Fru med dödlig sjukdom vill separera och skiljas

Jag förstår din inställning och jag tycker också att det är viktigt att lyssna på den som är sjuk men är det hon eller hjärntumören som talar?
En hjärntumör påverkar just hjärnan. Det är en sjukdom som påverkar psyket. Beroende på var i hjärnan tumören sitter så påverkar den olika funktioner. En tumör som trycker på känslocentrat gör att “man” inte tänker rationellt. Mitt råd om neuropsykolog grundar sig i tanken att hennes tumör [I]kanske [/I]påverkar hennes tankar just nu. När trycket [I]eventuellt [/I]släpper vid den delen av hjärnan vad vill hon då?

Likaväl som jag ofta rekommenderar familjerådgivning för att reda ut känslorna/tankarna med hjälp av en utomstående person för att få hjälp att gemensamt gå vidare eller att gå vidare var för sig som gemensamma föräldrar med gott samarbete så tycker jag att ett möte med någon som kan hjärnans fysiologi är nödvändig i deras situation.

För Aleaiacta så kan det ge vetskap om huruvida det är [I]fruns [/I]vilja att skiljas eller [I]tumören [/I]som talar. Är det fruns vilja så kan han då lämna över ansvaret för hennes vård på andra alternativt själv välja att fortsätta vårda sin då blivande exfru.

Det här är ett extremt läge, en extrem sjukdom. Extremt hemsk. Och så jävla onödig.
I det fall som jag själv upplevt så skadade den hemska sjukdomen precis alla delar av hjärnan innan den till slut växt mot nacken och bakhuvudet och då påverkade kroppens livsuppehållande organ och personen till slut fick somna in.
Under tiden det pågick [I]var det många gånger [/I]jag önskade att tumören [I]börjat [/I]där istället även om jag är tacksam över den tid vi ändå fick.

[QUOTE=saxman;42290]Den stora poängen, som ingen tycks fästa så mycket uppmärksamhet vid, är att HON redan tidigare gjort sitt val, iallafall enligt den här texten. HON valde, inte HAN! Hon ville lämna, eller hur?

Och gjorde hon detta val för att hon är sjuk? Ja, visst kan det kanske uppfattas som empatiskt att tänka att “hon menar inte vad hon säger eftersom hon är sjuk”. Men…om det är precis det hon menar så är det ju verkligen att köra över nån - även om man är sjuk förtjänar man ju att bli tagen på allvar för sina ståndpunkter och beslut?

Jag skulle bli fruktansvärt förnärmad, förtvivlad och outsägligt frustrerad om jag under sjukdom försöker uttrycka något viktigt och omvärlden säger “vi skall nog inte bry oss så mycket om vad han säger, han är ju sjuk!”.

Visst är det att spekulera när man antar att hon verkligen menar vad hon säger, men det är väl rimligen lika mycket spekulation i att anta att hon INTE menar vad hon säger?

I såna lägen skulle jag i skuldfrågor välja att fria snarare än fälla.[/QUOTE]

Du kan ha rätt men du kan också göra det lite enkelt. Hon sa: “jag vill separera” han agerar och träffar en annan. Hon är dödligt sjuk men all den ångest som de innebär, han är frisk.
Hon vill separera många gånger men de gör inte slag i saken, han bestämmer att en av de gångerna får vara nog och rättfärdigar det som att det i alla fall är slut den här gången och väljer en annan kvinna. Undrar om han sa, nu min sjuke fru är det nog. Jag vill också separera, vi räknar vår relation som utagerad och att vi numera är åtskilda trots att vi bor under samma tak, vi kan därför med all respekt träffa andra.???

Och nu har jag ju inte läst allt men det är väl inte förrän han erkänner den andra kvinnan som hon faktsikt gör det aktiva beslutet och skaffar sig en bostad, men här kan jag ha fel

Så hon må vilja separera eller så var det ett rop, ett uttryck, en desperation om att älska mig, välj mig, kämpa för mig även om jag är sjuk, ledsen orationell och ibland dum.

Men oavsett hur denna separation gick till och jag tycker såå synd om de båda och förstår hans lidelse men tyvärr dödlig sjukdom slår ner på egen ångest. Ibland i livet finns det människor som mår så mycket sämre än dig själv och ibland om vi står de människorna nära så får vi ta mer…det kan vara orättvist och jobbigt men man får ta det, lägga sig mer, förstå mer, tolka mer fråga mer och ÄLSKA mer. Även om de var på väg att skilja sig;var han tvungen att inleda en kärleksrelation framför ögonen på sin fru. Kan man inte söka tröst på annat sätt eller vänta om det är en kvinnlig sådan man behöver ? Och tror mig jag förstår att han behöver tröst, mycket tröst.

