Behöver hjälp med uträkning

Bilarna är värderade till det pris han sålde dom för, vilket jag krävde. Men det hör inte hit, jag behöver bara hjälp med en korrekt utreäkning, hur jag ska räkna, och hur jag ska kunna påtala för bodelningsförättaren att detta är fel

Nu såg jag att den var värderad per person, då stämmer det

Jag har ingen aning.
Som jag skrev så fattar jag ingenting av det här, och ovanför har jag kopierat varenda bokstav som stod i pappret.

Den är inte värderad till 1 miljon utan till 2.

Men hälften av värdet är bokfört på P1 och P2 var för sig, summa två miljoner.

Men kan man verkligen räkna så, när det handlar om lån?
Om huset är värderat till 2miloner, det finns lån på 1.4, då äger ju jag bara 300tusen?

Du kan inte komma i kontakt med bodelningsförrättaren per telefon så han kan berätta steg för steg hur han har räknat och hur han tänker?

Kan, kan jag om han skulle svara…
Men tror inte att det hjälper mig att han förklarar, jag behöver ha någonting konkret innan jag ringer

Här tappar jag bort mig; det som kallas netto är ju brutto, innan skulderna är borträknade. Skulderna beaktas inte i fördelningen heller. Skatten och mäklararvodet är inte heller medräknat. Det känns som det skulle finnas ett blad till i denna beräkning?

1 gillning

Ja, det fattas en hel del förklaringar och uträkningar enligt mig också. Flera gånger har jag kliat mig i huvudet och tänkt " vad kom den summan ifrån", men tyvärr, det är det papper och de summor som finns, hur tragiskt det än låter :smiley:

Så stor skillnad i hans uträkningar mot våra. Jag litar inte alls på bodelningsförrättarens uträkningar. Har han fått in allt underlag för att kunna se alla skulderna?

Enligt mig och mitt ikke matte huvud :smiley: Vill jag räkna såhär…
( nu räknar jag inte rören igen )

p1 tillgångar 300000
skulder 100000
= 200000

p2 tillgångar 100000
skulder 50000
=50000

= p2 + 125000 från p1

Hus : 2000000
lån : 1400000
=600000

p1=300000
p2=30000

p2 ska då betala p1 300000 - 125000 = 225000kr…

(väldigt snabb & ikke korrekt uträkning utan bara visar hur jag räknar)

Ja

Här blir det 75 000 från P1, eftersom p2 redan har 50 000. Var och en ska ju ha 125 000.

Om du redan “kvittat” summorna ovan, kan du inte göra det här också. Om allt annat är lika mellan P1 och P2, så måste ju den som får huset ersätta hela summan dvs 300 000 till den som inte får huset.

1 gillning

Det ser ut att stämma att var och en ska ha 125 tkr men att man som @Lova säger måste ta hänsyn till de tillgångar och skulder som finns hos respektive person också.

Men, bodelningsförrättaren tar väl inte hänsyn till i nuläget vem som tar över huset?

Jo det förstår jag, som jag skrev så var det inte korrekt uträkning, utan det jag menar är, att om p2 betalar 300 000 för huset medans p1 får behålla alla bilar som p2 ska ha hälften av, så blir väl summan då 300 000 minus bilarna på 125000?

Hur man än väljer att lösa det praktiskt så ska ju värdet av P1:s och P2:s tillgångar vara lika när de skiljs åt. Men man brukar hålla isär själva bodelningsuträkningen från hur man rent faktiskt delar tillgångarna sedan. Alltså i uträkningen är allt översatt i pengar. Sedan när det väl är klart hur mycket var och en ska ta med sig, så kan man komma överens om det ska göras i pengar eller i viss egendom. Det kan bli väldigt rörigt om man diskuterar hur mycket pengar någon ska ha, och vad någon ska ha samtidigt.

Alltså jag vet inte om jag tänker fel här, men spelar det inte en viss roll om ni är gifta eller inte? Är ni gifta? Mtp. rätten till enskilda tillgångar/skulder osv.

1 gillning

Och där har jag ju redan presenterat svaret. Han tog alla fordon, och han behåller alla fordon och jag ska ha hälften av värdet, alltså hälften av de 267000kr, och han ska ha hälften av min tillgång på58000, alltså 29000kr, borde inte bli annat än 267000-29000 = det jag ska ha av honom.

Vi var gifta ja

OK, låter som du fortfarande står som ägare på någon av bilarna eller har inte bodelningsförrättaren kollat upp att han står som ägare på alla bilarna nu?

Man vill ju inte betala en sak två gånger så att säga