Liten guide för den som står inför skilsmässa och bodelning

Man kan göra en bodelning under äktenskapet, alltså helt utan att skilja sig. Det vanligaste är väl att man gör det efter att skilsmässa ha ansökts men är under betänketid. För endel tar det åratal innan de lyckas lösa upp det eknomiska.

Grundförutsättningen är dock att man är överens.

1 gillning

Länge sedan jag var inne på forumet nu, men behöver ett gott råd när det gäller bodelningen.

Vi har en månad kvar på vår betänketid. Inte för att jag vet om det spelar någon roll i sammanhanget. Ex-frun (om en månad i alla fall) hörde av sig och ville att vi upprättade bodelningspapper med anledning av att hon vill se sig om efter nytt boende. Och vi är överens om hur vi vill dela upp tillgångar och skulder. Hur gör man enklast?

Vi flyttade till varsin hyresrätt när vi separerade, och sålde huset som vi bodde i. Huset som vi höll på att bygga har vi också fått sålt, och om ett par veckor väntar slutbesiktning. Förhoppningsvis kan överlåtelsen till de nya ägarna ske i månadsskiftet. Därför finns det inga fastigheter med i bilden, ingen behöver lösa ut den andre.

Vi behåller våra privata skulder (CSN), och har beslutat oss för att skulderna som finns på respektive bil följer med bilen. Hon fick välja först och tog den nyare bilen med den högre skulden.

Vi har lite sparat till barnen, dels på bankkonto, dels i fonder. Fonderna är värda mer än bankkontona. Antingen delar vi konton och fonder på mitten och tar varsin del, eller så kvittar den ene ut fonderna för den andre (säg att kontot har 5000, fonderna står i 7000, då betalar den som tar fonderna 1000 kr (mellanskillnaden /2) till den med kontot.

Privata fondsparande och pensionssparande har vi bestämt att behålla som de är. Jag tar med mig mina fonder och mina pensionspengar, hon tar med sina fonder och sina pensionspengar. Vi behåller de pengar vi har på våra respektive privatkonton (dit lönen satts in sedan i juni). Vårt gemensamma konto, där vi har pengarna från försäljningen av huset, och dit pengarna från försäljningen av nästa hus kommer att gå in, avslutar vi den dag då huset sålts, och då delar vi lika på det som finns där. Fram till dess får bara detta konto röras när det gäller räkningar som gäller husbygget.

För mig låter det som ett dokument som vi skulle kunna snickra ihop på max en timme, utan att blanda in några jurister. Är det något jag missar? Exet hade som förslag att vi skulle sätta oss med det hela i helgen.

Ja det viktigaste är att ni är överens och att båda känner sig nöjda, då kan fördelningen se ut i princip hur som helst.
En liten varning bara…även om ni idag är någorlunda vänner och överens: se till att ha allt på papper så att ingen sen kan komma viftade med krav som inte varit tydligt definierade. Gäller skulder, fordon och fonderna. Vad gäller barnen - om det ändå är deras pengar: öppna konton till dem och sätt in hälften var och sen förvaltar du ena kontot och hon det andra.
Pensionspengar som arbetsgivaren betalt in behöver ni inte räkna in alls, det är inte ens era pengar utan tillhör dem - än så länge. Privata fonder däremot ska räkans in men det verkar ni ju redan ha löst.

Det enda som kan bli knepigt här är husbygget och allt som sker runt det innan det är ett avslutat kapitel. Men det är ju i närtid och kan förhoppningsvis lösas på ett vuxet sätt.

Man skriver i bodelningsavtalet att man inte har några vidare krav på varandra efter detta.

Ja. Det står också som punkt 4 i mitt utkast och får anses ganska svårt att bestrida i efterhand.

1 gillning

Appendix betyder väl egentligen “bihang” och är ursprungligen latin. Det är mycket riktigt samma ord som vid blindtarmsinflammation, blindtarmen som ju är ett “bihang”

Tack så jättemycket för denna konkreta sammanställning!
Men, jag undrar kring det som du i kalkylen kallar:
Latent fordran på X kr som inkommer som betalning för X. Detta går direkt in på maka tvås konto
Är detta så att säga “utköpsbeloppet” om man har ägt en fastighet tillsammans? Eller avser den något annat i denna uträkning?

Tack.
Nja, just den raden avser försäljning av egendom som vi ägde tillsammans men som avyttrades just innan separationen. Raden kom till eftersom försäljningen just hade gjorts och pengar var på väg in och det fanns så att säga ingen anledning att dela på dessa pengar i bodelningen utan dom avräknades på hela den andel som jag skulle lösa ut henne med.