[QUOTE=saxman;42288]Måste säga att jag är aningens förvånad över mångas reaktioner här. Om jag förstått det rätt är det HON som velat separera och skiljas. Han får kontakt med och tröst av en annan kvinna - och detta är en direkt konsekvens av hennes beslut. Formellt kanske det är otrohet så länge som hon och han är gifta, men moraliskt…? Om hon vill separera och skiljas så vill hon, och då har hon väl gjort sitt val. Eller?

Situationen som beskrivs här är för jävlig för alla parter, bland det värsta jag läst hittills, men majoriteten fokuserar på att kritisera HONOM för otrohet? Sorry, jag får inte ihop det.

Den som är utan skuld må kasta första stenen.[/QUOTE]

Jag blev också förvånad över att det var den andra relationen många hängde upp sig på. Aleaiacta har (precis som hans fru och två söner) hamnat i den värsta situation jag kan tänka mig. Det är där fokus bör ligga. Vad hon menar/inte menar är omöjligt för oss att ens spekulera om.

Aleaiacta: Du är i en hemsk sits och jag vet inte riktigt vad jag kan råda dig till. Du verkar själv pendla lite vad du vill/kan göra. Ditt grundfokus är rätt – barnen är viktigast. Sen är det oerhört svårt att säga så mycket mer. Kanske är separationen oundviklig men försök i så fall göra den så snyggt som möjligt. Det kommer ni alla må bäst av. Har du inte råd att bo kvar så har du inte men jag skulle avvakta med att sälja om jag kunde. Jag skulle personligen vilja ändra så lite som möjligt i barnens liv så de kan få ha kvar de bitar som de trivs med och är trygga i. Så har jag själv resonerat men min situation går ju inte att jämföra med eran.

Går det att undvika separation så vore det nog det bästa ändå. Jag tror det var Maxima som skrev om en ytterligare lägenhet. Kanske kan ni byta hennes stora fyra mot en mindre och billigare där din fru kan få vara lite för sig själv i perioder. Sen bor ni tillsammans i huset. Skulle du klara det? Skulle din fru klara det? Då får barnen bo kvar i huset och du finns hela tiden nära. Precis som du skriver så behöver barnen båda sina föräldrar just nu. Det viktigaste är att de får känna sig älskade och veta att oavsett vad som händer med deras mamma så finns du där för dem.

Ni har alla en tuff period bakom er men även framför er. Jag lider med er och hoppas du finner styrkan att ta er alla igenom detta på bästa sätt!

Varma kramar
Chockad

— Begin quote from Moviha;42292

Även om de var på väg att skilja sig;var han tvungen att inleda en kärleksrelation framför ögonen på sin fru. Kan man inte söka tröst på annat sätt eller vänta om det är en kvinnlig sådan man behöver?

— End quote

Tycker den här typen av kommentarer är helt onödiga i det här fallet.

— Begin quote from Chockad;42293

Aleaiacta har (precis som hans fru och två söner) hamnat i den värsta situation jag kan tänka mig. Det är där fokus bör ligga.

— End quote

Word.

[QUOTE=saxman;42294]Tycker den här typen av kommentarer är helt onödiga i det här fallet.

Word.[/QUOTE]

Det är inte min alls min mening att på något sätt vara elak med någon, alla får säga, tycka och uttrycka sig. Jag är ledsen för alla öden jag läst här. Och har allra ödmjukaste inställning över att vi inte vet hur andra känner och har det. Men min absoluta ståndpunkt oavsett relationen och sjukdomar är att man måste avsluta sin relation helt först innan man inleder något annat, kommer alltid att tycka att allt annat är fel. Tror i och för sig att vi som upplevt otrohet ser det ganska svart eller vitt.

Oj, vilket engagemang. Tackar för alla svar, råd och synpunkter. Alltid värdefullt att få en sak belyst ur en mängd olika perspektiv, utifrån de erfarenheter varje person som svarar har.

Hinner bara med ett mycket kort “senaste nytt” just nu, men det är ett positivt sådant:

  • Jag och min fru är eniga om att jag inte behöver skriva på några som helst papper i nuläget. Hon genomför sin flytt (om hon är fysiskt kapabel till det när det väl är dags och inte har blivit ännu sämre) och jag betalar “hennes kostnad” för huset när hon flyttar. Vi provar det nya upplägget några månader och utvärderar sen. Först därefter fattar vi beslut om villan etc. Först två månader till april och sedan ytterligare några månader är LÅNG tid när det handlar om en dödlig sjukdom. Förhoppningsvis vet vi mycket mer om min frus hälsotillstånd då.

Vet inte om jag nämnt att lägenheten ligger på gångavstånd från huset och pojkarna kommer ha gångavstånd till skolan utan att behöva över någon stor väg.

