En tråd för oss som vill lämna eller har lämnat

Som så ofta är ni olika långt i processen. Jag tjurdrog på det för att det skulle bli ett gemensamt beslut men då skulle vi fortfarande vara gifta.

Han hade väl hoppats att du skulle hålla i och hålla ut. Dessvärre räcker det inte med att en vill fortsätta och för den blir det väldigt smärtsamt när den andra till sist väljer att ta steget.

Nu måste han processa ditt beslut och Gud vet hur han kommer att ta det - tiga, komma med anklagelser, skuldbelägga, ekonomisk och/ eller emotionell utpressning (“tänk på barnen”, försöka undanhålla dig så mycket pengar som möjligt eller få dig att betala hälften av dyr utrustning till något som inte är ett absolut måste med mera).

Det viktiga är att du står på dig. Försök inte trösta eller stötta om han försöker spela ut “tyck-synd-om -mig” kortet. Det kan vara förvirrande om du både är den som puttar i honom i vattnet och sedan är den som ska dra upp honom.

Jag sade det i samband med att vi mötte familjerådgivningen med tanke på att hon skulle ha någon som kunde stötta henne efter att jag förmedlat beslutet. Det slutade dock med att familjerådgivaren genomdrev skilsmässan och jag fick stötta henne där och då men sedan släppte jag taget.

Tack och lov accepterade hon beslutet och utvecklade en handlingskraft och energi som jag efterlyst under hela vår tid tillsammans.

Du måste vara “the bad guy” so klipper banden, står på dig och inte låta dig köras över. Vem vet hur han kommer att reagera.

2 gillningar

Hej,

Har skrivit tidigare i detta forum om mina tankar att våga lämna.

Nu är beslutet tagit och mitt numera x håller med om att detta är det bästa för oss. Han säger att han vill fortsätta men att han inte kan vara själv i ett förhållande.

18 år ihop. 2 barn.
År kantade av bråk men även glädje. Jag har varit den undergivna som inte velat ta diskussioner eftersom han alltid vinner.
Ekonomisk oro. Jag har tagit mkt ansvar.

Nu är det dags att gå vidare. Kände mig död i förhållandet.
Känner lättnad, ångesten är borta. Men sorgen över att vara den egoistiska som tagit beslutet att bryta upp är hemsk.

Är tacksam över att han är en vettig person att separera från. Båda känner vänskap och barnen är prio.

Tankarna om att det kanske fortfarande är mig det är fel på och att jag tagit fel beslut, är överhängande.

Oro över ekonomin är hemsk. Han är arbetssökande och sparpengar är snart slut.

Men känner att alla känslor är normala. Rädslan för det nya är normal.

Barnen måste ju få det bättre med två föräldrar som har möjligheten att få bli lyckliga på var sitt håll?

Kanske lite rörigt inlägg men det är precis vad mina tankar är.

5 gillningar

Jag tänker att detta är ett jättebra utgångsläge vid en separation, mitt i allt annat som känns jobbigt och ovisst. Kan man kommunicera och samarbeta väl kring barnen har man mycket tillgodo. Steg för steg kommer bitar falla på plats, men jag förstår ju dina känslor kring att vara den som lämnar och att det är mycket som man inte vet. Men jag är övertygad om barnen mår bättre med två harmoniska och välmående föräldrar som lever isär, än föräldrar som mår dåligt tillsammans. Du har varit modig och tagit ett välgrundat och klokt beslut, utifrån hur ni haft det ihop. En separation eller skilsmässa är ju alltid en stor omställning, oavsett, men jag tycker det låter som ni har goda förutsättningar för att göra det så bra som möjligt både för barnen och er.

1 gillning

Tack för ditt svar.

När jag tog upp separationen för ca 6 månader sen så frågade jag honom ang vad vi ska säga till barnen. Får till svar att vi säger att det är ett gemensamt beslut. Just för att inte peka ut någon.

När jag tog upp det idag så lät det lite annorlunda. Beslutet att separerar är gemensamt men om barnen frågar om ”vems fel” det är så kommer han säga att det var mitt val. Han ville fortsätta.

Jag tar ansvar för mitt val. Men mår barnen bättre av att veta att det var jag som valde att gå?

Beslutet grundades på all vår historia som ofta han varit boven i. Det kommer inte direkt som en blixt från klar himmel.

1 gillning

Ja, det här tycker jag är intressant utifrån “aldrig snacka skit om barnens andra förälder”. Alltså var går egentligen den gränsen mellan sanning och “skit”.

