Går det att förlåta otrohet och oönskad graviditet?

Jag tycker du har gjort så gott/det du kan, givet de förutsättningar som fanns/finns. Ett av problemen kan möjligen vara att du inte insåg konsekvenserna av att skicka pengar och ta henne till Sverige. Förutsättningarna för en jämställd relation enligt svenska mått var skrala redan från start. Men du är sannerligen inte den ende äldre svenske man som inte förstått vidden.

Hon lever med all sannolikhet det liv hon vill ha och hon verkar inte ha någon som helst ambition att försörja sig själv hädanefter heller. Alltså måste hon ju stanna i äktenskapet och givet det som framkommit i tråden så vore det inte förvånande om du faktiskt (iaf teoretiskt) har åtagit dig en livsvarig försörjningsbörda och därmed kommer att ha henne kvar.

Om hon stannar av den anledningen, eller för att hon verkligen älskar dig står skrivet i stjärnorna. Men krasst sagt så är det inte ju inte mycket av hennes agerande som tyder på det sistnämnda och ord är ju som bekant gratis.

Din fru skulle jag själv säga är faktiskt den minst viktiga i hela den här soppan… barnen däremot skulle jag (om jag var i din situation) säga är det enskilt (och enda) viktiga som öht existerar.

SÅ… för deras skull kanske det kan vara värt att fortsätta det du åtagit dig, hålla ihop familjen och försöka ge dem en så bra och trygg uppväxt och tonårstid som möjligt utan att förvänta dig några underverk av den fru du har. Uppmuntra dina barn till studier, skolarbete och att de läser vidare och gör det allra bästa av de förutsättningar de fått, får ett yrke de känner glädje och tillfredsställelse med, blir självförsörjande (flickan allra viktigast att uppmuntra) och aldrig hamnar i sin mammas situation där hon varken kan eller ens vill vara ekonomiskt självförsörjande så att inte dina barn/dotter blir beroende av en man för att ha tak över huvudet och mat på bordet.

Gör DET för dina barn och du är värd all heder, du kan ju försöka få din fru att åtminstone agera som en vuxen kvinna och mamma och därmed kunna vara ett gott föredöme för sina barn.

Men som sagt, allt kommer du med all sannolikhet aldrig att få från din fru… men gör vad du/ni kan för att trygga för era barn och hjälpa dem att nå det maximala av sin egen kapacitet och förmåga. DET är ett mycket hedervärt uppdrag och faktiskt så kan det kompensera för mycket annat som inte blev som du tänkte dig. Även om jag i ärlighetens namn tycker att du var både naiv och korttänkt. Men det är för sent att ångra spilld mjölk idag, nu är det som det är och alltså återstår bara att göra det bästa av situationen… för barnens skull :muscle: :v:

2 gillningar

Jag delar samma värderingar som dig i allt detta. Men att hon inte tog ansvar handlar till viss del om kulturen, det är kanske att lägga för mycket på henne, jag borde nog satt stopp, men jag var nog fartblind och samtidigt sörjde …Hade jag då skickat hem henne, hade vi aldrig träffats mer, men då hade inte detta hänt heller. Vad som hänt mig och henne vet vi ju inte, men våra goa fina barn hade vi inte haft.

Fint inlägg Noomi :heart: tänkvärt.

1 gillning

Förlåt — men hon slog era barn när du gick på promenad?

Svar ja.
Det går att förlåta.
Om viljan finns.

Det här med att fortsätta.

Ofta kände jag mig utbytbar i mitt dysfunktionella äktenskap.

Jag var en ekonomisk och social trygghet för henne. Men hon klagade på mig.
Till sina föräldrar.
Syskon.
Vänner. Våra vänner.
Men hon sa inget till mig.

Jag kände hur vi båda for illa.
Vi var på familjerådgivning. Tre omgångar.
Den fjärde initierade jag för att genomdriva skilsmässan och hon skulle ha någon att tala med. Hon ville fortsätta försöka - p g a ekonomin och tryggheten. Jag orkade inte längre. Det emotionella var dött frpn min sida och jag tror hon inte älskade mig, hon ville bara ha någon och föredrog att stanna i en dålig relation.

Så frågan är varför hon vill fortsätta.

Ja den gången för flera år sedan när jag avslöjade hennes första otrohet, barnen var ju små och bråkade väl lite och då daskade hon väl till dem lite. Jag tror inte det var hårt, men när jag ser barnen kommer springande mot mig och en arg fru i trädgården frågade jag vad som hänt. Sonen berättade. Jag sa inget mer än till barnen vi åker. Frun som skulle med sa jag nej till. Sonen frågade ska inte mamma med. Nej vi klarar oss utan henne sa jag, sen åkte vi.

Tack, jag lite så tänker jag nog, ge barnen bra uppväxt. Min fru är ju bra mot dem, men så klart svikligt dem. De har inte förstått ännu.

Ja du varför vill hon. Hon kanske spelar bra, hon kanske har kommit till en punkt där hon insett att nu är det familjen som står i fokus eller man och barn. Vi får se, jag hoppas det är man och barn, men tror ärligt inte det är pengar. Jag tror inte.

…nja, kanske inte pengar men ekonomisk och social trygghet.

Kanske men tror inte det, men kanske du har rätt.

Hur vet man när man förlåtit den som bedragit mig, är det när man satsar igen, eller när man inte är ledsen längre, eller när man kommit över allt? Det är ju en sak att säga att man förlåtit men när har man?

1 gillning

Det beror väl på vilken definition man själv lägger i begreppet “förlåta”, säkert olika för olika människor och dessutom troligen olika beroende på vilken relation det handlar om.

För mig skulle det i en pågående parrelation innebära när jag lämnat det bakom mig och inte längre lägger varken tid eller energi på att grubbla på det som hänt utan känner tillit till min partner.

Medan detsamma (dvs. att jag inte ödslar varken tid eller energi på att grubbla över det som hänt) i en annan och mer distanserad relation inte alls skulle behöva vara synonymt med att jag har förlåtit det som skett för fem öre… där skulle det lika gärna kunna vara ett tecken på att jag inte längre bryr mig om det som skett och troligen krasst sagt inte särskilt mycket om personen ifråga heller.

1 gillning

Tack för din syn, min fundering är om jag säger att hon är förlåten för att hon ska veta att jag vill satsa på vårt förhållande, men samtidigt är det ju super svårt att förlåta det hon gjort, kommer kanske aldrig riktigt från mitt hjärta förlåta men vill lägga det bakom oss. Är jag då ärlig? Att bygga upp ett nytt förhållanden bygger ju på tillit.

Förstår ni hur jag tänker?

Lite fortsättning.

Jag tog en promenad igår kväll för att samla mina tankar, jag gick inte så långt, men kanske efter 30-40 minuter skickar hon ett sms och undrar var jag är, hon skrev “kom hem”. Jag skrev jag kommer, har det hänt något. Hon svarade, “Nej, jag saknar dig”. Det var längesen hon skrev. När jag kom hem så började hon gråta och sa att hon visste inte om jag skulle komma tillbaks, hon var orolig.

En sak ska ni veta, min fru säger aldrig något spontant från hjärtat som hon inte kan stå för. Säger jag att jag älskar henne, svarar hon, jag vet, inte jag älskar dig. Det har ju hänt att hon sagt men hon är sparsam på dem ord till hon verkligen menar dem. Så när hon skrev att hon saknar mig så menade hon det.

På kvällen gick hon och la sig i sängen för att titta på film på mobilen, sen kommer hon ut och är helt otröstlig. Sån var hon innan i livet, hon har förklarat att det är så mycket i henne som måste komma ut. Senaste åren har hon inte gråtit inför mig, så jag har trott att det var pga att vi höll distans och hon kände sig bättre. Hon sa idag på morgonen att hon gråtit mycket under senaste åren men då har hon skrivit till sin älskare som har tröstat. Hon vet inte varför hon är ledsen men det kommer en gång i månaden efter tiden för att bli gravid efter ägglossningen är över, har hon förstått. Hon sa det kändes skönt att jag trösta och visa för mig igen. Men hon saknar honom också. Jag förklarade att det är naturligt att sakna.

Hon sa om hon och han hade flyttat ihop, hon har så klart funderat i dem banorna, så hade hon inte varit lycklig, hon hade gråtit över saknaden av mig och barnen. Hon sa jag vet att det är ni som betyder mest, men ändå så saknar jag honom. Jag sa, det är just därför man inte ska göra så som du gjort, man måste först rätta till eller avsluta det man gör innan man är redo att gå vidare. Jag sa att jag är glad att du väljer mig och barnen.

När vi pratar ligger eller sitter vi nära varandra, känns så skönt efter alla år av distans, men svårt att ta in. Jag frågade vad hon saknar mest av honom, är det era samtal (både chattar, telefon eller fysiska), är det er intima stunder, är det andningshålet är det hans mat (han var duktig på att laga mat, vilket jag också är men min fru tycker inte det är min uppgift och vill laga maten, svårt att ta ifrån henne det hon vill även om jag vill överraska). Hon sa allt, men de intima stunderna saknar hon inte lika mycket längre efter hennes oönskade graviditet. Hon trodde att spiralen fått henne att få mindre lust, eller allt det jobbiga med aborten. Kan man få mindre lust med spiral?

