Varför åter en otrogen man?

Upp som en sol och ner som en pannkaka!

Gift mer än halva livet. Skilsmässa sedan det visat sig att X under lång tid haft en parallell relation. Landat och fått en hyfsad rätsida på livet.

Träffade en ny man!!! Låt oss kalla honom mr Ny. Frånskild även han och klok, kunnig, intressant, sexig, omtänksam, lyssnande, ja, underbar! Gnistor och rosa moln.

Tills det efter något halvår visade sig att han glömt berätta den lilla detaljen att han redan hade en flickvän… men han ville ha mig också (och mycket sex). I hemlighet.

Så den tidigare bedragna hustrun fann sig alltså ofrivilligt ha provspelat för rollen som älskarinna (vilket jag tackade nej till).

Plötsligt kändes det som att det fanns likheter mellan X och mr Ny och förstås funderar jag på varför jag fallit för dessa herrar och då i synnerhet mr Ny?
Någon som varit i liknande situation och vill hjälpa mig med input?

3 gillningar

Mycket klokt och starkt av dig att du funderar på din roll i detta! För mig tog det betydligt längre tid att börja reflektera över min roll. De vänner jag hade då och framförallt min familj var endast fokuserade på att jag haft otur och att det är synd om mig. Så det var uttryckte “synd om mig” som jag starkt ogillar men som blev start för självreflektion och personlig utveckling.

Några saker jag insett:

  • Den viktigaste lärdomen är att min egen trygghet och självkärlek har all betydelse. Jag har i princip alltid varit stark, modig och självsäker men totalt saknat gränser vilket är ett barndomsmönster. När jag började jobba med mig själv och framförallt vara trogen inåt vilket beteende är ok med mig och VAD gör jag om ngn går över den gränsen. Det här jobbar jag fortfarande med men har kommit en lång bit framåt!
  • Det är lika viktigt att veta vilken typ av person jag trivs med och vilket typ av liv jag vill leva samtidigt som det är lika viktigt att jag är öppen för något nytt. För mitt mönster och det jag är van vid vill automatiskt guida mig till det jag känner igen.
  • Det tar tid att lära känna en människa. Dejtingen är ofta så hetsig, båda ska fort veta om det här är något för mig men faktum är att vi alla, framförallt de som vill få det snabbt avklarat, mår egentligen bäst av att lita på processen.
  • Och till sist har vi livet i sig. Vi kan vara utmärkta för varandra men när livet erbjuder motgångar gång på gång, det är då vi testas. Som individer men också som ett par.

Jag hade tipsat dig om att fundera på följande:

  • Vad fastnade du för hos ditt ex och hos mr Ny?
  • Vilka likheter och olikheter ser du hos dem?
  • Hur ser du på dig och din roll i båda relationer, vad tyckte du om och vad tyckte du inte om? Kan du även se dig från ditt ex och mr Nys synvinkel?

Behåll ditt nyfikna sätt att titta inåt, det är hemligheten till att hitta inre ro och trygghet. Du har alla möjligheter att bryta de mönster du hittar! Stort lycka till :hugs: :dizzy:

2 gillningar

X - ömsesidig himlastormande förälskelse! Han var rolig, allmänbildad, ”klassiskt vacker” (plus att han då hade ungdomen på sin sida), omtänksam, omhändertagande, beskyddande, äldre och erfaren. Han bar mig på sina händer de första 20 åren. Han var min bäste vän, min trygghet och min fasta punkt.

Mr Ny - stark kemi, samstämda erfarenheter, tankesätt och intellektuell nyfikenhet, manlig, muskulös, stark sexuell attraktion. Min förälskelse växte i takt med sexet - gjorde hans??

Båda extroverta och sociala, X mer än mr Ny (själv behöver jag ibland dra mig undan och ladda batterierna). Båda stortrivs på fester (tyvärr inte mitt bästa element).
X är mittpunkten i alla sammanhang, mr Ny smälter mera in.
Båda högutbildade (inom olika områden), allmänbildade, diskussionsglada och intressanta att prata med.
Båda är glada, snälla människor med starka känslor för familj och vänner.

Båda har dock också ett drag av hänsynslöshet och kan vara manipulerande. X med charm och spontan fräckhet, mr Ny mer beräknande (systematiskt kallpratande och minns allt).

Mr Ny är oerhört artig och belevad - ibland svårt att veta vad han verkligen menar? Gillar samtidigt att ”leka med folk” och ”se var deras gränser går”. Han är duktig på att prata om känsliga ämnen på ett rakt, sakligt och icke-sårande sätt. Där är X mycket fegare och tystnar och ”flyr” och inget händer. X har en undanglidande, smitande sida, som jag inte sett (hann se?) hos mr Ny. Detta drag har provocerat mig enormt liksom hans dåliga förmåga att ta ansvar för saker han gjort.

X har starka altruistiska, etiska och moraliska engagemang. Han är slarvig och bryr sig inte om stök och smuts. Myser en stund efter sex och somnar sedan. Levt/ lever högt på sin charm, sitt goda utseende och verbala förmåga. Improviserar sig fram. På många områden ganska prestigelös.

Mr Ny: mer egenintresse. Större fokus på materiell trygghet (ser förklaringar i hans uppväxt). Kapabel överlevare och klassresenär. Intelligent, ambitiös och arbetar hårt både på jobbet och privat. Lämnar inget åt slumpen. Närmast pedant. Mys efter sex, går upp och duschar innan sömn. Binder sig inte känslomässigt så lätt (rädd?), men min känsla är att han är ytterst lojal inför andra människor.

Träffade båda ute i ”vanliga livet”, ingen dejtingsajt. De tog de första initiativen och var drivande - jag blev vald snarare än valde själv. Något att fundera vidare kring.

Jag är duktig på att känna in och svara på andras behov och önskemål, även på bekostnad av mina egna. Det sista gillar jag inte. Har svårt att klara av att göra folk besvikna. Blev jag måhända kär som ett svar på deras ansträngningar?

Svårt att jämföra deras bilder av mig - ca 30 år och både nöd och lust med X mot ett drygt halvår med mr Ny på en mycket ytligare nivå.

1 gillning

Det här kände jag igen mig i! Jag behöver jobba med detta. Vad har jag för gränser och hur ska jag se dem och sluta kompromissa med dem?
Vore jätteglad om du vill ge exempel på hur du jobbat med detta!

Annars har jag samma erfarenhet; man dras till det man känner igen, oavsett om det är bra eller dåligt.

2 gillningar

Absolut! Här kommer några exempel:

Mamma

  • hon kan ha en mkt otrevlig ton och bete sig alltid oförskämt när hon är besviken. Jag kan inte ändra henne men kan visa/säga/bemöta henne på annat vis. T ex efter förra julen var hon besviken på mig och då sa jag att jag gärna lyssnar på hennes tankar och känslor men då får hon använda en trevlig ton. (=markerar min gränser och visar hur jag vill bli bemött). Hon fortsätter med konstlad ton ”hur ska man då prata men en sådan prinsessa då?” varpå jag sa att använd samma ton som du har gentemot dina vänner, har du den tonen, säger du på det sättet? Hon blev sur och la på luren men jag kände att jag tydligt markerade att det inte är ok med sådant beteende. Dvs jag sa i stället för att jag bara blev tyst.

Jobbet

  • vissa kollegor är så nyfikna så i stället för att jag börjat svara el försöka undvika svara på en privat fråga har jag sagt att jag är inte så bekväm med att prata om det, t ex dejting var en sån fråga jag kunde störa mig på.
  • har också tränat på att säga nej det kan jag inte göra utan att gå in på förklaringar varför jag inte kan.

Kärlek

  • jag har tränat på att ta upp små saker som jag tidigare hade låtit bli att ta upp.

copa_solutions har bra inlägg om gränser om du vill ha fler tips! Lycka till :dizzy:

4 gillningar

Tusen tack! :pray:
Jag relaterar till och tar med mig alla dina exempel! :heart:

1 gillning

Läser igenom min egen jämförelse av X och mr Ny i inlägg 3 och slås av hur många likheter de har, både vad gäller goda och mindre goda egenskaper.

I stora drag känns det att det som skiljer är att mr Ny inte har de av Xs sämre sidor som stört mig mest - slarvigheten och smitandet. Båda är starka personer med mycket vilja.

Båda två lyckad också för sig själva rättfärdiga upplägget fast partner och en hemlig relation vid sidan av.

Finns det något som man skulle kunna förutsäga det utifrån?

1 gillning

Nej det tror jag inte. Däremot tror jag du kan fortsätta jobba med dig själv. Att du bygger upp ditt inre så trygg att du klarar av det som livet ger dig. För är du är trygg med dina gränser utstrålar du också tydlighet och trygghet utåt.

Men jag förstår det där med jämförandet, det ör ändå intressant att titta bakåt vilka man väljer o trivs med. När du i framtiden vill dejta är mitt tips att du verkligen testar dejta helt andra typer av killar! Jag lärde mig massor av mig själv och andra! Och helt otroligt vilka roliga dejter jag varit på! Synd att det inte blev en bok av allt :joy:

2 gillningar