du vid vägs ände och vem ska nu ta hand om och “trösta knyttet”?

Det är du, knyttet och du kommer att klara det utmärkt, bara du börjar sätta lite högre tilltro till dig själv :muscle: :v: :wink:

3 gillningar

Han var här igår, och idag. Vi rensar och sorterar i lägenheten bit för bit.

Igår hade vi ett väldogt bra samtal. Vi båda grät, pratade, ingen beskyllde eller gick i försvar, och det är förvisso ungefär så våra samtal alltid sett ut, men det är nog ändå det bästa samtalet vi hittills haft om uppbrottet.

Han säger att han också saknar sin bästa vän och det känns på ett sätt skönt, att jag inte ensam saknar. Men han saknar inte sin partner, iallafall inte just nu, och det känns ju tyngre, men är ingen egentlig nyhet så klart.

Vi kramade om varandra för första gången sedan han lämnade mig. Det kändes rätt där och då, inte jobbigt eller konstigt, inget hoppingivande eller på annat sätt destruktivt för situationen. Just där och då var det bara vi två som båda behövde en kram och sen var det inte mer med det egentligen. En stund som kom och som gick. Idag var vi tillbaka på att inte röra vid varandra om det behövs (typ när man ger varandra saker eller om det är för trångt där man ska passera och den andre inte kan backa undan).

Jag tog mig iväg och träffade en vän och lite nya bekantskaper igårkväll och det kändes också bra även om jag tyvärr fick avsluta tidigare än tänkt pga min berömda huvudvärk. Men jag kom iväg! Och jag fick av min vän veta att de tyckte om mig och ville ses fler gånger! Det känns ju bra att man fortfarande är en trevlig person trots allt :stuck_out_tongue_winking_eye:

Idag var jag trött och det var full fokus på att få det som skulle bli gjort just gjort och sen satte jag stopp. Vi fortsätter nästa helg. Jag tar mitt lite i taget under veckorna. Fick veta att han fortfarande inte har planer i midsommar och inte tänker skaffa sig några heller utan tänkte att han kanske kunde passa på att fixa lite med sina grejer då när jag ändå är iväg. För jag har planer.

Det känns lite konstigt eftersom det alltid varit han som åkt iväg och träffat folk och jag som fått sitta själv. Och plötsligt är det tvärtom. Han har förvisso valt, vilket jag sällan gjort, men ändå. Någon slags ombytta roller, men ändå inte.

Jag har abslout inga synpunkter på om han kommer och rensar och fixar med det som tveklöst är hans när jag är iväg. Det är ju än så länge vårt gemensamma hem vi hanterar, så det får han väl göra. Vi är inte osams och det finns ingen misstro oss emellan.

Idag har jag hopp om livet och jag tänker försöka hålla i det så länge jag kan.

9 gillningar

Han var här även denna helg. Vi börjar bli klara med det som måste sorteras gemensamt, det är bara jag skom ska hinna packa allt sen… Och det gör jag nog. Flyttar om två veckor.

Lördagen var ganska lugn. Inte allt för känslosam även om det fanns några stunder, det verkade som att det brast för honom mer än mig när vi skulle skiljas åt. Just den dagen. Han stod där med ledsna ögon och försökte le mot mig och jag bara gick. Jag visste inte alls hur jag skulle ta det. Vad betydde det? Var han bara ledsen eller fanns det något annat där bakom? Det vet inte jag.

Söndagen blev värre. Så jävla jobbig. Jag frågade honom försiktigt medan vi gick igenom saker om han inte tyckte det var jobbigt och det sa han att det var och jag konstaterade lite försiktigt att han inte visade något. Efter det blev han väldigt känslosam. Grät väldigt mycket under resten av tiden i omgångar. Sa att han mår så efter varje gång och at jag ju bad honom att visa mer känslor (jag tycker inte att jag bad om något alls, men om han tolkar det på det sättet så tänker jag inte “skamma” honom för det).

Jag satte honom i köket några gånger, gav honom vatten och så pratade vi. Vet inte om det gav något och han undrade själv varför jag gjorde detta, varför jag tog hand om honom i den här situationen och jag sa att det helt enkelt är för att jag är sådan och det kan han inte ta ifrån mig. Om det är en dålig sak att bry sig så får det vara det, jag kan inte bara sluta.

