Vilken musik har ni skiljt er till?

Kära forum-vänner - som rubriken säger: vilken musik har hjälpt er genom sorg, ilska, velande, ensamhet, ny vardag?

Själv behövde jag ta mig igenom den värsta krisen innan jag kunde lyssna på någon musik alls, men sedan dess snurrar jukeboxen.

När jag har varit som allra ledsnast har det blivit The Cure Disintegration eller Blur 13. Lite jävlar anamma med Fri som en vind med Lill Lindfors. Kom på mig skälv med att nynna på No Regrets med Robbie Williams igår. Och någon här på forumet länkade till Kjell Höglunds Man vänjer sig härom månaden och den har haft en plats på spellistan sedan dess.

Men har inte funnit det många tycks finna i Taylor Swift - kanske har jag bara lyssnat på fel låtar av henne?

Så vilka är era bästa tips?

1 gillning

Precis så för mig också.
I början hade jag svårt att lyssna på musik.
Sedan började det successivt komma tillbaka.
Nu kör jag inte jukebox men en blandning av Spotify, youtube och vinylskivor.
Så börjat igen få till en del kvällar då vinylspelarna, mixerbordet och mediacontrollern fått arbeta.

Sen angående låtar och musik/genre kan du säkerligen få lika många olika svar som personer i gruppen.

(Är lite av vinylsamlare och musikintresserad sen unga år så har gedigen dj-anläggning hemmavid)

2 gillningar

I början hade jag också svårt för musik med ord, så det blev klassiskt i mängder. Gärna valser (pga lite mer tryck och inte så långsamma och smäktande.

Just nu är det franskt, inte egentligen pga skilsmässa utan mer för att franska är…ja men, världens vackraste språk.
Denna, bland andra, har gått på repeat;

Denna är jävligt bra också, mer en klassiker;

Båda utomordentliga skilsmässolåtar enligt mig😄

4 gillningar

Inte heller jag kunde lyssna på musik i början, men sedan handlade det mycket om att “ta tillbaka” musik som varit min tidigare i livet men som sedan blev “vår” under tiden tillsammans. Vi delar samma smak när det kommer till 90-tals punk och grunge.

Nu kan jag lyssna på allt igen utan att känna att det påverkar mig nämnvärt.

Kan inte minnas att jag hade någon speciell låt som hjälpte mig vidare, men Mando diao - Strövtåg i hembygden framkallar en speciellt melankolisk känsla som får tårarna att rinna hos mig.

Annars är smaken bred. Allt från klassiskt, jazz fusion, progrock till grunge, metal och pop.
I slutet av månaden ska jag se Tool och i bilen blir det oftast Taylor Swift när barnen är med (och ibland utan barnen också :innocent:).

Edit: Nu när jag tänker efter gick nog Jeff Buckley varm ett bra tag. Det var nämligen musik jag lyssnade mycket på vid tillfället då jag träffade exet.

Och Last goodbye

4 gillningar

Jag lyssnade mycket på Ghost förra våren, även Iron maiden och Rage against the machine. Var nog lite arg tror jag :laughing:

Jag är peroiodare när det gäller musik, hade en melankolisk vibb i början av året. Men nu är det mest trance som jag hör på, högt! Mest i bilen dock för att bespara grannarna :sweat_smile:

3 gillningar

Tack för tips! Täcker in samtliga humör :smiley: Och aldrig fel med en chanson!

Bra perspektiv att återerövra musik som blivit gemensam, som en aktiv handling. Än är jag inte riktigt där, men det har samtidigt gjort mig ledsen att så mycket musik jag egentligen gillar blivit “oberörbar” och belastad, gör mig melankolisk. Bättre då att ta tillbaka den, fylla den med ny mening. Projekt för när jag väl flyttar :mending_heart:.

1 gillning

Bästa låten med Lill Lindfors är denna:

:slightly_smiling_face:

Taylor Swift är inte bra, så där sa jag det. Skiter i om folk bränner mig på bål hon är verkligen inte bra.

2 gillningar

Mycket bra

Annars:

Golden Lights - ruin

Pablo Bozzi - för att komma igång

Sarah Klang - Magic Stone (till exempel)

Osv osv osv

Tror jag lyssnade mycket på Still Corners när jag var nyseparerad. “Dina ögon” lyssnade jag också mycket på, de lyfter alltid.

Det bästa är nog att börja med en låt man gillar som lyfter en eller på annat sätt förstärker ens sinnesstämning, ibland behöver man musik att gråta till - och sen låta Spotify bara köra vidare.

1 gillning

Riiiight swiftie :grimacing::slightly_smiling_face:

Edit: Aah du menade Lill Lindfors låten!! Hahaha

Jag trodde du syftade på Taylor Swift, tänkte inte på ditt nick, sorry :smiling_face::grimacing:

Nä, menade Lill ju!

1 gillning

Jaaaa jag kom på det till slut hahah sorry!! :blush:

Är ingen stor musiklyssnare överlag, mer poddar som rullar i mina öron. Men i början rullade Thomas Stenström som en hel del.

Senaste tiden, framförallt i renoveringen av nya lyan, rullar det lite peppig country mestadels. Är ingen kännare men typ A bar song (tipsy) med Shaboozey. Funkar fint tycker jag :slightly_smiling_face:

2 gillningar

Jag gillar Taylor Swift, och en av hennes bättre är ”We are never ever getting back together”. :rofl:

Annars är det väl olika låtar som spelats i olika faser så att säga.

Under chockfasen var det inte aktuellt med musik.

Argfasen:
Bon Jovi - You give love a bad name
Dolores O’Riordan - Loser
Rammstein - Du hast
Morrissey - You have killed me

Förtvivladfasen:
Uno Svenningsson - Du kommer ångra det här
Laleh - Winner
Lisa Ekdahl - Dom band som binder mig här
Bo Kaspers - Utan dig

Acceptansfasen:
Tom Petty - Don’t come around here no more
Joni Mitchell - Both sides now
Taylor Swift - Karma
Mae Muller - I wrote a song
Fleetwood Mac - Never going back again

(Lägger till: Sarah Klang - New day coming) :yellow_heart:

6 gillningar

Samme her, @Skottaren, det gikk/går mye i fransk musikk. Skal finne en versjon av “La Foule” jeg liker godt og legge ut etter hvert.

1 gillning

@Skottaren, jeg mente ikke “La Foule”, jeg mente denne:

Oral-B Confident Clean 15s NO (youtube.com)
(Skal kommer etter reklamen :laughing: )
Denne, og Cher “Strong enough” og Deep Purple “Mad dog”, Marillion “He knows you know”, :dancer:

1 gillning

Sorg
Ghost - Life efternal

Träna/förbannad
Slipknot - Solway firth

Acceptans
Ghost - Mary on a cross

Musik som jag slappnar av till idag
The Killers - When you were young

Oh la la! Ja franska, det är fint det :star_struck:

Og denne, norsk gruppe, gikk om og om og om og om igjen, kan den par coeur :heart_eyes: Teksten er så bra!
Suzie Quatro med “One way or another”.

Boots Apotek - 3 for 2 solkrem (youtube.com)

Etter reklamen :dancer: :muscle: