Efter flera år är det min tur att hamna här

Hej.

Har faktiskt läst på detta forum i flera år. Jag antar att jag är neurotisk, men vid tillfällen då jag har känt att jag och min sambo… eller ex nu då (jag man i 30-års åldern, hon några år äldre) har haft svåra perioder har jag alltid varit rädd för att bli lämnad. Jag har nog en neurotisk syn på detta kring förhållanden och separation då mina föräldrar skilde sig när jag var liten och hade en väldigt dålig relation med varandra. Jag har fått mycket mod och uppmuntran ändå av att läsa här, båda att tyvärr då, läsa att andra har haft det värre och att det blir bättre.

Nu är dock dagen här då jag faktiskt hamnat här själv som skribent… det känns som att mitt liv har rasat ihop och gått i tusen bitar och jag sitter där på golvet och försöker limma ihop bitarna.

Jag och mitt… ex… träffades och blev tillsammans 10 år sedan. Vi hade en passionerad och problematisk start på vårt förhållande. Men det var samtidigt väldigt fint. Alla problem som uppstod tog vi oss igenom och vi fick kort därpå vårt första gemensamma barn. Så vi gick fort från dejting och nykärsfasen in i föräldrafasen. En omställning men inget jag någonsin skulle önska hände på något annat sätt.

Jag var mycket yngre då och även om jag gjorde allt jag kunde för min familj så hade jag kanske en förhoppning om att kunna umgås med mina vänner också. Jag stannade hemma och tog mitt ansvar men suget fanns alltid där och frågorna om jag kunde gå ut på en öl med mina vänner kom rätt ofta upp. Allt som oftast blev det nej på den frågan.

Sedan följde år av jobb, studier för oss båda och nya anställningar med långa pendlingsavstånd. Några år in i relationen drabbades vi av flera livskriser, dödsfall, sjukdomsfall som vi tog oss igenom och problem med barn, Vi fick även ett till barn och flyttade till ett större ställe.´

Vi har även haft några stora kriser, ett tag sov hon borta i över en vecka för att vi skulle få en paus från varandra. Men vi hittade nästan alltid tillbaka.

För att förstå förhållandet kanske jag borde nämna att jag är väldigt osäker av mig runt relationer och att mitt ex alltid har varit sparsam med sina kärleksförklaringar och närheten. Egentligen en dålig match men vi har försökt mötas halvvägs.

Sen till frågan om sex… jag får vara ärlig och säga att vi har kompletterat varandra extremt bra sexuellt. Vi har haft samma fantasier och båda har vågat prova nya saker ihop. Vi har även gjort det ofta trots småbarnsår under i princip nästan hela vår relation. Det har även lett till att vi har om vi säger såhär… vi har provat mycket.

Detta året har varit speciellt. Äntligen började barnen växa upp och vi kunde umgås mer på egen hand. Vi gick ut och hittade på saker. Vi träffade vänner och det kändes som att vi nästan började få tillbaka samma känsla som vi hade i början av vårt förhållande.

Två månader sen började jag dock känna av en förändring. Hon gick ut och träffade vänner väldigt ofta. Hemma var hon låg och trött. Sa att det berodde på stress på jobb och andra sociala aspekter,

Tillslut för en månad sedan så kommer orden “vi måste prata”. Jag tror att hon kommer att berätta om att hon fått cancer eller någon annan kronisk sjukdom. Men istället berättar hon att hon inte är kär i mig längre, Världen kraschar. Alla planer, hela vår framtid försvinner på några sekunder.

Jag försöker förhandla. Fråga vad det är frågan om men det är lönlöst. De rätta känslorna finns inte där och det är enligt henne då fel mot både henne och mig att vara kvar i förhållandet. Jag kan inget göra, bara dagarna innan skrev hon att hon älskade mig och vi kysstes lika passionerat som alltid. Förvisso hade vi inte haft sex på två veckor vilket var ovanligt länge för oss men hon hade som sagt pekat på att det var mycket och att hon var trött de kvällar hon var hemma.

Enligt henne kom det fram när jag hade i ett svagt ögonblick i princip ifrågasatt om hon verkligen älskade mig längre då jag tyckte att hon var off. Hon började då ifrågasätta allt och insåg att hon inte längre kände för mig som innan.

