Varannan vecka och särbo

Hej!

Jag har tre barn mellan 2-13 år. Arbetar som familjebehandlare i en socialt utsatt kommun och har en del eget bagage från min barndom. Har nyligen slutat medicinera med SSRI och påbörjat psykodynamisk terapi. Sedan cirka 1 månad tillbaka fantiserar jag ofta om att få bo i en egen lägenhet, inreda hur jag vill, upprätta regler som jag tror på och styra över min egen tid. Och Jag vet inte om jag älskar mina barns pappa.

Jag har föreslagit för honom att vi ska prova att vara särbo och ha varsitt boende. Det hade gett oss massor av återhämtning. Han tar inte mig på allvar. Kanske är det orealistiskt, men jag behöver återhämtning och frihet. Vi lyckas inte ge varandra det inom ramen för vår samborelation.

Någon som kan ge mig lite input och diskutera det med mig?

Det finns så mycket att säga, har varit i liknande situation som du.

Nu i efterhand så ville jag egentligen separera hela tiden, men det var ett för stort steg att tänka på, för jobbigt att genomföra, för stora följder. Jag föreslog också särbo men fick inget gehör. Istället gjorde vi vårt länge efterlängtade projekt som innebar flytt mm. 3 år senare separerade…

Om du har sagt att du vill prova särbo och han inte lyssnar, skaffa dig en lägenhet! Genomför DITT liv!

Det finns såklart en möjlighet att du är redo för en separation för gott, från din man. Det är inte lätt att säga, men troligen ändå lättare att erkänna än att säga att de sista två åren visade sig bli tuvan som stjälpte lasset.

Inte otroligt så kan det sista barnet var lite av en sladdis, när ni redan hade börjat får lite större och mer självgående barn (alternativt de två sista om de kommit tätt). Den belastning och det slit det innebär är inte lätt att förstå (eller minnas på rätt sätt när den barmhärtiga glömskan lagt sig som bomull över de egna känslorna) för andra, oavsett om de har barn eller sedan en tid passerat det där urjobbiga stadiet.