Känns positivt att det just nu är “eld upphör” från båda sidor, att jag börjar acceptera min frus beslut och att jag inte behöver fatta något just nu. Mitt fokus ligger på pojkarna och att ta ansvar för hemmet och kontakten med skola/fritids (var precis på utvecklingssamtal).

Kanske kan separationen resultera i att min fru blir friskare - och då är vi ju alla vinnare. För mig handlar det inte om “otrohet eller inte”, “äktenskap eller inte” utan om ifall min fru överlever till att börja med året ut. Och hur jag på bästa sätt stöttar pojkarna i den osäkerhet och sorg som oundvikligen väntar (om inte genom min frus bortgång så genom separationen, att de blir tvungna att bo hos någon de innerst inne kanske inte känner sig helt trygga hos - men ändå älskar).

Min fru har pratat separation och tittat på lägenheter i flera år, så äktenskapet har urholkats alltmer. När hon på vår bröllopsdag återigen säger att hon vill skiljas, att hon inte älskar mig längre - då fick jag nog. Givetvis har inte jag heller varit lycklig i äktenskapet de senaste åren, men var inställd på att “härda ut”…

Så länge en människa inte är omyndigförklarad kan man inte skylla dess handlingar på en sjukdom - ungefär så resonerade jag när jag bestämde mig för om jag skulle göra som hon sa - och betrakta äktenskapet som slut. Eller om jag skulle “bortförklara” hennes önskan om att avsluta äktenskapet (och att jag skulle ta av mig ringen och träffa en annan)…

Sen hade inte jag väntat mig att träffa en sådan “tvillingsjäl” som det faktiskt är fråga om. En kvinna som med största sannolikhet kommer att vara en nära vän för resten av livet och som jag även håller på att starta det företag jag alltid drömt om tillsammans med (drömmar som min fru hånfullt betraktat som “lek”…).

Hade det inte varit för barnen skulle vårt förhållande med all säkerhet tagit slut för länge sedan, i och med att vi har barn ihop har jag aldrig tänkt i banor som separation och skilsmässa. Sedan min fru fick sin diagnos har mitt fokus legat på hennes överlevnad och på pojkarna. Inte på vårt äktenskap, då det vanliga är att relationen försämras avsevärt vid dödlig sjukdom (har läst mycket om hur familjesituationen påverkas etc). Men det kom till en gräns då jag trots all kamp, trots att jag bortsett från min egen avsaknad av såväl sex som fysisk närhet, fick ett “jag vill skiljas, jag älskar dig inte” - och den här gången på vår bröllopsdag. Hade hon bara visat minsta tvekan, bett om betänketid, velat att jag skulle vänta med att ta av ringen, vänta med att ta kontakt med andra kvinnor…men inte.

Hon var säker och har hela tiden stått fast vid det. Har bara väntat på att den rätta lägenheten skulle dyka upp, inte haft någonting emot att ha delade sovrum. Jag anser att är man 35 år och har varit gift i 5 år och inte sover tillsammans längre - då finns det inget äktenskap (känslomässigt) att tala om längre.

Men fokus för mig har som sagt varit på att hålla ihop familjen, inte på om äktenskapet varit bra eller dåligt. Något jag tror är naturligt vid en dödlig, kronisk (min fru kommer aldrig bli friskförklarad) sjukdom. Men nu blir fokus på att göra separationen så bra som möjlig och att min fru ska få det hon behöver för att bli så frisk som möjligt och leva så länge som möjligt.

Även om en separation är skrämmande och tragisk, kanske det ändå är den rätta vägen ut ur ett förhållande som blivit alltmer destruktivt. Min frus sätt att skjuta bort mig, min reaktion att söka mig till en annan är egentligen inget annat än symptom på en allt sämre relation, där fokus förskjutits från kärlek till sjukdomsförlopp.

Skriver alltid längre än jag tänkt när jag väl börjar skriva. :slight_smile: Glad att ha hittat ett ställe där man kan ventilera det allra svåraste. Snälla, döm mig inte om ni inte själva levt i ett äktenskap med två små barn där den andra parten blivit dödligt sjuk. Allt och alla förändras till det “sämre” i en sån situation, tro mig.

— Begin quote from Moviha;42296

Tror i och för sig att vi som upplevt otrohet ser det ganska svart eller vitt.

— End quote

Vill bara säga att jag också har blivit bedragen och ljugen för. Det är hemskt men jag tyckte inte att det var där diskussionen hörde hemma riktigt. Det finns så mycket annat i den här historien…

[QUOTE=aleaiacta;42297]Oj, vilket engagemang. Tackar för alla svar, råd och synpunkter. Alltid värdefullt att få en sak belyst ur en mängd olika perspektiv, utifrån de erfarenheter varje person som svarar har.

Hinner bara med ett mycket kort “senaste nytt” just nu, men det är ett positivt sådant:

  • Jag och min fru är eniga om att jag inte behöver skriva på några som helst papper i nuläget. Hon genomför sin flytt (om hon är fysiskt kapabel till det när det väl är dags och inte har blivit ännu sämre) och jag betalar “hennes kostnad” för huset när hon flyttar. Vi provar det nya upplägget några månader och utvärderar sen. Först därefter fattar vi beslut om villan etc. Först två månader till april och sedan ytterligare några månader är LÅNG tid när det handlar om en dödlig sjukdom. Förhoppningsvis vet vi mycket mer om min frus hälsotillstånd då.

Vet inte om jag nämnt att lägenheten ligger på gångavstånd från huset och pojkarna kommer ha gångavstånd till skolan utan att behöva över någon stor väg.

Känns positivt att det just nu är “eld upphör” från båda sidor, att jag börjar acceptera min frus beslut och att jag inte behöver fatta något just nu. Mitt fokus ligger på pojkarna och att ta ansvar för hemmet och kontakten med skola/fritids (var precis på utvecklingssamtal).

Kanske kan separationen resultera i att min fru blir frisk - och då är vi ju alla vinnare. För mig handlar det inte om “otrohet eller inte”, “äktenskap eller inte” utan om ifall min fru överlever till att börja med året ut. Och hur jag på bästa sätt stöttar pojkarna i den osäkerhet och sorg som oundvikligen väntar (om inte genom min frus bortgång så genom separationen, att de blir tvungna att bo hos någon de innerst inne kanske inte känner sig helt trygga hos - men ändå älskar).

Min fru har pratat separation och tittat på lägenheter i flera år, så äktenskapet har urholkats alltmer. När hon på vår bröllopsdag återigen säger att hon vill skiljas, att hon inte älskar mig längre - då fick jag nog. Givetvis har inte jag heller varit lycklig i äktenskapet de senaste åren, men var inställd på att “härda ut”…

Så länge en människa inte är omyndigförklarad kan man inte skylla dess handlingar på en sjukdom - ungefär så resonerade jag när jag bestämde mig för om jag skulle göra som hon sa - och betrakta äktenskapet som slut. Eller om jag skulle “bortförklara” hennes önskan om att avsluta äktenskapet (och att jag skulle ta av mig ringen och träffa en annan)…

Sen hade inte jag väntat mig att träffa en sådan “tvillingsjäl” som det faktiskt är fråga om. En kvinna som med största sannolikhet kommer att vara en nära vän för resten av livet och som jag även håller på att starta det företag jag alltid drömt om tillsammans med (drömmar som min fru hånfullt betraktat som “lek”…).

Hade det inte varit för barnen skulle vårt förhållande med all säkerhet tagit slut för länge sedan, i och med att vi har barn ihop har jag aldrig tänkt i banor som separation och skilsmässa. Sedan min fru fick sin diagnos har mitt fokus legat på hennes överlevnad och på pojkarna. Inte på vårt äktenskap, då det vanliga är att relationen försämras avsevärt vid dödlig sjukdom (har läst mycket om hur familjesituationen påverkas etc). Men det kom till en gräns då jag trots all kamp, trots att jag bortsett från min egen avsaknad av såväl sex som fysisk närhet, fick ett “jag vill skiljas, jag älskar dig inte” - och den här gången på vår bröllopsdag. Hade hon bara visat minsta tvekan, bett om betänketid, velat att jag skulle vänta med att ta av ringen, vänta med att ta kontakt med andra kvinnor…men inte.

Hon var säker och har hela tiden stått fast vid det. Har bara väntat på att den rätta lägenheten skulle dyka upp, inte haft någonting emot att ha delade sovrum. Jag anser att är man 35 år och har varit gift i 5 år och inte sover tillsammans längre - då finns det inget äktenskap (känslomässigt) att tala om längre.

Men fokus för mig har som sagt varit på att hålla ihop familjen, inte på om äktenskapet varit bra eller dåligt. Något jag tror är naturligt vid en dödlig, kronisk (min fru kommer aldrig bli friskförklarad) sjukdom. Men nu blir fokus på att göra separationen så bra som möjlig och att min fru ska få det hon behöver för att bli så frisk som möjligt och leva så länge som möjligt.

Även om en separation är skrämmande och tragisk, kanske det ändå är den rätta vägen ut ur ett förhållande som blivit alltmer destruktivt. Min frus sätt att skuta bort mig, min reaktion att söka mig till en annan är egentligen inget annat än symptom på en allt sämre relation, där fokus förskjutits från kärlek till sjukdomsförlopp.