Sedan detta hände så bor vi fortfarande tillsammans, hon är dock iväg nästan varje dag och träffar sina vänner. Jag låg i fosterställning i en vecka och gick endast upp för att ta hand och ta barnen till och från skolan. jag har träffat några vänner men har väldigt låg social ork.

Jag älskar henne fortfarande lika mycket som dagen då jag började älska henne och är fortfarande kär i henne. Det är så svårt att se henne om dagarna och känna hur det brinner i mig för henne. Vi har inte berättat för barnen ännu och när det är mer är det som om inget har hänt (inga pussar dock, men det har det aldrig varit speciellt mycket av ändå i vardagen).

På nätter och kvällar när barnen har lagt sig och jag sitter ensam hemma (hon kommer oftast hem väldigt sent, efter midnatt när jag sover) så känner jag bara hur ångesten och ensamheten äter upp mig.

Aldrig mer kommer jag att få en kyss från henne eller ha sex med henne. Aldrig mer kommer hon att vara min respektive eller jag hennes.

Vi har ändå en bra relation då det inte vart några bråk eller så mellan oss. Hennes önskan är att vi ska kunna ha en fin relation ändå trots detta för barnens skull. Jag skulle också vilja det men samtidigt kommer det att göra så ont… jag letar med ljus och lykta efter någonstans att bo som inte är för långt bort från där vi bor nu men det går väldigt trögt.

Det var månad ett av mitt nya singelliv. Kan inte minnas att jag har gjort något denna månad än att gå runt och känna ångest och sorg på en nivå jag aldrig trodde fanns inom mig tidigare. Jag har suttit och gråtit i princip varje dag. Barnen märker dock inte då jag faktiskt klarar av att hålla ihop det för dem. Jag tänker inte på det just då, när jag är med barnen är jag mest tom men då lagar jag mat, diskar, städar, nattar liksom håller mig upptagen.

4 gillningar

Broder.
Beklagar din situation.
Ni verkar inte haft ett särskilt stabilt förhållande.

Min gissning är att hon har någon ny på gång.

Ta hand om dig och barnen.

3 gillningar

Ja du Mannen, spontant håller jag med Rulle…
.
Någonstans i gruppen " vänner " finns det en ny man, finns flera killar som nästan alltid sagt att " hon ska bara ut med vänner ", sen blir dom såååååå långa i ansiktet när sanningen kommer.

Håller med ovan skribenter, något nytt har dykt upp och hon har troligtvis kärat ner sig totalt. Tror du är hyggligt bra förberedd då du läst här tidigare och egentligen vet vad som sker och hur du skall tänka, gränssätta och agera.

Låter som att det är dags för dig att träffa dina polare för en öl så att hon kan sitta hemma istället

Beklagar det du är med om… bra att du ändå tar in det och reagerar med känslor och inte stänger av. Kan du försöka ta hand om dig är det jättebra. Träna, äta, sova och göra saker du brukar även om du inte riktigt känner för det? Det är ju en stor sorg att gå isär och den måste få ta plats men man måste vara rädd om sig själv när kriserna oväntat inträffar.

1 gillning

Nu har det gått cirka en vecka. Som ni föreslog så tog jag tag i saken och tog reda på sanningen. Det finns en annan intressent. En person som hon träffat i somras. En man i ett kompisgäng som inte bor långt härifrån.

När jag konfronterade henne med detta så erkände hon umgänge och att de setts mycket sen vi gjorde slut. Hon säger att hon inte är säker på vad hon känner för honom men det får henne att kunna fly situationen vi har här hemma.

Jag är inte så svartsjuk av mig men det gör ont att hon redan har en annan som hon träffar. Vi är inte tillsammans längre så jag kommer inte att bestämma, lägga käppar i hjulet eller bråka om det. Dock gör det väldigt ont. Jag känner mig oerhört ratad. Jag försökte i ett decennium att få detta att fungera. Jag skötte hushållet, tog hand om barnen så mycket jag kunde (föräldraledighet, tog nästan all VAB) och försökte hålla liv i vår intimitet. Såg ändå till att vi hade möjlighet till att ha sex minst två gånger i veckan och planerade några hotellnätter varje år plus barnvakt vissa helger så att vi kunde gå ut tillsammans.

