Ett chockartat uppvaknande

Det är lite “svårt” (eller inte) att svara dig, för egentligen skulle jag spontant vilja utbrista (och gör det såklart, noll pokerface här) att du trots allt har en alldeles fantastisk (och lite spännande om jag vågar säga det :speak_no_evil:) chans framför dig då du förefaller att ha förmånen till både ekonomisk möjlighet, initiativförmåga, handlingskraft och ett vaket hjärta och sinne med full kapacitet till reflektion, omvärdering och nyorientering.

Fast vis av skada så tänker jag numera att sådant här kanske man inte får/bör drista sig att uttala för hips vips så är det någon som uppfattar det man säger som ett påhopp eller som något illasinnat hurtfriskt :see_no_evil:

Skapa tillsammans med din son erat eget supermysiga hem… för er båda tillsammans, som ni båda kan längta hem till och vårda ömt. En nåd faktiskt :pray:

Tar absolut inte illa upp. Livskriser och trauman som dessa gör att när man börjar landa in börjar reflektera över situationen och vilka handlingsalternativ som det i slutänden finns.
Tillslut som finns det nog bara ett alternativ, för att lägga sig ner och dö är inte något alternativ.
Innebär att det som finns kvar är att leva, och visa värden vem jag är.
Visa min son livets alla sidor och försöka njuta av tillvaron.
Jag vill hitta någon att älska, det gör jag inte genom att vara dyster, sorgsen och arg.
Någon finns där ute för mig, kanske M kanske någon annan. Men någon vill jag ödsla kärlek på och någon finns där ute som kommer se min kvalite. Vägen dit får bli ett äventyr.
Men först skall vi fixa mitt slott.

Med risk för att verka som en petimeter så vill jag bara peka på det (förmodligen) uppenbara… “någon” är redan i din närhet, i ditt hjärta och i ditt varje-dags-liv, nämligen din son :heart:

När vi blir så svikna och besvikna så är det lätt att göra drömmen om kärlek synonym med “partnerkärlek”. I tanken vill man ersätta det man förlorat, sin livspartner. Jag förlorade mitt livs kärlek för tre och ett halvt år sedan och jag har fortfarande inte ens tänkt tanken att jag skulle överväga att intressera mig på allvar för en ny man. Barnen har varit min stora räddning, min outsinliga kärlek och mitt hopp. Vår relation har cementerats på ett sätt som visat sig vara ovärderligt. På ett sätt som kanske inte hade hänt om saker sett annorlunda ut. Allt har verkligen inte varit enkelt och smärtfritt… men att genomleva en smärtsam personlig förlust och göra det tillsammans med sina barn har trots allt varit en gigantisk vinst för mig.

Sååå, vad vill jag säga egentligen (lite osäker snart, “pratar” [skriver] för mycket)… jo, att mitt råd är att inte låta sig förblindas och förlamas av den direkta förlusten. Utan att samla ihop sig och ta vara på den indirekta kärleksvinsten som seglar upp i kölvattnet på den direkta kärleksförlusten. Nämligen barnen, livets mening…faktiskt :heart_eyes:

4 gillningar

Haha true that, ”någon” i detta scenario är nog egentligen M. Samtidigt är det kanske en utopi men saker har hänt förr, samtidigt är det inte det primära.
Naturligtvis är det min son som är i fokus.
Men om man bortser från det så trivs jag att leva i ett partnerförhållande, jag tycker om känslan att få bry mig om någon och att någon bryr sig om mig, menar då mellan två vuxna människor.

Kan nog inte ha en bättre relation till min son än vad jag har, älskar honom över allt annat. Men det är en annan form av kärlek och en annan form av utbyte. Inget som jag sätter i motsatsförhållande till varandra men som jag endå ser som olika typer av kärlek.

Men som du säger jag är inte redo för det än men man måste ha en vision och målbild att sträva mot iallafall jag som person behöver det :wink:
En vision är ju någon som kanske inte är ouppnåeligt men något att sträva efter. Ej heller något tidsbestämt :slight_smile:

Du får gärna skriva hur mycket du vill, är bra att få utmana mina egna argument och funderingar.