Skriver alltid längre än jag tänkt när jag väl börjar skriva. :slight_smile: Glad att ha hittat ett ställe där man kan ventilera det allra svåraste. Snälla, döm mig inte om ni inte själva levt i ett äktenskap med två små barn där den andra parten blivit dödligt sjuk. Allt och alla förändras till det “sämre” i en sån situation, tro mig.[/QUOTE]

Har inte riktigt tid att svara som jag önskar (maten måste ut på bordet) men det är härligt att höra att ni är på väg åt rätt håll. Lite andrum och betänketid.

Kramar och lycka till!

Hoppas verkligen att du stannar här och får allt stöd du behöver även om de finns vi som påtalat den andra kvinnan eventuella effekt på utgången.

Jag hoppas att det löser sig till det bästa även om det aldrig kan bli så bra att det går att säga bra i er situation med tanke på sjukdomen

Nu har jag inte koll på alla förslag men vi vår separation med att vi växlade till annan bostad, har varit mycket gott för barnen, kanske inte så enkelt för de vuxna.

Vänligen Sara

Någon nämnde att tumörens belägenhet kan på verka omdömesförmågan. Separation var på tapeten (från min frus sida) redan innan vi gifte oss, så den önskan är inte kopplad till tumören (även om jag så tydligt såg ett mönster att det var när hon mådde som sämst som det var fel på vårt förhållande).

Tumören sitter i det motoriska centrat och har framför allt visat sig genom allt sämre rörlighet i ben, arm och läppar på ena sidan. Sen ni som nämner utbrändhet - jag blev ju mycket riktigt långtidssjukskriven i över ett år för utmattningsdepression hösten efter diagnosen. Under den tiden upplevde jag aldrig något riktigt stöd eller förståelse vare sig från svärföräldrarna eller min fru. Tvärtom blev jag närmast utskälld och nedtryckt för att jag inte “bet ihop” bättre.

Min familj och våra akademiska och konstnärliga bakgrunder har heller aldrig ansetts tillräckligt “bra” i min frus och svärföräldrarnas ögon, där det praktiska och hantverksskicklighet är det som hyllats och prioriterats. Känslor och öppenhet har ofta lyst med sin frånvaro i hennes familj. Har alltså varit en “kulturkrock” mellan våra båda familjer. Att pappa är alkoholist har givetvis inte gjort det hela lättare.

Men på sikt har allt ändå känts hanterbart, tills cancern slog ner som en blixt från en klar himmel och ledde till att svärmor varit den som klivit in och tagit det praktiska ansvaret i hemmet när jag jobbat och min fru inte orkat. En lösning som jag redan från början tyckte var olämplig (hade vi redan då kunnat fått utomstående stöd - som vi hoppas ska sättas in nu efter mötet nästa vecka - hade nog mycket varit annorlunda).

Ju längre sjukdomen fortskridit och min fru trots kortare glimtar av hopp och snudd på “normalt” familjeliv blivit allt sämre, ju mer infekterade har samtliga relationer mellan oss som vistats närmast den sjuka blivit. Något jag också kan se som helt naturligt i situationen.

Efter fem år i helvetet - jag brukar likna det vid Sams o Frodos stapplande mot domedagsberget genom Mordor - är alla så less att de mörkare sidorna är vad som alltmer framträder. Inte minst hos min fru. Tänk er att en människa tappar alltmer av sin identitet, av sitt utseende, av sina kroppsliga funktioner, av sina kognitiva funktioner och till sist är nästan det enda som kvarstår de dåliga sidor vi alla har (men som vägs upp av de positiva i vanliga fall) och en människa som snarare är som en gammal, gammal tant än en ung kvinna.

Kärleken sägs vara gränslös, men för oss nåddes en gräns. När du av kärlek stannar kvar i ett olyckligt äktenskap, med en person som du bara får negativ energi ifrån, men ändå - efter alla dessa år av “coping” - får höra på bröllopsdagen att hon vill separera, vill skiljas, inte älskar mig. Där gick min gräns. Under våra fem år som gifta var ringen (ja, jag är “Sagan om Ringen”-tokig ;)) en helig symbol för mig. Att hon ville att jag skulle ta av den, i kombination med delade sovrum - i och med det övergick vårt äktenskap till ett “konvenansäktenskap” där vi fortsatte bo under samma tak uteslutande av praktiska skäl och för att fokusera på barnens behov.

Något skedde i mig i och med det och sedan den dagen har jag börjat se alltmer till mina egna behov, vad jag vill med mitt liv: Att jag vill satsa på konsten, starta eget företag… (med all säkerhet sammanfaller allt det här med en 35-årskris…) Jag var beredd att stanna med min fru till slutet - men när hon försköt den enda som hela tiden funnits där såväl fysiskt som känslomässigt, då dog något inom mig. Då var vårt äktenskap inte längre värt att slåss för, det heliga var besudlat och ringen bara ett meningslöst smycke.