Jobbigt att jag fortfarande älskar henne lika mycket som tidigare och att jag hade gett vad som helst för att få tillbaka henne. Istället sitter jag och letar lägenheter och försöker överleva kvällarna som jag sitter ensam hemma när barnen har lagt sig. Hon är ofta iväg, antingen med vänner och pratar eller så hälsar hon väl på hos hennes nya intressent.

Jag går ut ibland också men känner mig socialt handikappad och tråkig. Sitter ofta tyst med mina vänner och bara stirrar in i väggen. Jag har dock börjat fungera någorlunda på jobbet nu i varje fall.

3 gillningar

Ledsen för din skull. Det här abrupta, plötsliga och vända på en femöring känns igen. En dagen skickar man hjärtan och sms på vanligt sätt och den andra dagen vill man skiljas.

Jag tror inte min fru/ex träffat någon annan, vill ändå ta mitt ansvar för att relationen inte fungerat och inte skylla på yttre faktorer.

Jag är 7-8 månader in från orden sades och det är en process som jag önskar jag vore längre gången i, men kan rekommendera att gå i terapi för egen del och bearbeta vad som faktiskt är en sorg. Försöka finna acceptans (SVÅRT!) för att komma vidare.

En klok vän sa till mig angående egen sorg att en dag kändes det som det skulle bli bra igen. Inte samma bra, men annat bra. Det försöker jag ta med mig framåt.

3 gillningar

Kan bara beklaga det som hänt dej jag är tre månader in i en liknande process! O det ända råd jag kan ge är ta all hjälp du kan få ! Jag gjorde inte det från början o det gick riktigt illa . Men efter det har jag fot väldigt bra hjälp från flera håll ! Vet inte hur det ser ut där du bor men sök hjälp . Sen till problemet o älska någon som slutat o älska dej . Den frågan ställer jag mej vare dag o har inte något bra svar o även om jag skulle gråta hejdlöst av glädje om x et kom tillbaka. Så gör frågan litte mindre ont o tänka i dag än det gjorde för några månader sen o även om det går sakta framåt även om en del dagar är totalt svarta ! Så lever jag styrkekramar o en dag i taget

5 gillningar

Men hörru @Vicks - pojken !
.
Varför i helvete är det du som ska ta hand om hus å hem plus kidsen på kvällarna.
.
Du skriver inte om att du drar iväg på kvällarna å hon får va hemma, gör du det ?
.
Ge mig svar, e det hon som är med " vänner " 2/3 dagar i veckan så måste du stampa till å hon ska dra sitt strå till stacken.

1 gillning

Tack för svaren.

Jag tror att vi handskas med det på olika sätt. Jag är helt slut efter jobbet av all ångest jag bär på. Jag har ingen ork att vara social utan jag orkar i princip bara sitta hemma.

Hon har länge haft ett stort socialt behov. Jag har ofta klarat att sitta själv och ta det lugnt hemma när barnen sover. Så hon har alltid gått ut mycket men nu är det väldigt ofta. Nästan varje dag.

Förstår att hon ibland även går iväg och hälsar på hos den andre. Men jag tänker att jag har ju ingen glädje av att tvinga henne att sitta hemma med mig och se på när jag mår skit.

Jag har dessutom ingen ork att träffa mina vänner nu, de har dessutom egna jobb, fruar och barn att ta hand om. De gånger jag träffat någon har jag känt mig som en riktig börda och bara suttit tyst och stirrat. Jag är inte den glada personen med en positiv framtidsutsikt längre.

3 gillningar

Mycket har hänt på 16 dagar…

Ångesten är större än någonsin. Fått reda på massa saker under tiden. Bland annat att hon har i princip varit i en ny relation sedan någon månad innan hon bröt med mig med den här killen. En person jag dessutom ogillar sedan innan av vad jag har hört om honom.

