Att hantera vissa aspekter av otrohet

Inlägg

Hej,

Jag är en man i 40-årsåldern. Min partner sedan 12 år har varit otrogen och efter denna upptäckt har jag valt att avsluta vår relation då det för mig är något jag omöjligen kan gå vidare från. Det var lite svårt att sätta en rubrik då jag inte vet om svartsjuka är ordet jag verkligen känner. Det handlar också om att uppleva att jag själv - i min partners ögon - verkar ha setts som motbjudande, eller inte värd någon ansträngning osv. Men jag hoppas att texten kommer förklara det hela.

Har också läst på forumet i ett par veckor innan jag valt att skicka denna post och vill säga att jag uppskattar den fina och stöttande tonen här. Tack till er som tar er tid att svara på andras funderingar och dilemman.

Min historia:
Låt oss backa cirka fyra månader Gör av en ren slump en upptäckt när jag fixar i vår gemensamma walkincloset och hittar en lindexpåse. I efterhand har jag till och med funderat på om det faktiskt var meningen att jag skulle hitta den för att trigga själva separationen? Hur som helst, i den låg underkläder av en typ hon aldrig använt under vårt förhållande och jag rotade inte igenom påsen men det låg ett kvitto som jag inte kunde låta bli att titta på och där det var tydligt vad hon inhandlat och för hur mycket pengar. Först blev jag glad och tänkte att hon köpt dem för att ha med/för mig, men veckorna går, av underkläderna syns inte någonting och jag börjar lägga ihop detta med andra sidor av hennes beteende. Hon har börjat “jobba över” oftare, ibland flera kvällar i veckan. Hon åkte iväg själv en helg, något som aldrig hänt tidigare utan då har det alltid varit med vänner, syskon, familj.

Mycket tankar börjar snurra när jag lägger ihop saker o ting. Så här i efterhand känner jag inte att det var särskilt dåligt mellan oss någonsin, men med mindre upp- och nedgångar. Alltså relationen kanske har varit ganska grå? Kanske förvånansvärt stabilt och “tråkigt” jämfört med många andras relationer? Aldrig sådär eldigt och passionerat, men heller aldrig sådär mörkt, ledsamt, dystert eller för den delen ilsket och hetsigt. Vi bråkade sällan och om det väl hände var det civiliserat och vi löste problemen på ett bra sätt.

Mycket av det praktiska i och med separationen har jag kunnat hantera för att jag i de flesta situationer klarar av att vara rationell och göra saker under olika typer av stress. Och vad gäller det emotionella har jag vänner och familj jag kunnat prata med. Där är jag på god väg att “komma till terms” (acceptera?) vad som har hänt och att det inte längre är vi. Något jag trodde skulle vara för resten av livet… Jag känner mig långt ifrån redo för en ny relation, men efter det som hänt kan jag känna en lycka av att inte vara med henne, att inte fortsatt bli bedragen, att inte behöva bli sedd eller betraktad på det sätt hon uppenbarligen har sett mig.

Men… Och detta stycke är själva kärnan i mitt inlägg… Hur hanterar man att man varit tillsammans med någon som sett ner på ens, i brist på bättre ord, sexuella önskemål? Men som sedan verkar – över en natt och omedelbart – med ny partner gå denna till mötes? Detta ämne känns omöjligt att ta upp med de människor jag har i mitt liv.

När vi under vår relation pratat om sex och preferenser har det alltid varit svårt för mig att berätta vad jag uppskattar eller önskar, för ämnet alltid känts tabu för mig på något sätt. Varför det varit så vet jag inte; jag har växt upp i en familj där man inte direkt pratar mycket om sex och sexualitet så kanske att det spelar in, men det är inte något religiöst eller annat extremt utan har alltid sett mig som en medelsvensson. Hur som helst, när vi pratat om det, och hon lockat fram det ur mig (alltså att jag berättar för henne saker jag finner sexiga osv.) har hon skrattat, nonchalerat, kanske nästan hånat de saker jag tagit upp. Och då har man känt sig skamsen, ännu mer skamsen än för att man från första början “går igång” på just de sakerna. Och för att förtydliga: det är verkligen inga ”extrema” böjningar alls, utan har primärt handlat om vissa saker, faktiskt just lite speciella underkläder. Därför gjorde den där upptäckten ont på flera plan.

Och jag får en fruktansvärd och illamående känsla i kroppen när jag tänker att hon med mig aldrig tog ett enda steg åt det hållet, eller för att närma sig mina ”önskningar”, men att hon plötsligt, med en vilt främmande person eller åtminstone någon hon är otrogen med, kan få för sig att göra detta.

Misstankarna ledde vidare och jag är inte stolt över att jag gjorde det, men en dag när hon lämnat mobilen olåst ryckte jag åt mig den och gick igenom meddelandeappar och googlingar. Och när jag där svart-på-vitt fick se att hon skrev med en annan man på ett sätt hon aldrig vare sig skrivit eller pratat med mig, och dessutom sökt och googlat på en massa sexuella saker och tekniker upplevde jag en känsla jag aldrig någonsin känt förut. Kan än idag inte riktigt sätta ord som känns helt rätta på den. Men en äckel-känsla både för henne och hennes beteende, men också för mig själv, som av någon anledning inte varit värd minsta ansträngning på det planet.

Så även om det praktiska har sin gång och är positivt, är det flera dagar och framför allt kvällar i veckan som jag inte kan slita mig från de negativa känslorna kring just det som handlar om fysisk attraktion och hur hon uppenbarligen sett på mig.

Tack för att ni har läst.

3 gillningar

@torarin frågorna du nu ställer har inga bra svar.

Men rent generellt: Hon var tydligen inte “din” person.

Har hon vetat det själv innan det nu gick åt skogen på slutet?
Ja, förmodligen har hon haft den känslan kan man tänka.
Sen har hon hittat ny spänning utanför er relation. Njutit av den spänningen utan att meddela dig.

En sorts brist på respekt både innan, när ni diskuterat sex, och under otroheten.

I övrigt som du säkert har förstått följer hon de klassiska mönstret.
Som även mitt X gjorde.

Det är väl egentligen inget man/ du kan grubbla fram en lösning på.
Det blir så när man gör så, och nej hon är förmodligen inte i stånd att kunna ge dig en förklaring.
Du vill nog inte ha den heller.

Jobba med att komma till någon slags acceptans att hon inte kunde eller ville bättre.
Du förtjänar bättre.

Släpp stenen och gå vidare.
Lättare sagt än gjort? Absolut men det finns inget annat sätt.

Fysisk attraktion är för övrigt oftast kemi, inte intellektuellt betingad.
Men påverkar intellektet negativt, även om man inte är i en relation när man låter sig bli drabbad.

För egen del som avslutande notering kan jag konstatera att jag inte alls fick äckelkänslor.
Bara kände mig onödigt jävla förd bakom ljuset och brutalt sviken, igen.
Sex är ju inte äckligt, det är ju mysigt!
Men självklart blir man ja, förbannad, att det som tydligen inte dög med mig funkade med någon annan av oklara orsaker?

Sen det här med att ta med sig idéer från sin tidigare relation.
Väldigt vanligt, lite bekant blandat med nytt och spännande.

Men som det brukar sägas; Det var inte dig det var fel på, det var henne! :wink:

4 gillningar

Jag är kvinna och har reflekterat på hur olika kemi kan vara. Det kan ses som lika men upplevas helt olika, ett samtal, en fråga, en beröring. Mycket består dessutom av vad som händer i ens huvud.
Jag har också en gång haft en flört vid sidan om, nästan bara skrivande, hångel en gång. Då var jag helt övertygad om att jag hittat min själsfrände. Nu, många år senare har jag insett att vi båda blev kära i en fantasibild och ansåg oss bekräftade av den samma.
Passion är oerhört starkt men helt utan logik, tyvärr.

