Dejting for dummies

Jag tror jag förstår vad du menar, och ja helt klart känns det som att utmana ödet och som att det finns en del rätt katastrofala möjliga utfall av att välja att skaffa fler nu.

Men ja, jag tänker väl att skulle jag få upp suget på en bebis och börja tycka att det kunde bli härligt med ännu en bebis och småbarnsperiod så kanske jag tar chansen igen. Just nu känns det inte så.

Nu har jag ju bara träffat den här killen några månader och det vore ju ändå relativt tragikomiskt om han visst bara är ute efter och ligga och tror att diverse förslag om barn och villa är vad som funkar på tanter :laughing:, så jag känner kanske inte att det akut måste avgöras nu. Jag tycker ju att det är rätt nice att bara ta det lite lättsamt och ha kul ihop för tillfället iaf.

Men menar han allvar är det väl snarare han som blir utnyttjad än jag, för jag har ju egentligen mitt på det torra med barn och har ingen panik kring den frågan, det är ju hans tid till att hitta någon och bilda familj som slösas i så fall liksom, inte min.

3 gillningar

Alltså, jag kan se din point… men om du är 37 så betyder det att han är under 30 nu?

Är det så, då måste du vara beredd på ett barn med honom inom några år (typ 3-5), eller bli lämnad efter dryga fem år… och kanske även bli lämnad eller lämna även efter ett barn, men själva grunden tror iaf jag är helt ofrånkomlig…

1 gillning

Jag kan väl känna att lägga upp strategin för hur jag inte ska bli lämnad om fem år av någon jag träffat i två månader och kanske inte alls kommer vilja fortsätta träffa av en hel massa skäl som kan dyka upp snart ändå inte känns riktigt meningsfullt än. Jag tänker mer att om jag inte kommit på att jag vill ha barn om något halvår kanske det är schysstast att låta honom gå och söka någon som vet att hon vill.

Ja han fyller 30, men han verkar ändå lite stressad över det där och jag hade ju två barn i hans ålder så även om det inte precis är panikläge för honom nu så kan jag absolut tycka att det är begripligt att det är något han vill planera för liksom.

Ähh… jag tror du förstår vad jag menar… annars så slutar vi här :+1:

1 gillning

Stått på tröskeln till Tinder rätt länge nu men inser att jag kanske bara ska kasta mig ut. Ska jag vänta på att jag ska känna mig tillräckligt redo är det möjligt att det aldrig kommer att hända.

Inser att jag måste börja med att ta lite bilder. Läste att ett tips är försöka få bilderna att spegla ens personlighet genom att t ex ha med bilder som visar ens intressen. Scrollade igenom bilderna på mobilen och det var typ 75% bilder på barnen och 25% bilder på fina miljöer. Hittade EN bild jag kanske skulle kunna använda. Hur gjorde ni andra? Hade ni bilder eller tog ni nya?

Nån som tips på vad som är en bra profiltext? Fått lite tips från Happy Dejtingpodden men vore fint att kunna se något i skrift.

1 gillning

Jag tror att du ska testa lite olika formuleringar och se vad som funkar, det är svårt att tipsa om konkret ordval. jag tycker att Happy Dejting-tipset att texten också ska ”skrämma bort” en del personer är rätt bra. Alltså att försöka få texten att vara så mycket DU som möjligt. Det som är en bra text för mig är inte det för dig. Men jag tog hjälp av vänner för att få fram nyckelord som beskriver mig, sett från deras håll. Om det funkade? Ja… hur vet man det? Jag har i all fall gått på dejt med personer som var rimligen i närheten av vad jag söker. Helt klockrent rätt? Nja. Men var det textens fel? Oklart.

5 gillningar

Jag tänkte lite som när jag söker jobb. :grinning:
Jag vill ju ändå inte ha jobbet (eller mannen) om de inte tar mig för den jag är, så jag låter alltid mig komma fram. Min profiltext (och mitt personliga brev när jag söker jobb, för den delen) är kort och intresseväckande, jag lyfter fram det som är jag på ett säljande sätt.

Jag har skrivit det någon annanstans på forumet, men jag jobbar med nördiga saker på ett tekniskt ställe, så det brukar få framgå utan fler detaljer. Det skrämmer visserligen bort några som är rädda för intelligens, men lockar iallafall till sig smarta killar. Brukar inte få några skamliga förslag heller.

3 gillningar

Tack för svar och tips @Uppochner och @Caro

Det där är också det jag tagit med mig från Happy Dejting, att det handlar om att “locka in” rätt personer med sin profiltext, personer som faktiskt passar mig.

Har kollat på listor på typ “10 bra tinderprofiltexter” etc men inser att en sån kan jag inte skriva för jag skulle själv inte vilja dejta en person som formulerar sig så. Det är ofta väldigt katchiga enmeningsprofiler eller på sin höjd kanske tre punker. Visst vill jag ha någon med glimten i ögat och lite barnasinne kvar men att ha gissningslekar i bion är inte jag. Men jag har förstått att det är kort som gäller och att när Happy Dejting säger att en längre profiltext signalerar seriositet så är det inte långt-långt utan snarare kanske mer än ett par meningar. Hur långa profiltexter hade ni?

