En lång och tragisk berättelse ngt kortare:
Min man lämnade mig för en annan kvinna utan att någonsin berätta att de var ngt annat än vänner. I slutet på januari i år kom han hem och sa att han ville skiljas och att han skaffat sig en lägenhet, en etta till sig själv en bit bort. Vi hade 3 barn ihop och varit ett par i 26 år. Jag fick inte vara med utan alla beslut var redan tagna och han hade inte träffat ngn annan, utan han ville bara att vi delade på oss från och med nu. Jag bönade och bad honom tänka över allt och inse vad han gjorde mig och barnen. Men han hade redan bestämt sig. Jag tyckte då att han efter mycket om och men faktiskt fick flytta så snart han bara kunde. Inga protester utan han tog sina kläder och drog ett par veckor senare. Jag hamnade i en stor sorg och satt själv i huset med allt ansvar med barn, hund, katt, bil och vårat liv som skulle fungera. Han försvann och det blev tyst.
Visade sig senare att han träffat en ny kvinna som han nu umgicks med varje helg och de jobbade också ihop. Så enkelt han vände sitt gamla liv ryggen och började ett nytt. Till saken hör att han var sjuk och åt starka morfintabletter mot smärta. Så under vårat gemensamma tak var det väldigt lite fest, eftersom man inte ska dricka alkohol ihop med dessa tabletter och eftersom han hade ett missbruksproblem var det inte heller något vi gjorde ändå. Lite tråkigt kan tyckas, men allt för hans bästa. Jag har också förstått i efterhand att han självmedicinerat och använt andra droger, alkohol och anabola sen han flyttade ut. Det eskalerade under sommaren och efter ca 5 månader i sin nyvunna frihet, utan ansvar och med en ny kvinna som inte såg hans problem, så gick han bort i en stor hjärnblödning.
Nu står jag ensam med en otroligt komplicerad sorg. Jag sörjer ju den mannan han var för många år sen, som jag bildat familj med och byggt 26 år ihop med, men är så otroligt ledsen för allt han så respektlöst gjort mig. Att han så enkelt vände mig ryggen och aldrig mer ville se mig. Hur kommer jag vidare? Hur läker jag? Den personen som jag såg som min livskamrat gjorde mig så illa och jag kommer aldrig att få en upprättelse eller en ursäkt… Men samtidigt är han död, och saknaden är trots allt stor och tung. Men jag måste erkänna att jag tror att hans svek är det värsta just nu!