2 gillningar

Jag saknar dig, jag hör hur du ligger och andas i andra rummet, jag hör hur du tittar på tv serien på mobilen.
Jag saknar dig, jag saknar din kropp jämte min i våran säng. Jag gråter inombords och mitt hjärta blöder.
Du var min livskamrat, min älskade. Nu ligger jag själv och hör hur du andas i rummet intill.

Det är natten, fredagen, lördagen och söndagen som slår min beslutsamhet i spillror. Förnimmelsen av din doft, ett flyktigt leende, ett ljuvligt skratt, glittret i dina ögon som får min handlingskraft att stelan, att bli paralyserad. Mitt yttre är lugnt, under dagen har jag energi, men i nattenstystnad kommer tårarna.
Du andas rytmiskt, i vanliga fall hade jag försökt att andas i din takt för att vaggas in i sömnen och drömmarnas land.
Men inte nu, nu hör jag hur du andas i rummet intill och jag ligger själv och torkar mina tårar.

Jag älskar dig mitt hjärta, jag saknar dig min fru.

9 gillningar

Vaknade upp 0600 imorse alldeles kallsvettig. Jag kunde höra M och A andas när de sov i sonens säng.
Min egen säng kändes påtagligt tom och kall.

Söndag, slutet på en vecka och imorgon påbörjas sista veckan. Sista veckan som jag får se min fru. Vi kommer naturligtvis att träffas när man hämtar och lämnar A men det är också det enda.

19år har hon varit min källa till inspiration och kraft, min stötteplelare och livskamrat. Det skall avslutas näst nästa vecka på onsdag. Så egentligen är det 1,5v men kommer fly halsöver huvud vecka 44. Jag kommer inte klara att se henne lasta på kärror och åka. Då skulle jag gå sönder på riktigt. Se min livskamrat ta sina/våra saker och åka, lämna mig ensam. Det har varit vi i över halva mitt liva, hela mitt vuxna liv.

Är nu ute och går, samlar kraft och energi för att kunna ta mig an dagen.
Jag försöker se min framtid med tillförsikt, men ibland känns vägen väldigt krokig och brant.
Men som det lilla tåget sa: Jag tror jag kan.
Finns bara ett alternativ och det är att kämpa.

Kram på er hoppas ni får en härlig söndag.

3 gillningar

@Martor
Livet är tufft
Men du har blivit mycket starkare de senaste veckorna. Du har ett nytt annorlunda liv framför dig… kämpa på. Bra att du är ute och går så mycket det hjälper till att tanka på energin.
Jag har mitt framför mig, dröjer säkert 1-2 månader.
Kram ha en bra söndag ändå…

1 gillning

Ja det är verkligen en omvälvande resa.
Känslorna får vara med om en bergochdalbana utan dess like. Promenaders hjälper otroligt mycket, hade varit roligare och trevligare om man inte hade gått själv, ytterligare något som man inser att jag och M sällan gjorde.

Detsamma @Mascot06

Jag kommer också att sakna “någon” att promenera med. Vi gjorde det oftast tillsammans, med hunden. Vi gjorde faktiskt det mesta tillsammans😢

När jag känner att jag börjar bli ledsen och ångesten börjar pyra så försöker jag tänka på det jag irriterar mig på hos honom. Det som inte är bra.
Då känns det bättre… ett tag😕

2 gillningar

Haha ja, har försökt det med, men inser att det är väl det hon har gjort som sedan lett dit vi är nu. I huvudsak var det väl de åren jag var borta med arbetet för ca 5 år sedan som ligger tillgrund för hennes beslut.
Men fortfarande har hon fastnat i det förflutna i ett beslut vi båda tog att jag skulle åka iväg. Men som lämnade henne med otroligt mycket ansvar, de känslorna sitter tydligen fortfarande kvar. Vi trodde att vi hade pratat ut om dem, men så var verkligen inte fallet.

Jag vill försöka att inte hamna i en sådan spiral, vill försöka se framåt och inte fastna. Finns naturligtvis mycket att begrunda över vad vi gjorde bra och dåligt och försöka ta lärdom av det.

Allt känns så klart och tydligt vad man skall göra samtidigt som det är väldigt förvirrande och otydligt det som man känner.

Att då få gå en sväng, lyssna på musik och låta tårarna rinna känns konstigt nog ganska befriande. Fälla tårar för det som varit och för det som kommer.
Att känna sig stark men endå svag.