Så nu är de officiellt ihop. De ska resa bort snart tillsammans men vi bor fortfarande under samma tak. Jag orkar inte med att starta några bråk kring detta. Jag flyttar ut efter nyår. Fått en egen lägenhet. Det känns både bra och tungt. Mitt fina liv är nu definitivt över. Snart är hon borta på en romantisk resa med någon annan. Hon som för bara tre månader sedan var med mig och jag trodde att allt gick så bra.

Jag ser inte fram emot den första ensamma natten på det nya stället. Mörkret, nya lukter, ensamheten och tankarna på vad jag haft, vad jag förlorat och vad hon gör medan jag är där…

Min hjärna är min värsta fiende just nu.

Först ska vi försöka fira den sista julen med barnen där jag bor hemma på ett trevligt sätt. Blir bara att bita ihop.

Hemma har vår kommunikation gått från att först vara känslomässig och stöttande till att nu nästan bli kall och kort. I samband med att hon stängt av för mig och jag insett att hon gick vidare till någon annan innan hon ens gjort slut med mig. Vi pratar i princip bara om praktiska saker.

Första veckan höll vi hand när vi kollade film ihop men nu sitter jag på andra sidan i soffan om vi väl råkar vara hemma och ska se något. Hon är ute så mycket att vi ses så sällan ändå kvällstid. Hon vill väl passa på, helt plötsligt kommer 50% av hennes fritid att försvinna och jag får helt plötsligt 50% mer. Även om jag egentligen inte vill ha mer fritid…

6 gillningar

Nu är de iväg. Nu ligger de och håller om varandra i en hotellsäng som vi alltid brukade göra… nu planerar de för hur de ska berätta och introducera honom för vår barn, för hennes familj som jag gillade att umgås med mer än min egen.

Barnen är lagda i varje fall. De har haft en bra dag med mig. Jag har barnen ännu och jag är med dem mestadels av tiden det senaste.

Men detta gör extra ont nu. Jag är så ersatt på alla plan. Av en person jag aldrig trodde jag skulle behöva oroa mig för, det lilla jag hört om denne. Usch. Bara att fokusera framåt mot nya lägenheten. Vilka möbler jag ska köpa, vilken mat jag ska laga till barnen. De dagarna barnen inte är där räcker det med mackor till mig tänker jag, billigare och jag orkar inte laga massa till mig själv.

Livet gör så hemska saker med en utan att ens fråga om lov först…

7 gillningar

Känslan av att vara utbytt gör förstås jäkligt ont, men du är trots allt inte ersatt i ditt livs viktigaste roll, nämligen som pappa till dina barn. Där kan ingen ersätta dig.

Försök fokusera på det som finns kvar av ditt liv. Jobbet, vänner, släkt, intressen… och barnen! Det är från den grunden du ska börja bygga upp din nya tillvaro.

Det kommer vara oerhört motigt eftersom du har blivit tvingad in i förändringen. Det är ju betydligt trevligare att starta en ny tillvaro som man själv har valt, men den förmånen får vi inte så ofta. Men det går ändå. Det är det som är så bra: Det kommer funka, även om du inte tror det nu.

4 gillningar

Tack så mycket. Det var fint skrivet och gjorde mig på bättre humör… en stund i alla fall.

Dagarna är just nu som en berg- och dalbana. Ena sekunden känner jag att det ska bli skönt att komma hem till ens egna ställe. Där jag slipper tänka på någon annan (de dagar jag inte har barnen). Ett liv där jag kan jobba över utan att oroa mig för sura miner eller att göra någon annan besviken över att jag kommer hem sent.

Sen kommer en djup avgrundsdjup ångest andra stunder. När jag inser att de kommer att gå på den där 40-årsfesten tillsammans om några veckor som vi skulle gå på tillsammans. Att jag kommer inte följa med på det där bröllopet i sommar med den jag älskar utan hon kommer att gå med sin nya kille. Vi gick aldrig på något sånt stort ihop, allt blev inställt 2020. Nu skulle vi gå nästa sommar… egentligen gillar jag inte bröllop men det hade varit fint att gå ihop som ett uppklätt par och hålla handen under ceremonin… nu kommer hon att gå med en kille hon inte varit tillsammans med i ett halvår ens.

