Vill skiljas

Hej
Här kommer min berättelse. Träffade min man 2007 och vi fick vårt första barn 2009, allt frid och fröjd till 2015. Då har vi två barn, han blir konstig och tycker att jag ska sluta hänga på facebook osv, anklagar mig för att vara kär i kändisar osv. Jag stannade, vet inte varför, men vi fick ett barn till 2016 och det var nu min värld rasade. Jag fick brev från kronofogden att jag hade skulder där, jag hade ingen aning om detta. Min man har alltså tagit flera lån i mitt namn utan min vetskap, skitit i att betala, gömt räkningar, påminnelser, inkasso. Det slutar med att jag satt med 200000 (nu är de nere i 120000) hos kfm. Mitt förtroende för honom försvann direkt, men jag hade ingenstans att ta vägen, mina föräldrar lever inte längre osv. Jag vågade inte tro att jag kunde klara mig. men där försvann mina känslor helt och hållet för honom. Jag fick sälja min alsäakde hästar pga av detta. Åren går och han blir mer och mer konstig, vår ekonomi är dålig, jag tvingas sälja allt jag ägde av värde. Vi bodde då i ett hyrt hus som var svindyrt att värma upp, men med prickar så fick jag ingen lägenhet. Dock står jag numera på ett hyreskontrakt sedan juli 2023. Corona kom och jag blir gravid de få gånger vi hade sex. Min man förvandlas nu också till en antivaxxare, vägrar att ge våra barn de vanliga vaccinen, jag får inte bestämma detta.
Han blir utan jobb och har inte jobbat på nästan hela 2023, jag har försörjt honom på mina 19300 kr + barnbidrag. Men med hyra på 8000 kr, barnomsorg, bredband, försäkringar, mat och kostnader för att ta sig till jobbet så räcker inte pengarna.
Vi tvingades sälja vår lilla bil som dessutom var trasig innan jul. Vi har inte råd att köpa någon ny, jag har över 3 mil till jobbet och ingen buss går dit. Jag har åkt med kollegor till jobbet, men jag skäms över att fråga jämt om jag kan åka med, har sådan ångest varje vecka över detta. Har till och med sökt en tjänst nära hemmet fast jag inte vill byta jobb pga av detta. Vi har aldrig sex, han har varit sjuk nu dessutom pga av sitt ohälsosamma sätt att dricka öl och vin (aldrig full) jag har fått passa upp honom flera gånger när han blivit sängliggande. Han ljuger hela tiden om att snart har vi en bil osv.
När vi bråkar såå vill vi båda skiljas, men jag tror det hänger på att han har ingenstans att ta vägen och han sitter också hos kfm, Vill hålla ihop kärnfamiljen är han också ett fan av.

3 gillningar

Ursäkta dum fråga, men hur kunde han ta så stort lån i ditt namn utan ditt medgivande? Kollade inte banken med dig?

Oavsett - polisanmäl honom. Låter totalt olagligt att stjäla någons identitet och ta lån i dennes namn.

Och vad händer med lånet om ni skiljer er? “Följer” det med dig då?

I övrigt är han en parasit som du borde sparka ut.

Sluta skaffa barn med honom, han kommer aldrig kunna ta hand om dem, så fler barn betyder bara mer belastning för dig.

2 gillningar

Han tog flera krediter i mitt namn, 55000 kr på ena osv. Jag kan inte få fler barn så där är dörren stängd.

2 gillningar

Kolla upp om du kan polisanmäla honom och bli av med skulden och “prickarna”.

Sen kan du slänga ut honom, han har spårat ur fullständigt.

1 gillning

Ja anmäl !! Vad har han använt pengarna till ?

2 gillningar

vet inte faktiskt, han har tydligen fått pengar av släktingar också, har jag fått veta av dem nyss. Det konstiga är att han spelar inte eller så som man hade kunnat misstänka.

Men iom att du sitter med personliga skulder hos fogden så måste du ju veta vilka långivare det handlar om… sms-lån eller serösa kreditgivare som bank e.dyl. Men det sistnämnda är väl inte sannolikt om det gått till som du beskriver det.

Men nu har du fyra barn med den värdelösa mannen, så sparka ut honom ur både livet och lägenheten asap, då får du genast ett “barn” mindre att försörja och då kan du successivt öka chansen att få ordning på ditt liv tillsammans med barnen.

Du skulle ju behöva en lägenhet närmare ditt jobb, finns det någon sådan möjlighet för bil kommer du knappast att ha råd med framöver utifrån de inkomster du beskriver?

Om inte, då kanske jobbet nära bostaden och barnens skolor, dagis etc. vore något att överväga för att vinna både tid och pengar på att slippa pendla, eller hur tänker du där?

3 gillningar

Jag hade oroat mig vad pengarna faktiskt använts till.

Detta kommer låta hårt. Men nu är det viktigaste barnen och du måste anmäla denna man för bedrägeri. Du måste få bort honom från hemmet. Sedan är det att kavla upp ärmarna och börja om.

Du kommer bli ok. En dag i framtiden så kanske du till och med har häst och eget hem. Det är ok att drömma om detta.

Vad kan du göra för att förbättra din inkomst?
Kan du få bostadsbidrag?

Du har inga känslor kvar. Då är det dags att packa ihop allt från honom. Även för att visa era barn att det finns konsekvenser om man stjäl och bedrar.

3 gillningar

Hur kan du veta det?

Han är ju hemma hela dagarna medan du arbetar och pendlar t&r?!

Något som han måste dölja har ju alla de här många hundratusentals kronorna gått till… missbruk, spel, konsumtion (fast det hade du väl märkt gissar jag) etc !?

3 gillningar

Med personlighetsförändringen så undrar jag om du funderat på drogmissbruk?

Oavsett! Lägg fokus på dig nu :heart:

2 gillningar