1 gillning

Undrar om någon har eller vet något om fördelning när bilen står på hans företag
Har jag då någon rätt till bilen å så även som andra saker som att huset står på företaget
Hur blir det förlorar jag på detta .
Allt e redan jobbigt å väldigt rörigt då han har haft om allt .
Nu har jag varit sjukskriven i 15 år å står för en förändring å jag e liv rädd han säger att jag aldrig kommer klara mig
Han har företag å massa andra bolag mm som jag inte vett något om hur ser min del ut i det han säger att allt e skrivet på barna

Är så orolig å rädd för min framtid han har sparat pension å sett till sitt bästa å sparat men jag har inget av det å han påstår att jag inte har rätten till något

Tack Sam för svar snarast
Tack för denna viktiga information

Hans företag ingår i bodelningen.

1 gillning

Pensionssparande ingår i bodelningen. Pengarna på era bankkonton (inklusive fonder och aktier) ingår i bodelningen, och kontoutdrag från brytdagen beställs hos banken. Har han flera banker ska han beställa från samtliga.

Kan rekommendera dig att ta kontakt med en jurist för att upprätta bodelningsavtalet. Känner du någon som är revisor är det en värdefull kontakt för dig just nu, för det låter som att ditt X varit lite fiffig med sin ekonomi och det är supersvårt att hantera om en inte är ekonom. Jag fick kämpa med värderingen av Xs företag, det var enligt hans revisor “helt värdelöst” men se det var det ju inte till sist. En liten peng fick jag för att jag kämpade, och tack vare min pappas granne (pensionerad revisor) som pekade ut vad som var min rätt. Hade jag inte fått den hjälpen hade jag antagligen bara trott på det som X revisor sa och släppt det.

1 gillning

Tack för inform
Han har både revisor å advokater till hands å de är skickliga på allt å nu

Hur kan han skriva allt på barnen? Hur gamla är de?

Lästips:
https://helpforsakring.se/det-har-far-du-hjalp-med/gift-sambo/nej-man-far-inte-ge-bort-gemensam-egendom-infor-en-bodelning/

1 gillning

Jätte tack

Jag har inga föräldrar å ingen att fråga å det e för dyrt för mig att anlita någon
Så jag står verkligen å stampar trodde aldrig att det skulle se ut så här någon som man litat på å levt med i 33 år det gör ont
Att han hadde en plan B för sig å skydda sitt
Vi har inte skrivit något äktenskapsförord
Å så fort skilsmässan kom upp skrev han om sitt testament då han sa att allt stog till mig men ändrade allti till barna å där även han påstår att företaget går till barna å jag har inte rätt till något å han har fler bolag som han har skrivit utomlands jag vet ärligt inte vad han har sysslat med allt har kommit fram nu
33 år Har gått å jag trodde på han å lita på allt han gjorde för oss
Vet inte hur jag ska orka.
Hur hanterar man detta
Skulle va tacksam för liknade upplevelser å hur man bäst löser detta

Han vet dock inte att jag undersöker saken vill göra det i det tysta å få tid om så behövs för att undersöka saken

Jag undrar dock om tiden skilsmässan togs ut för fyra årsedan på verkas dettta

Tack för alla upplysningar å hjälp å tips på någon bra jurist som kan detta

Har kollat upp att jag har rätt till rätttshjälp
Pga min låga inkomst någon som har gått den vägen
Skulle vara guld värt att få ta del av en sådan process

Hjälp tack

Dom e dotter på 31 å son på 28
Dom jobbar på företaget med sin far å e anställda

Att jag hittade hit har gjort mycket för mig har läst så många berättelser å jag e inte ensam
Som man tror

Har även fått så mycket information som jag inte Hadde en aning om

Tack alla

2 gillningar

OK! TACK så mycket!

Är det så illa som du skriver så är det absolut värt dessa pengar, även om det kan kosta några tusen. Snabbt har han och hans skrupelfria jurister formulerat nåt obegripligt som du ska skriva på “som en ren formalitet” som gör att flera hundratusen kan gå dig om intet. Det kan gå så långt att han rentav kan stämmas för bedrägeriförsök om det gått riktigt vidrigt till.

Jag föreslår att du tar kontakt med en jurist som kan sånt här och begär en kostnadsfri rådgivning. När du sen förklarat läget och juristen hör att det med största sannolikhet finns rätt mycket stålar att hämta här så kan ni säkert få till en bra överenskommelse och den kan du “betala” ur de pengar som han tvingas överlåta till dig när allt är justerat. Även om han också har jurister så kan dom inte sätta sig över lagen.

Ett förtydligande bara: pensionspengar som arbetsgivaren betalat in ingår inte i bodelningen, det är bara privata pensionssparande som ska delas.

1 gillning

Tack tack :pray:

Ska verkligen ge de en chans.
Har allt att vinna :+1: