Bolån bostadsrätt

Tittat på bostad. 2,8 miljoner. månadskostnad 8000 inkl allt o sedan lånekostnad på det. Kanske kan få loss 1 milj till insats. Är detta rimligt, och vågar jag. Har sån ångest men det är separationen i sig. Storstad så visst kan man komma billigare undan men det är
Verkligen en bostad som skulle ge den trivsel som behövs. Rimligt? Van att ha låga kostnader som 2 bär för stort hus…. Så svårt detta är.

En månadskostnad på 8’ för boende är ju inget att orda om i dagens läge… men för att någon ska kunna svara så måste du nämna vad som blir din totala månadskostnad för boendet, dvs vad kommer lånen att kosta dig med amortering och räntor, samt vad har du för inkomst?! :+1:

1 gillning

Ja det beror ju vilken ränta man låser sig vid. Jag har en hög inkomst. Det är bara så ofantligt långt från dagens delade kostnader.

Tja, de flesta väljer väl rörlig ränta i nuet tänker jag… med siktet inställt på lägre ränteläge inom inte alltför lång framtid. Så kanske bör du räkna på det och se om du klarar det med din som du skriver goda inkomst.

Bor du i exv Sthlm och lägenheten är typ en trea, eller iaf en stor tvåa så låter faktiskt 2,8 miljoner ovanligt lågt i synnerhet om den (om jag förstod dig rätt) ligger i ett attraktivt område.

Men det är ju omöjligt att svara på om det är rimliga kostnader utan att veta omständigheterna.

Dessutom kan man väl enkelt konstatera att egentligen ingenting på bostadsmarknaden är “rimligt” i dagens läge, men vi måste ju alla bo någonstans… :woman_shrugging:

Svårt och veta vad som ingår i de där 8000kr? Är det avgift plus el/bredband osv?

Ett lån på 1,8 med 5,5% ränta hamnar på ish 8k exklusive amortering. Så om vi räknar högt så hamnar din totala boendekostnad på 16 exkl amortering (vilket man skulle då kunna kalla en ”totalhyra”). För en tvåa i Stockholm ligger det aningen över snittet om du har någorlunda nybyggt så finns väl inget att fundera över. Bara köra!

Räkna med att du skulle ha råd om räntan sticker till 10% men då har samhällskollapsen kommit redan så då får man oroa sig kring att överleva i ett krigslandskap.

Låt oss hoppas slippa krigslandskapet iaf :sweat_smile:

Men i attraktivt läge/område med god standard så är ju priset inte så mkt att orda om om det nu inte är en liten ort avsides belägen. Men det man måste ha i åtanke är ju att den helst ska gå att sälja utan förlust om behov skulle uppstå, så alltså bör det handla om en större 2:a eller en 3:a för det priset.

7-8% ränta är väl vad de flesta banker räknar på för att bevilja lån har jag för mig :thinking:

Med den belåningsgraden som TS skriver samt höginkomst så tror jag inte det blir några bekymmer.

Vi skulle nog mått bra av lite apokalyps :sweat_smile:

Jag tänker att 8000 kr är en drömkostnad för ett boende i storstad med tanke på dagens ränteläge. Det är mindre än vad jag betalar för räntan på min tvåa. Förhoppningsvis går räntorna ner snart.

Alt är ju om du kan hitta en bra hyresrätt men det är ju inte direkt det enklaste idag i någon av storstäderna?

Med risk för att slå in öppna dörrar:
Vid köp av bostadsrätt så kolla även föreningens ekonomi, så att de inte behöver höja avgifterna snart för att räntan slår igenom eller att man inte har några renoveringsfonder.

3 gillningar

Räntan är avdragsgill med 30% upp till 100.000, dvs om räntan blir 8000 brutto så får du tillbaka 2400 kronor (jämkning kan vara lämpligt, annars får du det genom skatteåterbäring). Alltså är ränteutgiften 8 tkr men ränteKOSTNADEN 5400:- beräknat på exemplet ovan.

Jag har rörlig ränta, inte kul just nu men bäst över tid. Min ränta är 4,7%. Har förhandlat med banken, det råder jag dig till. Men i dina kalkyler ska du såklart klara en ytterligare höjning.

Vad är en ”hög lön” för dig? Nyfiken på hur andra resonerar.

1 gillning

Bra tips att förhandla räntan, ska man alltid göra.

Jag går denna månad från bundna lån med 1,50% ränta som löpte ut sista mars till lån med rörlig ränta på 4,5% så räntekostnaderna trefaldigas f.o.m denna månad. Så surt :stuck_out_tongue_closed_eyes:

Jag är oxå intresserad av vad som avses med “hög lön” :+1:

1 gillning

Då är vi i samma sits men min bundna löpte ut för 6 månader sen. Usch och blä men å andra sidan fattar man väl att den inte alltid kan vara 1,34 (som jag hade). Jag står i kö till hyresrätt men det tar emot att flytta från mitt mysiga fina hem. Har precis målat om och jag älskar läget, balkongen, närheten till både skogen och till stan. Så jag kämpar på.

