Vill inte vara ensamstående

Hej.

Jag har skrivit om min separation tidigare. Min sambo lämnade mig och två barn, då 19 respektive 3 månader gamla, för ungefär tre år sedan. Han hade inte träffat någon ny och lever fortfarande själv. Anledningen till att han lämnade var att han kom på att han inte ville leva familjeliv, han sa att livet som familjepappa är så förutsägbart.

Han har återgått till det livet han hade innan han träffade mig, ett ungkarlsliv där hans kompisar är viktiga, träning och att få läsa amerikansk populärlitteratur samt att skissa på olika affärsideer som aldrig blir av. Han är med i ett par exklusiva herrklubbar och går på gåsmiddagar och några föreläsningar varje år. Det är allt. Sen är han nöjd med sitt liv.

Min dröm har alltid varit och är att leva familjeliv. Jag mådde dåligt efter att jag fått vårt första barn, nu i efterhand har jag förstått att jag hade en rejäl förlossningsdepression men insåg inte det då och att jag skulle tagit all hjälp jag kunde få. Utan att jag hade repat mig ordentligt blev jag gravid igen, det var inte planerat men jag och mitt ex diskuterade och beslutade oss för att behålla och att vi skulle leva tillsammans i en familj även om det då kändes tufft och jag inte mådde så bra.
Jag kommer så väl ihåg att jag var väldigt osäker på om vår relation var tillräckligt bra för att ro i land en familj med två små barn och att han då verkligen lovade mig att vi skulle klara av det tillsammans.

Nu har vi bott stadigvarande isär i drygt två år, jag bor kvar i vår gamla lägenhet och han hyr lägenhet. Jag har barnen mest men från och med årsskiftet är planen att han ska ha dem halva tiden. Han verkar inte så intresserad av att ha vardagsansvar för barnen så vi får se hur det blir med det. Jag har dem gärna hos mig men jag hinner inte riktigt med att jobba heltid, tvätta, städa, handla och sköta allt socialt kring barnen.
När jag inte har barnen mår jag fruktansvärt dåligt, mår även dåligt när jag har barnen även om det är marginellt bättre. Trots det lyckas jag vara en ok mamma men från och till är jag väldigt ledsen och trött.

Det har gått ungefär tre år men jag lyckas inte må bättre, jag sover, tränar och äter ok men kommer inte ifrån känslan av att vara grundlurad av mitt ex. Jag är bitter tyvärr. Jag tycker att jag har dragit det kortaste strået i den här separationen på alla sätt. Jag är förtvivlad och har tappat hoppet. Jag har absolut inte lust att träffa någon ny och ser inte att jag skulle vilja göra det heller i framtiden. Jag blir utmattad när jag tänker på de val jag har framöver. Leva själv, ha en särbo som ändå inte kan fylla tomrummet efter en familj eller köra igång en bonusfamilj med ett gäng bonusbarn. Jag orkar inte det. Jag vill bara försvinna när jag förstår att resten av livet kommer att bestå av konflikter, bråk om pengar, högtider, jämförelser, barn som mår dåligt med mera.

Jag går hos psykolog, har pratat om acceptans och att känna tacksamhet. Men det hjälper inte.

Träffar mitt ex kort tre gånger i veckan i samband med överlämningar och mår fruktansvärt efter det. När han tittar på mig krymper jag ihop och känner mig värdelös. Han däremot mår bra, han är stark, pigg och fräsch och utvilad. Han har stark ekonomi och två superfina barn som älskar honom. Dom tycker han världens bästa människa. Och han är trygg med att jag gör ett bra jobb, att jag aldrig skulle tala illa om honom och att jag kommer fortsätta så här.

Jag vet inte vad jag ska göra. Det är helt klart att jag har ett större känslomässigt behov av barnen och att jag har ett större samvete gentemot barnen och hur deras uppväxt blir. Det gör att jag hamnar i ett underläge jämfört med mitt ex. Han är känslomässigt hårdhudad och berörs inte av att vara ifrån barnen eller känner inga samvetskval över hur hans beslut påverkar deras barndom.

