Vilsen i hjärtat och själen

Livet har satt mig på en prövning, en mardröm jag kämpar för att vakna ur. Varje dag är som en berg- och dalbana av känslor som drar mig åt olika håll. Men mitt i denna virvel av känslor försöker jag finna styrkan att vandra bort från det förflutna.

För ett halvår sedan kastade min partner en vägspärr i vår 20-åriga relation och äktenskap. “Sverige är inte platsen för mig längre. Jag mår inte bra och jag vill inte längre vara en del av detta äktenskap,” var hans ord. Med dessa enkla meningar skakades hela min värld och våra barns framtid ställdes på spel.

Han valde att stänga dörren till vårt gemensamma liv och lämna landet för att återvända till sin sjuka mamma, lämnande våra barn bakom sig. Beslutet var hans, men konsekvenserna föll på oss alla. Jag stod ensam med alla frågor och oron, men även med möjligheten att forma våra barns framtid.

Det finns alltid fler sidor av historien, och jag inser att hans berättelse kanske låter annorlunda. Vänner har sagt att detta är för mitt eget bästa, att han aldrig gav mig det jag förtjänade och behövde. Trots detta har jag burit bördan stolt, kämpat och gett utan att räkna kostnaderna.

Min ärlighet gentemot våra barn har alltid varit min kompass. Trots den smärtsamma separationen, har jag valt att hålla kommunikationen öppen med dem. Min äldsta är snart 13 och den yngsta 11, och vi navigerar tillsammans genom dessa prövningar. Vi fokuserar på att må bra en dag i taget, vi engagerar oss i aktiviteter, framför allt fotboll, som ger oss glädje och distraktion från smärtan.

Barnens förhållande till sin pappa är komplext. De känner besvikelse, sorg och svek, riktade enbart mot honom. Men mitt hjärta gläds åt deras ändå positiva steg mot välmående. De ler och leker som vanligt, och det ger mig hopp.

Kommunikationen med min ex-partner är begränsad till det absolut nödvändiga när det gäller barnen, Jag finner ingen styrka att kommunicera med honom. Ansvaret vilar tungt på mina axlar, medan han är arbetslös och saknar inkomst. Ekonomiskt är det tufft, precis som för många andra i liknande situationer.

Skilsmässa är en tanke som svävar i luften, men den ekonomiska börda den skulle innebära känns övermäktig. Jag har alltid varit familjens motor, arbetat hårt medan han har studerat och jobbat deltid. Nu är jag helt utmattad och dränerad.

Jag kämpar med mina känslor, hoppet om att han ska ångra sig och att vi kan återförenas lever fortfarande. Samtidigt är det en inre kamp, en strävan efter självständighet och att skapa en stabil grund för mig och mina barn.

Hur går jag vidare? Det är en fråga som ständigt gnager. Ska jag involvera honom mer för barnens skull, eller ska jag skydda dem från ytterligare smärta? Jag vet att mina barn förtjänar mer än löften om telefonkontakt och sporadiska besök. De förtjänar stabilitet och kärlek, och det är min främsta strävan. Men jag är inte bara sviken som partner och kvinna utan även som mamma.

Min resa är en kamp, en steg-för-steg-vandring mot en mer hoppfull framtid. Jag andas djupt och tar en dag i taget, fokuserar på det som ger glädje och styrka dag för dag.

Hur gör ni? Hur går ni vidare i livet? Hur har det varit för era barn?
Bör jag tvinga barnen till att ha kontakt med honom?

4 gillningar

@fotbollsmamma Min första reaktion när jag läser ditt inlägg är att nej du ska inte ”tvinga” barnen att hålla kontakt- eller umgås med sin pappa. Det är helt och hållet hans initiativ som räknas och du kan inte längre ta ansvar för hans bristande egenskaper som pappa eller vuxen människa. Är som du väldigt sliten pga att jag varit den drivande och vägt upp i det som mitt (snart) ex har brustit i. Förstår du hur jag menar :heart:

Var stark och låt inte någon behandla dig illa, utan försök att lämna det/den person bakom dig. Tycker att du gör rätt i att försöka hålla minimal kontakt. Barnen vet och känner att det är pappa som övergett och gör dem besvikna. De vet också hur du älskar dem och hanterar hela situationen för deras bästa. Och de kommer alltid minnas detta. Som sagt det är inte ditt ansvar att väga upp i förhållande till hans bristande egenskaper som pappa. Det finns en sorg och skam i detta (vet för talar utifrån egen erfarenhet) men du kommer må bättre och dina barn kommer att se DIG tydligare. Sänder dig styrka och kraft att klara sig ur hela situationen, kram

2 gillningar

Hej, och välkommen hit dit ingen egentligen vill vara… Min första tanke när jag läser vad du skriver är att du kommer klara dig bättre utan honom, för du kommer spara kraft på att sluta bära hans bördor också. Vad ger det dig att inte ta ut skilsmässa? Jag kan intyga att ekonomin inte blir roligare när en är ensam familjeförsörjare, men du har rätt till underhållsbidrag även om han är arbetslös idag. Han har barn, han får väl skaffa ett jobb så han kan hjälpa till att försörja dem! Skicka genast in skilsmässoansökan, ansök om underhållsbidrag på Försäkringskassan (summan man får är visserligen långt ifrån vad barn kostar, men mer än noll iallafall). Låt dem ta matchen med honom om han vägrar betala! Spara dina krafter.

Låt honom ta ansvar för relationen till sina egna barn. Stå inte i vägen, men gör inte jobbet åt honom och tvinga dem absolut inte att umgås. Det är han som anstränga sig och bjuda till när/om han kommer tillbaka! Och gör han inte det, får han själv ta konsekvenserna.

Sedan vänder du ryggen till honom och går vidare med ditt liv. Vårdar enbart din egen relation till barnen, där verkar du ju redan ha åratals försprång! Sveket glömmer en tyvärr inte, men så småningom accepterar en att det var så här livet blev. Iallafall den här perioden av livet. Inte som en ville och drömde, men livet fortsätter! Din framtid är kvar, och den formar du precis som du vill.

Styrkekram!

6 gillningar

Äger ni en bostad tillsammans som du måste lösa ut honom från? Eller varför blir det tungt ekonomiskt?

Räkna i så fall med att sälja en gemensamt ägd bostad (hälften var av vinsten) och leta efter ett annat boende, som du klarar att betala själv.

Även ekonomin är ett viktigt skäl att skilja dig. Om han är arbetslös och utomlands och du jobbar och knegar på härhemma och ni fortfarande är gifta kan han komma tillbaka när det passar honom och ”casha” in hälften av allt du jobbat ihop genom åren.

Skilj dig. Allt du tjänar efter det är bara ditt.
Ja, hans a-kassa försvinner, men du får hela barnbidraget och underhåll via Försäkringskassan (kanske bostadsbidrag?) och du får - viktigt! - frihet att planera och själv sköta din ekonomi!

Vad ska du med honom till?
Nej, du ska inte tvinga barnen till kontakt med honom.

Skilj dig pronto.
Han ska inte leva på dig.

Tack snälla för dina ord…

Vi delar en bostadsrätt och har var sitt bostadslån knutet till den. Alla utgifter dras emellertid från mitt bankkonto. Att köpa ut honom är inte inom min ekonomiska möjlighet och det känns tungt att sälja. Det beror på att mina barn har vuxit upp i detta hus och trivs väldigt bra här. Vi har dessutom fantastiska grannar och fördelen att min bror bor nära. Barnbidraget går redan direkt in på mitt konto.
Just nu känns allt tungt och det praktiska är väldigt tufft att ta tag i. Jag innerst inne önskar fortfarande en förändring hos honom fastän jag inser att det inte är möjligt.
Så tungt!

3 gillningar

Exakt!!! Skammen!!!
Hur kan man se folk (som känner oss) i ansiktet och säga att han har lämnat mig och barnen?
Tack för dina tröstande ord.

Ja egentligen… vad ska jag ha honom till?
Du har så rätt men varför tynger skilsmässoansökan ?

1 gillning

Förstod inte riktigt: dras även hans lånekostnad från ditt konto?

Om så är fallet klarar du uppenbarligen ränta + amortering, men har kanske inte tillräckligt hög inkomst för att få ta över lånen själv?

Finns det någon i din närhet (tex föräldrar? Syskon?) som skulle kunna ställa upp som medlåntagare?

Sedan tycker jag att du omedelbart ska sluta betala hans del samt göra en egen sammanställning för att se hur mycket pengar du betalar för honom och som han moraliskt är skyldig dig.

Jag förstår till fullo dina känslor kring boendet. Jag blev lämnad efter 30 år när X flyttade över halva landet till en för mig ditintills okänd kvinna, som det visade sig att han haft en relation med under något år (resande arbete).
Det kändes oerhört viktigt att behålla huset = mitt och barnens hem, vår fasta punkt och jag är tacksam över att jag hade möjlighet att köpa ut honom. Det kändes också som att det hade varit helt övermäktigt att packa, flytta, städa, sälja…

MEN jag hade hellre sålt det än suttit fast som du gör nu. Med det sagt:

Går det att öka inkomsterna genom att ha inneboende?
Står du i bostadsköer? Ställ dig där omedelbums annars.
Vad finns det för billigare och mindre boenden i närområdet?

1 gillning

Jag hade också starka skamkänslor efter att ha blivit lämnad. De minskade inte av att jag själv och omgivningen poängterade faktumet att det var han som gjort fel och inte jag.

Det enda jag kan säga är att skamkänslorna gick över med tiden och nu går jag med rak rygg.
Håll ut :heart:

1 gillning

Hur länge har han bott i Sverige och hur har hans tid här varit? Dvs vänner, jobbsituation etc?

Nej. Det är HAN som ska bära skammen. Inte du. Det är han som har lämnat. Lägg skammen där den ska vara, berätta för omgivningen vad du varit/är med om. Sedan går du med rak rygg överallt. DU har inget att skämmas över, säg det till dig själv varenda gång du ser dig i spegeln.

Så småningom kommer du att tacka dig själv, när du ser dig i spegeln, för att du gav dig själv en ny möjlighet. Vägen dit må vara krokig och backig, men det här som händer är inte enbart en motgång, det finns möjligheter också! Kram!

2 gillningar

Det här är oerhört viktigt.

Jag blev dumpad för fyra år sedan och visst kände jag också skammen av att inte duga. Men jag vägrade ta på mig den.

Hela den sommaren hade jag standardsvaret nära till hands så fort jag mötte bekanta: Nej, X är inte med, han har dumpat mig.

Den främsta reaktionen jag fick var bestörtning. Inte något generat mumlande som antydde att jag borde skämmas, utan mer att han hade gjort något helkonstigt.

Så din omgivning kommer säkerligen inte tycka att du har något att skämmas för. Varför skulle de det? Det där är en inre reaktion som man inte behöver lägga någon större vikt vid.

3 gillningar

Min man flyttade inte till ett annat land. Han flyttade bara 10 mil, men han lämnade mig, barnen och alla vänner bakom sig. Något umgänge med barnen hade han inte tid eller lust med och han försökte också slippa undan det ekonomiska ansvaret för dem.
Mina yngsta var då 10 och 15 år gamla och just 15-åringen tog det riktigt hårt. Pappan hade aldrig brytt sig särskilt mycket, men när han sade rent ut att han inte ville träffa sin son, då tror jag någonting gick sönder i 15-åringen. Han blev (fysiskt) sjuk och också deprimerad.

Jag försökte inte tvinga barnen till kontakt med pappan, men jag försökte tvinga pappan i början. Efter ett tag insåg jag att barnen mådde sämre av den lilla kontakt de hade med pappan, så jag övergick till att försöka skydda dem från honom i stället.

En skilsmässa är viktig för att kunna få en hyfsad ekonomisk trygghet. Då kommer han inte åt dina pengar, utan allt du får in kan du behålla själv. I vårt fall blev det skilsmässa men ingen bodelning. Vi kunde inte komma överens om huset, så vi fortsatte helt enkelt att äga huset 50/50. Inte idealiskt, men på det viset har barnen kunnat få bo kvar i sitt barndomshem.

2 gillningar

Jag är så passiv när det gäller den delen av mitt liv.
Ja, jag betalar allt nu.
Jag vill inte sälja men jag inser att jag måste köpa ut honom! Min familj ställer upp men jag har en spärr inom mig, det är som att jag låser in mig i äktenskapet som inte existerar längre.
Jag har så himla svårt att acceptera och ta in att vi inte är vi längre…

1 gillning

Förstår att det är svårt! :heart:

Läs igen vad @Caro skrev om fantomsmärtor.

Det är en stor sorg och smärta du måste igenom nu. Förlusten av mannen i sig är en del, men större och svårare är nog förlusten av den man trodde att man hade, bilden av att leva i en kärnfamilj och den framtid man trodde att man skulle få.

Inget av de sistnämnda går att få längre. De bitarna är förstörda, kanske var det mycket lögner och önsketänkande - jag vet, det gör ont att ta in.

Det som går är att begära skilsmässa och börja om på nytt.
Styrkekramar!

2 gillningar

Så…
När sanningen alltid kommer fram… för ett par dagar sen fick jag mina misstankar bekräftade.
Tjejen han träffar nu har funnits i hans liv hela tiden. Under alla våra år har de haft kontakt och träffat varandra då och då.
Så hon har funnits när vi gifte oss, när vi flyttade till Sverige, när vi fick vår första pojke och sen andra pojken. Varje gång vi åkte dit, varje gång han åkte dit själv för att hälsa på sin mamma.
Jag kände på mig ngt va fel hela tiden men han nekade alltid och sa att jag var galen och förstörde relationen pga min osäkerhet och galenskap. Att jag var psykopat och beroende av honom. Att mina känslor var helt galna!
Nu bor han hos sin mamma, utan jobb och träffar henne. Han har presenterat henne för sin familj.
Dessutom får jag höra av hans egen bror hur illa hans familj tycker om mig. Sjukt!! Jag har alltid hjälpt de, respekterat och köpt de resor till oss så att de kan träffa barnen. De har alltid haft dåligt med pengar och jag har alltid lyckats spara lite för att vi ska kunna ses. Alla mina semestrar har jag ägnat åt de.

Nu sitter jag och undrar hur jag kunde hamna här? Hur kan jag ha blivit så manipulerad ?

Förra veckan ansökte jag om underhållsstödet ( behövde endast visa att vi inte bor tillsammans)

Jag vill inte belåna mig själv ännu mer för att köpa ut honom. Jag skulle kunna men jag vägrar underlätta hans liv ännu mer. Jag har kämpat, jobbat och slitit för min familj. Det vi har är tack vore min effort.

Kan inte skriva längre… allt är kaos i mitt huvud och orden kommer inte ut.

Jag har blockat hans pappa som skrev passivt aggressiva meddelanden, hans pappas fru som jag aldrig har gillat och hans mamma för att jag är så besviken på henne.
Jag har raderat de från mobil och liv nu men det återstår han.
Hamnar i hundra olika känslor, min ångest har blivit starkare och även så min besvikelse och aggression.
Jag har min psykolog som är fantastisk men när ska jag sluta älska en man som har sårat mig så mkt.

1 gillning

Sorgligt, men förklarar en del.
Prata snarast med banken och se till att skilja dig. Det finns inga vinster för dig att förtsätta vara gift.
Ta hjälp av vänner o familj.
Du måste komma vidare även praktiskt. Eller vad anser du är bättre med att inte lämna in om skilsmässa?

Fundera inte så mycket på vad du borde ha gjort. Det är nu o framåt som gäller.
Jag tror många känner sig lurade på sin framtid.

Hur går dina tankar? Forumet kan ge fantastiskt stöd.
:heart:

2 gillningar

Fy fan @fotbollsmamma , vilken dilemma Du hamnat i…

Det är nog dags för skillsmässa men orkar inte ta mig igenom det praktiska
Vill inte ha kontakt med honom alls

1 gillning