Ett chockartat uppvaknande

Exakt lika här. Våra bästa vänner som vi umgicks med både tillsammans och på tu man hand var ett par som jag tog in i våra liv. Killen där är på min sida och tycker inte alls om X längre men hans fru ( som också är “chefen” i det förhållandet) säger att hon är neutral! Dom umgås som vanligt och det gör mig på nåt sätt förbannad! Jag vill ju även att hon ska förakta X och bryta kontakten med henne!

Det är ju lite själviskt att tänka så för överlag så vet jag att andra människor överlag inte bryr sig så mycket så mycket om andras bekymmer som man tror. Alla har ju sitt eget liv och sina egna bekymmer.

Det är egentligen bara att gå till sig själv. Om det hade varit tvärtom att min kompis som svikit sin familj och gjort samma sak. Jag hade inte brutit med honom för det. Det hade jag inte! Jag kanske hade sagt att det var taskigt gjort men på nåt sätt så hade jag ändå varit glad för hans skull om han var riktig kär i någon och lycklig! Det är sanningen!

Man får försöka tänka lite större! Den där verkliga sympatin tror jag man endast kan få av blodsband som föräldrar och syskon!

1 gillning

@Martor jag tycker du tänker helt rätt. vi pratade med en skolkurator angående hur vi ska hantera separationen bäst för barnen. Hon sa att vi skulle vänta länge, länge med att presentera en ny partner för barnen. Pga av att första halvåret (året?) då man är sprudlande kär så ser man inte riktigt sina barn, man har bara ögon för partnern. Och det är svårt för barnen att hantera, särskilt om man nyligen separerat. Så att ha presenterat en ny, och dessutom sova ihop, så tidigt är aldrig för barnens bästa. Det är egoistiskt!

Människor är ofta konflikträdda och vill inte ”välja sida”. Märker det bland mina vänner också. Många som vänder kappan efter vinden, och inte tar ställning. Jag tycker det är rätt fegt! I ert fall borde de säga till ditt ex att ta det lugnt, för barnens skull! Det är en jävla skillnad att träffa nån utan att barnen involveras!

Förstår fullt ut din frustration - kom ihåg att du tänker rätt o på barnet, det gör inte ditt ex!

1 gillning

Så här med en natt emellan och lite mer distans så är det väl bara att inse att vissa människor inte riktigt kan förstå de känslor som river genom sitt inre, förmodligen kommer de aldrig att förstå förän de står i samma situation.
Vilket jag hoppas att mina vänner aldrig kommer hamna i.

Det gör mig fortfarande heligt förbannad över hur X tänker och agerar, och visst förstår jag med att jag inte kan påverka hennes agerande. Samtidigt så vet jag hur hon hade reagerat om rollerna var omvända.

Kommer absolut ta ett samtal med henne då det finns fler saker vi behöver diskutera, har fört ner en sakligt lista för att kunna hålla en saklig och strukturerat samtal med henne då det är enda sättet att diskutera.

Som jag tidigare skrivit så bryr jag mig inte om att hon är i en ny relation, jag själv hoppas ju på samma sak. Men anser att vi har haft ett väldigt bra förhållningssätt gentemot varandra kopplat till våran son, och detta är ju bara en av de saker som vi behöver diskutera. Så ser inte att vi inte skulle kunna det. Där är hon får jag erkänna en bra person när vi sätter oss ner och spelar öppna kort.

Svårigheten är väl att kunna manövrera igenom ett minfält som detta är, men jag är inte så rädd för minerna.
Men tror det är viktigt att kunna prata och reda ut saker som dessa, för den dagen när jag får åtnjuta att få vara i en relation igen så tror jag på saklighet mellan mig och X.

1 gillning

Jag o mitt ex bråkade (nästan) aldrig, vi var överens om det mesta. Men nu när vi separerat bråkar vi om mycket, många gånger relaterat till barnen. Trodde aldrig VI skulle hamna där, vi var ju ett sånt bra team. Men det är just det, vi är inget team längre. Vi har inte ett gemensamt mål, vi vill olika saker. Jag kan bli frustrerad över vad mitt ex gör med/mot barnen. Men jag har inte längre nåt att säga till om. Vi kompromissar inte som vi gjorde tidigare. Allt löser sig och är inga problem enl honom. Jag tänker mer på hur barnen mår i detta. Tidigare hade vi gått halva vägen var, men det är inte självklart nu. För han har sitt liv och gör vad han vill med barnen, jag kan bara stå och se på…

1 gillning

@Besviken
Rekommendation om barnen. Gällde det särskilda åldrar på barnen? Eller är det framför allt pga detta tunnelseende vid förälskelse? Tycker jag redan ser det hos mitt x också. Han tror att han och hans nya är jordens medelpunkt

Våra barn är 8 och 10 år. Men jag själv har upplevt detta, som 20-åring. Min mamma dog när jag var 20, hade behövt min pappa då för att hantera sorgen. Men han träffade en ny 1 månad (!) efter min mamma gått bort. Jag träffade honom inte så mkt, och när jag gjorde det var hon med, och det var tydligt att jag var ”femte hjulet”. Det var svårt att hantera, och då var jag ändå 20 år. Så jag skulle säga att det nog gäller oavsett ålder.