Hon sa att det var så jobbigt med aborten, han som hon kunde prata med ville behålla barnen, vilket aldrig var en tanke från hennes sida, hon sa att smussla med det mot mig och känna alla känslorna (hon var otroligt instabil, upp och ner, under sina graviditeter). Hon sa att då hon gjorde abort sent så tog det lång tid, hon var rädd att hon skulle bli tvingad att stanna över natten, hon tänkte vad skulle hon säga till mig när hon skulle be mig hämta barnen för att hon inte skulle komma hem. Skulle hon någonsin få se oss mer. Efter aborten förlorade han sitt jobb i pandemins tecken, det säger min fru att i hennes traditioner straffas man för aborter och det var hennes fel för han ville behålla inte hon.

Förstå alla hennes känslor, jag vill finnas för henne men har ju mer än nog av mina egna, att blivit bedragen.

Jag måste säga att du problematiserar saker och ting, kanske i vad det iaf verkar som, akt och mening att ta på dig ansvaret för relationens överlevnad överallt och försöka få henne att uppskatta dig mer.

Du ska väl inte (fortfarande) behöva försöka uppfostra henne och agera som hennes vårdnadshavare?

Varför ska du öht säga att du har förlåtit henne förrän du verkligen kan känna att du litar på henne iaf så pass att du inte känner behov av att kontrollera, dubbelkolla, snoka, söka, misstänka allt och ingenting?! Varför ska du öht använda värdeladdade ord innan du faktiskt kan stå för dem och därmed känna att du ljuger för att du går händelserna i förväg och säger saker som ännu inte är en realitet… du gör det då verkligen svårt för dig själv.

Jag fattar inte varför du ens ska säga att du förlåtit henne om du inte kan känna att du gjort det och lämnar det bakom dig och litar på henne… eller visst, det kanske jag fattar :smirk:

Men duuu, vilket själsdödande förhållningssätt till en relation med en annan vuxen människa. Är det inte dags att HON börjar jobba på som en bäver och i akt och handling för att göra ALLT för att skynda på din process och verkligen få dig att märka (inte bara höra) att hon vill detta?

Och för dig är det väl hög tid att börja behandla henne som en vuxen människa med egenansvar och inte som en porslinsdocka som du det fulla har ansvaret för :see_no_evil:

Du har verkligen en lika stark som påtaglig förmåga/vilja/behov av att tolka exakt allt din fru säger till något som blir positivt i hennes favör.

När jag läser hur du skriver allt hon säger och snyftar, då kan jag inte annat än förvånas och fascineras över hur tjocka rosa glasögon du fortfarande ter dig ha :see_no_evil:

Kvinnan är ju för guds skull fyrtio år, inte fjorton :point_up:

1 gillning

Ja du har ju rätt, jag vill dock att hon ska veta att jag försöker och jag kommer lyckas om hon är med mig. Det är ju det jag vill säga. Jag vill säga du behöver inte gå någon annanstans för att känna dig sedd, att prata med. Jag finns här.

Men sen säger jag nog saker som jag vill säga för att jag ska sluta tvivla, men att aldrig mer misstänka ser jag nog inte att det någonsin kommer hända, kanske om hon helt visar för mig sin kärlek till dig, men det tror jag aldrig kommer hända. Jag måste vara realist.

Hur fick ni egentligen kontakt med varandra in the first place?

Är jag så lättläst :smiley:

Min fru har nog rätt i när hon säger att jag älskar henne för mycket, hon trodde nog att hon kunde gå bakom min rygg och jag skulle förlåta, därav är hon inte speciellt överraskad. Hon insåg ju att det kunde bli tvärtom, men förstod nog i rätt läge så kan det gå.

Kanske är det DU som skulle behöva gå till ett samtalsstöd för att bringa någon reda i varför DU har ett sådant behov av att behandla din fru (och kanske ha en så osjälvständig och hjälpbehövande fru, om hon nu är sådan innerst inne eller bara använder det för att utnyttja både dig och andra för egen vinning) som ett av dina barn… uppfostra, instruera, möjliggöra, peppa, trösta, hjälpa, ansvara för, försörja etc. etc. Handlar det verkligen om att hon inte klarar sig utan det från dig, att hon är mer eller mindre oförmögen att klara ett vuxenliv på egen hand och ens bete sig som en vuxen, eller är det kanske DU själv som inte klarar dig utan en fru som måste betrakta och behöva DIG som den sortens alfaman/caretaker…

Du ska emellertid inte blanda ihop DE exempel jag ger med en i mitt tycke mer sund inställning till en innerlig vuxenrelation med en jämbördig vuxen partner där såklart alla dessa delar oxå ingår, men på ett helt annat sätt och i en annan dimension.

3 gillningar