Bolån bostadsrätt

Inte bara om det är värt det men vad är alternativen? Hur stort behöver du?
Hur du trivs med ditt boende/område är en ganska stor del av din vardag.

Som boendes i Sthlm kan jag tycka att det inte är speciellt mycket, inte lätt att komma under 16’ i månaden för ett radhus. Iaf inte om du har något nära kollektivtrafiken.
Jag antar att det är en bostadsrätt med den relativt höga månadsavgiften eller är det tomträtt?

Som höginkomsttagare så har du till skillnad från oss andra dödliga även lättare att förhandla om räntor hos banken. Du kan även amortera ned lånet i snabbare takt och på så sätt få ned din månadskostnad.

1 gillning

Vart får man ett radhus i Stockholm för 2,8? Köper du den inte så släng iväg en länk i DM så köper jag den idag :sweat_smile:

2 gillningar

Hur vet vi att det är Stockholm? I min stad som inte är en av de största tre men strax därefter får man inget radhus för 2,8 heller. Eller jo, kanske ett renoveringsobjekt.

Stämmer.
Många listräntor på rörligt 3 mån för bankerna är idag mellan ca 5,7 och 5,9
Kikar man på snitträntor - vad folk fått - så snarare mellan 4,7-5,1
Är man känd av banken. Har god inkomst och kanske kapital så kan man trycka ned.

Dumt nog är det ofta folk med låg inkomst och lågt kapital som får de högsta räntorna.

1 gillning

Håller med. Svårt att se att det vore Stockholm.
I min stad (inte heller top3, men strax efter) kostar radhus 4-5 miljoner
Kanske 2,5 till 3 i mindre populära områden eller mkt renovering

Ni har antagligen helt rätt, ett ”radhus” för 2,8 i Stockholm är nog närmre ett lite bättre vindskydd och två sovsäckar. :smile::see_no_evil::sob:

Gjorde ett antagande för finns endast en storstad i Sverige. Kalla Göteborg eller Malmö en storstad är som att kalla en 6 åring i jeansjacka för cool, man gör det för att vara snäll men det är liksom inte fakta

1 gillning

Detta är förresten ett skämt för de som börjar skriva av sig ordentligt på sina tbord.

Men jag antog absolut Stockholm pga termen storstad, man är väl lite hemmablind :sweat_smile:

2 gillningar

Ja lite som ett vindskydd jämfört med villan är det ju förstås.

Allt är relativt och beroende på perspektiv.
Enligt SKR och då Svensk definitionen så är en storstad ett ort med minst 200,000 invånare. Har ofta sett definition att kommun har 300,000 och tätort (med viss gräns) 200,000

I ett mer internationellt perspektiv och kikar på OECD’s definition kräver 1,500,000 invånare i en storstad

Så enligt svensk definition har Sverige minst följande storstäder (2023)
Stockholm
Göteborg
Malmö
Uppsala

Och lite på hur tätorten/närliggande bebyggelse ligger så kvalar följande in ibland
Linköping
Västerås
Örebro

Jag skulle nog säga att Stockholm och Göteborg ändå är riktiga storstäder

Och jag hoppas du förstod att jag också skojade lite, vad annat kan man göra ibland kring bostadspriserna i Stockholm.:hugs:
Men har du hittat ett radhus här omkring för 2,8 som du tycker verkar någorlunda bra och du har råd med så tycker jag du ska slå till. Billigare, trots att det är dyrt, är ju svårt att komma undan med.

1 gillning

Alla gjorde samma antagande som du men jag blev misstänksam när jag hörde priset.

1 gillning