Om vi ska berätta för barnen att det var jag som ville separera så känns det ju också som att jag måste få motivera det valet för barnen om de frågar, på ett ärligt sätt. Annars framstår det ju mest bara som att jag är en elak skurk som vill förstöra för att det roar mig. Min förklaring skulle nog vara i stil med “Jag och pappa vill göra så olika saker i livet, pappa vill spela mycket datorspel och mamma tycker att det är roligare att hitta på saker tillsammans och umgås, därför hade inte vi så roligt när vi levde ihop tyckte jag”. Är det skit? Eller en rimlig motivering? Begriplig är den absolut eftersom barnen själva ofta dels beklagat sig över att pappa aldrig har tid med oss utan bara vill spela datorspel, och vad som stör mig mer, själva börjat rikta in sig på att mest spela. Jag vill egentligen gärna att de ska veta att det var därför vårt förhållande inte höll, att man inte kan sitta jämnt och spela och ändå räkna med att ha frun kvar.

3 gillningar

Jag tror att barn märker och förstår mer än vad man tror och långt tidigare än man tror. Man tror man är bra på att dölja, men man är sällan det. Mina äldsta barn frågade mig långt innan jag var där själv mentalt, om vi skulle skiljas oss. Jag bara viftade bort det.

När jag väl hade förmedlat beslutet till exmannen i augusti i år, och hade förberett mig för hur vi skulle berätta för barnen tillsammans, rusade exmannen in i huset (jag berättade det i vår gäststuga), in till barnen helt hysteriskt och ropade att “mamma avskyr mig, hon vill skiljas”. Jag hade inte alls sagt att jag avskyr honom, hade förklarat på alla möjliga vis hur vägarna hade lett oss till att vi måste gå isär, om inte hela familjen skulle braka. De blev helt vettskrämda. Så jag fick till slut ta det samtalet med barnen själv. Och de förstod, de hade förstått. Det jag hade förberett att vi tillsammans lugnt skulle berätta som sansade föräldrar fick jag berätta själv, jag kunde det ändå utantill. Jag berättade också för dem att det var mitt beslut. Strax efter sa min dotter till mig, “varför vill pappa att ni ska fortsätta vara ihop om det ändå bara är så mycket bråk”. Min äldsta son sa till mig, “det jobbigaste var hur pappa reagerade, han blev ju helt tokig”. Så med vår historia i bagaget så förstod barnen varför det blivit som det blivit, jag tror säkert det kan vara så i era fall också, även om det inte varit som i vår situation. Jag tror de ofta märker när det inte är bra mellan föräldrarna. Annars tror jag att de respekterar och accepterar det bara man är någorlunda nära sanningen när man berättar. Det är klart att de ser det som en stor sorg, men jag tror det är bättre att vara någorlunda ärlig än att dölja för mycket.

En vän till mig har en annan historia. Hennes man lämnade henne. De var utåt sett ett “lyckligt” par, men de hade haft det lite kämpigt senaste året/åren, eller det var mest mannen som hade haft en slags medelålderskris. Men de kom väl överens och särskilt deras äldsta barn kunde inte förstå varför de delade på sig. Mannen träffade strax efter en ny kvinna, och de bråkade mer än vad mannen hade gjort med min vän. Dottern kunde inte förstå varför hennes pappa valde bort mamman, när de verkade trivas mycket bättre tillsammans. Pappan gav aldrig någon förklaring varför han lämnade, det gick väldigt fort. Först nu, några år efter, har han berättat för dottern, att han såg det som att han och mamman var mer som kompisar än som ett kärlekspar, och då förstod hon det hela bättre, hon hade gått och grunnat på detta själv i flera år. Nu är hon också äldre och kanske själv kan relatera mer till det här med kärlek.

Ja, det finns ju mängder av historier, och detta är ju bara min erfarenhet. Som t ex otrohet det har jag ingen erfarenhet av, och kan därför inte uttala mig om det, det kan jag ju tänka mig är väldigt jobbigt och komplext när man ska berätta för barnen osv. Så respekt för alla som går igenom det. Som sagt, detta var bara min historia.

2 gillningar

Jag ville att skilsmässan skulle bli ett gemensamt beslut men hon ville fortsätta. Jag, hon och vårt barn (14 år) samlades och jag var supertydlig med att det var jag som ville skiljas.

Är det inte ett gemensamt beslut så tror jag det är bättre att den som initierar skilsmässan meddelar det. Det som en lögn att påstå att det är ett gemensamt beslut om det inte är det.

3 gillningar

Ja, det är en svår gräns. Jag vill inte att våra problem ska bli deras mer än vad det blir vid en separation.

Men verkligheten är tuff. Jag vill vara så ärlig som möjligt utan att smutskasta.

Vet inte riktigt vad jag kommer säga till dem. Måste fundera mer på det.

Det finns inget, enligt mig, uppenbart att ”skylla på”. Mer problem som vi dolt. Att han ofta styrt förhållandet, olika syn på ekonomi, att han varit nedsättande mot mig.