Dags att vandra hemåt med lite hastighet, tydligen började dom äta frukost nu utan mig…
Ta hand om dig min vän.

2 gillningar

Fredag, sista arbetsdagen i veckan. Då står vi åter vid denna dag, början på helgen.

Också sista fredagen tillsammans, sista helgen tillsammans innan M flyttar ut. Känns otroligt overkligt, hemma är det dock påtagligt. Flyttkartonger och prylar står lite överallt inför väntat på att bli flyttade till ny adress, kvällarna handlar mycket om att packa, fördela de sista sakerna i skåpen. Till helgen skall torrvaror, frysvaror och liknande saker delas upp.

Veckan har varit upp och ner, men har fungerat ganska bra. Sitter nu på jobbet med en klump i magen, fryser inombords och ett hjärta som blöder.

Jag vill inte detta, jag önskar att man kunde skruva tillbaka tiden, rätta till de fel och brister som identifierats, men det går ju naturligtvis inte. Har minimerat min sorg till att i huvudsak förläggas på senkvällen.
Känns som jag konstant gråter mig till sömns, somnar med sorg.
Samtidigt så vet jag att vi måste flytta isär, slutföra det som är påbörjat. Läkas på varsitt håll, jag vet allt det där men det är svårt, svårt att inte hamna i förtvivlan eller i panik.

Sitter och tittar ner på mina två ringar på vänstra handens ringfinger, en påminnelse om kvinnan jag älskar, våra löften och våran framtidstro.
Nu en påminnelse om vad jag snart förlorar, och det gör ont.

Hoppas ni får en bra fredag.

9 gillningar

Kram

1 gillning

@Martor
Stor kram till dig…
Svårt att komma med något tröstande.
Livet suger just nu… men det måste bli bättre❤

1 gillning

En stor kram från mej också.

1 gillning

Kramar och varma tankar till dig :heart:

1 gillning

Kram :cherry_blossom:

@Martor; Jag har läst din tråd, och ser och hör din smärta och förtvivlan! Jag känner med dig, vet vad du går igenom! Det gör så fruktansvärt ont! Även jag har nyligen separerat, och kämpar varenda dag med att försöka överleva. Jag vaknar med ångest och gråt, somnar ungefär lika. Sover dåligt, drömmer mardrömmar. Under dagarna går det upp och ner, ibland går jag in på toaletten på jobbet och gråter. Det är en mardröm.

Men jag försöker stärka mig genom att tänka att, om vår kärlek och vår vilja att hålla ihop trots kriser och svårigheter, inte räcker eller värdesätts av våra ex, så finns det ju ingenting vi kan göra åt det. Att acceptera är svårt, att förlora sin livskamrat är tortyr.

Jag går i terapi nu, det kan jag starkt rekommendera. Hjälp med att sortera tankarna och känslorna, få verktyg att ta sig igenom denna smärtsamma förlusten, och sorgen, är väldigt värdefullt. Gå provat, om du har möjlighet, det går oftast snabbare att få tid då. Kostar lite, men det är en investering i dig själv och ditt mående, och värt varenda krona!

Önskar jag kunde hjälpa dig på något sätt. Du verkar vara en klok och vis man. Vi behöver få skriva och prata om det som hänt och händer, vi behöver få älta allt. Med tiden läker våra sår, men det tar sin tid.
Bra att du skriver här. Om ett år eller två kan du gå tillbaka och läsa, då har du fått lite distans till allt, och kommer kunna se allt med nya ögon.

All värme och omtanke till dig! Var rädd om dig!

3 gillningar

Tack @Moa även jag har följt din tråd och känner mycket med dig.

Det som är jobbigt ambivalensen att ena stunden må helt ok till att sedan kastas ner i gruvan.
Jag har tagit mig upp några nivåer vilket gör att man inte hamnar nere på botten när man kastas ner igen.
För två månader sedan så låg jag i fosterställning på golvet och grät okontrollerat. Nu har förtvivlan och paniken mer utbytts mot sorg, den sorgen dyker upp när man minst anar det till en sång, till en sak, till en doft finns inget mönster.