Ja jag tänker att om du har ”hög” lön, 1 mill i insats och då kommer landa in ungefär på tidigare uträkningar du fått i tråden så är det väl en no brainer för att få det du också kommer trivas i? Eller vad är haken?

En hög lön i min värld är 1,5*medellönen så allt över 56 700 är en hög lön :slight_smile: den nivån tänkte jag TS ligger på i mina antaganden

2 gillningar

En ganska rejäl bit över den lönen ligger jag. Bostaden är ett radhus dock äldre. 8000 i månadskostnad plus lika mycket i ränta tycker jag ändå är sjukt hög boendekostnad för en person. Det viktigaste är ändå att den går att sälja utan större förlust o nja, den verkar inte helt lättsåld nu.

Det är en bra lön, TS ligger dessutom en bra bit över det så då är det ju verkligen lugnt :+1:

Den där beräkningen med 1,5 x medellönen var ju en bra riktlinje… men allt är så relativt så ibland är det svårt att veta vad människor menar.

1 gillning

Ja det är högt men så ser marknaden ut. Stort skäl till att media ofta pratar om svårigheten för barn att flytta hemifrån osv.

Det gäller att skapa egna kalkyler.
Köper du för 2,8 och lånar 1,8 och räntan är 5% kostar lånet i ränta 7,500 i månaden. Här gäller det att förhandla med banken. Kanske kan du i dagsläget (med hög inkomst) få ned till 4,5% om du har tur. Beror på vad din koppling till banken är (+inkomst +ev aktier osv)

Men sen behöver du amortera minst 1% då belåningsgraden är över 50% av värdet. Då får du en kostnad på ränta+amortering på 9,000:- i månaden (som sjunker över tid)

Så räkna med 15 till 17,000 i månaden.
Sen tillkommer ju hemförsäkring och el-kostnad. Sådant ingår ju i boendekostnadskalkyl.
Eller ingick el i de angivna 8,000?

Har du barn? En bank räknar på vad de anger som KALP (kvar att leva på kalkyl). Har du två barn så räknar de med ett barn och bankerna idag anger KALP till ca 16,000 för en vuxen och ett barn. Sen kan man ju anpassa sina kostnader men en bank skulle räkna din kalkyl på då ca 16,000 + 16,000 = ca 32,000 i utgifter per månad.

Förstod jag rätt har du bra lön. Men annars finns ju ytterligare amorteringskrav om 1% om lånet överstiger 4,5 gånger årsbruttoinkomst.
Vilket i lån på 1,8 miljoner är ca en månadslön på 34,000 (brutto). Skulle du tjäna mindre så ytterligare ca 1,500:- i amortering

1 gillning

Listräntan på rörliga lån är 5,94% åtminstone på min bank, kan eventuellt ha gått ner ngr hundradelar sedan början av april.

Inte för att kludda till bilden… Nu verkar ju TS ha en väldigt god inkomst…

Men för mig så handlar det mer om hur-ser-mixen ut…? och totalen…? Själv så är jag ett fan av att ha en mix av lån och “tillgångar” (kapital, fonder, aktier). Både en lite buffert om spis, kyl, frys rasar ihop… samtidigt(!)… men även ett “kapital” som (förhoppningsvis) växer för framtiden…

Själv så “trivs jag inte” med att kasta in allt i mitt boende och ha “tomt på kontot”…

Sen gällande boende. Ja, visst sjutton är det tuffare, “annorlunda” att hantera sina boendekostnader som varandes skild, separerad, “ensamstående”. Inte minst efter att ha åtnjutit låga räntor under en “längre” tid. Likaså om man bor i HR, där tidigare hyresökningar legat kring 1-3%, men som nu snarare ligger kring 5-10%. Så, ja det är nog många som tycker att det blivit avsevärt dyrare att bo… adderar man sedan volatila el-priser, stigande taxor för vatten, sopor, Brf:er som höjer månadsavgifter pga räntor, el, vatten, driftskostnader, köpta tjänster (inflation!)

Ser jag till nära vänner och bekanta, många som är höginkomsttagare (!), så är det allt fler som börjat fundera mer och mer (öppet) kring sina boendekostnader. Allt utifrån hur man ser på sitt liv…? Vad vill jag lägga pengar på…? Hur ser min “livsstil” ut…?

Har även en del bekanta, likt många av “oss” (här!), som är skilda, kanske har “äldre” tonårsbarn som bor vv, men som kanske tillbringar en-tre nätter i veckan hemma hos någon pojkvän/flickvän, där somliga börjar “downsiza”… vad gäller yta, antal rum… kanske inte på bekostnad av barnen, men för sig själva…

Sorry for tangenten…

end rant

Ja det är väl det i grunden frågan handlar om, dvs inte OM det skulle gå rent ekonomiskt. För det skulle det ju, givet förutsättningarna med hög lön och insats osv.
Utan OM det är värt det? Och det är ju en helt annan fråga.

Vad är trivsel värt? Och hur mycket av det sitter i boendet för dig just nu? Vad annat i livet är viktigt som du vill kunna lägga pengar på?
Detta är ju olika från person till person såklart. Men det är väl de frågorna som du bör ställa dig @73-2024 :slight_smile:

1 gillning