Vi har nästan alltid sovit i olika rum. Äter sällan middag tillsammans vid bordet. Hittar sällan på saker ihop. Ofta en tystnad.

Tror barnen tror att detta är det normala. Vill inte att de ska växa upp och tro det .

1 gillning

Tack för din historia.

Fruktansvärt av ditt x att rusa in så till barnen. Ibland känns det som att allt vett och förnuft försvinner ut genom dörren.

Ena barnet frågade faktiskt mig i somras om vi någon gång kommer separera. Tror också de känner på sig mer än vad man tror.

Jag växte upp med föräldrar som alltid bråkade. Det var fruktansvärt. Tror det är därför jag själv stannat så länge. Blev normalt på något sätt.
De är fortfarande tillsammans.

Ingen otroget är inblandat. Bara mina känslor som försvann.

Jag kommer vara så ärlig jag bara kan och svara på deras frågor. Vill inte att de ska grubbla gör mycket och försvåra mer än det redan kommer vara.

Jag är övertygad om att de kommer få det bättre.

2 gillningar

Tack för ditt svar.

Jag vet att jag behöver vara ärlig. Är bara så rädd att mina barn kommer tycka illa om mig.

1 gillning

Jag tror ärlighet varar längst.
Kommer det fram senare på något sätt att det eg var du som ville skiljas kan det vara sämre.

Säger du som det är visar du i a f att du är rakryggad och står för dina beslut.

Jo fast samtidigt, var går gränsen för gemensamt beslut? Är det inte ett gemensamt beslut om intiativet kommer från ena sidan? Tänker att det ändå kan ses som ett gemensamt beslut om partnern svarar typ “Jaha men är du så olycklig håller jag med om att det är bäst att vi skiljer oss, självklart gör vi det här tillsammans så att det blir som bäst för barnen”. (Däremot blir det förstås svårt att kalla det gemensamt beslut om den lämnade beter sig som Masais man…)

I så fall är det ett gemensamt beslut.
Men säger den andra som min “jag vill att vi ska försöka fortsätta” och jag säger nej och hon då går med på det - d v s den andra tydligt deklarerar att den inte vill det här men går med på det ändå för att den därtill blir nödd och tvungen är det inte ett gemensamt beslut.

Men i praktiken är väl gränsen mellan de två sakerna inte alls speciellt tydlig? Egentligen har ju motparten inget val annat än att acceptera beslutet, och kan då hantera den situationen på olika sätt. Att man säger att man accepterar det betyder ju inte att man är nöjd med det egentligen.

1 gillning

Jag kan nog tycka att det för mig är väldigt klart om det är gemensamt beslut eller inte.
Endera vill båda skiljas eller så vill båda det inte.
För mig är att acceptera inte det samma som att vilja.

2 gillningar

Bra svar och motivering @Nimue, bättre med sanningen till ungarna - även om den måste putsas lite, kan ju vara grova saker som dom inte behöver veta än.

Som Mas skriver ovan: antingen vill båda skiljas eller så vill inte den ena skiljas. Säger den ena att den eg inte vill skiljas är det inte ett gemensamt beslut. Säger båda att det är lika bra är det ett gemensamt beslut.

1 gillning

Men typ ingen vill väl skiljas egentligen? Jag vill ju absolut inte separera, jag vill att vi ska leva som en lycklig kärnfamilj och ha ett bra och härligt förhållande till varandra. Men tyvärr har jag vänt på varje sten för att försöka få det så, och det går inte. Vi kommer inte att bli en lycklig familj och kommer inte ha ett härligt förhållande om jag stannar. Alla valmöjligheter jag har är sådana jag inte vill. Jag vet inte ens om jag skulle säga att jag har accepterat det, men jag måste gå ändå för att inte gå under. Ändå är det alltså jag som “vill” separera, medan partnern som accepterar beslutet men förmodligen valt annorlunda om det var upp till honom “inte vill”?

2 gillningar

Yep.
Så kan det vara.
Men du känner att det inte går längre, att du inte mår bra och att den enda utvägen för att rädda dig själv är skilsmässa medan din partner tycker som min gjorde att det fungerar för dem. Då är det du och jag som kommit fram till att det är den bästa lösningen för oss och att det är vi som initierar skilsmässan så då är det en som tar intiativet mot den andras vilja och då får vi bita den sura tjuren i hornen och stå för det.

1 gillning

Ja, poängen var bara att jag har svårt att se att det här med “vill” respektive “inte vill” skiljas ofta inte är speciellt svartvitt. (En annan vanlig förekommande variant som jag varit med om tidigare är att ena parten ständigt hotar med att göra slut och ställer ultimatum med att göra slut i ena änden, men när man till slut väljer att avsluta ville personen tydligen inte aaaaaalls göra slut)

Sen finns det ju absolut fall där det är helt svartvitt också.

1 gillning