Barnen har svårt med exets nya relation

Det har uppstått en komplicerad situation.

Exet och jag är skilda sedan ca februari 2023, nästan ett år alltså. För ca 6 månader sedan träffade exet en ny. Fyra månader efter det, valde hon att introducera den nya för barnen, utan att informera mig. (Jag vet att hon inte har någon skyldighet, men samtidigt är det en stor förändring i barnens liv.) Jag fick reda på detta av en slump: den nya sover hos exet när barnen är där, de umgås med den nyes egna barn och så vidare. Detta är något som barnen “skyddat” mig från, för de ville inte “göra mig ledsen”.

När jag väl blivit medveten om den nya situationen, och samlat mig lite, talade jag med barnen och sa att de inte ska försöka “skydda” mig och att de får berätta om det som händer i deras liv med mamma och med hennes nya. Jag finns här för att lyssna, både på saker som är roliga och om det eventuellt är något som inte känns så bra. Mitt hem är en trygg plats där vi kan prata om allt. De måste inte berätta så klart, men de får om de vill.

Ganska snart efter att jag fått reda på den nya situationen behövde mitt ena barn prata lite om den nya. Jag fick då känslan att barnet inte riktigt kan prata med sin mamma om hur det känns med den nya. Jag berättade då för barnet att hens välmående, att hen ska känna sig trygg och bekväm i sitt hem, är det allra viktigaste. Viktigare än mammas eller pappas nya relation. Om det inte känns bra, ska barnet ta upp det med en av sina föräldrar.

Någon vecka senare behövde samma barn prata igen. Jag känner hen väl och ser när något tynger. Det framkom att hen inte är bekväm med att den nya sover hos dem. “Det känns konstigt”, “Jag tycker inte om kvällarna”. När de umgås på dagarna verkar det funka bra. Jag frågade om hen pratat med mamma om detta, men svaret var “jag vill att mamma ska vara glad”. Återigen sa jag att hen inte ska försöka ta ansvar för de vuxnas känslor och att mamma så klart är glad när hon är med sina barn.

Jag frågade om hen inte kunde försöka prata med sin mamma om detta. Vi kunde t ex skriva ett meddelande tillsammans eller skriva ett litet brev om det kändes svårt att ta öga mot öga. Hen ville inte det. Jag frågade om hen ville att jag skulle försöka prata med deras mamma om detta och hen svarade jakande.

Efter detta kände jag att jag också behövde stämma av med det andra barnet, som är yngre och lite mer sorgfri i sitt sätt. Hen sa först att det var okej med den nya och jag bekräftade att det var bra. Men vid ett senare tillfälle tog barnet själv upp att det blivit lite för mycket och att det kunde kännas som att deras mamma hellre var med den nya än med dem.

Jag upplever att detta är en svår situation. Det känns inte bra att mina barn “inte tycker om kvällarna” hos sin mamma. Jag har en känsla av att exet inte pejlar in hur barnen verkligen mår, det är inte hennes starka sida. Jag vet också att exet sällan ifrågasätter sina egna val och har svårt att se att hon gör några misstag alls i livet. Jag känner att jag har ett ansvar gentemot mina barn att informera deras mamma om hur de känner, så att hon kan förhålla sig till det.

Jag är fullt medveten om att jag inte har rätt att peta i exets liv eller i hennes föräldraskap. Men jag är tyvärr förvånad över situationen som uppstått. Det är inte likt den person jag trodde jag kände.

Nu har jag ju sagt till mitt ena barn att jag ska prata med deras mamma på något sätt. Det kan jag givetvis tänka om kring.

På nätet läser man ju ofta om att “barnen inte ska bli budbärare” och det håller jag med om. Nu har det redan skett pga exet och det gör mig så klart arg. Men gjort är gjort, bara att gå vidare. I den här nya situationen, som ju egentligen handlar om relationen mellan exet och hennes barn, riskerar jag att bli budbärare, men samtidigt är det självklart mycket svårt för ett barn att ta upp såna här frågor. Bara det faktum att de inte känner sig bekväma att göra det, visar på att exet inte har gehör för att nya personer i barnens hem är känsligt.

