Bodelning Sambos med villa - ännu en beräkning och massa frågeställningar

Vid bodelning måste man först ta reda på och enas om vilket som är fastighetens aktuella marknadsvärde.

När man får en fastighet eller del av fastighet genom en bodelning leder det inte till att man behöver betala skatt. Den som får en fastighet genom bodelning kommer istället att beskattas den dag fastigheten säljs. Om en part ensam tar över en fastighet kommer denne ensam att betala all vinstskatt efter en framtida försäljning. Samtidigt tar hen också risken för att fastighetens värde kan gå ner. Eftersom man inte vet vilket värde fastigheten kommer att ha vid en framtida försäljning är det brukligt att man beräknar värdet på en fastighet som om den skulle säljas vid bodelningen, med hänsyn tagen till eventuell vinstskatt och andra utgifter. Man vill alltså få fram det belopp som faktiskt skulle finnas att dela på om man istället sålde fastigheten.

Detta betyder att man behöver räkna ut hur stor vinstskatt som skulle behöva betalas om man skulle sälja fastigheten vid tiden för bodelningen. Det kallas att man beräknar latent skatt. Den tänkta vinsten räknas ut genom att man drar av det ursprungliga inköpspriset, uppskattade försäljningskostnader och eventuella förbättringskostnader från det aktuella marknadsvärdet. Utifrån den uträknade vinsten beräknar man en viss procent i skatt, för närvarande 22 procent. Den beräknade fiktiva skatten drar man slutligen av från fastighetens marknadsvärde innan värdet tas in i bodelningen.

Det är också vanligt att man beräknar ett mäklararvode som skulle uppstått vid en försäljning och drar av även det ifrån fastighetens värde på samma sätt som den latenta skatten.

Syftet med beräkningarna är alltså att räkna fram det värde man i praktiken har att fördela i bodelningen för att resultatet ska bli så rättvist som möjligt för båda parter.

Om parterna är överens om det kan de välja att räkna på något annat sätt eller att helt låta bli att göra avdrag för latent skatt."

Så jo, beräknat mäklararvode bör ingå.

Tack för svar. Jag ställer följande frågor eftersom jag gissar att jag kommer få dom om jag hänvisar till ditt svar. Vilka belägg finns det för att mäklararvodet ska vara med i en beräkning. Varifrån har du fått din information? Det är inte meningen att visa misstro, så jag hoppas att det inte framstår så. Jag vill bara försöka se till att jag har solida argument som min sambo inte kan slå hål på med “hur vet du det?”. “Jag läste det i ett forum på nätet” håller sällan hela vägen.

Jag har själv sökt så gott jag kan men hittar inget som jag känner att jag kan använda för att kunna säga “såhär ska vi göra, för att…”.

Stämmer det att det i slutändan inte finns några regler för hur en beräkning SKA se ut? I så fall kvarstår ju bara en gedigen debatt mellan mig och sambon och därefter ett kontrakt där vi skriver ner vad vi kommit överens om…

Men rent argumentsmässigt så borde det hålla att säga att det ska delas precis på samma sätt som om ni sålt till tredje part och skulle dela på vinsten?

För vad är egentligen alternativet till ovanstående, att den som bor kvar ska straffad ekonomiskt för det och den som flyttar ska få fördel?

Min sambo vill inte vara med och dela på kostnader som inte finns på riktigt i dagsläget. Den latenta skatten kommer ju finnas även i framtiden, så den tror jag inte är några problem…

Vi har precis skrivit via en jurist, de frågar och tar med de kostnader som om ni sålde.
Så mäklararvode, eventuellt uppskov som du tar över, kostnad för lagfart samt inteckningslån, samt reavinstskatten. De tar även hänsyn till renoveringar de senaste 5 åren.

@knabbuziak Har du läst min tråd?

Var det något speciellt du tänkte på?

Ja, och den är mycket gedigen, men ser man på den källkritiskt så är den inte vattentät då du skriver att du googlat och frågat på forum…

Ja, den är kanske inte tillämpningsbar för alla men man får ändå en fingervisning i hur man bör räkna och tänka. Sen har jag själv använt den fullt ut vid vår separation utan att någon instans knorrade.

Ja, om det finns juridiska texter eller liknande som man måste hålla sig till, eller om det åtminstone finns en väl förankrad praxis…

Den modellen jag föreslog först är i princip exakt den du beskriver, och den slog sambon ner som sagt.

OK; men sätter man sig över gängse praxis och regler så finns det egentligen bara en metod och det är att anlita expertis. Det kostar en del men då blir det opartiskt och regelmässigt korrekt som ingen av parterna sen kan protestera mot.

@knabbuziak insåg att när man svarar på ett inlägg syns det inte vem man svarar.

Det viktiga är väl att det är klart och tydligt, så att ingen i efterhand om de ångrar sig och inte var nöjd hittar nåt kryphål. Därav valde vi att göra det med en jurist som i samband med att vi skrev berättar om vad/hur och varför samt att vi båda kunde ta upp de frågor vi hade och samtidig hör svaret. Nu vet jag inte hela skillnaden mellan sambo och gifta utan vad som togs upp i vår bodelning.
Vi tog inte upp ränteskillnaden för våra lån som är bunda eftersom jag tog över, sen sa vår bankman att även om vi sålde och jag köpte nytt så hade hon kunnat skriva över de bunda lånen på mig. Men det är helt upp till er vad ni kommer överens om.

1 gillning

Ok, tack.

Men då tolkar jag det som att “din modell” är vad som anses vara “gängse praxis”, eller? Har du i så fall något som styrker det, eller är det en summering av allt du fått till dig i ditt sökande?

Trott: tack för ditt svar. Jag skulle ju kunna göra som nu och först skriva vem jag svarar, så blir det lite tydligare. Jag försökte med @användarnamn men då fick jag som meddelande att jag som ny medlem inte kan lägga in länkar…

Tja, det kan man nog säga. Det ligger många, många timmars efterforskning bakom denna uträkning och text men om det skulle hålla i en rättslig prövning kan jag inte ta gift på.

Sen är det faktiskt så att en bodelning får se ut i princip hur som helst - bara man är överens. Är man däremot inte det så finns det både regler/tolkningar/praxis som är statisk och andra som är mera dynamiska så av denna anledning är det bättre att en expert får sköta det.

1 gillning

nizzehult: mycket bra och tydligt svar! Jag tackar så mycket!

Vi kommer nog ta hjälp av jurist, som sagt, men det kan ju ändå vara bra att vara överens innan…

Jurister är rätt bra på att ta betalt… men det vi kände är att skriver vi själva så är vi juridiskt ansvariga för att det ska bli korrekt. I efterhand så är avtalet rätt enkelt och helt upp till parterna vad man tar upp, som nixzzehult skiver så länge man är överens är det inte några problem

Men hon vill alltså utgå ifrån att huset aldrig någonsin kommer att säljas? För även om du bor där tills du dör kommer kanske dina barn eller barnbarn vilja sälja, och det dras ju från deras arv från dig då.

I slutändan blir det ju att hon tjänar pengar på att du köper ut henne istället för att ni säljer, och att du förmodligen förlorar samma summa

“Högsta domstolen har i NJA 1975 s. 288 slagit fast att en fastighets värde vid bodelningen består av marknadsvärdet minskat med mäklarkostnader och den latenta kapitalvinstskatten (även kallat latent vinstskatt). Syftet med detta är att få en rättvis fördelning genom att värdet vid bodelningen ska motsvara nettovärdet för fastigheten om det sålts omedelbart. Detta för att den som övertar fastigheten inte ska komma i ett sämre läge än den som köps ut. Alltså beräknas fastighetens värde vid bodelningen enligt följande formel: Marknadsvärdet (2 000 000 kr) – mäklarkostnader – latent kapitalvinstskatt”

Lycka till

1 gillning