Och så det här kom att kommunicera om sexuella önskemål. Det är ännu svårare att klicka här än på många andra sätt. Sex är ofta förbundet med skam för kvinnor, särskilt när man går utanför sk. vanilj-sex. Även om man vill kommunicera kan det vara svårt. Därför vill jag råda dig att inte tolka det som att det är något fel på dig, utan bara att ni inte klickade.

Svartsjuka tänker jag, handlar om osäkerhet och äganderätt. Att känna sig osäker på om man är älskad och tycka sig ha rätt att begränsa någon annans umgänge. Det sistnämnda har ju ingen, men det förstnämnda är ju inte ovanligt och mycket mänskligt. Det är dock svartsjuka när det gör att man känner sig osäker på om man är älskad trots att det inte finns någon orsak för det. Om man känner att man måste kontrollera den andres umgänge och kommunikation så att den inte gör något dumt har man uppenbarligen ett annat problem. Det mest uppenbara är att ingen sådan kontroll leder till att man blir mer älskad, snarare tvärt om. Dessutom kan aldrig en dylik kontroll leda till att den andre inte kan vara otrogen om den faktiskt vill. Det finns alltid vägar att runda kontrollen.

Min slutsats, det var helt rimligt att du valde att avsluta relationen då det uppenbart inte fanns någon grund för den nu.
Sedan är det upp till dig om du vill ha dörren öppen om hon inser sitt misstag. I så fall måste ni dock kunna kommunicera bättre - och det är fullt möjligt att ni kan det efter att livet gett er mer erfarenheter!

3 gillningar

Hej.
Har varit med om ungefär samma sak. Mitt X lämnade mig efter 22 år tillsammans efter att ha blivit påkommen med att haft ett par månaders affär med en annan kvinna, och den affären innehåll ungefär alla typer av sex som vi aldrig ägnat oss åt. Det gungades i lampkronor och togs bilder och jag vet inte allt.

Jag mådde skit över det, länge. Kände mig tjock och ful och grå och liten jämfört med henne. Småbarnsåren var inte fantastiska för sexlivet direkt och i vårt fall gjorde de inte heller att vi kom närmare varandra rent emotionellt, för X pallade inte familjelivet. Jag har aldrig längtat efter att ha sex dinglande i rep eller lampkronor heller, för den delen. X har ett välutvecklat flyktbeteende och när han inte klarade mer av flockliv och närhet vände han sig bort från mig (och barnen), mot mera spännande erövringar. Och det fanns ingenting jag kunde ha gjort annorlunda!

Jag kan rekommendera att ta hjälp av ett professionellt samtalsstöd. Det gjorde jag, och hen hjälpte mig att sortera blad mina tankar och på något magiskt sätt (jag vet inte hur det gick till!) lyckades hen också få mig att sätta MIG främst i mina tankar och önskningar, och få mig att inse att jag duger, precis som jag är, och jag faktiskt kan få det jag vill ha utan att förminskas. Ju mer plats jag själv, mina önskningar och mina tankar tog upp, ju mindre plats tog X och hans åsikter. Idag tar X ingen plats alls, på sin höjd får han någon lätt föraktfull tanke av mig när barnen berättar om något korkat han gjort. Vad X tänker om mig struntar jag i, men jag räknar kallt med att han ser att jag strålar numera. Fri från honom! :kite:

3 gillningar

Hej @torarin
Tog du upp otroheten på något sätt innan separationen ? Om du svarar ja: sa hon nått eller var det Tysta Leken

Det här är oerhört respektlöst gjort. Man nonchalerar och hånar inte sin partner som berättar något känsligt.

Jag ser det som själva grundbulten i ett tillitsfullt förhållande: att man kan berätta vilka pinsamma och fåniga saker som helst för sin partner och veta att hemligheterna tas emot på ett bra sätt. Om hon inte kunde hantera det du berättade borde hon inte ha lockat dig att göra det heller.

Ur den aspekten är det inte särskilt konstigt att du mår dåligt över hur hon har sett på dig. Den typen av svek skapar ju självtvivel av djupaste sort, ett sånt där tvivel som gnager sig in. Sedan slår hon in den sista spiken i kistan genom att bedra dig, dessutom.

Klart att du har en massa negativa känslor kvar, även om du redan nu ser det positiva också. Men det kommer bli bättre!

Ditt jobb blir att försöka undvika att de här jobbiga känslorna klistrar sig fast som trista följeslagare i ditt liv under lång tid framöver och sänker din självkänsla, t ex i form av att du känner att du inte var värd att anstränga sig för.

Den enda kvarvarande känsla som du ska sträva efter är insikten att ditt ex inte kunde hantera din öppenhet och sårbarhet, utan missade grovt på den punkten och svek dig på flera plan. Då kan du till sist rycka på axlarna och konstatera att hon tråkigt nog brister rejält i sin emotionella kompetens, men det är inget som har med dig att göra.

Det kan ta sin lilla tid, men till sist så är du där.

4 gillningar

Finns inga svar som du vill veta. En dag kommer grubblerierna ändras till avsmak och sedan till likgiltighet.

Hon var inte för dig. Och hon borde ha lämnat innan otroheten. Nu var hon inte en tillräckligt bra människa för det.

@torarin
.
Ta in vad @Skipper har skrivit till dig, han har den tråkiga erfarenheten av sånt här.
Läs hans story…

Oj vilken respons. Tack till er som skrivit.

@Trassel
Stort tack för ditt svar. Det gjorde min kväll verkligen. Ja, kanske borde jag reagerat på detta för längesedan och sett att så gör man inte. Jag minns hur dum jag kände mig de gånger jag “blottade mig” i de samtalen och hennes bemötande.

Och kanske var jag inte tydlig med det, men dessa är alltså inte samtal eller diskussioner vi haft nyligen, utan det handlar om längesedan i vår relation. Kanske senaste gången var 3-4 år sedan, men också återkommande då och då från det att vi först blev tillsammans. Och hon har alltid skrattat bort dem eller förklarat att mina önskemål inte varit någonting för henne. Men i realiteten var de ju ingenting för oss, eller för mig med tanke på vad jag fått se och veta. Fy fan…

@Caro Tack för dina ord. Låter hemskt det du varit med om, men för min del är det skönt att höra att andra upplevt liknande saker. Ska överväga samtalsstöd, även om jag känner mig lite fast i en tanke om att det inte är någonting för mig. Det låter som en härlig känsla du beskriver i slutet, hoppas nå dit så snart som möjligt också.

@nuggen Ja, jag tog upp det dagen efter jag läst på hennes mobil. Hon blev väldigt ställd, men erkände ganska omgående. Jag bad henne förklara sig, och sedan sa jag att jag inte vill ha henne kvar i mitt liv. Ungefär så gick det till, även om det sas en hel del ytterligare ord mellan oss.

@Restenavlivet

Tack för ditt inlägg också! Jag vill verkligen kunna se det så som du skriver här, men det är otroligt svårt. Har alltid haft personlighetsdraget att förminska eller se ner på mig själv på olika sätt och även om det blivit bättre med åren var det här en total käftsmäll. Hade känts mycket bättre om hon hade tagit steget att bara avsluta relationen utan att jag fick veta så mycket detaljer om saker som aldrig var en del av vårt intima liv, men nu är en del av hennes med en ny partner.

Har inte så mycket mer att tillägga i det här just nu, men varje inlägg är intressant att läsa.

2 gillningar

Mitt ex gick också baklm ryggen på mig sista månaderna. Hon började springträna (har aldrig tränat innan) köpte nya sexiga underkläder och parfym (har annars gått runt med trosor med hål i och endast klätt upp sig sexigt en gång, första gången vi hade sex). Hon hade inhandlat kondomer och var tydligen redo att sexa med någon annan trots att sällan ville med mig.

Man kan tolka detta som att det är fel på en själv, eller så är det så att man påfåglar när man träffar en ny person.

Hon gör sig förmodligen till för att påfågla/locka den andra personen med sitt bästa påhittade jag. Dvs även om hon aldrig varit på ett visst sätt med dig så kan hon likväl vilja bete sig så för att locka en ny spännande man. Sedan om det blir ett förhållande kommer hon falla tillbaka i gamla mönster var så säker!