Vad tycker ni här på forumet? Ska jag t ex skriva ett mail till exet och försöka beskriva situationen så rakt och kortfattat som möjligt, som ren information, och låta henne avgöra om/hur hon ska agera? Eller ska jag istället uppmana mitt ena barn att försöka ta upp detta själv, och säga att jag alltid finns här som stöd om hen vill prata? Jag vet att om jag ringer och pratar med exet om detta kommer det bli för mycket känslor och riskerar att bli konflikt. Jag tror dessutom inte exet kommer att ta till sig informationen när den kommer från min mun.

Om något gott kommer ur det här så är det kanske att jag blir än mer medveten om att jag ska gå försiktigt fram i min egen nya relation, så att barnen känner sig sedda och hörda och att de kan få träffa min tjej på sina egna villkor. Jag vill bygga upp min egen familj på tre i första hand. Den nya i mitt liv måste inte vara central i mina barns liv, inte ännu.

3 gillningar

Har du frågat barnet varför just kvällarna är jobbiga? Det är ju svårt att påpeka för ditt ex att barnet tycker så om det inte finns en orsak till det. Om dagtid är ok vad stör på kvällstid?

1 gillning

Tack för svar, bra fråga!

Det är väl på kvällstid som den vanliga vardagen förändras, det blir en annan dynamik när det är en ny person där. Om man umgås på dagtid, kanske gör olika aktiviteter, så är det mest kul.

Men på kvällen har man många rutiner, man gör läxor, man myser i soffan kanske, man borstar tänder, duschar, går på toa. En person man känt i några månader är fortfarande en gäst och jag tror många kan känna att det är en anspänning att ha en gäst i sitt hem. Sen kan jag ha stor förståelse för att det kan vara väldigt jobbigt att ens förälder är “kär” och fokuserar på en annan vuxen. Jag har varit med om det i min barndom. Jag har varit barnet som blivit bortvalt. Kanske är det därför jag oroar mig lite extra för mina egna barn. Självklart måste jag skilja mina känslor från mina barns.

Det var svårt för mitt barn att berätta detta och jag ville inte gräva i det och utsätta hen för “förhör”. Jag ville gå försiktigt fram. Det är nog svårt för barnet att verbalisera vad som känns konstigt, men för mig är det ganska självklart att jag skulle agera på den här informationen och anpassa min nya relation så att barnet känner sig tryggt och bekvämt.

Jag tycker nog inte det är svårt att berätta att barnet sagt att kvällarna är jobbiga, det är ju exets problem att hantera, tänker jag?

Mitt dilemma är väl egentligen om jag ska informera själv, eller försöka stärka mina barn i att tala med sin mamma. I det långa loppet är det ju det som behövs, att barnen och deras mamma hittar ett bra sätt att kommunicera om nya situationer och framförallt känslor. Samtidigt kan det vara väldigt svårt att ta upp sånt här för ett barn. Barnet måste bjudas in av den vuxne och känna sig helt trygg med att bli hörd.

När jag skriver detta kan det låta lite defensivt och det är inte min avsikt. Det är så mycket med skilsmässa som är knepigt och svårnavigerat…

Jag tänker att både du och barnen ställs inför en ny situation och ni behöver båda förstå, hantera och lära er vad som är bäst för just er.

