Blir lämnad för nya intressen

Hej.

Jag hittade hit i helgen och har sedan dess läst och läst och läst ännu lite mer. Jag känner att jag behöver starta en egen tråd. Kanske kan det hjälpa mig att bringa lite reda i det totala kaos som just nu råder.

30 år ihop, vi träffades när jag var 17, 3 söner, den sista flyttade ut i december. För ett par år sedan sålde vi huset i förorten och flyttade in till en lägenhet i stan. Det var ju våran tur nu.

Jag var dessutom dum nog att tro att vi hade det bra, att vi ville ha ut samma saker av resten av livet. Det vi pratat om genom alla år. Men det ville vi tydligen inte.

Det började med att han ville sälja sommarstugan för att kika på semesterboende utomlands istället. Han är en golffantast, och det är något vi har pratat om genom åren. Och det gynnar både oss och barnen som han så vackert sa. Men det fanns något som skavde lite där i engagemanget och ivern. Dock hann vi aldrig så långt. Sedan kom det fram att han tyckte att vi skulle skaffa oss ett gemensamt intresse att utöva tillsammans också. Han har golf, jag har litteratur och bokcirklar.
Och jag har alltid uppskattat att vi inte alltid suttit ihop, att vi växt på varsitt håll också. Men visst ett gemensamt intresse utöver barn, konserter, teater, hus och hem kunde väl vara bra.
Hade han något förslag?
Och ja, det hade han ju såklart…

Han vill att vi ska bli swingers. dela vårat sexliv med andra, både via partnerbyten och genom foton och video.
Jag blev såklart paff, för han har aldrig uttryckt något om detta tidigare. Han sa att han är nöjd med vårat sexliv och att vi fortfarande är så pass fysiska med varandra genom kyssar dagligen och att vi tar på varandra när vi går förbi osv. Så det är inte problemet.
Problemet är att han vill ha mer. Att han blivit nyfiken på annat. Också. Och jag känner att det här intresset inte är något för mig. Ursäkta, men jag vill verkligen inte se 50-åriga kroppar på foton och låtsas bli upphetsad av något dylikt. Jag har för fan svårt att se min egen åldrande kropp i spegeln.

Vi har pratat om det fram och tillbaka ett par veckor, men jag vidhåller att det skulle vara att begå våldtäkt på mig själv att hoppa i säng med andra bara för liggandets skull. Jag kan inte. Jag vill inte. Det är inte så jag ser resten av mitt liv.

Lägenheten utomlands skulle vi då också ha att träffa andra människor i. Ett redskap i leken liksom.

Så nu har han lämnat mig, då han känner att detta inte är något han kan försaka, han måste få uppleva detta innan han dör.
Och jag försöker att inte döma, men det är inte helt enkelt.

Samma dag han gav ultimatumet om att jag skulle gå med på det eller han skulle gå så tog han av sig ringen, ringde sin mamma för att berätta och plockade bort mig från både fb och Insta (nej, vi har inte ens berättat för våra barn än…) och det gör det hela ännu lite svårare att inte döma…
Och här sitter jag och undrar vad eller vem som slog honom hårt i huvudet. Dessutom vet jag ju till fullo vem som får dra hela projekt skilsmässa iland.

8 gillningar

Nej men herregud! Nej! Du ska absolut inte gå med på något sådant, det mest egoistiska jag hört på länge!! Du äger din kropp och ingen annan. Stå på dig!! Hade kunnat skriva massor här men blir alldeles för provocerad (lämnade min exman pga hans porrmissbruk och allt vad det innebar för oss), så låter bli. Men köp inte hans argument eller hot!

1 gillning

Föreslog han inte ens att han kunde få syssla med detta vid sidan av, utan dig? Nog för att många ogillat ett sådant förslag med, men att med ultimatum försöka tvinga dig till swingersex du inte vill ha är ändå betydligt värre tycker jag

2 gillningar

Varsågod och döm honom, för han har verkligen betett sig illa!