Från den dagen byttes mitt fokus alltmer från min fru, till mig själv och pojkarna och våra behov. Du kan inte hjälpa någon som inte vill bli hjälpt - och jag hade redan en uppväxt under sådana förutsättningar. Kanske är jag därför sämre rustad för att klara att leva med en sådan person? Kanske var det så att min frus behov av att ligga och sova på dagarna påminde alltför mycket om när jag kom hem och fann pappa sovandes, stinkandes sprit, i min säng? Kanske hade personlighetsförändringen inte varit så skrämmande om jag inte sett spriten förvandla pappa på det sätt den gjorde.

Och under alltihop, en mörk underström av bitterhet, av besvikelse. Varför just jag? Ingen av de andra killarna i bandet har en pappa som är alkoholist och nästan blev knivhuggen till döds på väg hem från krogen en natt. Ingen av de andra killarna i bandet har en fru med en hjärntumör. En mörk underström, en sorg, smärta och vrede som ligger till grund för mycket av den konst jag oupphörligt gjort sedan 2008…

Återigen blir det nästan en uppsats. Återigen är jag så tacksam att ha hittat hit. Vill inte berätta om mina misstag, om det jag gjort fel. Vill bli omtyckt, beundrad, älskad. Men det skulle inte vara ärligt att inte berätta båda sidor av myntet, att försöka återge en så komplett bild som möjligt.

Dags att krypa ned i sängen med skissblocket. Ha det gott :slight_smile:

Fan också, nu skar hon sig i fingret när hon skulle skära apelsin och hon är ju så jävla envis så hon skulle aldrig be mig om hjälp att skära…svårt att få stopp på blödningen, förmodligen p g a medicinerna…

Det är den här typen av incidenter jag inte orkar mer, jag inte vill att barnen ska behöva uppleva. De är på skolan nu som tur är, hade de varit hemma hade de blivit jätterädda…

Ringde ASIH-kuratorn, men hon e tjänstledig till 11/2. Tycker det är viktigt att de känner till alla incidenter om det på sikt blir en bedömningsfråga var barnen är tryggast…

Innan var allt “frid o fröjd”, hon skulle ta en apelsin o vila lite innan vi skulle åka o handla. Har sagt att hon inte får använda knivar mer här hemma - vad blir det nästa gång, ett finger?

Så jäävla less, så jäävla rädd… :frowning:

Är det tillåtet att skriva svordomar förresten? (tycker inte om att svära, men i det här fallet är det som om de vanliga orden inte räcker till alla gånger…)

Adrenalinpåslaget har gått över något nu och vi har enats om att plocka bort ytterligare en riskfaktor temporärt: Vassa föremål. Ska nåt skäras så gör jag det. De två tidigare var trappan (min fru håller sig uteslutande till nedervåningen) och halkan (jag sköter lämning o hämtning av barnen nu när det är vintrigt)…

Är som att ha ett tredje barn, bara det att hon har svårare än ett barn att inse sina begränsningar och vad som är farligt eller inte. :frowning:

När man måste svära så gör man det. Inte åt varandra på forumet men åt situationer i vår vardag. Eller när vi är förbannade på någon jvla idiot som finns i vår vardag. Ibland svär vi åt någon annans jvla idiot också… :wink:

Knivar är inte bra med taskig motorik. Det är svårt att själv erkänna sina nederlag.
Knivar var tidigt “förbjudet” i mitt fall och senare även allt som kunde skapa eldsvådor…så som tändare, spisplattor etc.

Tack, det är bra att veta. Anade nästan att det var så, kan tänka mig att mycket frustration, sorg och ilska behöver släppas ut här.

Idag skriver min fru på skilsmässopapper. Av ekonomiska skäl och för att röra till det så lite som möjligt för barnen (och för att jag är mitt inne i mitt livs värsta jävla kris någonsin), kommer jag vara gift “på pappret” så länge som möjligt. Men idag åker vigselringen av för gott och jag kommer att betrakta mig som frånskild och min fru som min ex-fru.