Det du gjort är ju att vara öppen och sårbar. Precis det som krävs för att bygga djupa långvariga relationer, om det möts av samma sak från andra hållet såklart.

Så, slå inte ner på dig själv. Hur hon beter sig har förmodligen inget med dig att göra utan snarare att ni två inte passar egentligen. Och i ärlighetens namn förtjänar du bättre än att bli utskrattad och hånad för att du delar dina känslor och önskemål.

Försök nu släppa tankarna på varför. Hon gjorde som hon gjorde för att hon inte kan bättre. Var glad att du inte spenderade fler år med henne och var stolt att du stod upp för dig själv och avslutade relationen.

3 gillningar

Väldigt bra tips i denna tråden :+1:

Insåg att jag glömde svara @Skipper igår. Så tack även till dig för att du tog dig tid att läsa, men framför allt skriva!

Just till detta citatet: Det är inte inför sex som sådant jag känner äckel, utan inför hennes handlingar, men också inför mig själv. Att uppenbarligen var jag i hennes ögon inte värd den ansträngningen. Och då ligger tankar nära till hands om hur man inte duger, är oattraktiv på olika sätt etc. Det är de tankar som gnager rejält fortfarande efter ett antal månader. Och inte minst i de situationer vi träffas. Jag har alltid haft relativt dålig självkänsla, men jag vet inte om den ens i mina osäkraste tonår var såhär dålig just gällande mitt eget värde, attraktivitet etc.

Och då är jag ändå “objektivt” sett en person som tränar, som kan klä mig hyfsat väl och som anstränger mig för att se bra ut.

Har läst din tråd och din berättelse. Tack för du delar med dig, mycket intressant att få ta del av. Ja, jag har svårt att inte tänka på hur relationen mellan henne och hennes nya är efter de upptäckter jag gjorde. Blev verkligen chockad över sakerna hon skrivit. Det var som att jag såg en helt annan sida av henne, som aldrig var tänkt för mig.

Inatt var en sådan där natt där jag knappt sov en blund, fast i tankar men kände också en tacksamhet och lättnad att jag äntligen fått ur mig den här “bomben” till några. Ena sekunden känner jag en enorm saknad efter henne, andra sekunden känner jag att jag aldrig vill se henne igen efter vad hon har gjort. Och det senare är den bilden som präglar större delen av dagarna. Jag är stolt att jag stått upp för mig själv och inte blev en patetisk person som accepterar lögner och låter mig bedragas.

Det är så chockerande hur snabbt saker och ting hände. Vi hade så många praktiska planer och idéer i våra liv som vi diskuterade, planerade och ämnade införliva och sedan detta. För mig kom det från ingenstans egentligen men ja…

Egentligen vet jag inte hur mycket mer jag vill berätta generellt här, eftersom jag har fina människor runtomkring mig som jag kan prata med och som har stöttat otroligt mycket. Utan fokus kanske mer bara ska vara på just den aspekten jag fetmarkerade i förstainlägget, för det är den som håller mig vaken om nätterna, som påverkar mitt inre som mest och som får hjärnan att bara snurra.

@torarin jag hittar inte några få ord eller meningar som kan illustrera min känsla.
Men sammantaget tycker jag att du tänker fel här!
De flesta sexuella relationer ser nog lite eller mycket olika ut.

Det går heller inte att veta särskilt noga exakt vilken relation eller stämning som fanns i rummet när ni talade om dessa saker tidigare?

Tänker mig att vissa saker kräver ett visst samspel, inte bättre men annorlunda, för att liksom flyga. Några av dina önskemål flög inte för henne i ert samspel. Kanske flög inte några av hennes i din värld? Jag vet inte, men det känns lite skevt att ta på dig hela ansvaret genom att vara osexig eller ointressant.

Det är förmodligen inte sanningen alls, det handlar om ert samspel som kanske inte var allt vare sig du eller hon önskade sig?