Att han blivit lite fixerad vid sex är en sak. Kanske det har med åldern att göra. En ålderskris av något slag. Men det spelar egentligen ingen roll om han lämnar dig för att göra ny karriär, för att gå i kloster eller för att ha spännande sex. Det är HUR han gör det. Tog av ringen, berättade för sin mamma och stack - utan att ha berättat något för barnen?! Fattar han vilken chock de ska få?

Mitt råd är att du ringer kommunens familjerådgivare redan i morgon. Vill inte din man följa med, så kan du gå själv. Du behöver prata med någon opartisk och reda ut vad som hänt, och få lite goda råd om vad du ska ta dig till.

5 gillningar

Tack för svar, och för att fler resonerar som jag. Min man tycker ju att jag är svikaren som inte kan tänka mig att prova en gång…
Men nej, jag har sagt nej, klart och tydligt, för även om jag skulle kunna ta lätt på sex är inte detta vad jag vill ägna min tid åt idag. Eller imorgon. Hota mig till att göra som han vill kommer aldrig att hända. Han är fri att gå, jag är fri att ta mina beslut.

7 gillningar

Nej, för det viktiga är tydligen att dela upplevelsen. Och fota, och prata och återuppleva. Jag hade nog lättare kunnat ta om han vill ha sex bredvid relationen tror jag. Det hade påverkat mitt liv mindre. Tack.

Exakt så. Som ett barnsligt ego. Och det är klart att jag dömer det mer än att han vill att stora delar av livet ska kretsa runt sex, även om jag ställer mig frågande till var det intresset kommer från.

Ja, tack. Jag känner nog mer att jag skulle vilja prata med någon själv. För han har ju redan tagit sitt beslut. Rådgivning oss emellan kan nog vara döfött, vi har ju heller inga små barn längre. Skilsmässan går väl igenom direkt då.

Och angående barnen har jag inte heller sagt något än, jag vet ärligt inte hur jag ska berätta detta. Men det får bli snart iaf, trots att de är stora så vill jag skydda dem. Idioti jag vet.

Jag frågade min man om han eller jag skulle berätta för barnen. Han tyckte inte det var så bråttom (och då hade vi ändå 3 barn som bodde hemma). Jag var livrädd att de skulle hinna höra det ryktesvägen, så jag sade att om han inte berättade samma dag, så skulle jag göra det.

Nu blev det så att han bara pratade med dem som bodde hemma. Vi hade också äldre utflyttade barn, som han överlät åt mig att prata med. Så vad säger man? Det visade sig att jag inte behövde säga så mycket. Jag hann två meningar innan de började skrika i telefonen …

Herregud så idiotiskt! Berättade han skälet för lilla mamma tro? Och tänker han göra det för barnen?
Eftersom han har så bråttom är det nästan så man undrar om han redan har någon annan vid sidan av och liksom ville ha en “ursäkt” att få smita iväg. Men det kanske du skulle ha anat?
Att skilja sig för att frun inte väljer swingers-sex känns ungefär lika omoget som att skilja sig för att mannen inte vill gå med på tangokurs. Visst kan det vara viktigt i medelåldern att våga erkänna att man har sexuella drömmar och att man inte helt vill lägga undan sex i en låda och bli morföräldrar direkt, men från det till att ställa ultimatum på att det måste få uttryckas gemensamt med den andra direkt, annars drar man. Mycket konstigt! Jag skulle inte bli förvånad om någon annan dyker upp ganska snart tyvärr. Det är nog bra om du laddar med eget samtalsstöd för en möjligen skumpig resa framöver.

2 gillningar

Jag befarar samma reaktion här. Berättade du allt? Behöver man berätta allt? Och samtidigt så är han ju vuxen och ärlig mot mig om sitt beslut, så varför ska jag dölja eller skydda honom?
Åh, jag är kluven i den här frågan alltså.
Hur längesedan är det för dig?