Egentligen ingen stor sak kanske men i min deppiga hjärna får det stor betydelse. Jag känner mig så ratad och värdelös just då. Men så tänker jag som ni tidigare sagt på barnen. Jag lever för dem. Jag försöker må bättre för deras skull. Jag ska träna mer och äta bättre för deras skull, jag ska må bra. Jag har alltid varit i bra form, hyfsad i varje fall. Men nu ska jag bli bättre än sen jag kan minnas.

Köpte en tv idag. Det kändes symboliskt. Jag kommer att sitta där och titta på den på kvällarna för att försöka undfly tankarna på att jag trodde att jag skulle sitta bredvid mitt ex i så många många år till.

Det är som en verklig mardröm. Men ändå kan jag i vissa små små stunder känna lite framtidstro.

Sen har jag insett att jag kommer att krascha flera gånger under denna resa. När dörren stängs bakom mig för första gången och jag är ensam. När jag somnar och vaknar ensam i min nya lya. När jag får informationen att barnen har introducerats för den nya som “mammas nya pojkvän”. När jag får lämna återbud till bröllopet i sommar då jag inte kommer att kunna gå och se på när hon är där med sin nya kille. Efter att vi firat barnens högtider som födelsedagar och skolavslutningar. Men för varje gång hoppas jag att det blir enklare och enklare.

5 gillningar

Jag är i en liknande sits som dig förutom att det är långt kvar tills att vi kommer kunna bo isär, marknaden osv. Har mina aningar att han träffat en ny men jag orkar inte fråga just nu. Skulle inte mäkta med.
Jag känner med dina känslor så mycket. Om berg o dalbanan. Ena stunden ”jag klarar det här, det kommer bli bra” till att andra sekunden inte fatta vad fan som händer, förtjänar jag denna smärta. Jag har en son på två år och måste funka för honom, känner mig som en så dålig mamma just nu som inte finner glädje i någonting :frowning:

2 gillningar

Stackare. Du kan inte ens undfly. Sen är frågan om jag hellre inte hade vetat. Jag vet faktiskt inte. Jag är väldigt nyfiken och känner på ett sätt att det färgar alla våra år ihop. Det gick tydligen att komma över mig innan min sida sängen blivit kall.

Samtidigt så är hon väl fri att göra vad hon vill. Hörde att hon ska träffa hans familj snart. Vem vet, de kanske gifter sig snart, något hon aldrig ville göra innan.

Att inte veta allt detta (och när de träffas) skulle kanske rädda mig från mycket ångest men samtidigt. Förr eller senare skulle sanningen komma fram och då känns det som att jag bara hade skjutit alla de här känslorna framför mig.

Jag har i varje fall börjat känna glädjen med barnen igen. Till en början kände jag mig bedövad. Jag låtsades som ingenting och att allt var bra men jag var tom inuti. Men en dag för någon månad sen tittade jag på min son och det var som om alla känslor för barnen kom tillbaka som genom en elstöt. Kärleken till barnen var aldrig borta, bara otydlig bland all ändlös ångest.

Nu hoppas jag att allt det andra också kommer tillbaka förr eller senare. Glädjen över livet. Jobb, vänner, familjen, planer för framtiden…

Men just nu är det tufft. De går fram i raketfart med sin relation. Kvar står jag med skärvorna av mitt liv och försöker limma ihop något som ska fungera som en grund för framtiden. En framtid utan kärleken i mitt liv och mina barn på heltid…

4 gillningar

Helvete vilken resa…
Oavsett om hon har en ny eller inte…måste du ta fram kravallstaket och se till att ni delar på livet hemma!!!
Har du i n g e n att åka till?
Detta är lite farligt,…för du både går igenom en traumatisk process och kan i n t e bryta…
Tv: n hjälper inte mycket…kan du inte ta ett break o ta in på hotell?
Just nu blir det en placebo effekt av att “vara” hemma (låtsas trygghet)…men när du distanserar dig i nytt boende och upptäcker efteråt hur mycket du “går med” på då blir det ingen rolig “aha” upplevelse…jag lovar
Det blir just nu som ett töcken av intryck…
Tänk att ni är 2 om barnen o du är ingen djävla nanny!!
Tänk på dig själv!!
Var rädd om dig!!