Sen är jag inte snällast i hela världen bara därför. Jag är väldigt ledsen och sårad och det finns en bitterhet i mig av den här situationen. Det pyser ut en och annan gliring som “snart slipper du mig” och “du får som du vill”. Det gör ont att bli lämnad och jag kan fortfarande inte på något vis greppa att det bara inte finns några känslor kvar alls efter vår tid ihop. Att tiden vi hade ihop betyder väldigt mycket för honom men att jag inte gör det längre. Det går inte. Jag är väl i förnekelse…

Jag blev tvungen att fråga honom till slut om han kunde se det jag så tydligt ser. Att allt han beskriver hade gått att jobba med om han bara hade pratat med mig. Han svarade “kanske” och jag frågade vad han menade. Är det så att han inte vill att det hade gått att lösa? Då sa han att han inte vet och han kan inte tänka så för då går han sönder. I min värld bekräftar det egentligen det hela… Han vill inte se att det hade gått att göra något om han bara pratat med mig och då blir det hans fel (även om det aldrig är så enkelt) och det klarar han inte. Han vill att det ska vara omständigheter som vi inte kunnat påverka eller något jag gjort eller något vi har lika del i, men absolut inte att hans val skulle kunnat vara det som verkligen cementerade det hela.

Det blir så dubbelt för mig… Han inbillar sig, och har gjort hela tiden, att han hela tiden försökt lösa problemet samtidigt som han har agerat på ett sätt som omöjliggjort bättring just eftersom det inte går att lösa problem man inte känner till och man kan inte heller lösa gemensamma problem enskilt…

“Bara för att jag inte vill vara ett par längre” sa han också… Kommer inte ihåg hela kontexten. Det var så mycket den dagen. Han undviker att upprepa att han inte älskar mig, tror inte hans samvete klarar det för han vet att det gör ont i mig. Hur han känner vet jag ju inte.

Fick veta att han är extremt osäker och velar och svänger hela tiden också. Han vet inte vad han vill och det är knappt lönt att lyssna på honom just nu. Han har inte landat. Jag har inte pressat på att försöka få reda på mer specifikt vad det innebär, men jag inbillar mig inte att han velar i sina känslor för mig. Jag tror att velandet handlar om en kris som antingen kom innan eller utlöstes av hans beslut.

“Det var ett beslut som behövde tas” som han sgt. Hela tiden en distans till det hela. Och jag förstår inte riktigt varför. Han har ju valt.

Och jag är en enda röra. Det börjar kännas att slutdatumet närmar sig. Snart ska vi skriva på skiljsmässohandlingarna och det känns ju skitjobbigt. Snart flyttar jag och inte långt efter det ska bodelningen färdigställas och skrivas på och sen är det över och jag är inte redo hur jobbigt det än är nu.

Jag är ju inte arg. Jag känner inget hat. Jag är ledsen och känner mig sviken och önskar att allt var annorlunda och trots att det pyser ut lite bitterhet grundat i att jag är sårad så vill jag ju inte att det ska vara över. Samtidigt kan jag inte göra något annat än att arkivera våra konversationer och fokusera på annat sen. Om vi någon gång hittar tillbaka så behöver det ske först iallafall. Men jag önskar verkligen att det inte gjorde det. Jag vill inte att han går vidare och hittar någon annan. Då går jag sönder ännu mer. Men jag får inte och kan inte välja. Jag måste på något vis finna mig i alla känslor av otillräcklighet. Att jag inte längre duger för honom. Att jag helt oavsett mina goda egenskaper inte är bra nog. Och att veta att det hade kunnat vara så väldigt annorlunda om han bara pratat med mig på riktigt och inkluderat mig.

Jävla känslor…

3 gillningar

Jag packar och sorterar och går igenom och jag hittar gamla kärleksförklaringar. “Jag är din för evigt”, “att älskas av dig är det bästa som kan hända någon”, “min älskade fru”… Han kände ju så en gång. Kan fortfarande inte greppa att det bara är över. Hur gör man?

Jag pendlar mellan att vara säker på att vi hittar tillbaka bara jag ger det tid (och det gör att jag orkar) och att det är kört för alltid (då orkar jag mindre). Mina närmaste har börjat tröttna på min sorg. Det börjar märkas och jag känner mig ännu mer ensam. Det har inte ens gått två månader och jag ska tydligen vara klar och gått vidare nu… De säger det inte rakt ut, men det känns när de inte riktigt lyssnar eller försöker avstyra när jag behöver prata ut. Känns som att hela jag är fel.