Jag vet ärligt inte. Vi spenderar mycket tid tillsammans, men vad han gör på arbetstid eller när han säger att han gör annat har jag ju egentligen ingen aning om.
Och samtidigt så känner jag att spelar det någon roll… Det är klart att det gör det innerst inne, men jag menar han har ju redan uttryckt att han vill ligga med andra (iofs tillsammans med mig) så det kommer ju att hända. Jag kan ju bara hoppas att han har den goda smaken att vänta till vi sålt allt och flyttat isär. Men som jag förstår i det här forumet så är ju det mest önskedrömmar…

Tack för att du får mig att le lite efter en natt med väldigt lite sömn :laughing:, men det tror jag definitivt inte att han gjorde. Hon har heller inte hört av sig till mig, och det känns i hjärtat, 30 år ändå…

Jag inser att det blir en skumpig resa, fylld med världens olika känslor, och jag fasar litegrann för det, men hoppas på att lära mig något iaf. Tack.

5 gillningar

Du verkar ha bra självkänsla i detta, väldigt bra! Och alls inte självklart efter så många år ihop. Du kommer att klara detta, men ett samtalsstöd är guld värt. Kram!

1 gillning

Jag minns så väl den tiden… kunde inte berätta skälet för någon, det var pinsamt och jobbigt att ha levt med en porrmissbrukare.

Med tanke på hur detaljerade önskemål din man har, tror jag också att han hållit på med ngt ett tag. Men det spelar ju ingen roll just nu.

Min egen plan är att berätta den riktiga orsaken när mina barn blivit större. Jag tror inte på hemligheter men än så länge är de för små för att förstå och greppa.

Jag tror det är mycket viktigt för din skull att dina barn vet. För att de ska kunna förstå och inte börja skylla på dig nämligen. Sedan är det klokt att fundera vad du ska svara till alla vänner, släktingar, grannar, kollegor. Att ha en färdig mening i huvudet är mitt tips. Förbered dig på att folk är nyfikna och nästan alltid frågar varför, då är det bra att du vet vad och hur du vill berätta el om du bara helt väljer inte säga ngt alls.

Räkna inte med att han sagt sanningen om sin exit till lilla mamma, snarare har han nog lagt skulden på dig! Därför hör hon inte av sig efter 30 år, för hon vet inte vilket ben hon ska stå på.

(Mitt ex gjorde precis så, eller han sa till sina släktingar att “vi var överens” om att bryta upp och fick det på något sätt att låta som att jag var medskyldig. Ingen hörde av sig. Efter 22 år. Tack som fan.)

Berätta för barnen, nu genast. Han har ju uttryckt tydliga önskemål och ett tydligt ultimatum (även om det är otroligt omoget!) och det är ju fakta. Och se till att få tag på ett professionellt samtalsstöd till dig! Det är även bra att skriva av sig här på forumet, det finns ju nästan alltid någon annan vaken här…

3 gillningar

Alltså om detta kom helt ur det blå och han aldrig visat intressen i denna riktning tidigare blir även jag misstänksam om att det är så att han fått kontakt med en ny kvinna som gillar sådant. Att det är hon som “sålt in” honom på alla de där detaljerna i hur det ska gå till. Och att han liksom legitimerar för sig själv att välja henne över dig genom att faktiskt ge dig valalternativet att erbjuda precis samma som hon gör, fast han troligtvis visste att du skulle avböja.

För jag tänker annars att om man är seriös med den typen av intresse och lika seriös med att få med sin partner sedan 30 år så lägger man väl inte fram det som “BOOM nu måste vi omedelbart åka på swingersträffar, ligga i ormgrop, filma det och dela filmerna med andra för att analysera i grupp, annars är det slut!”. Jag tänker att man börjar försiktigt med betydligt mindre saker, och att man, som seriös och mogen vuxen förmodligen har klart för sig att även om man tror att man kommer gilla sånt där så vet man egentligen inte hur det känns eller blir i verkligheten. Att man tar det stegvis och försiktigt, känner efter, osv.

För det blir ju lite korkat om han nu lämnar dig på detta dramatiska sätt och sen om ett halvår insett att de där grejerna han trodde han ville göra inte var så kul på riktigt.

2 gillningar

Så är han runt 50-årsstrecket? Jag vet de som hävdar att det inte finns något som som heter ålderskris, men det är ändå förvånansvärt många som bryter upp sina familjer nånstans där runt 50.
Jag tror att människor alltid utvecklas, eller ja vissa växer nog aldrig upp. Men nånstans där blir man påmind om sin egen dödlighet, om saker familjen eller ens partner “hindrat” en från att göra. Några börjar träna som tokar, andra som mitt ex är otrogen och lämnar för en tjej i sin dotters ålder osv.

