Ensam vårdnad

Mitt x har slutat svara på frågor gällande vårt barn .
Säger till soc att han vill gå i familjerådgivning , mailar hnm uppgifter ang detta- inget svar .
Jag har kontaktat en advokat och skickat in stämningsansökan . Detta innan han informerat soc att han oxå ser positivt till familjerådgivning .
Jag har inte ansökt om ensam vårdnad utan förändringar , och avtal som bör skrivas .
Nu har en i min familj som har kontakt med x , informerat att x tänker begära ensam vårdnad . På grunder att jag är psykiskt sjuk ( hans eget diagnos ställande då) att jag inga vänner har ( enl hnm) samt att jag inget körkort har. Samt att han svartmålar mig inför alla.

Jag känner en oro kring detta. Det finns underlag på allt han påstår . Men känner ändå en stor oro.
Hur kan man göra så mot sitt eget barn ?

Detta att separera var hans val- då borde man stå för de konsekvenser . Vf ska han göra vårt barn illa?

Kan han komma ngn vart med sina idéer ?

Beror väl rätt mycket på vad du menar när du skriver att han har underlag för det han påstår?

Men hursomhelst, det enda av de sakerna som du skulle kunna missta vårdnaden är “psykiskt sjuk” och då måste han ju bevisa att det går ut över barnet.

Han har INGA underlag. Utan hans eget ställningstagande.
Men bevis på att påstående inte stämmer finns gott om

Jag tror inte du behöver oroa dig för hans anklagelser i så fall. Det enda du isf behöver oroa dig för är att rätten anser att ni har så stora samarbetssvårigheter att de måste döma att en ska få enskild vårdnad av den orsaken.

1 gillning

Han vägrar samarbeta . Ger mig ingen info ang möten han bokat på dagar som jag har vårt barn där vårt barn ska vara, vänder och vrider på allt till sin fördel , vägrar svara på ex jul och nyår …hur x tänkt där !

Ja, men just det kanske du borde vara orolig för ändå. Tycker de att ni har så stora samarbetssvårigheter att de måste ge en enskild vårdnad kan du ju inte vara helt säker på att de väljer dig för vårdnaden, även om det är han som står för svårigheterna. Det verkar ganska vanligt att mamman får enskild vårdnad på grund av samarbetssvårigheter som hon själv skapar. Nu är det ju omvänt i ert fall så du har nog bättre chanser än en pappa haft i samma sits, men ändå, bedömer man er båda som fullgoda föräldrar men anser att de måste ge en av er enskild vårdnad så är det ju något av rysk roulette vem den faller till.

Således tänker jag ändå att det som ligger i ditt intresse är att göra ditt yttersta för att ni ska kunna samarbeta, så att saken aldrig drivs till den punkten. Finns såklart en gräns för hur mycket skit du ska ta och för när hans beteende bara gör situationen helt omöjlig. Men du kanske ändå ska fundera på om det ligger i ditt intresse att öppet hävda till myndigheterna att ni har jättestora samarbetssvårigheter eller inte.

2 gillningar

Mycket bra skrivet, tyvärr är det så detta vanskapta system fungerar.

1 gillning

Han har ju stora problem med att samarbeta . Och skapar svårigheter i allt .
Har läst ngnstans att om den andra föräldern ljuger om den andra föräldern kan det atumatiskt bli ensam vårdnad till förälder som inte ljuger .

1 gillning

Jag vill bara att samarbetet ska fungera. Vårt barn behöver båda sina föräldrar och har inte valt denna situation .

Låter osannolikt att det skulle ske “automatiskt” på enbart den faktorn, men det är klart att det är något de lär väga in i bedömningen om det kommer fram. I slutändan ska de ju försöka bedöma vad som är bäst för barnet, inte vad som är mest rättvist mot föräldrarna.

Men hur ska du bevisa att han ljuger? Och hur ska du motbevisa när han, med stor sannolikhet, påstår att du ljuger?

Bevis

Kan du ge exempel? Jag tror inte att en sån sak som att du hittar någon som vittnar om att den är din kompis efter att han påstått att du saknar vänner eller ett psykologutlåtande som säger att du är “normalfungerande” efter att han sagt att du är sjuk i huvudet kommer att betraktas som lögner. Det är snarare hans, iofs rätt otrevliga, tolkningar av dig och din situation. Men det är klar att det det något mer direkt som t.ex att du har blivit dömd för barnmisshandel han ljuger om så lär det tas på allvar.

Min sambo har varit igenom det där, hans x stämde honom på enskild vårdnad. Man får nog säga att det blev bakslag för henne, för inget förändrades i sak. Däremot katastrofalt för barnen.

Systemet är riggat så att om det inte är något uppenbart fel på dig så kommer du inte atr mista vårdnaden. På din beskrivning låter det ju som om han använder barnen som slagträ vilket inte kan antas vara till barnens bästa.

Har du skriftlig bevisning på att han bokat möte för barnet på dina dagar och sedan vägrat berätta det för dig? Starkt case i så fall. Dokumentera allt sådant.

