Bodelning Sambos med villa - ännu en beräkning och massa frågeställningar

“Högsta domstolen har i NJA 1975 s. 288 slagit fast att en fastighets värde vid bodelningen består av marknadsvärdet minskat med mäklarkostnader och den latenta kapitalvinstskatten (även kallat latent vinstskatt). Syftet med detta är att få en rättvis fördelning genom att värdet vid bodelningen ska motsvara nettovärdet för fastigheten om det sålts omedelbart. Detta för att den som övertar fastigheten inte ska komma i ett sämre läge än den som köps ut. Alltså beräknas fastighetens värde vid bodelningen enligt följande formel: Marknadsvärdet (2 000 000 kr) – mäklarkostnader – latent kapitalvinstskatt”

Lycka till

1 gillning

Rulle: Wow, precis vad jag letat efter! Tack!

Nimue: Nej, inte riktigt. Min sambo anser att kostnader som inte blir faktiska i den här affären inte ska räknas med. Skatt däremot kommer bli faktisk oavsett hur man räknar, det är bara att den skjuts på framtiden, så den tror jag inte ska vara några problem med att räkna med.

Trott: Jag minns inte exakt nu, men jag tror att den jurist jag kollat med skulle ha 5500kr (eller om det var 8500) för att själv sitta och skriva ihop allt till oss, annars så fanns det på deras hemsida ett verktyg där man kunde göra det själv för 1500kr cirka. Jag har hittat liknande sidor för cirka 400kr också, men frågan är om det inte är bättre att göra all HELT rätt när man ändå gör det och bita i det sura äpplet, låta en jurist göra det enligt konstens alla regler (så att inget missas eller missförstås), och hosta upp pengarna för att låta en jurist ta hand om skrivandet.

Är man inte 100% överens så skulle jag definitivt valt att ta in en jurist för att sköta det, vet aldrig vad som kan bita en efteråt annars.

1 gillning

Det som är bra med juristen är att den kan svara och förklarar varför t.ex om din sambo inte tycker att ni ska ta med mäklararvode. Man kan även ringa till vissa jurister som har gratis rådgivning först och kolla, det gjorde jag.
Visst jag var tillräckligt påläst men det är bättre att någon utomstående berättade om nu inte båda är pålästa och överens. Vi betalar 6400, finns säkert både billigare och dyrare, känner att det var en kostnad för oss att känna sig säkra på att den ena inte lurar den andra så är det en liten summa i sammanhanget.
Vi tittade också på onlineverktygen först och för en del passar det nog bra.

Titta även om du kan få rabatt via din bank eller likanande…

Skilsmässa och dödsfall har en tendens att locka fram alla möjlig dåliga sidor hos en del.

Jag har sökt en massa info och försökt sammanställa en kalkylator för att få fram skifteslikviden samt en förklaring till den. Om någon kunnig här kan tänka sig att titta på vad jag gjort så får ni jättegärna återkomma och lämna feedback samt såklart påpeka eventuella brister!

Kalkylark: Skifteslikvid - Google Sheets

Förklaringsdokument för kalkylarket: Skifteslikvid förklaring - Google Docs

Jag skulle verkligen rekommrndera att ta hjälp av jurist. Mig kostade det 10 000 (jag valde att stå för hela kostnaden) för tre år sedan och det var värt vartenda öre.

2 gillningar

@Rulle Ja, det är ju som sagt tanken… Jag hoppas dock att vi ska kunna dela på den kostnaden. Jag fick rabatt genom mitt försäkringsbolag (tillika bank) via avtal24, så jag kommer nog anlita dem och låta dem skriva allt själva för att allt ska bli HELT korrekt…

Varför gör du uträkningen själv och ber oss andra titta på den då? Vill du ha ettn underlag för att ga ett ungefärligt hum själv har du längre upp i tråden har du en länk till Nizzehults guide. Det är inte bara bostadens värde som ska tas med.

1 gillning

@Rulle Ja, för att få ett hum, men sen har jag ju även frågat hur man gör med ränteskillnadskostnaden. Dessutom, när jag började, visste jag inte vad alla svaren grundade sig på. Längs vägen nu har jag hittat referenser till lagtexter (vilka jag tagit med i min beskrivning). Som jag tror att jag skrev innan så tyckte jag att Nizzehults guide såg bra ut, men den hade inte med allt det jag efterfrågade. Jag försöker få fram en så gedigen och rättvis bild som möjligt för att jag ska kunna se huruvida jag har möjlighet att behålla huset eller inte. Som det ser ut just nu så är det verkligen på håret om det kommer gå (från bankens synvinkel - jag själv känner mig säker att jag kommer klara av det!).

Samtalet med juristen är just nu planerat till ondag, men mitt ex ville vara med under samtalet för att själv kunna ställa frågor och höra så att allt går rätt till, så jag har frågat om vi kunde flytta tiden för telefonmötet. Jag skulle dock vilja känna mig hyffsat säker på utfallet innan så jag vet om det är lönt att jag håller på å gräver i detta eller om jag ska ge upp och fokusera min energi på att leta lägenhet istället. Hon har ju redan hittat en som hon har tillträde till i början av maj…

Mitt bästa råd till dig är att sitta lugnt i båten till onsdag och höra vad juristen säger.
Det kan tillkomma saker eller värderingen ändras.
Hur blir det om räntorna stiger? Kommer du fortsättningsvis att kunna ha kvar huset även då?

Ni är sambos om jag förstår saken rätt. Har ni samboavtal?

1 gillning

Jag tänker inte grotta ner mig i några explicita sifferkorrigeringar, men när jag skummar din kalkyl så är det lätt att se att det finns god marginal hos er båda att ta juristkostnaden, ensam eller delad.

Har du en sambo som obstruerar och konstrar så är det enda vettiga att inte räkna kronor och ören på juristarvodet utan erbjud dig att ta det själv mot att hen går med på vad juristen lägger fram som korrekt handläggning/avtalsskrivning.

På det stora hela… lyckas du med hjälp av lite generositet få din sambo med på tåget, alternativt att hon iaf inte kan backa när hon väl sitter hos juristen för sådant som anlitad juridisk profession lägger in i kalkylen, då har du den latenta skatten delad mellan er i en liten ask. Sett till din estimerade summa på den posten så vore det oerhört korttänkt och rent av dumt att gneta på för att få varje utgiftspost (som ett juristarvode på 10’) delad 50/50 mellan er.

Mitt råd är att ni går fysiskt till en jurist, där sambon och juristen sitter öga mot öga och där det blir svårare för henne att konstra och förhala. Se till att ni båda skriver på vid sittande bord och boka tid så att hon får möjlighet att fråga allt (flera ggr antagligen) som hon känner tvivel över och där och då kan få professionella juridiskt kunniga svar. Du kommer aldrig, oavsett hur påläst du är, att kunna övertyga henne… helt enkelt för att hon inte litar på dig eller för att hon “bara” är missunnsam och vill trassla. Hade hon litat på dig så hade ni inte suttit i den här situationen.

Jag anar oxå att ditt lagtextsökande kan vara rent kontraproduktivt och ju mer du försöker slå henne i skallen med olika lagtexter som hon troligen inte begriper eftersom hon konstrar med den latenta skatten, desto mer misstrogen mot dig blir hon. Så i det här läget tror jag att du bör lägga ner ambitionen att vara hobbyjurist i förhållande till henne alltså, för din egen skull ska du suga åt dig exakt all kunskap du kan, men låt den stanna hos dig själv och försök inte överbevisa henne på egen hand. Det är juristens uppgift.

Och… “gapa inte över för mycket, så du riskerar att mista hela stycket”. Ta kostnaden för juristarvodet själv om du med det kan få med henne till juristbordet och väl där skriver på ett juridiskt bindande avtal.

Var lite streetsmart nu :muscle: :v:

.
[EDIT] Innan ni går dit så kolla av med juristen vad som gäller angående betänketid och begär hon det så kolla med juristen om ni kan ta en timmes paus för att läsa igenom avtal och skriva på vid samma tillfälle. För några fler jurister för att dubbelkolla sittande jurist har hon troligen inte tillgång till utan att isf själv betala för en sådan konsultationen. Ytterligare “lekmannajurister” som kompisar/familjemedlemmar gör ingen skillnad, utan då är det bara förhalningstaktik. Kolla oxå innan med juristen om hen går med på att förvara en kopia av avtalet, gör hen det så ta upp det när avtalet väl är påskrivet och klart och då mest för att tydliggöra för sambon att det ni kommer överens om där och då finns bevarat på neutralt ställe. Innan allt är påskrivet så ligg lågt med ALLT som kan riskera att trigga mer obstruktion!

1 gillning

@Noomi Tack för ditt svar! Förlåt! Jag skulle varit tydligare med att siffrorna i kalkylarket inte är våra siffror utan bara hypotetiska. Vill du kan du sätta in våra siffror:
Värdering: 2,2 milj
Inköpspris: 1,3 milj
Återstående skuld 1’233’100kr
Renoveringskostnader: 68’367kr
Försäljningskostnader: 85’400kr
Ränteskillnadesersättning: 26’681kr
Totala övriga skulder 77’000kr

Jag får då en summa på knappt 303’000kr som ska betalas av den ena parten till den andre, men frågan är mest om det är rätt räknat.

Jag ska ta åt mig dina råd vad gäller att låta rätt person tala. Men jag gissar att vi innan får vara överens om vissa saker som summan av värderingen och bodelningen i övrigt och om den ska generera en justerad köpesumma…

1 gillning

Är det en beräkningsmodell du är ute efter rekommenderar jag verkligen att du väntar till träffen med jursisten om du inte anser de tips du fått här är fullständig.

@Rulle Jag hoppas kunna ta över huset snarast och då även binda räntan. Jag klarar en mindre justering av räntan, men inga större skenanden.