För din del. Att introducera en ny partner kan göras på allra bästa vis, följsamt, fint, låta barnen vara med osv och det kan ÄNDÅ kännas jobbigt för barnet. Det ÄR en stor sak, att få in en ny person i sitt liv. Jag levde bonusfamiljliv tidigare och vi gjorde allting by the book så att säga. Varsamt, försiktigt, tänkte på alla barns ålder, tänkte på alla personligheter, hur man skulle knyta an bäst, hur man bevarar “sitt eget” men blir en familj osv. Ändå så var det tufft i början för mina barn. Det tog 1 år innan mitt äldsta barn var bekväm nog att krama honom. För de yngsta tog det någon vecka. Väldigt olika reaktioner! Det jag vill säga att försök ha tillit till ditt ex. Du har INGEN aning om hur mycket och på vilka olika sätt de skapat de bästa förutsättningarna och hur de jobbar med att försöka pussla ihop det nya livet. Det kommer skava i början och det är naturligt. Frågan är hur mycket? Mår barnen dåligt så ska vi självklart vara observanta. Du behöver hitta och förstå balansen i vad barnen säger men framförallt LITA på ditt ex.

Minns inte hur barnen är men de är väl inte så små? En sak som jag tänkte på när du skrev kvällstid, det är att hon sover med en annan man. Bara det i sig kan vara känsligt. Det väcker många tankar hos barnen och jämfört med att se dig halvnaken, så är det nog jobbigare att se en ny man. Kanske är de nära, pussas, kramas osv?

I stället för att uppmuntra barnen att prata om problemet hade jag uppmuntrat barnen att prata om vad de vill ha. Dvs vill de ha “egen kväll” och göra ngt mysigt ihop, vill de göra saker ute, vill de baka ihop osv. Med andra ord, fokusera på det barnen VILL göra, inte diffust vad de inte är bekväma med eller saknar. När du stöttar dina barn att ta upp det de vill ha, lär du dem också väldigt viktiga lärdomar i relationer. Hur många är vi som inte lärt oss be om det vi vill ha? Med andra ord, ha fokus på din trygga föräldraroll och GE dina barn verktyg som de kommer ha nytta av hela livet!!

Tack för bra tankar! Jag har svårt att lita på mitt ex just nu, det är nog sant. Jag upplever att hon rusar fram i detta och dessutom har hon valt att inte informera mig om situationen, utan låtit barnen bära detta en längre tid. När jag tog upp det med henne blev hon väldigt defensiv och ville inte lyssna. Jag var så klart sårad också, men jag gjorde mitt bästa för att vara saklig.

Det är svårt när mitt barn visar så tydligt att det är jobbigt, men att jag inte kan göra så mycket åt det. Även om det kan vara sant att jag inte har någon aning om hur exet krattat manegen, så har jag inte sett några tecken på att hon gjort det. Och jag känner henne hyfsat väl. Jag förstår helt enkelt inte varför det är så bråttom. Det är väl där skon klämmer för mig.

Jag tror detta är en del av det, ja. Mitt äldsta barn är i en känslig ålder och det är inte oproblematiskt att då ha en ny person i sitt hem.

För mig är det så självklart att barnens vardag i första hand handlar om dem. Självklart ska de känna sig bekväma i sitt hem. Men jag håller med om att de kan behöva kommunicera vad de vill till sin mamma. Men då måste det också vara helt OK att kommunicera att de vill ha vardagarna endast tillsammans med sin mamma, om de vill det.

1 gillning

Det Är svårt att förstå och lita på ett ex då man å ena sidan inte lever ihop men behöver samarbeta för barnens skull.

Självklart ska barnen säga vad de vill och tycker! Det jag menar är att då de inte varit bekväma om att prata om det obekväma, kan det var ett bra första steg att börja prata om det de vill dvs ensam-tid, aktiviteter med bara mamma osv. För när exet gör saker som barnen saknat, då känner sig barnen mer sedda och lyssnade på vilket förstärker deras relation. Det kan då vara enklare och lättare för barnen att även lyfta det negativa. Ser bara vinster här :slight_smile:

För dig är det självklart och kanske helt okej att barnen ställer krav på en vardag utan en ny partner. Men så är det inte för alla och jag tror att du riskerar att skapa en konflikt här även om det är i all välmening för dina barns skull. Att maila, ringa eller vad som för att påtala vad barnen sagt riskerar för det första att de slutar kommunicera detta med dig för att mamman kräver det. Vore det inte bättre att du stöttar dina barn i det de upplever svårt när de är hos mamma, utan att för den sakens skull kliva in i något som riskerar att brisera. Att inte stötta i att de ska kräva alla vardagar själv med mamma (för det tror jag bli bakslag och sedan kan vi alla ha våra åsikter i frågan) men att börja med att stötta i att de kan fråga om en ledig kväll med bara mamma?
Mina barn likväl som min nya partners barn tyckte självklart att det var jobbigt i början med en ny person på middagar och övernattning. Då hade det gått bra mycket längre tid än ett år efter våra skilsmässor och de barnen är betydligt äldre än dina. Så tiden spelar egentligen ingen roll, det handlar om att vänja sig vid nytt. Det är en annan sak om barnen konstant ska vänja sig vid en ny för föräldern byter partner ofta…

1 gillning

Tack det låter bra, jag ska jobba mot det. Lyssna på barnen och försöka hjälpa dem verbalisera det de vill och känner så att de kan skapa en bra vardag tillsammans med sin mamma.

2 gillningar

Tack! Jag förstår vad du menar. Jag menar så klart inte att de ska vara ensamma med mamma i tid och evighet, utan att de ska hinna bearbeta den nya situationen i lugn och ro.

Det är mina egna känslor som spökar också. Jag lever fortfarande med sorg över det som skett och har mer att arbeta på. Jag är liksom den som är lämnad i äktenskapet, även om det var ett gemensamt beslut. Men mina känslor ska i så liten mån som möjligt blandas in här.

1 gillning

Om du lovat ditt barn att ta upp hens obehag med mammans nya så känner jag att du inte har så mycket att välja på, för att inte svika ditt barns förtroende och tillit…

Jag själv, om det hade varit aktuellt för mig, hade tagit det öga mot öga och noga påtalat att du är erat barns budbärare… är hon då korkad nog att skjuta budbäraren för att hon inte gillar budskapet, då vet du härifrån till evigheten att hos henne finns inget positivt att hämta och då gör du hädanefter allt vad du kan för att underlätta dina barns tillvaro :muscle: :v: :revolving_hearts:

2 gillningar

Jag kan nog prata med mitt barn och hitta en lösning som hen känner är trygg och bra, även om det mynnar ut i att jag INTE påtalar detta för exet. Men jag ska absolut fundera ordentligt på det hela.

Det är underbart att det finns så många infallsvinklar på detta, jag blir verkligen varm i hjärtat! :heart:

Jag vet med mig att dynamiken mellan mig och exet är att hon väldigt ofta blir defensiv av kritik. Antingen skjuter hon ifrån sig ansvaret, eller så sluter hon sig och tystnar. De gånger hon svarat “ja, det har du rätt i, jag ska tänka på det” är ytterst få i vårt 14 år långa äktenskap.

Det triggar i sin tur mig att försöka få henne att “förstå” genom att jag argumenterar eller beskriver saken i andra ord. Då blir hon mer defensiv (förståeligt) och det blir en ond sprial.

Efter den typen av samtal är jag ofta helt dränerad, för jag får i princip noll förståelse från hennes sida. Det är som att prata med en sten. En ganska självgod sten. Vi hade ett sånt här samtal för några veckor sen och det var inte kul efteråt för min del. Jag försöker verkligen se saker från hennes sida, men i just detta med den nya killen har jag väldigt svårt att förstå den sidan. Men till sist är det så klart hennes beslut och jag har inte med det att göra.

Risken med att ta detta verbalt är att själva budskapet går förlorat och att exet avfärdar alltihopa. Och om det blir en konflikt mellan mig och exet, baserat på det som mitt barn berättat, hur kommer mitt barn känna sig då? Kanske blir det svårare för hen att prata med mig i framtiden?

Det är en delikat situation, definitivt.

Jag känner mitt barn väl och hen har alltid tytt sig till mig i själsliga frågor. Jag kan förstå att hen har burit på ganska mycket tungt de senaste månaderna: att inte våga berätta om den nya killen för mig, att inte våga prata med sin mamma om hur det känns med den nya, att verka glad och lättsam i en situation som är obekant. När hen då berättar för mig märker jag att hens humör slår om och hen blir lättad. I och med att hen har valt att berätta för mig, känner jag självklart ett ansvar att göra mitt bästa av situationen.

1 gillning

Vet du vad… du har en gudinådelig sits, att känna in i märgen att barnet litar och anförtror sig till dig är så GULD värt att det inte ens går att i ord beskriva.

Gör ditt bästa för att motsvara ditt barns förväntningar och förtroende… skiter det sig för att den andra föräldern inte vill/kan förmå sig att ta till sig så har du gjort det du kan och hade jag varit du (och ditt barn är relativt stort såklart) så hade jag förklarat för barnet hur samtalet med mamman fallit ut.

Alla vi vuxna föräldrar måste själva ansvara för vår relation till våra barn och vår egen föräldra/barn-relation ska såklart inte bygga på att svartmåla den andre föräldern.

M E N… vi bör enligt mig inte heller tona ner vår egen föräldraroll/relation och ffa indirekt vår egen förmåga till relation med våra barn genom att in absurdum mörka, skydda, underlätta för den förälder som i sig är fullt kapabel men ändå inte villig att göra sitt som fullvärdig förälder till gemensamma barn… det finns faktiskt, iaf som jag ser det, ingen anledning att play house och leka förälder till en vuxen partner/medförälder/expartner :woman_shrugging:

1 gillning

Tack för fina ord och uppmuntran! :heart: Jag är väldigt tacksam att ha så nära kontakt med mina barn.

1 gillning

Fråga ditt barn vad hen behöver från dig.

Om det är att prata med ditt ex så är det det du borde göra. Kanske träffas på en kaffe. Säga att du är glad för hennes skull men att ert barn verkar ha det tufft med omställningen. Fråga henne om hon märkt det. Att det är viktigt att ni samarbetar om att plocka upp ens barns svårigheter och samarbeta. Ha en gemensam plan och diskussion för att trygga barnen i denna sits. OCH att du skulle uppskatta om hon kan ha samma stöttande approach om och när du ska presentera någon ny.

Nog väldigt viktigt så det ej blir konflikt

Innan jag ens blivit medveten om att det var lite jobbigt för mitt barn, gjorde jag just detta. Tyvärr gick det inte helt friktionsfritt och kanske blev budskapet förlorat. Men jag sa att det är toppen att barnen verkar trivas med den nya men att vi båda behöver vara uppmärksamma på hur de mår. Jag sa att det kan vara svårt för barnet att ta upp saker som inte känns bra, eftersom de är så lojala. Jag bad exet vara uppmärksam på om barnen känner så i min nya relation. Tyvärr viftade exet bort det och menade att de träffat hennes nya så länge (2 månader max) och att det var inga problem.

När mitt ena barn nu tagit upp att det inte är helt enkelt, så känns det inte som att exet är särskilt uppmärksam på hens känslor och behov.

Men jag ska prata med mitt barn igen och försäkra mig om vad hon vill. Självklart vill jag hjälpa mitt barn på bästa sätt, och samtidigt undvika att klampa in i mitt ex liv. Men OM jag måste välja, så är jag självklart mer lojal mot mitt barn än mitt ex.

Hur gammalt är ditt barn?

Om hen är över 12 så väger deras önskemål ganska tungt. Tex om hen ej vill bo med exet.

