13-åring och sex

Har en 13-åring i min närhet som vill ha sex med sin pojkvän och har bett mig om hjälp att skaffa preventivmedel. Hennes pojkvän är 15 år. Hon vill inte blanda in sin mamma som är ensam vårdnadshavare. Hur gör jag? Begår jag ett brott om jag tar henne till UMO? Behöver råd :slightly_smiling_face:

Jo jag är medveten om lagen, men kan han bli straffad om hon är med på det? Och kan jag bli anmäld om jag hjälper henne och indirekt även honom?

Tre frågor…

Har du egna döttrar i motsvarande ålder?

Är du kompis med 13-åringen?

Står du på god fot med 13-åringens mamma, eller har ni något otalt med varandra?

PS: Om samma 13-åring “i din närhet” hade bett dig köpa ut från systemet åt henne, för annars skulle hon “ta något annat”… hade du övervägt att gå henne till mötes och ställt frågan på samma sätt här?

2 gillningar

Jag har uppfattat det som att den äldre faktiskt kan bli straffad trots att den yngre är ”med” på det. Det är för att förhindra att 13åringen ska vara ansvarig för ett vuxet beslut.

Och herregud… Din energi borde gå till att PRATA med 13 åringen, vara en vuxen mentor som hjälper henne att förstå att det man måste inte ha sex än.

Jag talar som en som hade aktivt sexliv när ja va 14. Heeeelt sjukt att mina föräldrar lät mig och det satte mig i en för vuxen relation med en 16 åring som ja inte alla borde haft.

2 gillningar

Instämmer i övriga svar. Och ja, det är olagligt även om en 13-åring är ”med på det”. Det är liksom hela vitsen med sen lagen. Om hon INTE är med på det är det våldtäkt mot barn.
Om du står nära denna 13-åring kanske du kan prata med henne och förklara varför det är bra att vänta med sex istället. När jag gick på högstadiet och hade pojkvänner var det ett jädra tjatande om sex jämt. Det var ju verkligen synd om de killar som hade så trista flickvänner att de inte fick ligga. Min mamma hade pratat med mig rätt mkt och förklarat på ett sätt så jag hade det hela klart för mig: När man har sex kan man bli gravid. Att dras med denna risk (för mig har abort aldrig varit ett alternativ) är att leva vuxenliv. Jag var absolut inte redo för det i yngre tonåren vilket var mkt tydligt för mig. Jag serverade denna självklarhet till de tjatande pojkvännerna.
Sen finns det massor av andra argument för att vänta med sex men för mig var det skräcken för vuxenlivet som bet.

2 gillningar

Jag håller helt och fullt med er allihop. Det är på tok för tidigt när man bara är 13 år! Omständigheterna är dock ytterst komplicerade här och tro mig när jag säger att jag verkligen försöker göra det bästa för tjejen. Jag kan inte styra över vad de gör även om jag har försökt. Jag kan påverka så de inte kan ses alls men det skulle krossa tjejen totalt och jag vill ju inte heller att hon ska bli gravid. Det är en mycket fin kille och de tycker mycket om varandra. Jag behöver inga hårda ord utan stöd och råd.

Risken är väl att dom har sex oavsett. Det kanske inte är så dumt att ta henne till ungdomsmottagningen ändå. Inte för att skaffa preventivmedel utan för att prata. Dom kanske kan tjejen att fundera över valet hon står inför.

2 gillningar

Det finns en annan aspekt här tycker jag - jag förstår att du menar väl o månar om barnet (för det är ett barn - jag instämmer helt med andra svar att jag tycker hon bör vänta med sex. Sen om hon kommer att göra det oavsett är ju en annan fråga)

MEN om jag hade varit mamman o det kommit fram att någon närstående mitt barn tagit beslut på egen hand i en så här svår fråga hade det varit svårt för mej att hantera.

Så tänk dig för mycket noga här - när det hela kommer fram (o tro mej - det gör det till slut) kommer det att skada både din relation till mamman och relationen mamma/dotter.

Tror det rätta här är att få flickan att förstå att hon behöver prata med mamma.

3 gillningar

Jo jag räknar med att det kommer fram så småningom om hon får preventivmedel. Det blir ju svårt att dölja i längden. Om hon hade haft en normal relation till sin mamma så hade det här problemet och många andra i tjejens liv inte funnits. De är inte “kompatibla” som hon själv uttrycker det :slightly_smiling_face:

Svaret var alltså nej på min tredje fråga!

För att en 13-åring och hennes mamma inte är “kompatibla” så betyder ju inte det att du har rätt att agera som att du istället självsvåldigt övertar föräldraansvaret och agerar som hennes mamma. Är inte du heller kompatibel med flickans mamma, och kan du inte isf försöka bli det som två vuxna emellan?

Känner du denna flicka tillräckligt för att medverka till att hon får exempelvis hormonbaserade preventivmedel i exv tablett/stavform? Kan du hennes genetiska historik och anlag för olika sjukdomar (och mammans) för att ta på dig ansvaret att rätt uppgifter i förekommande fall kommer fram till den som förskriver? För flickan förstår sannolikt inte allvaret utan säger vsh för att få det hon vill. Det är ju definitionsskillnaden mellan att vara vuxen och (förhoppningsvis) kunna tänka längre än näsan räcker i stunden och att vara ett barn med önskan om omedelbar behovstillfredsställelse.

Sedan kan man ju rent krasst säga en sak som kanske anses stötande hos många och det är att en oplanerad graviditet, trots allt, inte är det värsta som kan hända i dagens läge. Och “ordentliga och fina” pojkvänner kommer och går snabbt i den åldern och plötsligt står där en en mindre “fin och ordentlig” och inget behov av kondom finns… det finns betydligt fler än ett sätt att “krossa tjejer totalt” och det är där föräldraansvaret i första hand och vuxenansvaret i andra hand kommer in.

Jag tycker du ska försöka tänka om ett varv till över vad som i grunden verkligen gynnar denna tjej och vad som bara riskerar att underlätta för henne att springa (med kryckor), långt innan hon kan gå…

2 gillningar

En sak till… vad har du egentligen själv för relation till denna flicka egentligen och ffa. till hennes mamma?

Man blir ju fundersam när du verkar helt medveten om att det kommer att komma fram tämligen direkt att flickan fått preventivmedel för att det inte går att dölja och då även vem som sett till att det blivit möjligt… samtidigt som du inte alls verkar villig ens överväga att tala öppet med flickans mamma som är den som är 100% ansvarig för henne?!

Varför tänker du på allvar att du vill göra det här, och ffa på det här sättet, egentligen?

2 gillningar

Oj det var många frågor. Jag förstår att det hela kanske låter märkligt när man inte har hela bilden. Och jag kan inte ge hela bilden heller här men det du skriver är helt rätt i normala fall. Men den här mamman är inte frisk och jag känner flickan och hennes sjukdomshistoria mycket väl. Jag skriver här för att jag är mycket tveksam till hur mycket jag ska blanda mig i. Som vuxen har jag också ett ansvar att inte blunda för verkligheten och i det här fallet kommer flickan att fara mycket illa om mamman blandas in i nuläget. Jag vill inte utelämna mammans problem här då jag vet att några härinne känner mig personligen.

1 gillning

Tycker du borde kontakta socialens ungdomsenhet/ungdomsrådgivning istället.
Om du vill vara ett stöd till en sådan ung flicka så hjälp henne inte bara skaffa preventivmedel. Hjälp henne att få träffa utbildade vuxna som kan ge henne andra perspektiv och diskutera saken och prata om vad det faktiskt innebär att ta steget istället…inte bara att en kan bli gravid.
Utan att veta mer än du berättar här låter det som om hon kanske kan vara i behov av den typen av kontakt hur som, om relationen med föräldern inte fungerar som den ska och föräldern inte är frisk.

1 gillning

Älskar att jag blir så provocerad av inlägget att jag måste, efter månader av läsning, registrera mig som användare här så jag kan svara. :grinning:

Min spontana tanke är att man är ett barn när man är 13 år gammal och har barns konsekvenstänk och logik. Grupptryck och andra saker kan spela in stort i ett sånt här beslut, och det är vuxenvärldens roll att ta ansvar för barnens väl och ve.
Det kanske inte betyder att man ska haka av dörrarna till deras rum eller förbjuda dem att ha sex - det kommer de ha ändå.
Men att prata om alla de konsekvenser som kommer i och med sex.
I dagsläget innebär det bl.a. ett stigmatiserande av unga flickor som har sex.

Min andra tanke är att det kanske är läge att se till att snubben blir en av de bra snubbarna - en som fattar att man inte ligger med 13-åringar. Och att man som kille också har ett ansvar för att skydda sig och sina partners från oönskade graviditeter eller könssjukdomar. Dvs - den dagen det är dags att ligga så är det kondom som gäller.

Så - var en schysst vuxen kompis. Hjälp inte till med preventivmedlet. Prata med båda om sexets för- och nackdelar som ung. Och se till att killen lär sig att använda kondom.

2 gillningar

Det är redan gjort sedan länge.

Jag har fin kontakt med både flickan och pojken och vi har pratat om att man ska vänta och…ja allt det där. Men verkligheten blev annorlunda och visst kan jag skrika, vara arg och förbjuda men det känns inte rätt väg. Och kondom - ja absolut men jag känner mig osäker på att det är skydd nog.

Har jag rätt för mig är det straffbart. Har någon sex med en person under 15 år är det våldtäkt mot barn även om det är frivilligt från den minderårige. Så jag tror det är ett lagbrott.

1 gillning

Men då fnns ju en kontakt tagen och då borde du kunna diskutera detta med dem tillsammans med tjejen…

Socialen är bra på många sätt men när det gäller såna här saker så kommer mamman att bli kontaktad. Vi har redan försökt den vägen.

1 gillning

Har skolan kurator med tystnadsplikt, eller gå till ungdomsmottagningen som också har det gentemot alla.