Äldsta pojken hemma med magont idag igen. Känner förmodligen av hur svår situationen är för oss alla… :frowning:

Så många känslor på en gång. En storm som skakar vardagen i dess grundvalar och hotar att slita sönder allt. Men samtidigt anar jag någonstans möjligheten att hitta ett öga av lugn, frihet från den tyngsta av bördor, ett lyckligare liv…

Den mardröm som är vår verklighet fortsätter…

Inatt väcktes jag 03:00 av gråtande barn - min exfru (hon har ju lämnat in skilsmässoansökan så jag ser henne numera som det) hade snubblat och låg raklång på golvet i sovrummet (hon o pojkarna sover en trappa ned). Hemtjänsten larmades, men jag lyckades få upp henne från golvet själv. Hon hade slagit i hakan och bitit sig i läppen, men inte så allvarligt att sjukvårdsteamet behövde komma. Barnen var väldigt skärrade och ville att pappa skulle sitta i fotänden av sängen en stund. Först vid 04:00 var det åter lugnt

Det är fjärde gången inom en månad hon ramlar - i söndags var det i tvättstugan hon föll omkull, stressad av att färdtjänsten var tidig. Första gången nattetid - men i mina ögon förändras förutsättningarna drastiskt: Barnen ska INTE behöva uppleva traumatiska nätter som den här, ENSAMMA med sin hjälplösa mamma! Det är rena turen att hon ännu inte skadat sig allvarligt. Min 8-åriga pojke har sagt att han inte vill vara själv med mamma, då han är rädd att hon ska ramla.

Jag anser att min exfru behöver tillsyn 24h om dygnet - idag är första dagen som den nya hjälpen (hemtjänst) glädjande nog börjat komma till oss för att underlätta allt praktiskt. Jag ser två lösningar: Att hon flyttar till ett serviceboende eller att hon bor (iaf sover) hos sina föräldrar. Att skaffa en egen hyresrätt är inget alternativ, då det förutsätter att exsvärmor bor med henne. Det kommer hon inte orka i längden.

Mina två fantastiska pojkar har en mycket allvarligt cancersjuk mamma, vi har ett palliativt ASIH-team knutet till oss, vi har numera hemtjänst-team knutet till oss. Varför ska de dessutom behöva gå igenom en uppslitande separation och bli skilsmässobarn?! Förstår inte hur min fru kan vilja ge dem det ytterligare “bagaget” inför deras kommande liv…

Men någonstans tror jag min exfru börjar inse att separation och egen hyresrätt inte är ett hållbart alternativ. Hon har nu backat till att hon ska invänta nästa röntgenbesked (mitten på mars) innan hon bestämmer sig ang separationen. I annat fall är inflytt från 1:a april.

Jag hoppas att nattens incident ska bli någon slags ögonöppnare och att hon ska börja se till barnens bästa. Kom gärna med synpunkter på hur jag resonerar eller förslag på andra lösningar. Eventuellt kan jag komma iväg och jobba för första gången på länge imorgon, nu när hemtjänsten hjälper min exfru. Skulle nog vara bra…

Jag tycker att du resonerar så klokt så klokt.
Att du kommer igång och jobbar är otroligt bra. Det rekommenderas av de flesta läkare att den närstående bibehåller sina “normala” rutiner, arbetskamrater mm så länge det är möjligt innan man kan/ska/måste/vill/borde ta ut ledighet för vård av anhörig. Orkar du inte arbeta heltid så ska du inte dra dig för att sjukskriva [I]dig [/I]del- eller heltid igen.

Hemtjänsten utnyttjade jag endast i 5 dagar (8-17) innan min nära somnade in men det var ASIH som i samråd med Hemtjänsten “tvingade” mig att använda mig av dem som sällskap (för mig!).
Jag är inte mycket för att ångra saker i efterhand men jag “borde” ha lyssnat mer och tagit in dom tidigare. Jag tycker att det är skitstarkt av dig (er) att ta emot den hjälp ni kan få.

Kärlek!

Tack för uppmuntran. :slight_smile:

Har fortfarande inte kommit mig iväg till jobbet, då pojkarna har sportlov den här veckan. Min exfru är givetvis så förbannat envis och stolt att hon bokar av hemtjänsten mest hela tiden trots att jag går på knäna i den här helvetessoppan.

Hur kan man vara så jäävla dum att man tackar nej till hjälp när vi behöver den som allra mest? Hon har rätt till hur mycket praktisk hjälp som helst. Helt obegripligt! Fan! Kylen har vart sönder i snart två veckor, jag springer o bär en jävla kylväska ut o in ur garaget där det e lagom svalt. Idag kommer ääntligen reparatören, som försäkringsbolaget kräver ska antingen laga eller döma ut det gamla kylskåpet.

Passande symbolik med mögel o förruttnelse, men jävlar vad dålig tajming. Trycker som en galning på STOPP-knappen men den här jävla bussen verkar ha oändligheten som nästa hållplats… :frowning:

Godmorgon vännen,
tänker massor på dig och skickar ett enormt fång med stora, stora kramar till dig!

Kärlek!