Jag känner inom mig att jag är på rätt väg men nu när mina två älsklingar ligger i soffan bredvid mig är den en oerhörd sorg som väller upp inom mig när jag ser dem.
Innan hade jag börjat gråta okontrollerat, nu rinner tårar tyst ner för mina kinder.
Inombords uppfylls man inte av panik men mer av en tomhet, en ensamhet, en avsaknad av tillhörighet och samhörighet till min älskade fru. Något som jag själv inte valt utan blivit tilldelad mig av min fru.

Går just nu hos KBT Cura, som har varit fantastisk på många sätt. Mycket vet jag sedan tidigare genom mitt förra yrke där jag själv utbildade mina officerare och soldater i stressreaktioner, krishantering, fysiskt stridsvärde kopplat till detta och mycket mer. Men att veta och kunna är inte alltid samma sak som att själv alltid följa när man själv står där.

Ja forumet har blivit en tryckventil för mig både i syfte att få skriva av sig, att få reflektera, att spy galla utan att dömas utan några förutfattade meningar.
Få utlopp för alla känslor som strömmar genom kroppen, jag dömmer inte min fru, jag kan förstå hur hon tänker och resonerar, men trots det så gör det oerhört ont och smärtsamt, känslorna av svikenhet och att bli lurad finns då jag ser att det finns så mycket man kan göra nu när korten är framlagda på bordet. Jag älskar hennevet inte om jag kan släppa henne samtidigt så är det nog enda sättet för att ha en möjlighet att vinna henne åter.
Även om det för stunden känns som omöjligt att vi åter skall bli vi, men som även hon uttrycker: man vet aldrig vad framtiden ger.

Men ni här inne, starka människor som du @Moa , med era historier med era otroligt stora hjärtan får mig att kämpa och slåss mot gruvan för att besegra den och återta mitt liv.

Jag har en fantastiskt härlig och fin son som driver min motivation ytterligare för att få vara en bra och närvarande far för honom.

Samtidigt så måste man få sörja och vara ledsen över det som varit, det som är och det som kommer.
Hade man inte känt sådan sorg som vi alla gör betyder det att det som varit inte betytt något för oss. Jag har insett att för mig är det ett bevis över hur stor min kärlek och tro på min relation och mitt äktenskap är och har varit. Det gör det även naturligt för mig att jag reagerar som jag gör, med det är inte alltid enkelt.

Varma kramar och stort tack @Moa, var rädd om dig, du är inte ensam, vi är många som tänker på dig.

2 gillningar

@Martor; tack för dina vänliga och kloka ord.

Mitt ex sörjer inte mig. Han har en ny, bara ett par veckor efter separationen. Jag känner mig så lätt utbytt, värdelös, patetisk. Det vi hade, även om vi stundtals hade det jobbigt, var ingenting värt för honom. Han bara ryckte på axlarna och skaffade sig snabbt en ny. Vad skönt det måste vara för honom.

För mig känns det helt omöjligt att kunna få känslor för en annan man nu. Jag behöver tid att sörja och läka, innan jag ens tittar på en man med ‘såna’ ögon igen. Och det är jag så rädd för, att jag inte kommer att kunna känna så starka känslor för någon igen. Jag längtar efter ett VI, och hoppas att det någon gång kommer att bli så igen.

Jag är iallafall lite stolt över mig själv; jag har inte tagit någon kontakt alls med exet på ett par veckor nu. Inte gett honom minsta livstecken. Det är bra.
Jag ältar och pratar och gråter, varje dag. Men han ska inte få veta hur illa jag mår. En dag kommer han kanske undra.

Hur som helst, det är hans förlust. Han vet det inte nu, när han är så uppe i sin nya kvinna. Men en dag kanske verkligheten kommer ikapp honom. Eller så är det en utopi, jag vet inte.

Nu ett glas rött, sen ska jag försöka sova. All omtanke till er där ute. Det BLIR vår tur. Sen, när vi kommit igenom detta! Kram

5 gillningar

Kramar till er alla ! Vet precis vad ni går genom! Det ör bara då overkligt… som om ens liv är en dålig dröm plötsligt… det händer men känns inte verkligt… inte som det verkligen händer. Känslan eller kanske är det önskan… att snart vaknar jag och allt konstig är över och allt är som vanligt. Mardrömmen där jag tydligen tilldelats en huvudroll är över… Tänk om det ändå kunde vara så!! Men så är det inte. Men i små steg blir det väl böttre… livet kommer återvända säga det… svårt att se nu … men så är det kanske

1 gillning