Exet gick med på att ses. Kan det finnas en chans till återförening här?

För mer detaljer har jag min förra tråd. Men en lång historia kort så gjorde mitt ex slut med mig efter 1.5 år eftersom jag pushade honom att ha ett högre tempo än han var bekväm med. I backspegeln kan jag se att hans tempo var ganska normalt och att problemet var min brist på tillit samt att jag tog ut mycket av stressen över annat i mitt liv på relationen (något min kloka psykolog hjälpt mig att komma fram till).

Nu är mitt liv på många plan lugnare och jag bestämde mig för att skriva til honom. Hörde av mig igår första gången på 5 månader. Sa att jag var tänkt mycket på vår relation och att jag nu såg att jag borde agerat annorlunda i många situationer. Sa att jag lekt med tanken på hur det hade kunnat bli om vi skulle ses igen och frågade vad han tänkte om det.

Till min förvåning svarade han långt och engagerat med uppdateringar om sitt liv, frågade om mitt och erkände att han också kunnat agerat annorlunda i vår relation. Slutligen sa han att vi absolut kunde ses och att han skulle återkomma om tid då hans närmsta två veckor var fullbokade men vi bestämde att äta middag någon kväll i alla fall.

Jag sa till honom innan vi gjorde slut att jag inte är intresserad av en kompisrelation, men är rädd att han tolkar mitt meddelande som önskemål om vänskap när det gått så lång tid.

Några funderingar på varför han gick med på att ses igen? Han borde väl fatta att jag önskar en ny chans för oss, med tanke på hur jag formulerade mig? Vill så gärna att vi ska få en ny chans.
Ni som varit i liknande situationer får gärna berätta och ge tips!

Syster.
Gå inte som katten runt het gröt.
Nu är jag inte din kille men skulle min senaste flamma höra av sig och vilja ses igen skulle jag vilja att hon frågade rakt ut “jag vill prova igen och se om vi kan blåsa liv i vår kärlek. Vad säger du?” Du kan göra det vid middagen.

1 gillning

Även om du var den som tog intiativet till att bryta?

Nu vet jag inte riktigt vad han tänker kring middagen generellt. Kanske sa han ja för att han känner sig skyldig pga att han sårade mig men hoppas han gick med på att ses för att han inte var helt hundra på sitt beslut trots allt.

Definitionsfråga.
Det här gäller en dam jag lärde känna via en dejtingsajt efter a) min skilsmässa b) den gifta kollega som lade an på mig och som jag inledde en relation med men som sedan gjorde slut med mig.

Hon bodde i en annan stad typ 30 mil bort så vi kunde inte ses så ofta som vi båda önskade och hon for mest illa. Efter det var slut sågs vi igen en helg och jag trodde då vi höll på att hitta tillbaka - vissa tecken tydde på det - men det visade sig att hon hade en annan på g och då gav jag upp.

Utan att veta mer om din historia än vad jag läser i tråden här så - ja, det kan finnas en chans här. Just när båda har kommit till insikter om sin påverkan av varför det gick som det gick är en bra början! Jag hade en kompis som separerade samtidigt som jag. Efter ett tag kontaktade hon sitt x och sa att hon fortfarande älskade honom (det var hon som hade lämnat) och undrade om de kunde försöka igen. De hade båda kommit till insikter. De hittade tillbaka och har lyckats undvika de gamla fallgroparna och har det bättre idag!

1 gillning

Vad fint att det gick så för dem!Dock en väsentlig skillnad att den som lämnade hörde av sig först. Vet intenom det går att återförenas när man som lämnad hör av sig även om jag hoppas!

1 gillning

Egentligen kan ingen här på forumet säga vad ditt ex känner.

Jag tänkte dela med mig av min upplevelse av sådant här. Jag skulle träffa mitt ex då vi efter en tid av separationen skulle ses och bara ta en fika el lättare lunch. Min tanke inför att träffas var att bara höra hur allt är, inget mer. Jag trodde förstås att han var inne på samma linje. Jag blev väldigt obekväm när han plötsligt tog upp varför vi gjort slut, att det kändes så härligt och avslappnat att prata osv. Jag var i en helt annan situation, hade lämnat förhållandet, hade jobbat med mig själv och hade absolut inga tankar om att gå tillbaka. Han å andra sidan hade uppenbarligen tänkt på oss och jag kan säga att det inte landade väl. Därefter har jag inte velat träffa honom mer. Det jag vill säga är att vi människor är olika och kan läsa in både positivt och negativt i emojis, tonen, kroppsspråk osv.

Du har två val: antingen går du in i mötet med öppet sinne, det som händer, det händer. Eller om du har förhoppningar på något mer så får du bestämma hur du ska agera, hinta om detta i förväg eller inte.

1 gillning

Tack för ditt svar! Jag är lite osäker hur mina signaler tolkades. Dels sa jag att jag absolut knte var intresserad av vänskap vid uppbrottet, dels inledde mitt första meddelande på 5 månader med att jag "tänkt på vår relation och hade "what ifs"nom oss. I mitt huvud är mina intentioner klart formulerade.

Det kan ju bli stelt och konstigt när vi ses, när så lång tid gått vet man ju inte riktigt vad man egebtligen känner då man inte träffat personen på så länge.

1 gillning

Är det inte lika bra att faktiskt ställa frågan? Eller kan ni inte ta ett telefonsamtal så du kan känna av stämningen?
Istället för att gissa eller ha förväntningar om vad som ska ske?
Det var ju inte han som tog initiativet till kontakt så jag vette sjutton…. Man vill ju inte vara någons ”backuplösning”.

