Vi är i så olika faser

Jag funderar på om det alltid är så att man vid en skilsmässa är i så olika faser. Jag läser både här och pratar med vänner som går igenom detta och det verkar alltid som att den ene parten är långt efter den andre, eller kanske att den andre är så långt före. Man kan undra varför det är så? Har man tappat bort varandra långt innan skilsmässan och är det kanske det som är den egentliga anledningen till att man går isär? Oavsett om det händer andra tråkigheter på vägen, var det egentligen där för lång tid sedan det hände? Att den ene har lämnat allt för lång tid sedan men glömde bort att berätta det.

Och så dimper det plötsligen ner en människa som man trodde man kände och som plötsligt visar sig vara en total främling. Och det är obehagligt efter 25 års liv tillsammans. Känner han likadant, att jag är också är en främling? Det kanske han gör men jag känner inte att jag kan ställa den frågan. Den är för personlig. Han har vandrat vidare, gjorde det redan samma dag som jag flyttade. Hade redan startat igång nästa förhållande sedan en tid tillbaka.

Men så måste man ändå på något sätt fortsätta, det finns barn som det måste samarbetas kring. Det är inte alltid så lätt när det finns känslor av svek och sorg inblandade. Men samtidigt också den där känslan av lättnad över att vara fri från ångest över nästa sak han skulle kunna göra.

Jag tänker att vissa saker måste man på något sätt klura ut. Eller värka ut för ont gör det. Någon gång kanske jag har ett nytt förhållande. Jag vill inte att historien upprepar sig. Skulle önska att det fanns ett snabbspår, liksom tryck på en knapp och stäng av, men är fullt medveten om att det kommer att ta lång tid.

Och hur hittar man vad det var som gick fel?

3 gillningar

Alla relationer ser olika ut, Jag började tappa känslorna för min fru rätt tidigt, faktiskt så tidigt att jag någonsin undrat om jag haft några eller om det mest var längtan efter en familj.

Hur som, jag tänkte att min kärlek och omsorg skulle stärka henne. Hon lade allt på mina axlar och när jag försökte var det inte bra nog för jag gjorde det inte på hennes sätt.
Hon ville vi skulle kopiera hennes familj bortsett från att jag skulle vara hennes pappa, mamma, make, älskare, vårdare, förörjare medan min tanke var att jag skulle bygga upp henne och få henne att bli mer självständig.

Hon klagade till sin mor och andra, ytligt bekanta, om vårt samliv men när jag frågade var det så bra så.

Vi gick i familjerådgvning och många gånger frågade jag om hon tyckte vi hade det bra, om det var så här hon tänkt sig äktenskapet. Jo då, det var bara det att det var det och det och det.Så vi flyttdae till en större ort och ett mindre hus för det tyckte hon var ett problem. Att jag inte fick stanna på mitt dåvarande arbete på grund av personalsförändringar var väl huvudorsaken men också en chans att rädda äktenskapet.

Nu gick det inte. Det var rätt uppenbart för oss båda men av randiga skäl och rutiga orskaer ville hon inte inse det. Jag försökte få henne med på tåget att det inte fungerade men hon ville låstas som att det gjorde det.

När vi så efter två sejourer med familjeteamet satt på familjerådgvningen sista gången och jag sa att jag ville ha skilsmässa sa hon att hon ville fortsätta försöka. Igen då. Men nu drev jag igenom skilsmässan.

Nu börjar jag få ordning hemma. Nu börjar jag hinna med mer än det löpande. Nu börjar det bli plats och tid att hjälpa barnet med skolarbetet. Så synd att ungen just har gått ut nian. :smirk::joy:

Men som sagt, jag insåg rätt tidigt det hon valde att blunda för, vi var inte kompatibla. Saker händer, vi kan utvecklas åt olika håll, känslor förändras, den ene vill si, den andre så, den ene mer, den andre mindre. Kommunikation. Bekräftelse. Visa känslor. Omsorg, Omtanke. Det är a och o i ett förhållande.

Ja det har du rätt i, man utvecklas åt olika håll. Exmaken och jag är så olika men vi kompletterade varandra ändå under många år. Men sen drog han åt sitt håll och jag var lojal som en liten hundvalp och stannade kvar. Sa aldrig något utan lät honom få styra. Men jag älskade honom och arbetade hårt för att det skulle bli bra men det var aldrig nog för honom.

Jag tappade alla känslomässiga band till honom när jag flyttade. Innan dess fanns det ändå någon slags önskan om att kanske kunna fortsätta men med en ny startpunkt. Naivt javisst, men känslor och förnuft är inte alltid i balans. Nu är jag tacksam för att det är över och att hans makt över mig är borta. Jag upptäcker sidor hos mig som jag inte visste fanns. Helt plötsligt är jag social och lär känna människor och det är fantastiskt härligt. Det är som att en dörr öppnats utåt mot världen.

Sen får jag jobba på att hitta vad jag borde gjort annorlunda, jag vill som sagt inte hamna i samma fälla en gång till. Eller så är det som du säger att vi inte var kompatibla och att det var just denna relationen som gjorde oss båda orättvisa. Men efter 25 år kan inte allt ha varit fel.

2 gillningar

Åh vad jag känner igen det du skriver, en människa jag trodde jag kände efter 35 år här… men icke han är en främling nu.

2 gillningar