Fru med dödlig sjukdom vill separera och skiljas

[QUOTE=Tyra_4;43314]

"När skilsmässan är klar ska alla tillgångar efter avdrag för skulder delas lika. "

Kramar[/QUOTE]

Tack för ditt omtänksamma svar. Tolkar det här som att det är först efter skilsmässan gått igenom (dvs augusti) som bodelningen ska göras. Borde i sin tur innebära att börjar hon bära ut prylar redan nu i april är det inget annat än…stöld?

— Begin quote from aleaiacta;43321

Tack för ditt omtänksamma svar. Tolkar det här som att det är först efter skilsmässan gått igenom (dvs augusti) som bodelningen ska göras. Borde i sin tur innebära att börjar hon bära ut prylar redan nu i april är det inget annat än…stöld?

— End quote

Fick dubbelkolla med syrran:
Bodelning ska göras när ett äktenskap upphört. Skulle en make vilja att bodelningen görs innan skilsmässan är färdig men efter det den påbörjats ska bodelning istället göras direkt."

Ring rådgivningen så får du riktigt bra hjälp, speciellt viktigt eftersom ni inte är överens.
Sorry om jag snurrat till det för dig!
Många tankar & kram

Ingen fara, är tacksam för att du tagit dig tid för att hjälpa mig :slight_smile:

Ny dag och nya tankar: Tänker inte sätta mig på tvären o göra det här mer utdraget än nödvändigt. Steg ett är att vi ska ha samarbetssamtal med familjerätten, därefter ska vi gå igenom vem som ska ha vad (vi har båda börjat skriva listor) utan att blanda in någon bodelningsförrättare. Vill “dra bort plåstret” så fort som möjligt o börja bygga upp en ny tillvaro utifrån de nya förutsättningarna istället för att bittert klamra mig fast vid det som varit.

Vill även köra över så mycket som möjligt själv till hennes nya hem (ligger ju på gångavstånd) och undvika att blanda in fler utomstående än nödvändigt. Ser separationen som ett misslyckande o vill gärna sköta den så “diskret” som möjligt.

Känner mig ändå lättad att jag återigen kan börja välja “kärlek o samarbete” framför “hat o gräl”. Kommer försöka skilja på sak (en separation jag sser som ett misslyckande o ett onödigt kaotiskt tillägg i ett redan extremt pressat läge) och person (kvinnan i mitt liv o mamman till mina barn, som jag hoppas ska leva 50 år till o bli helt återställd…).

Känns hoppfullt o anar ändå gryningsljus mitt i allt det mörka o skrämmande :slight_smile: