Vem tar vad?

Jag är i gång med att flytta ut från en man som inte är i sina sinnesfulla bruk. Han har varit oerhört läskig, obehaglig, våldsamt beteende etc etc.

Han är just nu ute och reser och jag håller på att flyttpacka. Vi har sålt och köpt hus etc. Nu undrar jag, dessa pärmar med information om tidigare bostäder etc… vem ska ta vad?

Eftersom han är så obehaglig vill jag inte på något vis behöva ha något med honom att göra efter jag har flyttat. Därav vill jag göra allt ”rätt”. Bör jag kopiera allt för att sedan lämna pärmarna hos honom? Hjälp mig gärna att tänka.

Detta låter väl smart, då har du tillgång till all info men samtidigt ger du honom ansvaret och tillgången till all info så att du inte kan beskyllas för att ha slarvat bort eller undanhålla viktiga dokument. Du behöver ju inte ens berätta för honom att du har kopiorna/inscannade dokument.

Se gärna till att fixa även detta nu när han är borta.
Better safe than sorry.

1 gillning

Hej, precis.
Tack för den responsen. Jag kommer gå under jorden innan han kommit hem. Dock vet han vart jag jobbar, men jag ska försöka hålla mig så säker jag kan. Det är inte bara han som är obehaglig utan det är egentligen hela hans familj.

När jag väl kommit härifrån kan jag börja bearbeta allt jag fått varit med om. Men innan dess är det bara att försöka överleva och var strategisk. Vi har varit tillsammans i många år. Har varit ett fängelse åtminstone åren men kontrollen har egentligen alltid funnits där men successivt ökat.

3 gillningar

Hej @Taste

Gör en form av kopiering, allra bäst är en digital version via Pdf-filer, jag har nästan allt ang. Huset på detta sätt.
Lätt att ta med 1-2 usbstickor på hela skiten

2 gillningar

I värsta fall, ta bara bilder på allt. Både papprena i pärmarna, men även på inredningen och allt du kan komma på, ifall han tänker försöka sätta dit dig för något annat, som t.ex. vandalisering.

1 gillning

Oj. Kan sånt hända. Jag har inte ens tänkt den tanken. Men absolut. Jag ska göra det. Tack för tipset. Jag kommer ha en skyddad adress framöver och jag har viss bevisning hur han beter sig inspelad så jag tror inte han skulle våga anmäla mig för något. Så länge han har sitt arbete har han mkt att förlora på att dra i gång allt för mycket. Men jag kan inte veta något. Han har troligtvis narcissistisk personlighetsstörning. Åtminstone mkt stora svårigheter med empati. Men senaste året har han haft psykotiska symtom. Fått för sig mkt märkliga saker. Skaffat vapen etc.

1 gillning

Hoppas det ska gå bra för dig…

Hur tänkte du göra med nycklarna?
Bra om nån vittnar att du lämnar dem.

Som någon sa sa, ta bilder sista dagen då du går o lämnat nycklarna . O kan då inte skylla på dig ang ev . vandalisering i bostaden.

kanske posta dom i rekommenderat brev. Jag tänker inte storstäda direkt men tänker inte heller lämna det stökigt. Ska nog filma istället. Försöker backa ut långsamt.

Om vederbörande har skaffat ett vapen (illegalt?) finns det all orsak att vara oerhört försiktig! Särskilt om du upplever att det finns psykotiska symptom! Var rädd om dig!

Hej,
Nej han har fått licens på dom. Två vapen. Det har aldrig tidigare funnits ett intresse hos honom att jaga men plötsligt skulle han ordna med det. Sen blev det två vapen. Han har nämnt något i stil med att d kan vara bra att skydda sig. Under hösten har jag upplevt att han gått in och ut ur psykotiska tankar har jag upplevt. Han har varit så knäpp i sitt resonemang så jag tillslut kände att jag måste spela in våra samtal för att förstå vad det är jag är med om. Han har dribblat bort mig i samtalet och sagt mkt mkt sårande elaka saker. Jag har legat och gråtit pga det och han har blivit arg av mina tårar. Jag bad honom inte köpa ammunition men han kom hem med mängder av ammunition i början av året. Jag har varit så rädd för hans växelvisa humör och vredesutbrott. Samtidigt som han däremellan bett om ursäkt och även visat att han velat söka hjälp. Men sen har det fallit tillbaka ändå till samma sak… det är inget fel på honom. Det är jag som är sjuk i huvudet. Etc etc.

Jag vet inte om han skulle vara kapabel att döda mig. Jag tror inte det. Inte den friska sidan av Honom. Men eftersom det finns en mörk sida hos honom med ilska och när han dessutom är gränspsykisk så är jag nog mest rädd att han kommer skada sig själv. För han har hotat med självmord. Skulle han ta sitt liv även när jag lämnat honom så skulle mitt liv i mångt och mkt vara förstört. Den upplevelse av skuld skulle jag behöva leva med.

Att inte kunna svara bestämt nej på den frågan är i sig ett varningstecken.
Jag hoppas du inser att om det du verkar befara mer, ett ev självmord, inte någonsin skulle kunna vara ditt fel när du har att göra med en psykotisk person.

Jag tycker att du ska prata med kvinnojouren eller polis om skyddad adress är tillräckligt för dig, kanske behöver du skyddad identitet och därmed byte av arbetsplats osv. Det behövs ju en professionell riskbedömning kring detta.

Speciellt anmärkningsvärt är ju förändringen i beteende, det är ju ytterligare signaler, intresse för vapen osv.
:heart:

1 gillning

Tack. Jag vet, samtidigt finns det faktorer och människor kring honom som gör mig ännu mer otrygg att med att prata med polisen. Han har mig veterligen en psykiatrisk kontakt på distans och psykolog som han ändå gått till. Som han känt sig trygg med som jag förstår det. Därför måste jag försöka förlita mig på att dom hjälper honom.

Jag förstår rent logiskt att det inte skulle vara mitt fel. Men jag känner inte det. Jag känner en stor skuld ffa för att jag ständigt fått höra det också. Jag känner att jag inte borde sagt ifrån, satt mina gränser som gjort etc. Eftersom dem provocerat honom. Men nu är det gjort och jag kan inte ta tillbaka det. Men jag hoppas att han får det stöd han behöver för min och för hans skull. Jag vill bara ha ett lugnt liv.

Tack för rådet. Jag gör det jag kan för att sätta mig själv i säkerhet. Jag ska gå på sorgbearbetning tror det kan vara bra för mig.

Men gärna en dag ha en förklaring såklart på hur det blev såhär. Men det ligger år fram isf.

Ett samtal till polisen är nog på sin plats om han uppträder psykotiskt och har vapenlicens. De borde agera direkt och dra in den och ta vapnen ifrån honom.

2 gillningar

En oerhört bekymmersam situation.
Jag tänker att det bästa vore om du försvinner fullständigt från honom utan att väcka intresse. Nu är det ju i närhet i tid, så du hinner ju inte grunda genom att göra dig ointressant eller oattraktiv för honom. Bara dra.

Om han tar livet av sig är det verkligen inte ditt ansvar!

Jag tänker inte kontakta polisen. Dom som säger det vet inte vad dom pratar om. Att göra en polisanmälan är att be om att bli dödad. Polisen har inga resurser till skydd och deras organisation är så skör idag. Så nej, polisen är inget alternativ. definitivt inte just nu.

Att backa ut långsamt tror jag snarare är en bättre taktik. Inte väcka den Björn som sover. Att hålla god ton. Bästa alternativet. Om jag inte triggar något mer så kommer det troligen lägga sig och intresset för mig kommer svalna.

3 gillningar

Tyvärr tror jag du har alldeles rätt i detta. Särskilt om han finns i ett sammanhang som du också är rädd för. Försök gör dig så ointressant som möjligt.

1 gillning