1 gillning

Tycker du beskriver det bra det där med team och teamkänsla. Mycket bottnar nog i just det, lite som i sportvärlden om man nu ska jämföra den när spelare byter lag så helt plötsligt handlar det om att göra mål mot det förra laget.

Livet och relationerna blir ju lite brutala på det sättet men hoppas ju ändå på att man ha ett bra förhållningssätt.

Det viktiga är väl att man själv minns det och agerar utifrån det när man själv en dag står där.

1 gillning

Du kanske ska vänta och prata med exet till ilskan lagt sej lite. Eller tills den är hanterbar.
Jag vet hur känslan är när man vill döda sitt ex lite, men tror att man inte tjänar något på det i slutändan.

Är glad att du träffat en ny, trevlig tjej =)

Kul att se dig @Tellix, hoppas att saker och ting börjat lägga sig och livet så sakteligen börjar återfå sina färger.

Saker och ting är ganska stabila, klart man dippar ibland vilket är naturligt och säkerligen att fortgå.

Ja det är en fantastiskt, härlig kvinna, men om det blir något är tyvärr inte upptill mig även om jag naturligtvis hoppas.

Du har helt rätt och har också lugnat ner mig, inser ju att hennes agerande och handling redan är gjort och att hon förmodligen kommer fortsätta involvera sonen med sitt snabba och i min värld lite vårdslösa sätt.
Behöver dock prata ut med X:et om hur jag uppfattar det och den överenskommelse vi hade, jag bedömer att hade jag gjort likadant så hade hon inte varit nådig.

Det börjar ordna sej för mej också. Jag har också dippar ibland. Gissar att man får leva med dom ganska länge till. Tänker numera att dom är ett sätt att komma vidare i processen och ser dom inte som samma katastrof längre.

Det är nog bra om du pratar ut med ditt ex. För din skull.

Det sköna med att träffa en ny är att man inser att man faktiskt kan bli intresserad av någon annan. Jag har ju också träffat en ny. Vart det leder vet jag inte än, men jag vet i alla fall att jag kan bli kär i någon annan och att jag fortfarande fungerar på marknaden. Bara det är ett framsteg.

1 gillning

Härligt att höra, ja är väl en av de stora insikterna.
Som jag ofta sagt att omfamna dem, som du säger är en del av processerna som också utvecklar och för oss framåt.

Att prata med X är som du påpekar är mest för min egen skull, då även detta handlar om att acceptera att hon introducerade sonen så fort. Har ju accepterat skilsmässan och har ju redan accepterat och insett att det kommer komma en annan man in i min sons liv som kommer påverka honom.

Är jätteglad för din skull att du träffat någon, som du säger vad framtiden har att ge finns det ju nu inga svar på. Men samtidigt så är nog chansen att det blir bättre större då man nu har dragit så många lärdomar och erfarenheter, av det som man gått ochbgåt igenom. Där man som person är än mer lyhörd, kommunikativ men även vaksam.

Ytterligare en insikt som du sätter fingret på är just att man fortfarande har förmågan att bli kär igen, att det faktiskt finns någon som kan uppskatta en för den man är.

Önskar dig stort lycka till, och är jätteglad för din skull att ni vågar utforska och se vart det kan leda, du är väl värd all lycka.

Mm…det där med att man ej ska låta barnet träffa den.andra för tidigt har min snart exmake ej tagit hänsyn till. Vår son har träffat henne x flera o hon har tom sovit över 2 nätter i soffan. Maken.säger ju att dom respekterar mm o tänker på sonen. Yeah right…:disappointed::disappointed::disappointed::worried::worried:.dom är ju bara vänner som dom säger till sonen.
Hatar allt som händer. Men jag är värd bättre!!!

1 gillning

Mm…det där med att man ej ska låta barnet träffa den.andra för tidigt har min snart exmake ej tagit hänsyn till. Vår son har träffat henne x flera o hon har tom sovit över 2 nätter i soffan. Maken.säger ju att dom respekterar mm o tänker på sonen. Yeah right…:disappointed::disappointed::disappointed::worried::worried:.dom är ju bara vänner som dom säger till sonen.
Hatar allt som händer. Men jag är värd bättre!!!