Tack så mycket. Omtanken värmer. :slight_smile:

Är så fruktansvärt arg o besviken på min fru att hon dragit igång detta separationskaos just nu när hon inte ens har ork att ta hand om barnen då hon måste vila inför röntgen, vila inför provtagningar. Jag förstår att hon behöver vila, jag förstår att hon behöver komma bort från mig så mycket som möjligt men VARFÖR kan hon inte bo hos sina föräldrar tills hon blir bättre (som hon är övertygad om att hon kommer bli)?

Nu lämnar hon hela ansvaret för barnen o bara sticker iväg för att vila upp sig. Samtidigt som jag sitter arg och frustrerad o försöker tänka klart kring det här med bodelning. Jag tänker inte samarbeta med henne för att det ska gå lätt att genomföra något som jag anser är helt vansinnigt för oss alla fyra i nuläget.

Har några konkreta frågor ang bodelning:

  1. Har hon rätt att ta med sig några som helst saker innan den är gjord och det e juridiskt fastställt vem som äger vad?
  2. Har hon rätt att begära bodelning innan skilsmässan går igenom (tidigast i augusti)?

Tycker det är sjukt att någon som är så inihelvete sjuk får slå sönder ett hem på ett sätt som drabbar oss alla fyra. Jag förstår att hon vill ha ett eget boende, men det här är så absurt att det blir skrattretande. Hon skaffar en 4:a med två våningar trots att hon inte ens kan gå uppför farstubron (3 steg) utan hjälp.

Hon förstör tillvaron för sina föräldrar, då en av de kommer behöva bo hos henne dygnet runt om hon ska ha rätt att ha barnen där. Familjerätten är påkopplad o ett första möte bokat, givetvis var hon tvungen att skjuta upp den första tiden pga tid hos sin läkare.

Om man inte ens har tid och möjlighet att prioritera sin separation eller att lösa vårdnadsfrågor, hur i helvete kan man då driva en separation? Så förbannat idiotiskt alltihop. Förstår att hon är rädd och desperat, men att hon drar med oss alla fyra i fallet löser ingenting.

Jag arbetar 75% i vanliga fall (just nu går jag på närståendepenning och får 80% av 75%), inser hon inte att hon antingen kommer få hela vårdnaden för barnen - om de bor kvar o fortsätter gå i skola här. Eller att jag kommer bli tvungen att flytta ifrån villan och då flyttar närmre mina vänner o släktingar - o kommer få ta över vårdnaden, barnen byta skola etc

Helvetes jävla skit, vi hade tillräckligt med att stå ut med cancern, nu ska ALLT raseras ekonomiskt o trygghetsmässigt också. Förbannad jävla desperation är vad det är. Hoppas att hon inser allvaret när Familjerätten berättar om skyldighet att göra orosanmälan om hon inte klarar sitt vuxenansvar för barnen.

Enormt tacksam för svar på frågorna kring bodelning - framför allt NÄR den tidigast kan genomföras, nu när vi inte är överens och jag vill skjuta upp den så länge det bara är möjligt.

[QUOTE=aleaiacta;43310]
Har några konkreta frågor ang bodelning:

  1. Har hon rätt att ta med sig några som helst saker innan den är gjord och det e juridiskt fastställt vem som äger vad?
  2. Har hon rätt att begära bodelning innan skilsmässan går igenom (tidigast i augusti)?

Enormt tacksam för svar på frågorna kring bodelning - framför allt NÄR den tidigast kan genomföras, nu när vi inte är överens och jag vill skjuta upp den så länge det bara är möjligt.[/QUOTE]

Oh aleaiacta,vilken extrem situation detta är, många tankar o kramar.
Vill bara svara på frågan om bodelning snabbt eftersom min syster jobbar med med det & skickade mig denna info till mig när vi gjorde vår bodelning.

"När skilsmässan är klar ska alla tillgångar efter avdrag för skulder delas lika. Det kallas bodelning. Ni lägger allt i en pott och värderar soffan, kaffeskedarna, aktierna, villan, skulden på fritidshuset, bilen, pengar på konton och så vidare. Även arv och gåvor ska ingå. Ni får hälften var av värdet på allting. Hur ni sedan delar upp det rent praktiskt bestämmer ni själva. Varje make har rätt att inom sin del av potten välja att få ut sin egendom. Det betyder att allt, bokstavligen allt, även arv och gåvor, delas lika.
Undantag: enskild egendom enligt äktenskapsförord, testamente eller gåvobrev ingår inte i bodelningen.

Från och med 1999 ingår även den privata pensionsförsäkringen och det individuella pensionssparandet, IP, i en bodelning. Här får ni göra undantag om ni båda är överens."
Finns rådgivare man kan ringa till på Swdbnk Jristbyrn- gå in på den hemsidan.
Kramar