I en lindexpåse har jag svårt att se hur något kan vridas till extrema böjningar överlag. Att bemötas av den respektlösheten i det läget har @Trassel redan adresserat så jag skriver inte mer om det.

Jag förstår din känsla i det men jag tror du måste se det här från en annan synvinkel. Ingen av er verkar ha haft förmåga att kommunicera bra kring sex, mtp att hon hånat dina önskningar och nu vet jag ju inte om hon ens själv uttryckt några och hon har fått dra ur dig dina.
Så hur kommer det sig att hon nu kör på med detta som hon hånade förut? Troligen har hon stött på en person (och upplever någon form av förälskelse) och denna person har nog inga problem att uttrycka sina önskningar. Jag tror inte alls att det är ditt ex som plötsligt förändrat sig sexuellt här utan att den andre driver denna förändring. Det är lätt att skrida över sina gränser när man befinner sig i det blå och seglar runt med rosa glasögon. Eller när man är skraj att den man förälskat sig handlöst i ska lämna om man inte fyller vissa krav och önskemål.
Risken är att hon kraschar och skäms, får ångest över vissa handlingar om detta inte håller, eller finner hon helt enkelt en ny sida av sig själv. Att skrida över sina gränser sexuellt med en relativt främmande människa kan riskera att man ångrar sig djupt senare. Speciellt när man kraschar in i det fullt ut och inte tar det lite steg för steg.
Så släpp dina tankar på att du inte dög för sexiga underkläder eller sexiga konversationer - det handlar inte om det alls, det är bra mer komplext än så.

1 gillning

Tror många har den känslan om att exet gör saker med den nya som de alltid sagt nej till tidigare. Att jaha nu duger det, varför kunde du inte gjort det för/med mig?

Exets sexliv har jag ingen koll på däremot tack och lov :laughing:

För mig är det andra saker som träning.
Jag tyckte vi kunde gå ut och springa tillsammans, aldrig tycke han då. Han skulle aldrig springa om det inte var jaga efter en boll.
Sen började han plötsligt springa men ville ändå inte göra det med mig då han ville göra det direkt efter jobbet och inte vänta på mig att jag kom hem.
Föreslog sedan att vi kunde träna för en halvmara tsm. Aldrig blev svaret - det var ju för idioter.
Sen anmälde han sig till en halvmara tsm med en kollega utan att berätta för mig fören några veckor innan loppet. Givetvis var det kollegans idé. Vilket kollegan sagt att det inte var, det var exet som var drivande. Jag frågade inte utan var kollegan började prata med mig.

Nu då med den nya tar han löprundor och springer till och med intervaller (bara för töntar när jag föreslog det) och ja självklart har de nyss sprungit varvet. Säkert hand i hand hela vägen. Så han är numera både en idiot och tönt antar jag.

1 gillning

Jag vill väl bara säga att exakt samma fråga grämer mig. Jag tror inte att man blir klok av att veta något i detta fall. Det enda som går att göra något åt är väl att man behöver bygga upp sin känsla av självrespekt och värde. Jag kände mig som världens sämsta älskare och man. Kan säga att jag fortfarande kan känna det för det mesta på grund av detta, bli bortvald.

Jag är helt inne på ditt spår även om trådstartaren förstås inte upplever det så.

1 gillning

Var det bättre med de sexuella bitarna i början av ert förhållande?

Kunde och ville hon berätta för dig hur hon ville ha det sexuellt?

Jag tänker att vi kvinnor ibland i början av en relation är mer sexuella, öppna för att experimentera och gå mer till mötes för olika fantasier mm, men sen går det in i en slags slentrian.

Får jag gissa så tror jag ju att allt just nu känns nytt och spännande med den här mannen, hon svävar på rosa moln och är nyförälskad - men det går över! Men på grund av det går hon kanske utanför sitt “normala” sexuella beteende.

Sen tänker jag också att det här grå du beskriver kanske lett till någon form av tristess som varit svår för er båda att ta sig ur. Att inte orka anstränga sig för varandra.

2 gillningar