Jag hade hyfsat stor text faktiskt. I volym i storlek med användaren Oroligs första inlägg i denna tråden (inlägg 4). Blev hur bra som helst. Jag ignorerade kvinnor med obefintlig eller mycket kort text. Dels fanns där för lite att gå på för att skapa en bild om vilka de var, och dels gav de känslan av att de hade inget engagemang och förlitade sig på att deras utseende och blotta närvaro var fullt tillräcklig. Jag föreställer mig att en dejt med en sån person hade varit väldigt enkelriktad.

Edit: ser nedan att vissa tjänster har kasst med plats för text, typ tinder. Låter tråkigt, men man får jobba utefter de ramar som finns.

Sjukt sant. Är barn och hund helt otänkbart? Skriv det! Är det bästa som finns att gå på museum? Skriv det. Om någon skulle bli avtänd av en ärlig beskrivning av en så är det bara bra, båda slipper ödsla tid på flera dejter bara för att till sist upptäcka att man inte passar ihop. Och en hundhatande museenörd hade funnit det intressant och kanske skickat en trevare. win win

2 gillningar

Utrymmet du faktiskt har att skriva på tinder är superkort. Jag tyckte ändå att jag hade skrivit en jättekort text där jag komprimerat till max och egentligen velat ha med mer, men sen fick jag ändå ta bort mer för det fick ändå inte plats. Minns inte nu exakt hur många ord det rör sig om men det är alltså max 4-5 meningar du får ha. Möjligtvis kan man komma runt detta genom att fota textboxar och lägga upp som bilder istället, men min något deprimerande observation var att de flesta män verkar ändå inte läsa presentationstexten så det spelar ingen större roll ändå.

2 gillningar

Får jag fråga vilken tjänst du körde med?

Jag lutar åt Tinder för känns som att det är där “de flesta” finns. Men också hört en del som nämner match.

Jag testade Match och ja, det som var fördelen med det var ju att man fick mer plats att skriva vilket hade varit bra i teorin (om någon man brytt sig om att läsa texten). Emellertid var utbudet oerhört mycket sämre där, och grejen är ju att tinder är gratis medan match är gratis att ha en profil men du kan inte använda den om du inte betalar, vilket gör att den största mängden profiler där inte är aktiva användare och inte lagt ner någon effort alls, läs inte ens lagt upp bilder eller text.

1 gillning

Jag har nu en text som är 135 ord men gissar på att jag får korta och sen korta igen. Tänker att jag ska försöka få in mina intressen i bilderna så kanske jag får ihop det på ngt vettigt sätt.

Bra feedback, tinder it is.

Jag körde Happypancake. För att det var gratis :smile: Har hört nu i efterhand att det kan vara lite av en köttmarknad där. Inget fel med det för dem som är ute efter det. Och det var inga problem att träffa tjejer som var ute efter samma sak som jag.

2 gillningar

Tror att Tinder kommer att vara mitt första val men kanske får testa Happypancake (eller andra) om jag inte känner att Tinder funkar.

Funderar också på Facebook dejting och Happn. Det är lockande att matchas lite mer än bara ålder och geografi, t ex genom vilka platser och evenemang du besökt, för jag skulle gärna träffa någon med liknande kulturella preferenser. En bekant till mig träffade sin man på en mer nichad, alternativ sajt, men den finns tyvärr inte kvar.

Min exfru körde facebook dating och det verkar ha funkat bra, killen hon träffade där har hon hängt ihop med ett bra tag nu. Men jag har inte frågat ut henne kring hur det funkar i den appen, så jag vet inte hur den funkar. Jag testade aldrig, tyckte det kändes knepigt att blanda in min facebook i dejtandet.

1 gillning

Jag gör som tidigare och slår ett slag för Elitsinglar. Plats för mycket text, både att skriva och framför allt att läsa. Dvs om du vill ha en dejt som också vill försöka uttrycka sig i text och berätta om sig själv.

FB dejting funkade också. Och det är gratis. De lovar att inte visa dina vänner, så även om det känns mysko så är ju faktiskt risken att få syn på/ bli sedd av bekanta större på Tinder…

Jag har varit på ca tre dejter från vardera app, kan inte säga att det är någon större skillnad när man kommit så långt som till att träffas. Inte heller i antalet oönskat snuskiga förslag, de har varit få.

Jag tror inte på Fb att de lovar det.

Jag var tvungen att blockera en person. Jag är ansvarig för en sida ock jag kunde se hens namn när denne följde denna sida när jag skrev en kommentar.

Jag är med i Happycake, varit med drygt en månad, då kom det snabbt med förfrågningar från gifta män som ville ha äventyr. Nej tack! Jag ändrade texten på profilen o så skönt det var, nu kom det försiktigt singlar som inte säger så mycket än.

1 gillning

Jag har hört flera som tipsar om elitsinglar. Jag ser både för- och nackdelar med den, så är nog inte mitt första val men ska ha i bakhuvudet om jag känner att jag behöver fler.

Skönt att höra att du inte fått så många snuskiga förslag på nån av tjänsterna.