Barnen har svårt med exets nya relation

En liten uppdatering.

Först vill jag förtydliga att exet brukar sätta barnens bästa i första rummet, så vitt jag vet. Jag har alltid uppfattat, när vi var gifta, att barnens väl varit det viktigaste. I detta fallet tror jag det handlar om att exet inte riktigt “bjuder in” till att ge barnen utrymme att uttrycka hur de känner. Hon har nog svårt att uppfatta signalerna helt enkelt. Kanske “vill” hon inte se. Jag är rätt säker på att det inte handlar om att försumma barnen på något vis, tvärtom tror jag hon tänker att en ny relation är bra för dem (och så kan det vara!). Sen är vi alla olika och det är sällan svart eller vitt. Jag tror inte att barnen far illa på något vis.

Efter alla fina svar och tankar i den här tråden gjorde jag så här.

Jag frågade mina barn om de ville att jag skulle ta upp detta med exet. Den äldsta ville det och sa det mycket tydligt. Hen sa också att jag skulle hälsa att det var från hen och inte från mig (återigen, tar hen ansvar för mig) och det var ju rätt gulligt faktiskt. Den yngre vill prata med mamma själv. Jag sa att det går jättebra och att det är valfritt, inget tvång från mig (givetvis).

Jag sa också till den äldsta att hen kan berätta för mamma vad hen vill göra (tack @Buenita), t ex ha myskväll bara de tre eller vad hen nu känner för. Det tyckte hen var en bra idé.

Exet och jag hade sen ett samtal om lite olika barnrelaterade saker och då tog jag upp vad min äldsta ville att jag skulle förmedla. Det gick lugnt till. Jag tycker att exets reaktion var i det närmaste obefintlig vilket förvånade mig, men vi är alla olika och reagerar på olika sätt. Nu är informationen överförd i alla fall.

Allt detta har varit ganska ansträngande själsligt får jag säga. Jag märker att min ångest har ökat och jag har varit nedstämd. Det är svårt att upprätthålla en fasad, när det är så mycket oro och känslor inom mig. Men kanske kan jag vara stolt över att jag lyssnade på mina barn, gjorde allt jag kunde med lugn attityd. Jag visade barnen att de kan lita på mig och det måste vara värt något.

3 gillningar

Du ska verkligen vara stolt :star_struck: Du är en inlyssnande förälder som finns där för dem och lär ut viktiga verktyg inför livet! Jag är säker på att dina barn känner sig väldigt älskade :heart: Och den kärleken du ger till barnen hoppas jag att du ger extra mycket till dig själv nu. Det är förståeligt att det här tar energi så fundera över vad behöver du allra mest just nu…

1 gillning

Bra att du hittade ett sätt att ta upp detta.
Bra att det gick ”lugnt” till, förhoppningsvis sjunker det in o landar väl.

Tänker jag negativt så kan bristen på reaktion även betyda: Jag hör vad du säger (men det struntar jag i).
Dock låter relationen med exet bra och att vanligtvis ”rätt” prioritering görs, så jag hoppas på det första.
:heart:

1 gillning