Ja, vi är sambos, men vi har inget samboavtal. Tanken var ju att vi skulle leva längre tillsammans, men fler har gjort samma miss, så man kanske skulle lärt av andras misstag…

Jag tror att jag har en ganska bra bild över hur det kommer se ut, och vad jag behöver hjälp med från banken. Så på måndag (imorgon) hoppas jag kunna tala med min bankman, på onsdag med juristen och innan månaden är slut hoppas jag kunna ha alla papper färdiga och stå som ensam ägare på huset…

Tyvärr kommer en olycka sällan ensam, så i torsdags la värmepumpen av, och idag diskmaskinen… Nåja, småsaker i jämförelse… :slight_smile:

Personligen tycker jag ordningen borde vara den
omvända. Det är först när du talat med juristen och bodelningen är klar som du vet hur fördelningen av tillgångarna ser ut och hur mycket du ska lösa ut henne för. När det är klart är det dags att tala med bankmannen.

Ja, det borde vara den ordningen…

Inget ont som inte (kan) har nåt gott med sig, för det där borde ju förhoppningsvis få din sambo att ta sitt förnuft till fånga och inse att det inte enbart är liktydigt med att skära guld med täljkniv att stå ensam med ett hus :roll_eyes: :see_no_evil:

Banker är lömska och fyrkantiga. En 25-årig prickfri relation betyder inget om du inte till 100% passar in i deras mall när du ska ta över en fastighet.
Jag hade själv ett vikariat när vår bodelning var aktuell och se det gick ju inte, man måste ha fast arbete för att få ta över ett eller teckna lån så jag fick fabulera lite…
Samma sak gäller om man - ve och fasa - fyllt 60. Då är man så nära pensionen att inga nya lån beviljas.
Sen räknar dom via en schablon om man klarar av en ränta på 7-8% och ändå har tillräckligt med pengar kvar. Har man ett barn hemma som är 17 år så kostar det via den schablonen ett visst belopp men skulle samma person ha fyllt 18 så blir det 3000,- dyrare per månad!
Och runt dessa siffror går det inte att resonera. Det är maskiner man resonerar med. Inte människor. :zipper_mouth_face:

Är man arbetslös är det en riktigt svår situation, men rent allmänt så kan man säga att det är just sådana här situationer som de som fortfarande är rejält unga bör ha i åtanke. Att livet inte alltid går på räls och att både oförutsedda och oönskade saker händer.

När det gäller ekonomi så vore det en nåd att stilla bedja om att unga människor aldrig slackade när det gäller att hålla koll, i betydelsen planera för en okänd framtid, på sin egen personliga ekonomi. Oavsett om de är i en relation eller inte. I sådan lägen är det ovärderligt att ha en personlig bankkontakt som man ser till att ha någorlunda regelbunden kontakt med och som känner mig personligen och som vet hur jag som individ har förmåga att ta ansvar för min egen ekonomi. Visa att man livsvarigt haft/har förmåga att utifrån rådande livssituation spara efter förmåga för oförutsedda händelser. Då behöver det inte heller vara några fantasibelopp det handlar om. Utan här handlar det lika mycket, eller mer, om att bygga trovärdighet för sitt eget “ekonomiska varumärke”, sin medvetenhet och sin egen ekonomiska pålitlighet.

Då är iaf min erfarenhet att banker (har iof bara erfarenhet av en som jag har haft hela mitt liv) inte är så värst lömska och fyrkantiga, även om marginalerna har krympt även där.

Medvetenhet om D E T T A är ju så oerhört viktig (även om många tycker det är urtråkigt och bara släpper det och så rullar många årtionden iväg) för alla, men i synnerhet för unga kvinnor, att alltid bära med sig så fort de gått ut skolan/blivit myndiga och livet sas. börjar ♀ :muscle: :v:

1 gillning

Tack för alla svar, stöd och råd så här långt! Jag har kollat med fler banker nu och min lön räcker helt enkelt inte till att ta över lånen på huset samt lösa ut min sambo. Jag kanske kan få upp min lön några få tusenlappar och jag kanske kan få papper på deltidsjobbet också, men det hjälper ändå inte verkar det som, för de räknar “bara” på en 100%-tjänst sa senaste banken. Jag jobbar heltid som brandman och har utöver det två extrajobb…

Jag börjar tappa orken helt och har nu (igen) börjat skifta fokus från huset till att se vad jag kan hitta för hyresrätt att sätta mig i. Marknaden är väl kanske inte optimal för försäljning just nu heller, men vi får se - jag kanske sitter kvar i huset till hösten så säljer vi då istället… Jag försöker nu istället tänka på all fritid som man får i en lägenhet när man inte längre har ett hus att ta hand om och se över. Mer tid till barnen och hobbys! Mer lugn och ro! Men köerna till hyresrätterna är ju av episka proportioner för tillfället verkar det som. 3 års väntetid på det kommunala bolaget!