13-åring och sex

Efter en del slungandes fram och tillbaka verkar det som UMO är enda instansen som inte kontaktar vårdnadshavare i första skedet.

2 gillningar

Vad fint att du och 13-åringen har så bra kontakt! Jag värms av att du tar det förtroendet på ansvar.

Jag har nog inget egentligt råd att ge mer än vad du redan gör, prata. Är det verkligen hon själv som vill och killen är schysst så tror jag inte hon far illa av det. Umo eller kondom är iaf bättre än ofrivilligt gravid. Prata gärna med henne om att stå upp för sin egen vilja. Att bara göra det som hon själv vill, inte låta sig påverkas av tjat och pressande.

1 gillning

Nu var det inte socialen i den bemärkelsen jag menade utan ungdomsmottagningen eller om de ex har fältare eller ungdomsenhet i er kommun. Det brukar ligga under deras regi oxå i många fall…
Men såg att du tänkte kontakta ungdomsmottagningen och det är väl jätte bra.

2 gillningar

Vad jag trodde, så är inte ungdomsmottagningen enbart för att fixa preventivmedel till barn utan även som samtalskontakt gentemot hur man ska göra. Eftersom UMO är för barn mellan 13 till 21 år så kommer hon ju inte behöva följa dig som vuxen dit utan gå dit “själv”. Det ligger ju inte på “ditt bord” hur hon ska göra i sitt liv men du kan ändå ge råd och tror du redan har gjort det.

Annars så har ju också präster inom svenska kyrkan absolut tystnadsplikt när det gäller samtal. De får ju inte ens säga något om att personen varit på samtal.

Kan ju undra lite själv. NÄR är man tillräckligt vuxen för att förstå konsekvenser av sina handlingar? Troligtvis vid 25 år, men forskning säger att det kan vara uppåt 40 års åldern. Så ska vi hårddra detta så får vi nog inte ha sex förrän då! Hur många av er på forumet har “klarat” er utan sex under dejter ni haft före erat äktenskap eller efter skilsmässan kan ju räcka upp en hand. :tipping_hand_man:

Och har förstått att du redan pratat med henne om vad du tycker i detta sammanhang. Att hon är ung mm. Brukar alltid, när jag fått frågan om sex utav skolbarnen, att säga att “det är som att cykla, man måste lära sig. Var knappast mysigt första gången heller. Likaså har jag bara haft sex med EN person hela mitt liv.” Det handlar då mer om känslor och tillit till personen i fråga än om fysiskt för mig…

3 gillningar

Haha. Ja jag hoppas att ni inte uppfattar mig som någon förrspråkare för tidig sex. Var själv 21 år :roll_eyes: och mina sexpartners går att räkna på stortårna :grin:
Nu har jag pratat med UMO igen och de ska som första steg ringa henne i morgon på lunchrasten.

3 gillningar

Det är olagligt, snyggt att ha sexuellt utnyttjande av underårig i sitt belastningsregister…Du kan ju nämna den konsekvensen. Många stängda portar för grabben om det skulle gå så långt. 13-åringar ska inte ha sex, så är det bara, punkt. Och det är inget du ska uppmuntra till, inte ens under förevändningen att det skulle ske ändå. Och det är 15-åringen som har ett ansvar, skaffar man minderårig flickvän får man låta bli att ha sex helt enkelt.

5 gillningar

Lite svårt att förklara allt det, men eftersom jag har jobbat (frivilligt) inom kyrkan ett tag så har ju diskussioner kommit upp om mycket mer än detta. Och kommentaren som sitter i är:
Hjälper det att säga så? Skulle du bli kristen om jag kom och slog bibeln i huvudet på dig och sa att “du kommer till helvetet om du inte tror”. (våran lärare sade detta en gång som liknelse).

Ska @Barajag sitta och vaka över denna 13 åring? Världen är tyvärr inte helt perfekt, hade den varit det hade inte denna sidan funnits över huvud taget. Vad som jag tycker är bäst är att ändå gå genom UMO.

Det konstigaste i denna fråga, som jag ställde tidigare, är mer att när är man mogen att ha sex? Hur kan en människa hux flux bli så mogen på en gång när den har sin 15:e födelsedag. är personen 14 år och 364 dagar så är det???

1 gillning

Visst har du rätt på ditt sätt @skildkille81, för världen är sannerligen inte perfekt och sannerligen inte vi som utgör världen heller.

MEN det finns en poäng som @November tar upp här som i högsta grad är värd att ta i beaktande och det är den pojkens potentiella risker.

För mtp. beskrivningarna och frånvaron av kompatibilitet mellan mor och 13-årig dotter så finns det uppenbart rejält komplicerande faktorer i just den här flickans familjehistorik… blir det nu efter preventivmedelsförskrivande uppdagat att sex står på agendan och sedan en anmälan om detta sexande så är det varken 13-åringen, hennes mamma eller TS som ligger allra mest risigt till… utan då är det den obetydligt äldre (men lagligt sett tillåten att sexa) 15-åriga pojken som kommer att hamna i skottgluggen och få bära skulden för detta!

Vilken förälder till en 15-årig pojke vill att detta ska riskera att drabba deras 15-åriga son?! Pojkens förälder behöver informeras (långt före UM) och har alla tur så kan de klargöra riskerna för honom själv att ha sex med den här flickan och på det sättet få honom att ta sitt förnuft till fånga.

PS: Det finns i min värld ingen mening att snöa in på att börja dividera om dygnsskillnaden mellan 14 år och 15 år gör en människa mogen att ha sex… det finns en lag som definierar när någon är gammal nog för att juridiskt sett vara tillåten att ha sex med en annan person och den lagen finns där av en (eller mer troligt många fler) anledning och den är en sammanvägning av alla de många motstridiga aspekter som finns i ett sådant här ärende. MEN viktigt att minnas är att den finns där för att skydda allas våra barn … av båda kön!

1 gillning

Instämmer med de flesta här gällande @Barajags roll i det hela. Att man ”har en trettonåring i sin närhet” som vill ha hjälp med preventivmedel låter något suspekt. Därtill är det som sagt olagligt men det i sig hindrar väl inte att en 13 åring får skydda sig?

Nu har många av oss själva barn och ser en 13 åring precis för vad den är, ett barn. Men hur många av oss var själva inte sexuellt aktiva i den åldern, allra helst tjejerna kanske, man var ju jättestor!
Själv var jag vad som ansågs väldigt sen vid 17-år. Vad jag har förstått av mina väninnor så började de typ i den åldern. Oklart om man hade velat blanda in någon vuxen i processen men vad som står i lagboken är tämligen ointressant för en brådmogen 13 åring och då får man någonstans ändå se det positiva att flickan börjar från rätt håll vilket tyder på en viss mognad.

1 gillning

Att hota med ett helvete som aldrig någonsin existerat (bevisats då…) jämfört med att tala om vad konsekvensen är för ett belastningsregister med sexualbrott som faktiskt existerar det är en milsvid skillnad. Det är heller inte jämförbart med att säga, “hörru, rök inte på, drick inte alkohol, stjäl inte från butik”. Allt fler arbetsgivare begär (inte som tidigare bara landsting och skolor) utdrag ur belastningsregister. Och tro mig, det är enklare att det står om du är dömd för grovt väpnat rån än sexualbrott mot barn. Det är ett av de fulaste brott du kan begå i Sverige. I Sverige har vi en lag för att skydda barn, och huruvida du kan räknas som mogen vid 14,5 eller vid 13 är irrelevant. Ingen ska stötta eller uppmana någon under 15 att ha sex. Däremot ska det pratas om konsekvenserna. Och det ska pratas mycket om den kvinnliga mognaden för jag har än idag inte stött på en enda kvinna som sagt till mig att de verkligen uppskattade och njöt av sex vid 14 - 16 års ålder, inte en enda av mina kvinnliga vänner. Så vi måste våga prata om att det tar tid för tjejer att mogna för sex. Killar har en helt annan förutsättning. Så är det rent fysiologiskt. En tidig sexdebut (12 - 13) brukar (och jag hoppas UMO som kontaktar flickan i det här fallet har kunskap om det) ofta vittna om ett utsatt barn…och där bör varningsklockor ringa! Det om något ska vuxna reagera på.

Och ja, domstolar har i några fall inte dömt den myndige för att det har varit samtycke. Troligt för att de är medvetna om vad en dom innebär för gärningsman. Och ja, min egen sexdebut skedde före femton, jag ångrar den djupt. Min dotters skedde före femton, den lyfter hon idag hos kuratorer. Det finns en anledning att vi har lagen.

3 gillningar

Jag är ytterst tveksam till att UMO skriver ut till 13-åring för att hon vill ha sex. Hade hon sagt menssmärtor, kanske. Men 13 är ungt. Jag tror inte det kommer att ske.

2 gillningar

Jag hittade också denna artikeln idag. Intressant. Hittade en del andra fall också, där anmälan skett och det är helt klart så att en massa olika omständigheter räknas med i bedömningen för en ev. fällande dom.

Jag har lite svårt att outa min relation till tjejen här men jag försäkrar att den inte är det minsta “suspekt”.

1 gillning

Har själv läst igenom lagen i detta och just i fallet ts tar upp kan jag ju inte hitta något som säger att hon egentligen inte vill ha sex och att killen har tjatat fram något. I brottsbalken står det tydligt:

14 § Den som har begått en gärning enligt 5 § eller 6 § första stycket mot ett barn under femton år eller enligt 8 § första stycket eller 10 § första stycket, ska inte dömas till ansvar om det är uppenbart att gärningen inte inneburit något övergrepp mot barnet med hänsyn till den ringa skillnaden i ålder och utveckling mellan den som har begått gärningen och barnet samt omständigheterna i övrigt.

Det finns brottsmål där 19 år räknas som “ringa skillnad i ålder”. Men det är mycket viktigt att båda är med på det, eftersom annars är det våldtäkt och då kvittar det vilken ålder det är på personerna.

Sen att jag inte tycker om det är en annan sak. Men att säga om lagen så är det för att hjälpa den minderåriga, inte stjälpa den äldre. Eftersom jag själv är kille så har jag hört KILLAR också säga att de hade sex för tidigt, och att det var tjejen som tjatade till sig. En ålder vid 18-20 tycker jag är bra som debut, som tidigast, men åldern då man börjar känna sexuella luster är ju någon gång i slutet av mellanstadiet.
Det jag tycker som vi vuxna FÖRST måste göra är att sopa framför sin egna dörr och föregå med gott exempel. I forumet står ju mycket om att dejta för skojs skull och att ha tillfälliga förbindelser. Kan det inte vara så att barn härmar föräldrarna? Därav när detta kommer på tal och barn frågar mig så säger jag att jag bara haft en person som jag sagt tidigare.

1 gillning

Hej!
Vad bra att du bryr dig om flickan!
Mina reflektioner är:

  1. Det är olagligt att ha sex med en person under 15 år. MEN: ingen kan stoppa dem. Fortsätt som du gjort, att vara ett stöd för henne. Förstår att du berättat att det är olagligt och olämpligt. Jag skulle även säga att jag är glad att hon berättade om det här för en vuxen. Och berätta för henne att man aldrig aldrig ska behöva göra något sexuellt man inte vill. Inte med NÅGON (inkl pojkvän såklart). Säg till henne att om någon gjort/gör något sådant så ska hon tala med någon vuxen hon har förtroende för.

  2. Hjälp henne med en kontakt med ungdomsmottagningen. Genom att göra det har du inte tagit ställning för eller emot sex alls. Den som i så fall tar ställning är den läkare eller barnmorska som skriver ut p-piller eller annat preventivmedel. Det är således inte något du behöver stå till svars med inför flickans mor. Däremot kan hon prata om saker i förtroende med någon som har tystnadsplikt och vid ungefär den åldern så tror jag att man faktiskt kan få preventivmedel utskrivet och dessutom utan föräldrarnas medgivande (lite osäker dock). Det här behöver ju du dock inte alls ta ställning för eller emot! Skönt va! Du lämnar över denna ytterst svåra fråga i knät till nån med utbildning och kunskap om just detta, som dessutom kan erbjuda samtalsstöd.

  3. Kondom skyddar mot könssjukdomar men har ej fullgott skydd mot graviditet. P-piller skyddar mot graviditet. Det kan vara helt korrekt att skriva ut p-piller till henne anser jag. För att förhindra graviditet, vilket är något som riskerar förvärra situationen oerhört. Det är bra att informera även om detta (tror dock säkerligen hon får denna infon genom ungdomsmottagningen).

  4. Jag tror inte att pekpinnar och förbud kommer stoppa dem. Vill de ha sex så kommer de ha sex. Viktigast är då att hon har någon vuxen i sin närhet som hon litar på och kan/vågar prata med om något skulle hända (tex ofrivillighet, graviditet, könssjukdom etc). Ungdomar kommer att bryta regler och om vi förbjuder dem kommer de istället inte att våga berätta för oss vuxna och det är faktiskt långt värre tycker jag. Vi kan tycka en massa och som redan påpekats så är det olagligt med sex med minderårig. Men jag tror verkligen hellre på att finnas där som vuxen. Men såklart inte uppmuntra henne att ha sex.

3 gillningar

Måste berätta vad JAG varit med om, som gör denna fråga så väldigt viktig för mig.

Min barndom var väldigt vacker, med mycket kärlek inom familjen. Jag fick alltid godnattkramar av mina föräldrar, oftast båda två. Då min pappa jobbade halvtid inom kyrkan och halvtid på den egna gården, och mamma var alltid hemma med både hushållssysslor och slakt utav djur mm. På en gård så finns det mängder av saker som är förbjudna för barn på grund av att det är så mycket farligt att hålla på med. Men mina föräldrar hade alltid ett bra svar på våra frågor om varför det var förbjudet. Vi hade en väldigt öppen dialog och det är från mina föräldrar jag fått veta om hur det är att ha sex. Just på farorna (otrohet, känslan av att inte räcka till, sjukdomar, abort mm) och känslan av lycka även sex ger. Jag har fått så mycket kärlek utan att behöva ha sex som gör den personen som jag är idag.

Nu till själva frågan om 13 åringen. När jag blev äldre, runt 20 och uppåt så ville jag själv förmedla min stora kärlek jag fick när jag var mindre, där kärleken INTE är sex till andra. Har varit volontär på både “jesusbussen” i jönköping och stått på plattan i Stockholm tillsammans med St:a Clara Kyrka. Har aldrig haft någon som varit så ung som 13 där, men 14 till 20 år. Det jag minns var en 14 åring som först bara svarade om hur hon skulle göra för att kanske ha sex. När det kommer till dessa frågor så var det oftast så att man redan visste att personen hade haft det en gång, men inte vågade berätta det för någon då hon var rädd för anmälan när killen var 15. Det som jag kunde förmedla där och då var ju prästen, som har tystnadsplikt, och att det inte är olagligt (som jag skrivit tidigare här i tråden) för hon behövde verkligen prata av sig detta som hade hänt henne.

Hade jag, där och då, sagt till henne rakt ut. Det är förbjudet som du gjort! hade hon ALDRIG sagt detta mer utan hållit det inom sig! Hur tar ni det om barnen inte vågar fråga om rädslan de har inom sig för de vet att de gjort fel!

Jag önskar bara att hon har ett bra liv nu.

Detta var MIN historia. Och jag känner inte trådstartarens 13 åring! Behöver inte skriva ut hela delen som @Lussan här har skrivit för jag håller med allt där, förutom den delen som säger att det är olagligt.

Svar från frågan jag fått: “Om det var MITT barn”. Ja, då hade jag själv gått till kurator/psykolog och pratat igenom vad jag själv har missat att förmedla till mina barn om den riktiga kärleken jag fick när jag var ung. Och hur jag skulle hjälpa dem att förstå det!

Det jag vill förmedla också är att kärleken är så ofantligt mycket större än bara sex. Därav att jag inte gillar när vuxna människor här på forumet säger till varandra att “ha sex bara båda är med på det”. Har ni någon gång tänkt på era barn hur ni förmedlar vad kärlek är? Jag VILL att vi börjar med att VI vuxna ska ta VÅRAT ansvar över att förmedla den riktiga kärleken och inte bara lusten. Vi måste börja med rätt ände i detta och kunna visa medkänsla för våran nästa utan att det måste handla om sex.

Egentligen var detta inget RIKTIGT svar på frågan om att köpa ut preventivmedel. Det ligger inte på “ditt bord” trådstartaren, utan att förmedla den sanna kärleken och sen skicka henne vidare för samtal på ungdomsmottagningen. Denna 14 åring som jag berättade om tidigare har jag ju själv följt med för att hon skulle våga ta steget att hämta hjälp men vad som sagts inom de stängda dörrarna hos prästen har jag ingen aning om.

Detta var avslut från mig i denna tråden. Jag hoppas innerligt ni förstår vad jag vill förmedla till er i denna stora fråga!

3 gillningar

Ungdomsmottagningen vänder sig till ungdomar från just 13 års ålder. Jättebra om du kan ta henne dit så hon får prata med en barnmorska som är utomstående och då kan efterforska huruvida detta är vad hon egentligen vill. Sen är det BRA att hon vill skydda sig mot ev graviditet - för vill de ha sex kommer de att ha det och då är DET ju fruktansvärt om hon som endast 13-åring riskerar bli gravid. Så hjälp henne till UM och låt dem se på vilket sätt de kan hjälpa henne.

2 gillningar

De skriver ut p-piller till 13 åringar OM det finns risk för graviditet!

Svar ja, det spelar ingen roll om hon är med på det om hon är under 15. Klassas som våldtäkt mot barn