Gör jag honom till nåt han inte är?

Jag tycker att ”bokning av kvinna för sexuella tjänster” är illa. Absolut. Men för mig som funderar över mönster så tänker jag att en gång är dåligt men inte narcissism. Men om det finns annat gränsöverskridande, så är det ett mönster av att regler (juridiska/moraliska) inte gäller för honom. Och då blir ju tid en faktor, att se till hela livet. Händelser som i sig är olika, och kanske mindre förkastliga än att försöka köpa sex, men som visar på att han tar det han vill ha. Så fastna inte i hur vanligt det ör att porrsurfa eller om han verkligen hade sex med den där kvinnan. Det går att hitta ursäkter eller förmildrande omständigheter för ALLT, men det är systematiken som är det ”farliga”.

1 gillning

Att säga att någon är narcissist är inte att ställa diagnos. Det är ett sätt att beskriva en personlighetstyp. När jag nästan ett år efter att jag blivit lämnad förstod att mitt ex hade starka narcissistiska personlighetsdrag så vände allt. Jag förstod en massa saker som för mig var helt obegripliga. Både sådan som hänt under förhållandet, under den sista tiden innan det slutgiltiga uppbrottet och inte minst det som hände sedan. Jag förstod att det inte var jag som var galen och att jag inte hade kunnat göra något annorlunda eller bättre. Ångesten försvann nästan helt, sorgen och ältande minskade betydligt och nu några månader senare börjar det kännas som att jag fått ett nytt liv. Jag kan fortfarande sakna delar av det vi hade och den jag trodde att han var men det händer allt mer sällan. Så som sagt denna insikt har varit väldigt värdefull för mig och jag tror att det kan vara det för många andra också. Borde faktiskt talas mer om det. Jag har varit med om ett antal separationer under mitt liv och alla har jag kunnat se som “normala” även om det så klart varit tufft på många sett oavsett om det är jag eller han som lämnat. Detta var något helt annat och min förvirring, min sorg, att få ångest var en stor chock för mig. Nu känns det som att jag levde i en dimma i 7 år.

5 gillningar

Ja för mig vore det fan värre om en otrohet skett med en prostituerad. Då visar mannen även en sunkig syn på kvinnor. Big no no för mig som person.

5 gillningar

Raderat

4 gillningar

Instämmer!

1 gillning

Köpt sex är köpt våldtäkt i mina ögon. Otrohet är jäkligt, men om det uppdagades att ens partner sprungit runt och våldtagit och gladeligen betalat för att få göra det… då är själva otroheten helt underordnad och ingen familjerådgivning hade fått det ogjort.

4 gillningar

Jag tycker inte riktig att man kan jämföra otrohet med prostitution. En kvinna som prostituerar sig gör det oftast inte av fri vilja för att hon tycker att det är roligt. Det är något form av tvång som ligger bakom. En person som väljer att köpa sex väljer att begå ett brott.
Otrohet handlar om två individer som gladeligen hoppar i säng tillsammans.

Tvång - frivillighet, det går inte att jämföra.

Även om jag tycker att otrohet är vidrigt så anser jag prostitution för något värre

3 gillningar

Finns kanske någon myt om entrepenörshoran som är nöjd med sitt yrkesval. Men i verkligheten är det nog nära på 100% som tvingas till det mot sin vilja. Men den som köper dem intalar sig säkert jämt att “just detta fallet är annorlunda. Hon vill ligga med mig”.

En gång i mitt liv har jag stött på en man som sagt att han gått till prostituerade. Det var 20 år sen, jag var ung då. Och berusad. Men redan då insåg jag att han var ett kräk. Enbart pga det. Inte en snubbes sällskap jag saknar.

4 gillningar

Att gå till en prostituerad är typ en miljard gånger värre än “vanlig otrohet” i mina ögon. Det centrala för mig är inte ens att personen kanske är tvingad och far illa där. Det är att mannen vill ha sex med en person som inte har sex för att hon vill ha sex med honom utav av andra skäl. Att det känns kul och lockande för honom att stoppa in den i någon som inte ens är attraherad eller intresserad av att ha sex med honom. Jag kan inte se hur jag själv skulle ha sex med den mannen sen, utan att ständigt tänka att han inte bryr sig vad jag tänker och känner, om jag vill eller inte, utan bara vill ha ett hål att stoppa in den i egentligen.

4 gillningar

Efter att ha jobbat med dessa frågor och träffat före detta prostituerade kan jag inte annat än hålla med tlll punkt och pricka. Jag tror att många värjer sig för sanningen kring prostitution, och därmed gärna förskönar det.

Men det vore bland det absolut värsta en partner kunde göra i mina ögon. Vill inte ens tänka tanken.

Har träffat många som blivit utsatta för våldtäkter också, och många gånger helt horribla sådana. Men de allra värsta historierna jag någonsin stött på finns inom prostitutionen.

4 gillningar

Gränser och definition av prostitution i all ära, men… Jag tycker att @Nimue väldigt väl återkopplar till TS frågor och funderingar kring mannens personlighet och värderingar! För att inte kapa tråden alldeles så tänker jag att det är just det här med hans syn på andra som objekt som är till för honom som är ”intressant”. Gör han så i något annat fall också? Eller att han liksom tycker att han är smart när du snarare ser det som att han lurat någon eller lurat till sig fördelar?

Läs gärna “The Natashas” av Victor Malarek så får du en god förståelse för vad prostitution är och “frivilligheten” i det . Sedan kan man fortsätta med “The Johns” så fattar man vad dessa kvinnor möter i sin vardag. Och även i länder där det är lagligt så törs jag lova att ingen människa säljer sin kropp år ut och år in och tycker man har världens bästa jobb. Inge överhuvudtaget säljer sin kropp och mår mentalt bra.

3 gillningar

Bara för att att det är lagligt och skattepliktigt gör det inte mindre äckligt.

2 gillningar

Jag anser att båda sveken är vidriga och inget jag kommer någonsin i framtiden att förlåta eller ens ta mig tid att lyssna på förklaringar till.

Skillnaden är väl att där är sveket gentemot mig underordnat ett övergrepp.

1 gillning

Raderat

2 gillningar

Samma här. Hade det bara varit ett engångsligg hade jag inte tagit det lika hårt som en pågående otrohet med känslor inblandade.

Prostituerade går fullständigt bort. Av helt uppenbara skäl som borde vara kända för gemene man vid detta laget.

2 gillningar

Vad menar du… är det “självklart” eller är det inte det?

Du tragglar alltid in dig i svar som blir mer eller mindre obegripliga, du verkar vilja hålla med de som ogillar väldigt dåliga saker … men ändå inte :face_with_raised_eyebrow:

Såååå… vad menar du, är det självklart att prostituerade går bort av uppenbara orsaker och i så fall varför och av vilka orsaker är det enligt dig?

Att prostituera sig är bland det farligaste och mest våldsamma man kan utsätta sig för. Runtom i världen blir prostituerade tvingade, misshandlade, våldtagna, mördade, kidnappade, osv.

Det är därför som försäkringarna för prostituerade i tex Tyskland är svindyra. Vilket såklart leder till att de prostituerade där inte är (sjuk)försäkrade.

Så absolut, vill man medverka till att hålla ett sånt här fenomen flytande så köper man andra för sitt eget nöjes skull. Narcissistiskt och cyniskt om du frågar mig.

OnlyFans är något annat.

2 gillningar

Ids inte googla… vad är only fans?