1 gillning

Tips…
När jag blev lämnad o hon skulle flytta ut drog ja till jpkg hyrde rum på sunkigt vandrarhem o gick på nån avslappnad pub där…tror den hette Murphys?
Kände inte en kotte,
Men jag fick garanterat helt nya saker o tänka på…

2 gillningar

Tack för tipsen. Jag vacklar mellan att dra men också vara den där trygga fadern och mannen som oavsett situation vill göra rätt och få alla att må bra.

Denna helg misslyckades jag dock. Jag fick tillgång till lägenheten i förra veckan. Ingen fager syn jämfört med där vi bor nu. Jag satte mig ner på golvet mot väggen i det som kommer att bli barnens rum och började gråta. Länge sedan så mycket tårar rann ner för mina kinder och bildade en pöl. Visst har jag gråtit men detta var enorma mängder.

Jag har redan börjat flytta över och köpa möbler. Men jag bor fortfarande hemma. Vi har sagt till barnen att jag flyttar efter nyår.

Denna helg hade jag bett om att vi skulle stanna hemma och ha en helg med familjen då vi berättade för barnen i veckan om att vi ska separera. Måste säga att de tog det förvånansvärt bra, men är rädd att bakslaget kommer senare.

Hon gick i alla fall med på att vi inte skulle gå ut och hitta på något år varsitt håll. Dock när helgen närmade sig var det en vän som skulle ha en inflyttningsfest i närheten. Jag sa att hon kunde gå dit en kort stund. En stund efter att hon lämnat ser jag av en slump hur hon är på väg hem till den nya. Jag inser att hon lämnade vår familj för att gå och ses med hans familj.

När hon kom hem så blev det bråk och barnen drabbades av det. Hon for iväg och sov över hos en kompis. Sedan kom hon hem och berättade att jag är dum i huvudet och att alla hennes vänner vet att jag är sjuk i huvudet. Jag svalde min stolthet och sa att ja, hon har rätt att göra precis vad hon vill när hon inte är hemma. Jag blev upprörd för att hon hade inte sagt sanningen och för att hon hade tidigare lovat mig att vi skulle försöka fokusera på familjen och barnen denna helg. Det lugnade sig mellan oss tillslut under dagen men jag börjar känna… jag vet inte… jag älskar ju fortfarande henne men detta var ett tufft svek. Det är kanske bra, känns som att det påverkade hur jag kommer att känna för henne i framtiden… kanske att jag tappade lite av den där perfekta bilden och villkorslösa kärleken jag haft till henne?

Sen en sak till. Medan jag fixar i den nya lägenheten så kom jag att minnas hur det var när vi flyttade in i den jag lämnar. Jag minns hur vi var uppe på nätterna för att hinna ordna med allt. Hur hon var gravid med vårt andra barn. Hur jag brukade sätta mig framför henne och pussa på magen medan hon stod och höll upp tyger och annat… det var så fint och mysigt. Trodde aldrig vi skulle hamna här. Det är bitterljuvt. Jag kan minnas och känna hur mycket jag kände då och jag kan även känna den saknad och sorg jag känner i stunden.

Tillägg:

Jag känner att jag kan dock tänka bort mer och mer att hon spenderar tid och har sex med den nya. Förut tog det ältandet upp mycket av min vakna tid. Men jag märker att jag börjar skita i det. En sak som gav mig ångest var att jag vet att de ibland brukar ses när de båda arbetar hemma. Hon går över till honom på lunchen och tar “långlunch”. Men idag när hon arbetar hemifrån så stör det mig inte. Det kommer förvisso grova ångestperioder kopplat till det då och då men det är inte längre en konstant. Det verkar som att kroppen bara klarar av att må konstant dåligt i tre månader innan den vänjer sig.

Det som gör mest ont är det där emotionella. Att veta att hon tittar på någon annan på det där sättet. Ser upp till en annan medan hon har helt tappat det där för mig. Att jag aldrig mer kommer få hålla om henne och känna kärleken från henne igen. Hur hon luktar och hur len och mjuk hon är. Pussa på hennes mage… nä nu får jag fan sluta.

6 gillningar