2 gillningar

Jag håller helt med @Rulle och @Lisa0987, tala klarspråk och ställ frågan rakt ut asap.

För oavsett om du säger det du vill rakt ut så kommer det inte att påverka vad han vill. Han vill det han vill och du varken förstör eller förändrar något genom att vara tydlig.

Däremot så kommer du att skydda dig själv från en massa tidsödande tankeläsande, teckentydningar och önsketänkande :muscle: :crossed_fingers: :v:

4 gillningar

Dels håller jag med dig men dels kanske det är svårt för honom att veta hur det kommer kännas när vi ses ett halvår senare?

Du kan inget göra åt hur han känner, han känner som han känner och det kan du inte inte påverka.

Vill han ge er en chans till så vill han… och vill han inte, då kan du inte påverka det heller.

Så var bara ärlig med hur du känner och vad du vill nu direkt, antingen faller det väl ut… eller så inte. Men oavsett det så har du faktiskt ingen påverkan på hans faktiska känslor och vilja, det är han som äger dem, inte du :revolving_hearts:

4 gillningar

Det är svårt att säga hur han känner, men uppenbarligen var han öppen för att träffas, så kanske har han själv funderat i samma banor och vill känna efter hur allt känns när ni väl ses.

Håller med om att inte gå som katten kring het gröt alltför länge MEN till den här första träffen hade jag nog inte tagit upp det så direkt, utan bara försökt få till en trevlig och rolig middag tillsammans och sedan ta det därifrån.

Han kanske själv är lite osäker och vill se hur allt känns först, är du alltför “på” direkt har det kanske bara motsatt effekt. Men efter 2-3 träffar så kan och bör du absolut ta upp frågan.

Sen är det mycket möjligt att det känns naturligt att ta upp det redan denna gången, men läs av honom lite först. Du kanske till och med själv kommer fram till att det inte känns rätt längre, när ni väl ses.

Det är omöjligt att veta hur o vad han tänker.
.
Du hoppas kanske att han ändrat sig, också för han vet att du inte bara vill vara vänner. Vill du ens ha honom? Har inte du gått vidare?

Han i sin tur kanske tror motsatsen, eftersom du kontaktade honom, så kan du nu tänka dig vara vänner…. Eller så har han ångrat sig eller vill ha närhet, men hittar ingen…
Alla scenarier är möjliga.

Hur tänker du själv efter dessa råd som du nu har fått?

Jag tycker det är bäst att känna efter vid själva träffen. Eftersom ett problem i relationen var att jag var för “på”, mycket pga egen osäkerhet, så det är något jag är rädd att framstå som, speciellt när jag tog första kontakten.

Gått vidare och gått vidare. Jag gråter inte varje dag längre och har till och med börjat dejta runt, men ingen kommer i närheten av hur mitt ex fixk mig att känna. Jag har tidigare varit väldigt bra på att gå vidare snabbt men tror mitt ex verkligen är något speciellt och hoppas innerligt att han också tror det finns något kvar att laga.

Var rädd om dig bara. Lätt att bygga luftslott. :european_castle:
Och lika lätt att skönmåla och bara minnas det som var bra. :tada:

När kan vi vänta oss en uppdatering? :calendar:

:upside_down_face:

Han sa att hans närmsta två veckor på jobbet är väldigt tuffa så om ca 2 veckor skulle vi ses och “ta ett glas vin” och han sa att han skulle återkomma om tid. Förösker att inte hoppas för mycket men vill ju inget hellre än att det ska funka igen.

1 gillning

Jag förstår att du hoppas och vill och önskar att det ska bli ni två igen. Men har du rent konkret fått något som visar att han tänker på återförening?

Du skrev i första inlägget att det skulle vara en middag, nu skriver du att det är ett glas vin. Du skriver också att “han borde väl fatta att hag önskar en ny chans för oss”. Det jag menar är att dina inlägg bygger på dina egna förhoppningar och det som du sagt/skrivit till honom men inget som antyder på att HAN vill ha dig tillbaka. Eller har jag missat något? Att ses var väl din idé?

Om den andra är intresserad, då hittar man en lucka, ger ett tydligt datum, håller igång dialogen, säger/skriver något som tyder på samma tankar eller något annat.

3 gillningar

Middag/vin är väl nästan samma typ av träff? Vi skrev ett glas/gå ut och äta.

Jag tror inte han vill ha mig tillbaka i nuläget, men jag hoppas han är ÖPPEN för det i alla fall. Tror ha i sådana fall skulle behöva se tydligt att jag kan agera på ett mognare sätt än när vi var i relation. Jag vet inte om mitt meddelande var tydligt men jag skrev att jag hade tänkt mycket på vår relation och saker jag kunnat gjort annorlunda och frågade sedan om han var öppen för att ses igen. Han skrev ganska långt och engagerat med våra internskämt, uppdaterade mig om sitt liv, frågade om mitt osv.

Jag vet att hans schema är ganska intensivt och oregelbundetnså här års så det är inte ovanligt att han inte har en kväll ledig på länge, men får hoppas han återkommer med förslag snart som han lovat, han brukar hålla sina ord i alla fall.

1 gillning

Det låter som att du kan bli väldigt besviken o lämnas trånande…… och att såren rivs upp.
Personligen är jag mer för öppna kort o tydlighet än spel och ovisshet.