Läser många trådar och försöker förstå varför jag inte känner igen mig i en enda… Det verkar vara så många hjärtekrossade vars ex blir helt personlighetsförändrade och elaka, men jag känner inte igen deti min situation och jag försöker förstå om det betyder något. Kan det vara hoppfullt för framtiden? Eller är det bara ännu ett konstaterande att varje situation är unik. Samtidigt tänker jag att det nog är många färre av de som hittar tillbaka som skriver i forum om sina uppbrott. Vet inte vad det betyder för mig, vet ju att det finns iallafall någon som hittat tillbaks under tiden de skrivit här. Vart hamnar jag? Och hur lång tid tar det innan jag får veta det på riktigt?

Och hela tiden en skräck att han plötslgt ska gå vidare och hitta någon som han tycker är bättre än mig. Funderar på om jag kan ge honom det han behöver och jag känner så självklart att jag kan det. Inte i situationen som var och de roller vi fastnat i, det måste jag vara ärlig med, ett bryskt uppvaknande behövdes för att bryta de destruktiva mönster vi båda skapat och fastnat i. Men nu? Ja. Jag är redan på väg och det är jobbigt att han varken får se eller vara med mig i det. Eller får… Han vill ju inte. Vet inte om han kan se det än heller.

Men imorgon åker jag på midsommarfirande och försöker att bara ha trevligt. Han skulle inte göra något alls. Kanske gå in i lägenheten när jag ändå inte är där. Kanske ångrar han sig och gör några sista minuten planer… Vet inte. Men med tanke på vad jag hört om hans förvirring skulle det ju lika gärna kunna bli så.

3 gillningar

Jag har läst många gånger här på forumet att man upplever sina vänner som att de lessnat på att lyssnat. Att man ska vara färdig och klar efter någon/ några månader. Läst det här, men också upplevt känslan själv. Men jag har kommit till insikt att den känslan nog sitter till största delen hos en själv. Jag kan idag komma på mig själv att göra lite likadant mot en vän som har en svår sits just nu, men jag har inte tröttnat… jag lyssnar mer än gärna… men när man står utanför så hör man också att ibland så fastnar den som vill prata i samma spår. Så jag tror många försöker byta bana genom att kanske inte alltid bara humma med, eller så försöker man byta ämne…lite för att jag tror att det hjälper en på traven i processen. När jag satt i den situationen ( i en senare relation än exet) själv så backade jag lite och pratade inte lika mkt vilket gjorde att jag fick hantera min sorg och mina känslor lite mer själv… det har tagit mig ganska långt… jag blev starkare i mig själv till slut… så se det som att dina nära gärna lyssnar, men är dom riktigt fina vänner så kanske de försöker hjälpa dig på traven​:heart:. Sen ska du veta att du är starkare än du själv tror :muscle:t2:.

7 gillningar

Så fint och så smärtsamt du beskriver allt som händer och alla känslor i det :revolving_hearts:.
Jag förstår att det måste vara en fruktansvärd sorg du går igenom. Med tiden blir det bättre, hur svårt det än är att tro på. Kram

1 gillning

Det där tyckte jag också var svårt. Jag tänkte också på alla ord och löften som en gång sades. Hur lite de var värda! Och jag undrade om de någonsin hade varit sanna. Och hur det i så fall hade kunnat ändras.

Jag kan fortfarande inte svara på det. Men nuförtiden spelar det heller ingen roll. Jag försöker inte förstå längre. Jag försöker inte analysera.

För det spelar ingen roll längre

4 gillningar

Jag r så tacksam för er som läser och kommenterar :heart: Känner att jag har svårt att finna ord att svara ibland.

Det har varit midsommar. Jag åkte iväg och hade en supertrevlig och mysig kväll med god mat och gott sällskap. Några glas med bubbel och uttömmande samtal. Det var välbehövligt. Men jag fick också veta att min man (som han fortfarande är juridiskt även om vi ju är separerade) tydligen pratat med alla utom mig under längre tid än jag tidigare vetat. Att han alltid fått rådet att prata med mig tillsammans med andra förslag och att han ändå inte pratat med mig… Så jag kunde knappt sova. Det bara snurrae i huvudet på mig. Varför? Enda sättet att lösa problemen är ju att prata med varandra och jobba tillsammans. Ibland kan man inte lösa allt ändå, men det är fortfarande en grundförutsättning.

