Viktnedgång vid separation

I början av separationen åt jag knappt någonting, kände ingen hunger över huvudtaget och fick tvinga i mig mat. Aptiten kom så småningom tillbaka och nu känns det som att jag är tillbaka och äter som vanligt. Har dock svårt att få upp vikten igen. Vägde ca 55kg innan och var nere på 49 kg, ligger nu runt 50-51 men tycker det går långsamt. Kan väl erkänna att jag inte lagar mar när jag har min barnfria vecka utan då mest äter gröt och mackor.
Vänner, familj och kollegor har reagerat på min viktnedgång.
Någon som haft liknande bekymmer? Låter kanske inte mycket med 6 kg men är man 164 så syns det snabbt när man går ner i vikt.

Inte vid min separation men före den av olika orsaker. En vända dock pga det förhållande jag befann mig i. Har samma typ av kropp som du och det rasar fort och syns snabbt men så mycket svårare att lägga på (tills jag nådde 40 då det plötsligt inte blev lätt att tappa men lätt att lägga på :upside_down_face:). Kan du inte prova klämma någon pizza veckorna du inte har barnen, eller annat med mycket kolhydrater. Välj något du inte behöver tillaga (trist att laga mat åt sig själv förstår jag) men som ändå ger dig lite överdos av kalorier. På den fronten är väl ost och annat fett effektivt men inget av det är ju nyttigt. Det bästa är ju att äta mer men förstår att det inte är så enkelt.

1 gillning

Jag har samma bekymmer. Gick ner från 57 till 49 kg på 2-3 månader, är 171 cm lång. Så det syns verkligen. Nu är aptiten tillbaks, men eftersom jag fortfarande är ute och går en del och dessutom kommit tillbaks till min löpning så händer det inte så mycket på vikten. Upplever att jag fortfarande blir mätt fortare. Jag försöker dock klämma in ett extra mellanmål här och där, och är inte så noga med nyttigheten de veckor jag inte har barnen. Eller ja, inte när jag har barnen heller och de sover :see_no_evil: Just nu äter jag chips och dipp i soffan!

1 gillning

Här är en tjockis med motsatt problem: viktuppgång pga tröstätning.

Börja styrketräna istället för att springa. Ät sent på kvällen, då kommer kilona sätta sig :smiley:

4 gillningar

Är samma här, gick ner cirka fem kilo i samband med separationen och jag är som du rätt liten och väger vanligen strax över 50. Har nu fått tillbaka aptiten men tappar den direkt igen vid minsta dipp.

Har inga direkta råd men tänker att du ska vara snäll mot dig själv, du är på rätt väg så stressa inte. För min del har sommarens intåg lätt till X antal glassar. :slight_smile:

1 gillning

Samma för mig.
Man har lagt på sig några pandemi kilon sista året då man haft svårt att träna som man gjort innan.
Min partner sa plötsligt 2 Maj att hen ville skiljas.
Tappat 17 kilo sedan dess, visst, jag hade samlat på mig några kilon x-tra sista året men så snabb minskning är inte bra.
Har inte kunnat äta i vissa perioder, bara mått illa när jag tvingat i mig mat.
Börjar bli bättre men det tar tid.
Speciellt eftersom hen ena dagen vill gå isär men nästa dag pratar framtid där jag ingår, vilket gör det till psykisk terror/misshandel.

1 gillning

Jag rasade med i vikt från 57 till 49kg när jag skilde mig för drygt ett år sen. Kunde inte få i mig en hel måltid. Jag var inte heller hungrig, fick också tvinga i mig maten.
Magen fungerade inte första tiden heller. Hela min kropp reagerade starkt på chocken.
Men nu går jag sakta upp igen.
Unnar mig efterrätter och sånt jag gillar.
Blir ju dyrt att köpa ny garderob, så unna dig sånt du gillar!

Åt för första gången sen 2 Maj en hel måltid i går kväll, var väldigt gott.
Hon verkar väldigt obeslutsam min fru, har bestämt mig för att inte lyssna på allt hon säger.
Ett tag sedan skulle hon dra iväg med barnen på semestern utan mig, samma med midsommar.
I torsdags boka vi ny tid för parterapi v 30, vilket hon ändrade till v 31, för att vi har ju semester och antagligen inte är hemma då, eller hur säger hon o tittar på mig, det vore ju gott o komma iväg lite.
Inte ofta jag tappar talförmågan men det gjorde jag då.
I går pratade hon om midsommar, vart vi ska o vad vi ska göra.
Jag är inte den som kan planera så mycket framåt då jag sitter i baksätet och får rätta mig efter hennes dagshumör, därför lyssnar jag inte utan gör nu allt jag vill göra här hemma.
Förhoppningsvis så kommer aptiten tillbaka lite grann.
Har dock inte ngt emot att ha gått ner i vikt.

Hej! Du är inte ensam med viktnedgång under en separation. Många saker som påverkar kroppen i form av stress, ångest, depression och andra tankar och funderingar. Saker som av helt naturliga orsaker påverkar kroppen. Jag rasade 10-15 kg under ett par månader när min fru en dag sa att hon ville skiljas då hon hittat en ny man, en man hon träffat i 6 månader. Där kopplade adrenalinet på för att orka med vardagen. Bästa rådet jag fick var av en läkare. Ät, ät och ät. Snabbmat var under den perioden min ”medicinen” för att gå upp i vikt igen. Idag, 5 år senare och 38 år gammal är jag i mitt livs form. Lättare sagt än gjort men fortsätt kämpa.

1 gillning

Vad gäller viktnedgång och svårt att gå upp så har jag fått tips om något som kallas särobomber.
När sonen började med sin medicin så tappade han aptiten och åt knappt något.
Det är som en slags smoothie med fet turkiskt yoghurt, äggulor, frukt/bär och grädde typ.
Sedan har vi plockat bort äggulorna och grädden nu när han gått upp igen och använder vanlig yoghurt/fil eller annat alt.

Ät ett gäng nötter, avokado eller liknanade till mellanmål.

Laga mer mat under dina barnveckor som du kan spara i frysen/kylen till dina barnfria veckor.

1 gillning

Låter lite som känslomässig utpressning. Hoppas du är okej.