Gubb- och gumrörelsen

Ärade forumdeltagare.

Träning.
Det är väl ett av de mest förekommande råden vid hjärtesorger och relationsproblem har jag tyckt mig märka.

Upptäckte att flåset är under all kritik inför sommarens aktiviteter så jag behöver spotta upp formen. Rådet jag fått är minst 30 minuters träning om dagen. På en skala 1-10 hur kul är det? Minus 100 skulle jag säga.

Försöker hitta metoder och verktyg som ska motivera mig att ta mig ut. Lätt att jag skippar det av tusen och en anledningar. I morse lyckades jag komma iväg på en morgonprommis. Mötte ungdomsligan i full karreta. “Och här kommer Gubbrörelsen” tänkte jag.

I nästa ögonblick slogs jag av tanken att skapa en tråd, en träningsdagbok där vi skriver minst

*en fysisk aktivitet vi gjort som träning under dagen

*hur länge vi hållit på

*en tanke som kommit under träningspasset som vi tycker vi kan dela.

Välkomna till Rulles gym.

9 gillningar

Morgonpromenad uppför berget

37 minuter

“Ser man på! Här kommer ungdomsligan. Och jag tillhör gubbrörelsen. Det var roligt.”

6 gillningar

Låter som en utmärkt idé! Det är alltid lättare att hålla sig till nåt om nån annan också är involverad.
Igår tränade jag cirkelträning - första gången på 14 dagar som jag gjorde ett pass…

2 gillningar

Igår var jag på spinning 30 minuter och tanken som kom över mig var att ”här är jag inte ensam utan utför en aktivitet med andra”

4 gillningar

60 min step up - somnade efter jobbet och vaknade kl 17, bytte om snabbt, ut med hunden snabbt, snabbt, gå till passet som startade 17.30 :sweat_smile:
Inte varit där på flera veckor och även innan dess var jag nybörjare så inte fick jag till många steg rätt :rofl: men svettig och andfådd blev jag ändå så effekt hade det.

8 gillningar

Det gäller ju som i de flesta fall hitta en träning som man trivs med. Jag har skjutit upp träningen i flera dagar nu. Jag har egentligen inte som helst ursäkt, motivationen är lika med noll. Försöker tänka hur skönt det känns efteråt… så ut i den kvava, varma blåsiga eftermiddagen och fick ihop 40 lugn jogg. Kondisen är under all kritik.

4 gillningar

Ikväll blev det 50 min Zumba och tackegången blev ”otroligt att man kan bli så glad och svettig av att dansa loss till bra musik och med härliga människor som kan bjuda på sig själva och så även jag :hugs:

2 gillningar

Å hund har du oxå !
.

2 gillningar

Ja - bra både för kropp och knopp!

1 gillning

Idag förenade jag nytta med “nöje” och cyklade till jobbet. Så runt 80 min cykel blev det idag räknat ToR.
Jag vet att man gärna vill gnälla på cyklister men fotgängare och en hel del bilister är inte så väldigt mycket bättre.

Dagens bästa överraskning var att de renoverat och byggt nytt större omklädningsrum på jobbet, helt fantastiskt. Nu var jag inte svettigare efter duschen än innan :joy:

2 gillningar

Grymt :clap:
“…gnälla på cyklister” får mig att tänka på en sån där träningscyklist som gapade åt mig och vevade frenetiskt med armarna för ett tag sen: “DET ÄR CYKEL HÄÄÄR, OCH GÅ DÄÄÄÄR !!” när jag råkade promenera på fel sida sträcket på en gång- och cykelbana. Och det fanns gott om plats ändå, men jag tänker alltid på det när jag går numera :sweat_smile:

4 gillningar

Jamen, cyklister är ju fullt jämställda med bilar idag… så har jag uppfattat inställningen, de cyklar på bilväg oavsett väglag vilket innebär att är det vinter och modd så får resterande bilar bara foga sig i kö efter “cykel-bilen” som tragglar på mitt i vägen :angry: :see_no_evil: :face_with_spiral_eyes: :rofl:

1 gillning

Härligt.

Kvällspromenad uppför berget.

113 minuter.

“Fan, vad gör jag nu? Kommer varken upp, ner, framåt eller bakåt. Ringer räddningstjänsten? Nä, jag försöker kräla mig upp de sista metrarna.” Jo då, det gick. Jag kom upp.

5 gillningar

Golf

5 timmar

“varför kan jag inte få till ett slag som lyfter bollen över istället för att slå den i vattnet”

3 gillningar

Stavgång

68 minuter

“Efter regn kommer solsken”

3 gillningar

Tisdag 30 min spinning
Onsdag 60 min Zumba
Torsdag 30 min iw och 30 min core

Tankar: tänk att jag tränar hyfsat ofta och ändå ser jag ut som en extrastoppad fläskkorv, men psyket känns lättare iaf

3 gillningar

Och jag har totalt chanserat… ingen träning alls den här veckan, knappt nån promenad.
Skottade och förflyttade 400 liter jord från hög till pallkrage i gårkväll - räknas det? :see_no_evil:

4 gillningar

Tog äntligen fram liggunderlaget!
Tog mig ner på det på golvet medans Sveriges tjejer spelade fotboll! Bedrift.
Stretchade min ömma kropp igår kväll. Gjorde ngn övning o några situps. Är så vek/muskel-lös och öm!! Fyllde 50 förra året och har åldrats 10 år i kroppen sen dess :joy:. Sjukt. Under året Slutat med den lilla träning jag gjort. Bara varit slut. Skilja sig och bo i en etta, är inte optimalt med barn/tonårsbarn. Kraftlös och överarbetad.

NU måste jag börja!
Min hunds hälsa har varit dålig sista året så INGA aktiva promenader längre. Är ute med henne länge, men vi såsar fram och luktar en massa i gräset.

Mattan får bli
min start.
Och cykla lugnt.

Ska nog hålla koll på denna tråd och finna vägen.
:blush:

2 gillningar

Hmm, jag har iaf dansat lite i helgen men det skulle behövas både mer sånt OCH styrketräning. Väntar på att Korpen ska börja med sina pass igen och innan dess får jag väl försöka peppa mig att köra lite promenader och en och annan Sally

1 gillning