Bör jag lämna, min man har köpt sex

Min sambo och jag har varit ett par i 3 år. Vi har haft det bra. Precis köpt vårt drömboende och jag slutade med mina p-piller för några månader sedan.

Förra veckan släppte han bomben, han har köpt sex. Han säger att det ej har skett i vår relation utan att sista köpet var något år innan vi träffades och att det handlar om totalt 3 gånger, utomlands samt i Sverige. Promillehalten skall enligt egen utsago varit hög och han “följde bara med tjejerna”.

Han är ombedd att testa sig för könssjukdomar.

Vad skall jag göra? Jag hatar honom äcklas något fruktansvärt över min så präktiga man som skänker pengar till välgörenhet, investerar i etiska aktier och på ytan är världens svärmorsdröm.

Hjälp jag är i världens kris.

1 gillning

Alltså nu förstår jag inte riktigt, du skrev här för mindre än tre år sedan och levde då och hade barn med en man sedan länge… är detta samma man, eller någon ny?

Är det en ny man så skulle iaf jag börja om med p-piller asap :see_no_evil:

Hej! En sådan jobbig situation. Min första tanke var att råda er professionellt samtalsstöd. För att få hjälp att lotsa er igenom det uppkomna läget. Anledningen att han berättar nu och inte innan är förstås för att han förstår att det han gjort är fel eller han upplever att det är fel och förstod också att du skulle reagera starkt. Vilket förstås är adekvat efter en sådan tuff ”bomb”. Vad du själv vill och behöver av honom i denna situation kan nog endast du bestämma och känna in. Känns som han inte är ärlig varken gentemot sig själv eller dig. Och när han pratar om hög alkoholhalt och skyller på tjejerna är det inte ett gott tecken. Han behöver kunna äga ansvar för sitt agerande och också låta dig få reagera som du gör.
Funderar du på att skaffa barn med honom behöver du kunna känna tillit i relationen och veta att han inte döljer något för dig. Förutsatt att ni tar er igenom denna kris.
Jag skulle råda samtalsstöd!

2 gillningar

Ny man. Vid närmare eftertanke så är det nog 2,5 år vi hängt ihop, ungefär men vi träffades väldigt snart efter det tog slut med mina barns pappa.

Vi har pausat barnplanerna.

Vad är hans ståndpunkt kring att köpa sex idag? Kan du känna att det finns något sårbart i att han har valt att berätta det här för dig nu när ni står inför att eventuellt bilda familj?

Ingen människa går igenom ett helt liv utan att göra något fel. Vissa har snattat, andra har testat droger, en tredje har gjort saker som har skadat andra. Det viktiga är inte vad man har gjort- utan hur man valt att lära sig av sina misstag.

1 gillning

Tack för dina rader.

Han är villig att ta hjälp, men känslan i mig består. Det känns som ett etiskt ställningstagande på något vis, kan jag leva med en man som konsumerat utsatta kvinnors kroppar?

Det har tyvärr förekommit fler oärligheter tidigare vilket också är ett bekymmer.

Har svårt att likställa snatteri med sexköp. Men ja, inget tydligt ställningstagande har egentligen gjorts från hans sida. Han är dock livrädd för att bli lämnad.

Det var inget likhetstecken mellan, utan mer ett försök att förklara att människor gör fel, på olika nivåer.

Det måste förstås vara supersvårt att ta till sig den här informationen för dig, särskilt så pass långt fram i relationen som 2-3 år. Men känslan jag får är att din sambo/man verkligen ville få det här sagt innan ni går vidare i familjebildningen. Det finns något ärligt i det, mitt i allt kaos. Fundera på vad det säger dig.

2 gillningar

Fast det här var ju en röd flagga. Vad då för oärligheter? Och vad menar du med ”inget tydligt ställningstagande”??? Ångrar han sig inte?

Jag hade avslutat, det finns för mycket om och men för en kvinna med egna barn sedan tidigare och dessutom i en väldigt ny relation som borde vara tipptopp i nuet, detta känns verkligen inte tillnärmelsevis okej.

Du har hemmavarande barn sedan tidigare som jag förstår det, så dra inte in dina barn i en destruktiv relation och skaffa för guds skull inte fler barn med den här sortens man.

3 gillningar

Om det finns oärlighet tidigare utöver detta så skulle jag personligen backat ur. Sen är det såklart olika från person till person gällande hur viktigt just ärlighet. Men det blir tokigt om man är en person som värderar ärlighet högt och ens partner inte ser det så. Samma med sexköp. Det är ju en värderingsfråga. Också är det inte en gång utan 3 ggr. Sen att han försöker få det till att han var full och passiv i det… tappar man moral å förstånd totalt när man dricker så bör man ju avstå.

I mina ögon är sexköp förkastligt! Jag fattar att du är i chock över detta. Och tänk på dina barn… att ta in denna sortens man i dina barns liv är nog inte en bra idé. Ta hand om dig!

Exakt… och han lär dricka igen…

1 gillning

Han har givit mitt ett löfte om livslång nykterhet. Men ja, vetbinte riktigt hur mycket det betyder egentligen…

Okej, är han en person som dricker sällan i vanliga fall? Vad rör sig de andra lögnerna om som kommit upp?

Ledsen att regna på paraden… men det betyder med 99,99% säkerhet inte ett enda smack :woman_shrugging:

Bara formuleringen på “löftet” inger ju verkligen bad feelings… för vilken människa som inte är alkoholist (och vet med sig att hen inte kan hantera alkohol) lovar “livslång nykterhet” :face_with_raised_eyebrow:

1 gillning

Det svåra med löften när oärligheter kommit upp är ju att man kan få svårt att lita på personen. Jag tror du finner svaret inom dig vad som är bäst för dig ⚘

1 gillning

För att det var typ ett av de ultimatum jag i all hast formulerade OM det skulle finnas någon chans för oss.

Okej, men hans sk. löfte ter sig helt orimligt och faktiskt lika osannolikt, iaf sett från utsidan och utan uppenbara alkoholproblem på hans sida.

Alltsammans känns mkt konstigt måste jag säga… för alkoholen är ju faktiskt inte hans egentliga problem om jag förstår dig rätt, du tänkte kanske att det var alkoholen som fick honom att tappa vettet tre gånger på raken och isf har han kanske alkoholproblem??

Kanske är det därför det var så lätt för honom att lova att han aldrig ska ska ta en droppe mer i livet…

MEN… ÄR alkoholen hans faktiska och egentliga problem, då är nog det löftet ännu mycket mindre värt…

1 gillning

Han dricker sig aldrig full i mitt sällskap men det har hänt att han dricker ordentligt när jag inte är med.

Han har bland annat läst mina privata meddelanden och öppnat bilder på min instagram. Inte talat sanning vid konfrontation. Tyvärr finns det mer…