Jag känner igen situationen. När min man flyttade, så var dottern 10 år. Hon var inte hos sin pappa regelbundet, men när hon träffade honom så var alltid hans nya med. Efter några månader berättade dottern att hon önskade att hon kunde få vara med bara pappa i bland. Att hans nya inte skulle vara med jämt.
Jag tog upp det där när vi var hos familjerätten, för att vi skulle kunna ha en civiliserad diskussion med en neutral part inblandad. Väldigt försiktigt förklarade jag att dottern gärna ville få ha pappan för sig själv i bland och att de skulle göra något, bara de två. Just där och då nickade pappan och verkade förstå, men jag undrar vad han sade till sin nya när han kom hem.
Dagen efter ringde hans nya till dottern och var väldigt upprörd. “Varför hatar du mig? Jag har väl inte gjort dig något?!”. Sedan fortsatte hon med hur kränkt och sårad hon kände sig, och min dotter grät resten av dagen. Hon kände sig som världens hemskaste, och hon var arg på mig. Vad hade jag egentligen sagt till pappan???

Det kan bli enormt fel när man försöker vara budbärare. Därför förklarade jag för dottern att jag inte skulle vara det fler gånger, eftersom allting blev värre om jag blandade mig i. Jag stod alltid på dotterns sida, men om hon hade något att säga sin pappa, så fick hon göra det själv.

1 gillning

Usch det låter som en fruktansvärd situation. Jag kan inte tänka mig att mitt ex skulle bete sig så, tillåta att en ny man skulle lägga sig i på det viset. Det är ju vedervärdigt! Om min nya skulle reagera så hade hon åkt ut på momangen.

Samtidigt låter det också hemskt att inte kunna vara budbärare åt barnet i saker som de vuxna verkligen bör hantera. Barnet har ju varken valt skilsmässa eller föräldrarnas nya partners.

Jag tror inte alls det kan gå så illa i det här fallet, men tackar för att du delar med dig! :heart:

Så illa är det absolut inte. Jag tror mest det handlar om att kalibrera och hitta rätt sätt att träffas och vänja sig. Och i slutändan är det exet som behöver hantera detta. Jag kan inte tänka mig att hon vill riskera att försämra sin relation med sina barn genom att introducera en ny man för snabbt eller på fel sätt. Relationen till våra barn har vi hela livet, men uppenbarligen kan vi inte räkna med att det är samma sak med kärleksrelationer. Så om man måste välja mellan barnen och kärleksrelationen är det ju lätt.

Jag är tacksam för alla svar och infallsvinklar. Det stärker mig i vetskapen om att detta inte är enkelt och att det inte är underligt att jag grubblar på hur jag ska gå tillväga. Jag känner även att det stäker mig in min intention att stötta mitt barn och samtidigt försöka undvika konflikt. Om min intention är rätt och jag beter mig efter bästa förmåga, så kan jag bara hoppas att motparten förstår det. Skulle exet välja att tolka mig fel och bli arg på mig eller i värsta fall sitt barn är det ju endast hennes fel och hennes förlust.

Ditt ex låter slående lik mitt ex, när det gäller prioriteringar och hänsyn till barnen. Men jag ska inte komma här och påstå något om ditt ex, utan jag säger bara så här:
Jag gjorde två stora misstag vid skilsmässan. Det första var att jag inte såg till hur min man betett sig tidigare, utan till hur jag trodde att han egentligen var innerst inne.
Mitt andra misstag var att jag jämförde med hur jag själv skulle ha tänkt och gjort. Att jag självklart alltid skulle sätta barnens bästa först och att jag självklart inte skulle låta någon ny förälskelse komma mellan mig och barnen. Jag tog för givet att barnens pappa skulle tänka likadant, men han gjorde ju inte det. I hans värld angick det inte barnen vad de vuxna pysslade med. De hade inget att säga till om när det gällde hans kärleksliv.

1 gillning

Oj vilken läxa jag fick lära mig efter min skilsmässa. Kan inte annat än att hålla med dig om de misstag som även jag gjorde.

Så svårt det är att ställa om och inse att personen man levt tillsammans med i 15 år är en person man inte känner.
Och sedan att lära sig släppa besvikelsen och ilskan i hur prioriteringarna görs. Ingen annan tänker ju som jag.
Den processen är lång…