Jag har läst någonstans att det ses allvarligt på om en förälder ljuger, manipulerar för att på så vis vinna vårdnaden.
Dessutom är det inte så bra om föräldern som ljuger har blivit dömd i ngt annat fall pga lögner.

Jo men visst, det ses säkert allvarligt på det. Däremot tror jag inte det ensamt fäller utslag, rätten måste ju se till barnets bästa. Men säkert påverkar det, ffa hur trovärdig och samarbetsvillig den som ljugit framstår såklart.

Men jag tänker mest att sådana saker som att han undanhållit information blir svårt att bevisa, att han anser att du saknar kontaktnät och påstår att du är psykiskt sjuk blir svårt att belägga som lögner.

Kort sagt, tänk två gånger innan du går på krigsstigen. Har du tillräckligt på fötter mot honom så visst, men räkna med att kan han ljuga eller bortförklara sig ur saker så kommer han att göra det. Bidrar du till att rätten ska komma fram till att ni har för stora samarbetssvårigheter för gemensam vårdnad så finns det en risk att det blir du som förlorar på det tyvärr.

Du låter positiv du :roll_eyes:
Det är sant att en manipulativ människa kan möjligtvis manipulera tingsrätten…MEN faktum är : Hsn samarbetar inte, undanhåller information, ljuger manipulerar, hotar och är oerhört aggressiv.

Man ska akta sig för att sätta diagnoser mm på personer, utan kunskap och erfarenhet. Att jag inte har ett kontaktnät enligt hnm är ju ganska lätt att ” bevisa” då jag aldrig träffat några vänner till hnm på dessa 10 år V8 känt varandra .
Att han dessutom gör en massa olagliga saker som kanske inte är så allvarliga men ändå går att bevisa är inte ok när han sätter barn i fara.

Jag hade inget val, denna person vill inte samarbeta. Han bara hatar, det går ut över barnet/ barnen.
Och jag kan inte se på detta längre .
Jag kan inte leva resten av vårt barns uppväxt med en person som inte vill samarbeta , som bara ska jäklas . Det måste sluta för barnens skull.
Jag vill inte ha ensam vårdnad.

1 gillning

Det finns ju en del extremfall där man verkligen frågat sig hur rätten tänker, men kontentan av domarna pekar på att det viktigaste är att man som förälder inte försöker sabotera eller försvåra umgänget för den andre föräldern.
Rätten håller hårt, mycket hårt, på barnets rätt till båda sina föräldrar.

Se bara på fallet där mamman och pappan gick till rätten angående vårdnad. Pappan var tidigare dömd för att ha misshandlat barnen. Barnen uttryckte rädsla och sa till sin mamma att dom inte ville till pappan när det var hans vecka. Mamman vägrade därmed att lämna ut barnen till pappan.
Rätten dömde då till ensam vårdnad TILL PAPPAN eftersom dom ansåg att mammans saboterande av umgänge var ett större hot för barnen än att pappan flera år tidigare hade misshandlat dom.

Så långt det går: JOBBA FÖR ATT HA GEMENSAM VÅRDNAD! Försök bjuda till, förenkla för varandra och ta hjälp av familjerätten om ni har svårt att komma överens. Jag skulle säga att en tvist i domstol är det absolut sista man ska utsätta sig och sina barn för.

Jag VILL ha gemensam vårdnad .
Han har sagt till soc att han vill gå till familjerådgivning sen när ALLT har lugnat ner sig ? Hur i helvete ska det då se ut? Stackars vårt barn .
När det passar hnm vill säga då! Och då kommer det INTE ske någonsin .
Han vill att boendefrågan ska lösas först .

Alltså jag kommer ingen vart med det svaret . Ett jäkla svammel .

Vad är det för boendefråga han vill lösa? Är det att ni fortfarande bor i samma hus?
Kan du på något sätt se till att boendefrågan löses lite snabbare så att han inte har det att skylla på längre?

Om han inte har underlag för sina anklagelser så skulle jag sitta lugnt i båten. Fortsätt vara en bra mamma. Fortsätt försöka involvera ditt ex i sådant som rör barnet, det visar att du är ”the bigger person” och att du värnar om hans och barnens relation. Försök att hålla all konversation med honom i textform (mail eller sms) så du har svart på vitt vad som sagts mellan er.

Jag bor i en kommun x i en annan. Vi är inte överens om vart vårt barn ska vara folkbokförd.
Jag tror han laddar sin bössa. Eller att jag ska ge efter så vårt barn ska stå skriven hos x…
Tyvärr kommer det inte hända. Då x redan visar att han inte kan samarbeta.För att det ska bli bråk…så han kan typ vinna den striden …när vi ses i tingsrätt. Tror att han ljög för socialtjänsten att han vill att det ska ” lugna ner ” sig… bara manipulation för att det ska se bra ut i deras papper. Han är inte intresserad över att samarbeta.
Detta har pågått i snart nio månader …