Det behöver inte vara en annan kvinna… än. Men han har nog tänkt på det ett tag, och nu när han väl samlat modet till att prata med dig, så dissar du honom. Så blir han arg och allt är ditt fel.

Mitt ex tyckte att vi skulle prova att ha en trekant, vilket jag sa nej till. Jag blir inte tänd på att se min partner ha sex med andra, och då vi precis haft lite struligt tyckte jag att det var en rätt dålig ide.
Så går nån månad eller två så får jag veta att han är inne på en sexdejting sajt. Hans försvar var att han bara kollade läget och försökte hitta någon att ha en trekant med om jag skulle ändra mig.
Sen fick jag givetvis höra hur jag inte litade på honom.
Det här har jag inte berättat för någon och trots att jag hängt här ett tag så är det första gången jag skriver om det. För att jag skäms, vilket jag inte borde göra men så är det.

9 gillningar

Hej @Kaoz

Sicken skit du hamnat i, mina funderingar liknar @Nimue.
Jag tänker mycket lika henne.

Har ni pratat och fantiserat om sex med andra ?
Har ni pratat om att ta in en tredje part ?
Har ni pratat om att ha sex bredvid andra utan att ha sex med annat par ?
Har ni pratat om sexklubbar ?

Du skriver att ni har sex, att ni kysser och tar på varann, men du nämner inget om att hans sexintresse Har blivit större och att ni har detta och att han pratat om sitt intresse.

Många frågor blir det, därför att din beskrivning säger att " pang bom " så sa han allt detta och krävde svar.

Du skrev att du inte ställer upp på detta - kan förstå dig då Blixten slog ner hos dig hårt. Men jag ( är man ) undrar över om ni fört något samtal innan om detta dilemma.

Sen kan det säkert vara som @Nimue skriver att nån finns i skuggorna som pratat om alla goda bakelser som finns om man gör detta som han vill, att en 50 års noja finns är nog klart, han vill uppleva något mera.

Sen tokreagerar han som fan genom ringavslut, ringa lilla mamma osv…

1 gillning

Nja, han berättade ju själv för de yngsta och jag ringde till de äldre, som var unga vuxna. 19 år och uppåt. I mitt fall hade han en älskarinna sedan 1 år tillbaka. Jag sade ungefär så här:

“Pappa har bett mig ringa och berätta att han ska flytta. Han har träffat en kvinna från XYZ och nu ska han flytta till henne.”
Efter det behövde jag inte välja vad jag skulle säga, utan då svarade jag mest på frågor. De var ju väldigt upprörda, så det var inte förrän långt senare som de började räkna på fingrarna hur länge pappan träffat den nya och de började ifrågasätta det där med att jag skulle berätta för dem och att han inte gjorde det själv. Nu har det gått 6 år och det är bara den yngsta som inte riktigt insett hur allting gick till.

I ditt fall går det inte att skylla på kärlek eller ens blind förälskelse. Jag skulle nog i ditt ställe säga till barnen att han kommit på att han vill träffa andra kvinnor innan han blir för gammal. Att han vill pröva nya saker, träffa andra kvinnor och se mer av världen. De kommer antagligen att ha en massa frågor, men då kan du hänvisa dem till pappan. Låt honom få fylla i detaljerna!

2 gillningar

Sönerna kommer hem för påskmat på fredag eller lördag, så jag har beslutat att berätta det då. Med eller utan maken. Och utan omsvep. De är värda sanningen.

Och som du säger så behöver jag en strategi, ett svar utåt, för frågorna kommer att komma.
Någon som har något tips på vilken mening jag kan upprepa in absurdum?

Känner du fortfarande att det är pinsamt?

2 gillningar

“Han vill knulla runt, det vill inte jag”
Lagom sanningsenlig mening och sjukt effektiv. Du lär inte få några frågor på en så brutalt ärlig mening!

4 gillningar