5 gillningar

Har full förståelse att du har det tufft med två så små barn. Jag hoppas att du hejar på dig själv och är stolt över allt du gör samt hur du får vardagen att fungera!

Jag är nyfiken på hur du kan veta att alla dina framtida alternativ är så dåliga? Har du testat vara särbo, iblandbo, leva bonusfamilj el leva med partner som inte har barn själv? Det kan även finnas massor av andra alternativ som jag inte kommer på just nu.

Är du helt säker på att du inte bygger upp en egen hinderbana pga rädsla för att bli lämnad/sårad igen?

Jag vill utmana dig i att fundera över varför du har satt sådana hinder för dig själv, för du har verkligen alla möjligheter att skapa ett väldigt fint liv till dig och barnen :heart:

4 gillningar

Jag tänkte faktiskt skriva något liknande som @Buenita. Är du säker på att barnen får det sämre, eller är det en föreställning som du har? De verkar ju trivas bra både hos dig och honom så då kan det ju inte vara allt för illa.

Det är givetvis sorgligt när ens drömmar går i kras men kanske det är dags att börja blicka framåt och acceptera att det inte blev som du hoppades. Men det kan bli ännu bättre. Du kan ännu hitta någon som delar samma familjedrömmar som du, men inse att ditt ex inte var den personen hur gärna du än ville det. Önskar dig all lycka :hugs:

2 gillningar

Kan ni ordna överlämningar på annat sätt så du slipper träffa honom? Att ni gör det via förskolan eller något?

Du kanske även bör se om du behöver träffa en annan psykolog än den du träffar nu. Min första som jag träffade sa att att “man kan inte hjälpa någon som inte vill bli hjälpt”. Men hennes sätt var inte något som fungerade för mig, för allt hon sa gick ut på att jag snabbt skulle träffa en ny, så jag hade en “ny man vid din arm”. Något jag inte heller är intresserade av såhär 3.5 år senare.

4 gillningar

Hej! Sänder värme och tankar till dig. Så tufft! Jag reflekterade över och undrar om du inte skulle prova en annan terapeut jag också…

På vilket sätt hamnar du i ett underläge här? Du bryr dig om hur dina barn har det och det är om något en styrka. Hur kan kärlek och omtanke någonsin bli en svaghet. Ni är onekligen olika men det finns inget svagare eller starkare här tänker jag. Bara olika prioriteringar, olika viljor och önskningar.
Har du läst något om anknytningsmönster?
På det jag läser kring din före detta partners agerande och val känns det mycket likt agerandet av en otrygg undvikande. Flykt- beteende. Ovilja att binda sig. Påbörja projekt som aldrig avslutas eller kommer till ett praktiskt stadie. ”Drömmare”.

Du har ett värde för dig! Du är värd att älskas. Det finns ingen tidsgräns för hur långt ett sorgearbete ska ta. Hitta en terapeut som verkligen hjälper dig lyssna inåt och lär dig älska dig själv. Kanske finns det sådant som behövs läkas hos dig sedan långt tillbaka? Så mycket kan komma upp i en stor livskris. Du ska samtidigt orka vara mamma och tar stort ansvar för dina barn. Du behöver hitta något sätt att ge tillbaks till dig själv, ge dig själv den kärlek du förtjänar. Lösningen finns inom dig inte utanför dig. Nyckeln till ditt välmående och din lycka äger du inuti dig själv. Tro mig! Jag har varit där och gjort en liknande resa även om det bara var ett litet barn inte två och ett otroget x, har det varit en riktig resa de senaste åren efter mitt uppbrott. Kram till dig!

4 gillningar

Tack för ditt svar. Jo, jag är väldigt rätt för att bli lämnad och sårad igen. Efter det att jag har fått barn har jag blivit mer skör också vad gäller nära relationer. Jag skulle inte orka med att en relation tar slut igen och vill absolut inte blanda in några barn, varken mina eller någon annans, i en eventuell framtida separation. Jag skulle må bäst att kanske träffa en man som inte har barn men det är ju inget man kan”beställa” , det blir som det blir. Men en man utan barn har antagligen inte förståelse för det livet jag lever och de prioriteringar som jag måste göra.

4 gillningar

Jag har svårt att tro att det kan bli bättre än vad en kärnfamilj hade varit. Det som väntar nu känns komplicerat. Men jag måste ju tvinga mig framåt på något sätt, men roligt är det inte.
Önskar att jag hade skaffat barn med en annan typ av man.

2 gillningar

Jo, ska försöka dra ner på tillfällena då jag behöver träffa mitt ex. Men vi har små barn och kommer behöva ses i många olika sammanhang under många år framöver. Tänker på alla uppvisningar, avslutningar, brännbollsmatcher, pick-nickar. Det här var saker jag såg fram emot att få göra och uppleva innan jag blev ensamstående men nu vill jag bara snabbspola förbi alla år framåt så jag slipper vara med.

5 gillningar

Han är otrygg undvikande och och jag otrygg ambivalent. Men han är mer otrygg, ligger längre ut på skalan, än vad jag gör. Jag tror mig ha ganska bra självinsikt om hur jag fungerar
medan mitt ex inte har det alls.

4 gillningar

Förstår. Det var samma för mig och mitt ex. Jag otrygg ambivalent och han otrygg undvikande. En vanlig men svår kombination. Jag hoppas du snart känner mer hopp och glädje! :heartpulse:

2 gillningar

Kan du tänka dig att när barnen är lite äldre att de bor varannan vecka hos dig och exet? Så får du återhämtning och kan ägna tid åt dig själv och träffa vänner osv när du inte har barnen.

För visst han vill inte vara vardagspappa, men han valde att skaffa barn så han kan inte riktigt välja att inte vara pappa längre.

Men en sak trots att du fortfarande mår dåligt @Sol så är det idag en helt annan ton i ditt inlägg jämfört med för ett par år sedan. Då var du redo att lägga dig ner för att aldrig kliva upp igen. Även om du fortfarande känner att mycket är skit tror jag att du klivit några steg framåt faktiskt. Jag är glad att höra att du har en fungerande vardag med barnen även om den är tuff. Jag tror inte du ska fundera så mycket på framtida partner, fortsätt där du är nu och fortsätt träffa psykolog. Jag upplever till trots att :sun_with_face: faktiskt börjat stiga vid horisonten för dig och om ytterligare ett par år kanske den står högt på himlen igen.

3 gillningar

Kan bara hålla med @November, var stolt över dig själv. Lev i nuet så mycket du kan och är du inte 100% nöjd så kanske du prova annat samtalsstöd?
:heart:

Önska kan man alltid, men nu blev det inte så. Jag önskar också att jag sluppit ha cancer samt att min vän inte behövt mista sin 12-åring i en olycka. Men livet bjuder på både med- och motgångar och du har ett val. Älta det som varit, det som du aldrig kan ändra eller se framåt och ändra på hur du ser på nuet och framtiden. DET har du nämligen alla chanser att ändra på!

Kärnfamiljen som vi känner är dessutom ett kulturellt påhitt som endast funnits i några hundra år. I årtusenden har människor levt i många olika familjekonstellationer och varit lyckliga för det. Fortsätt att jobba med dig själv och jag hoppas du kommer till en plats där du inser att din lycka ligger i dina händer, inte ditt ex, dina barns eller samhällets syn på kärnfamiljen.

2 gillningar

Tack, Ja det är bättre än för två år sedan men nu har jag nog nått ”maxlyckan”. Det har legat stabil under lång tid. Men jag känner mig som en stor förlorare, jag har inte valt det här och jag fattade inte varför han skulle skaffa familj med mig för? Han kunde väl tagit någon annan istället? Jag är konstant orolig för framtiden, det praktiska och ekonomin. Min pappa är gammal så han kan inte hjälpa mig. Mitt ex njuter av att se mig ångestfylld kring det här. Jag vet inte vad jag ska göra för att må bättre.
Barnen kom hem från hans familj landställe idag efter två dagar där, där har hela släkten umgåtts under ett dygn. Känner mig så utanför och illa tillmods. Ledsen över att mina barn är de ända bland kusinerna som inte har båda sina föräldrar på plats. Jag hatar mitt ex och hans familj. Är dom nöjda nu när de fått som de vill? Jag säger dom för jag vet att de har påverkat mitt ex en hel del och sagt att vi inte passade ihop mm. Men nu har de fått det precis som de vill med två ledsna barn. Hoppas de är nöjda .

1 gillning

Väldigt få människor gör saker för att j-vlas med andra, men visst finns de. Ofta är drivkrafterna andra, de var omogna, de ändrade sig, de tänkte fel osv osv. En del människor klarar helt enkelt inte av familjeliv eller känslorna finns inte längre kvar.

Du måste komma ur dessa tankar kring dig själv. Du har två friska barn, det är högvinsten för många.
Detta är en av de saker du måste fortsätta jobba med, att tänka ”rätt”.
”PROVE THEM WRONG”.

Ärligt, så tror jag verkligen inte att du upptar så stor del av deras tankar, de har inte dig i centrum och de vill säkerligen inte dina barn illa.
Du måste ta hjälp med dessa tankar.

@Soloigen har så rätt!

Du bestämmer om du ska vara en förlorare eller en vinnare med två fantastiska barn. Lycka hänger inte på att man lever som en kärnfamilj med god ekonomi. Se det positiva i det lilla.
:heart:

5 gillningar

Jag kommer aldrig resa mig från densituation jag hamnat i. Jag tycker att det är så jäkligt orättvist mellan mig och min ex-sambo . Han är stenhård mot mig när vi ska gör upp om lägenheten, trots att han var med på att starta en familj med två barn, dumpar mig tre mån efter andra barnets födelse och har en urstark ekonomi så tvingar han mig att flytta eller betala marknadspris ( Kan inte det) Vi hade en vårdnadstvist tidigare också , han var först ut med att skicka en advokat på mig som ville att barnen skulle på direkten bo växelvis.
Han beter sig som ett svin. Och jag förväntas må bra som mamma, aldrig tala illa om honom. Det här funkar inte för mig. Jag och han går inte vidare på samma villkor. Han i kraft av att han är attraktiv 30 år till, mitt bäst före datum var för fem år sedan. Han vet det, alla vet det, han tycker att det är spännande att se hur länge jag kommer orka vidare såhär. Han vet att jag mår dåligt och vill ha det så för det gör honom till en relativt bättre förälder.

2 gillningar

På samma sätt som han vill och njuter av att göra mig illa så vill jag kunna göra samma sak tillbaka. Men jag har inga verktyg, han har mer än mig på alla plan. Jag kommer inte åt honom. Jag fattar inte att han beter sig såhär mot mig då det normala hade varit att han skulle ha dåligt samvetet och tycka synd om mig.

Jag tror att det är viktigt att du försöker i största möjliga mån börjar med noll kontakt. Den här ofrivilliga exponeringsterapin i brist på bättre ord fungerar inte för dig. Kommer inte ihåg från din tidigare tråd hur han var gentemot dig i förhållandet, men har han brytit ned din självkänsla så behöver du annat.
Kan du försöka “koppla ihop” hans beteende med hans utseende? Mitt ex räknas som attraktiv, men inte för mig längre. Tänk inte på de ggr när han kopplar på charmen utan alla de andra sakerna. Blicken när han är arg, när han beteer sig som ett svin osv.

Och jämför inte din sorg med andras olycka. Din resa är din, baserat på dig, din ryggsäck, ditt ex och ert förhållande.

Jag önskar dig styrka i att visa honom och hans släkt att de har fel.
Du behöver hjälp med att höja din självkänsla.

1 gillning

Tack för råd. Är det någon som känner till om man kan få någon som hjälper till med överlämningar så jag slipper se honom. Någon från socialen. För mitt ex skulle det vara en förlust då han stärks av att träffa mig… Jag vill inte be mina föräldrar om det.