Behöver hjälp med uträkning

Jo, som jag även skrev, han tog dom, och behåller dom och jag får värdet.
= han äger 7 fordon, jag äger 1
Jag ska ha betalt hälften av 7 fordon, han ska ha hälften på 1.
vilket också framgår i hans tillgångar, och mina tillgångar

Han har gjort följande uträkning :

Tillgångar 1
Villa 1000000kr
fordon & annat 267915kr
= 1267915kr

Skulder :
bolån : 103000
bolån : 82000
bolån : 116000
övrigt lån : 10949kr

= ca 310000kr ( har inte räknat kronor där)

P2 tillgångar
villa 1000000
fordon 58000
= 1058000kr

skulder :
bolån:103000
bolån:82000
bolån: 116000
övrigt lån : 15000

= 316000kr

Men här uppgår ju lånen bara till ca 310 000 resp 316 000 kr, ca 626 000 inkl bolån, skrev du inte att ni hade bolån på 1 400 000?

Precis.
Huslånet ligger exakt på 1397000kr
Det är därför jag inte får ihop hur 1miljon kan ligga på vardera som tillgång

Det är en tillgång även om ni har lån på huset, dock ingen nettotillgång, men som du ser i uträkningen som du själv skrivit in ligger bolånen på dryga 600000. Det är möjligen inte så att den som räknat på detta har missuppfattat att ni har lån på endast 600 000?

Nej, vi har lån på 1.4, alltså 700 tusen vardera.
Vinsten är 600 000, från lån till värde

Jag förstår det men i texten ovan står skulder och bolån . Se ovan och nedan. Lägg ihop och det blir bara drygt 600 000kr. Jag klippte från mitt inlägg men de kommer fr ditt inlägg ovan.

Exakt. Och det är ju det jag påtalat hela tiden, att det måste vara där felet ligger.
Han han verkar tro, att vi inte har några huslån, då stora lånet på 100000 inte ens finns med där, och han då satt miljonen som tillgång. Men då är det ju fortfarande en miljon för mycket :rofl::rofl:
Ju mer jag kollar på dom här siffrorna, ju värre blir det och känner fortfarande att jag inte kommit ett enda steg framåt

Men det verkar ju helt horribelt att en bodelningsförättare tillsatt av tingsrätten skulle kunna missa en sådan sak… helt sinnes isf om du frågar mig :scream:

Är det inte enklast att be hen förklara sin uträkning punkt för punkt? Inte behöver du väl ha mer på fötterna för att få en godtagbar förklaring, om inte måste det väl gå att vända sig till tingsrätten och anföra bristande kompetens, det kan ju inte vara möjligt att människor ska kunna bli utsatta för sådana grava felaktigheter av någon som ska vara sakkunnig och utsedd av en offentlig rättsinstans?! :see_no_evil:

Jag tänker att det är tre saker här att räkna på.

  1. Var och ens tillgångar och skulder förutom huset.

  2. Husets värde. Ni ska bodela det som om ni hade sålt det på öppna marknaden. Dvs för att beräkna vad var och en får för tillgångar och skulder av huset så ska ni även räkna in vinstskatt.

  3. Räkna ut “genvägen” där ena parten blir utlöst isf för att sälja på öppna marknaden.

Precis det jag gjort flertalet gånger.
Räknat som att jag sålt idag, för 2miljoner, där vardera part får 300tusen efter försäljning.
Men ingenstans, inte ens i närheten finns dessa 500 000 jag ska köpa ut honom för.
Efter mäklararvode,skatter osv… harbhag vid varje uträkning landat på omkring 150tusen -170tusen och inte ett öre mer.
Och eftersom det nu landade på 300tusen mer, så borde det vara fel någonstans, och det är felet som ska hittas

Det låter som om du verkligen behöver ha en specifikation på uträkningen. Annars kanske det är bäst att inte köpa ut ditt x utan låta fastigheten säljas och på så sätt få rätt pris för den, alltså att du köper den på öppna markanden.

Det är ju precis det jag efterfrågat med inlägget- en uträkning.

Att sälja kommer aldrig på frågan, aldrig någonsin.

Jag efterlyser någon som kan räkna på att siffrorna stämmer / inte stämmer, det är det ända

Det är bodelningsförrättaren som ska återkomma med det.

Jo det är sant.
Men som du kan se i tidigare kommentarer så stämmer inte uträkningen riktigt