Jag har uplevt den senaste tiden att han mest letat anledningar till att det nog egentligen är mest synd om honom i den här situationen. Inget har ju varit hans fel, det har varit allt annat som påverkat och han har ju försökt men det blev bara såhär och det är egentligen så att allt varit så väldigt jobbigt för honom. Och samtidigt har han sagt att han vill ta ansvar för sin del i det hela. Det har rimmat illa och jag har så klart inte känt att det varit så kul… Jag har inte känt att det finns något ansvarstagande från hans sida och efter midsommar så kände jag att det kanske är så att jag närmar mig en brytpunkt och själv är på väg bort nu. Trots alla känslor, trots all sorg och det hopp som jag känt att jag måste hålla i. Kanske var det dags för ilskan att äntligen titta fram på riktigt?

Men så sågs vi igår. Jag hörde av mig, enligt överenskommelse, när jag kom hem och sa att det var okej att han kom över en stund för att fortsätta sortera och packa. Jag kände där och då att det var lika bra att försöka skynda på nu när jag kände att det kanske inte funnits så mycket respekt för mig och vår relation på lång tid.

Så han kom över. Och vi började prata. Jag sa till honom att jag inte litade på honom längre och att jag inte upplever att han tagit något ansvar trots att han sagt att han vill det. Han lyssnade och jag fick förklara. Han frågade och jag lyssnade när han ville förklara. Så började det.

Efter uppstarten på samtalet bytte vi från att sitta på varsin sida om köksbordet och flyttade närmre. Vi tog varandras händer och pratade på riktigt för första gången på länge. Vi har haft bra samtal tidigare under den här processen, men det här var en annan nivå. Vi pratade med varandra i åtta timmar. Grät, skrattade, grät och grät och grät, skrattade, grät. Kramade om varandra flera gånger. Grät mer. Han lyfte saker, jag lyfte saker och han tog ansvar. Han erkände och lyfte själv saker som han gjort fel och som lett till detta. Han går i terapi och har en lista med saker de ska jobba på och han ser inte fram emot arbetet men han måste göra det. Och så är det.

Vi insåg att det fanns saker vi båda tänkt och misslyckats med att kommunicera till varandra. Någonstans där brast det nog helt för oss båda och så gick det runt. Han antyde att han började tvivla på om han gjort rätt trots att han varit så säker och att han kände ett emotionellt kaos, men jag stängde ner det och sa att han behöver prata med någon annan än mig om det. Det blir fel annars. Jag kan inte föhålla mig till ett “kanske” eller en känsla som kanske bara finns den stunden. Men det var skönt för mig att kunna berätta vilka villkor jag skulle ha om vi båda i framtiden vill se om vi kan börja om. Då vet han att han måste jobba om det ska vara möjligt och då kommer han inte komma med lite tillfällig saknad och tro att det ska fungera en liten stund. Sen kanske det aldrig händer ändå så klart. Ändå skönt att få säga.

Han säger att nu måste vi ändå löpa linan ut och att han måste jobba på sig själv ensam. Jag håller med. Vi vet inte vart vi landar sen och han vet att jag inte kommer stå och vänta på ifall han ångrar sig, men vi är där vi är just nu och vi får helt enkelt se.

Jag känner mig stark just idag. Jag vet inte om jag känner att det finns mer hopp idag eller om det bara är skönt att få prata så uttömmande och just att han tog ansvar på ett sätt som jag kände var genuint. Jag har och behöver ju ta ansvar för min deli att relationen blev som den blev, men att han inte kommunicerat och gått så långt att kärleken försvann kan ju bara han ta ansvar för.

Jag vet som sagt inte vart vi landar, men just idag känns det okej. Jag mår bättre än på vad som känns som väldigt länge och jag ska försöka hålla i det så klart.

Och idag ska jag laga mat till frukost för vi åt i princip inget på de där åtta timmarna och jag är både emotionellt utmattad och väldigt hungrig :sweat_smile:

Hoppas ni alla får en lugn och skön dag :heart:

17 gillningar