Hej dagboken

Ett omtumlande tid man har gått igenom när jag tittar tillbaka på allting, det är nu jag är ganska glad att kunna läsa tillbaka och följa min egna resa. En resa som började ganska abrupt och brutalt, där jag tvingats se tillbaka på mig själv, min fd relation, min fd fru och allt det jag trott på. En pågående resa som delar av mig så här i efterhand är ganska glad över. Men en resa som jag ändå tror kommer fortsätta hela livet, med mer eller mindre påverkan.

Generellt måste jag nog påstå att jag känner mig ganska glad, dippar kommer och går, vilket är väntat. Det som påverkar mest är naturligtvis att jag enbart får träffa sonen 50% av tiden, något som jag ständigt påminns om.
Det positiva är väl att jag ser saker lite annorlunda nu mot innan, hur jag nu värderar saker och prioriterar saker.

Har generellt haft ett bra samarbete med X:et, men jag har nog tagit lite mer avstånd nu och än mer distans efter senast meningsskiljaktigheten kopplat till att hon träffat en ny. Där i min mening att hon rusat in och också involverat sonen för snabbt och ur mitt sätt att se det på ett oansvarigt sätt, ej heller så vi kommit överens om.

Har funderat mycket de senaste veckorna just över detta, inser att det finns fler faktorer som gör att jag reagerar som jag gör.
Har aldrig under skilsmässan känt ilska, vilket jag under senaste tiden tilldel känt.

Tror jag kan dela in det i tre saker:

  1. Jag känner mig sviken
  2. Jag känner mig utnyttjad
  3. Jag känner mig avundsjuk

Sviken
Är kanske min naiva syn som gör att jag känner mig sviken, detta utifrån en överenskommelse vi hade hur vi skulle agera när vi träffade någon ny. Egentligen inga större saker, handlade om att ta det varligt med sonen, berätta för den andra parten innan man involverade sonen för mycket, innan man involverade gemensamma vänner. Mestdels så att det kom från den fd mannen/frun så att man inte fick reda på det ryktes vägar, för att kunna hålla koll på sonen beroende på hur han reagerar.
När hon nu gjorde helt tvärtemot allt vi sa så känner jag mig sviken, är väl inte jättekonstigt?
Iof kanske inte helt otippat när man läser alla historier men utifrån det samarbete vi ändå haft så blev jag förvånad och besviken.
Jag inser dock att det nu är nya förutsättningar och att det för mig enbart handlar om att anpassa mig och framförallt finnas för min son om han så behöver. Precis som X:ets försvar var att hon hade gjort en kvalitativ bedömning av situationen… och att nu var det gjort så det går ändå inte att göra något åt det.
haha… började skratta, men men så är det.

Utnyttjad
Kanske egentligen fel ord. Men sonen och jag har lyssnat under de senaste åren på en artist som han fastnat för, som sjunger om svensk historia i vis form. Vi har prata om att åka till en av huvudplatserna som artisten sjunger om, men har inte blivit av ännu. Har egentligen bara varit jag och han som sjungit med och varit intresserad av musiken. Men vem åkte dit med sonen i sommar? Jo mitt X med massa bilder och kommentarer på FB hur ofta musiken spelas hemma etc etc.
Dumt jag vet, men känns som om många av de saker som jag och min son delade i intresse, tar hon över trots att hennes intresse innan för det var lika med noll.
Ett exempel, som sagt kanske fel ord, men på något sätt så känner jag mig utnyttjad, när någon annan övertar min roll, eller min plats.

Avundsjuk
Inser mer och mer att detta är nog den stora faktorn. Jag är helt enkelt avundsjuk på henne att hon har funnit någon att dela livet med.
Hon har det som jag önskar. Hon valde att abrupt sätta stopp för min dröm. Där jag sörjt, våndats och där jag faktiskt skulle dö för ett beslut hon tog.
Jag vet att hon säkerligen har varit ledsen också även om jag enbart sett det två gånger. Men hon får “oberörd” över våra 19 år tillsamman gå in och känna sig lycklig i en ny relation.
Få älska och känna sig älskad, det som jag drömmer om.
Kanske känns än mer nu, då som jag tidigare skrivit fallit och blivit kär i en underbar kvinna. Där jag tror att vi skulle kunna ha en fantastisk ljus framtid tillsammans, där vi matchar varandra på så många plan. Ska jag vara ärlig så känner jag mig oerhört lycklig i hennes sällskap, av att höra hennes röst och att skriva med henne. Men om det blir vi det kan jag tyvärr inte råda över, det enda jag kan göra är att sträcka ut min hand, om hon väljer att ta den, det bestämmer tyvärr inte jag.
Så jag tror att avundsjukan till mitt X nog förstärks lite av detta, då jag ser en möjlighet och något riktigt ljust och bra för två personer. Men detta är trots allt min version om att få gå hand i hand med denna kvinna.

Så vad ger detta mig?
Jag har verkligen insett att jag är över min fd fru, jag kan absolut sakna saker vi gjort och vi haft. Vi hade 19 härliga år och som alla andra tider med både toppar och dalar. Jag inser att vi hade en sämre kommunikation än vi trodde.
Efter att ha pratat och träffat denna härliga kvinna så börjar jag mer och mer förstå vad kommunikation är, vad det innebär att blotta sina känslor, tankar och funderingar. Förstå och inse värdet av att verkligen prata och aktivt lyssna på varandra när man pratar.
Den person X är idag tilltalar helt enkelt inte mig.

Samtidigt är jag kluven till vad jag önskar X, en del av mig vill att den nya relationen ska bli bra för det innebär att stadga för sonen. Nu när han har introducerats in i en ny familj så snabbt med 3 barn som X nya har, så vore det i mitt sätt att se på det förödande om han skaffade ett band till den familjen och att relationen sedan tar slut. Det skulle innebära att han fortfarande bearbetar skilsmässan mellan sin mamma och pappa. Han tar in och bearbetar en ny familjekonstellation, och i värsta fall om det inte håller behöver bearbeta ytterligare en familjekonstellation som går i kras.
Den andra delen av mig vill att relationen ska gå åt helvete, där helst han lämnar så att hon får vara med om det som jag genomgick, förstå de känslor som rusade genom min kropp och mitt huvud. Men i slutändan så skulle det bara drabba sonen negativt vilket jag absolut inte vill.

Så kvar står väl jag med lite känslor av avundsjuka över något som hon har, och något som jag nu inte har, men som jag drömmer om och kan se, nästan röra vid.
Att hålla relationen till X på ett bra plan men med så lite kontakt som möjligt.
Att faktiskt ändå vara glad att hon är i en relation hon trivs i då det påverkar sonen positivt.

Så förutom mina gamla motton så påminner jag mig själv om Ledins sång: Livs levande.
Har postat den innan men den tåls att spela om och om igen.

Och Martor (jag), se nu för helvete till att följ det du skriver, och Ledins sång.
Vi lever nu, inte sen.
Var inte rädd, våga fånga dagen.

Ta hand om er där ute. Kram

5 gillningar

Du sätter orden i min mun :relieved: Klockren träff på alla punkter, förutom att jag är långtifrån redo att träffa eller ens tänka på någon ny.

1 gillning
1 gillning

Long time no see @Martor, hur har du det? :smiley:

Går tillvaron och livet dig och dina önskemål till mötes… eller är det hoppet som (över)talar genom låttexten?

Blir lite osäker på hur jag ska tolka Avicii’s text i det här sammanhanget :see_no_evil:

.
Allt Gott till Dig @Martor :+1:

Som jag har lärt känna @Martor så tror jag att han säger att han vill och vågar!
Men att den sista pilen, förhoppningen som vi följt här inne, inte träffade rätt?

Så hur är det kompis?

:+1: eller :-1:

1 gillning

You know I want you
It’s not a secret I try to hide no
I know you want me
So don’t keep saying our hands are tied no
You claim it’s not in the cards
But fate is pulling you miles away
And out of reach from me
But you’re here in my heart

So who can stop me if I decide
That you’re my destiny?

What if we rewrite the stars?
Say you were made to be mine
Nothing could keep us apart
You’d be the one I was meant to find
It’s up to you
And it’s up to me
No one can say what we get to be
So why don’t we rewrite the stars?

Maybe the world could be ours
Tonight, tonight

You think it’s easy
You think I don’t want to run to you
But there are mountains
And there are doors that we can’t walk through
I know you’re wondering why
Because we’re able to be
Just you and me
Within these walls
But when we go outside
You’re gonna wake up and see that it was hopeless after all

No one can rewrite the stars
How can you say you’ll be mine
Everything keeps us apart
And I’m not the one you were meant to find
It’s not up to you
It’s not up to me
When everyone tells us what we can be
How can we rewrite the stars?
Say that the world can be ours
Tonight

All I want is to fly with you
All I want is to fall with you
So just give me all of you

It feels impossible

It’s not impossible

Is it impossible?

Say that it’s possible

How do we rewrite the stars?
Say you were made to be mine?
Nothing can keep us apart
Cause you are the one I was meant to find
It’s up to you
And it’s up to me
No one can say what we get to be
Why don’t we rewrite the stars?
Changing the world to be ours

Tonight