Var står jag nu?

Hej nerver
Nu har jag bara läst sista inlägget i din tråd. Men bara av att ha läst den känner jag igen mig så mycket.
Jag känner mig också helt tom.
En känsla av att inte ha en trygghet i tillvaron.
Jag måste ha trygghet i mitt liv.
Det va just det som hon gav mig .
Jag kände mig stark som en oxe när jag va tillsammans med ex.
Men nu känner msn bara som du beskriver en tom känsla

Jag har fått tips av andra på tråden att försöka hitta mig själv utan ex.
Göra sådant du tycker är nyckfyllt för dig.
Gå promenader . Löpträning . Gym . Innebandy
Korpen fotboll?
Sådant som får kroppen att må bra går knoppen att må bra.
Jag känner som du.
När kommer man må bra?
Känna att man är hel i sig själv?
Jag saknar fortfarande ex så det gör ont.
Det har gått två månader nu.
Vi har inte sålt huset.
Bor på annan ort varannan vecka .

Jag hoppas för din del och tror det kommer bli lättare när du fått eget boende.

Då får du en viss distans till ex.
Jag hoppas vi kan sälja innan hösten kommer.

Styrke Kramar till dig :green_heart:

Hej mercer😂 inte nerver…

Jag förstår din situation fullständigt. Jag kämpade och kämpade. Och hon blev elakare och kallare. Började anklaga mig för att ljuga och klagade på varenda steg jag tog. Bara för att ännu mer ta avstånd. För varje steg jag tog mot henne så tog hon ett björnkliv från mig med vässade tänder. Det hemska med att stanna kvar och kämpa är att ju större ens fajt blir och ju högra man försöker hoppa för att nå henne destu större blir fallet när man landar och hon har dragit bort benen för en. Landar på huvudet och läketiden blir mycket längre. Tyvärr väntade jag så länge att jag fick uppleva henne bli tillsammans med en ny. Som fruktansvärt nog var min barndomsvän. Vet inte hur lång tid det kommer ta att bli hel efter först den nedtryckningen och sen den förnedringen. Jag råder dig att släppa taget och fly därifrån. Hon börjar se dig som sin fiende mer och mer och till slut vill hon ta kål på dig så du inte vill ha henne överhuvud taget. Detta är så klassiskt men känns lila unikt för alla utsatta. Ber till dig att du klarar det. /en förkrossad själ.

1 gillning

@mercer nu har det gått nästan ett år. Hur har det gått för er?

Hej,
Det har sannerligen gått ett år nu, den här tiden förra året var en av de jobbigaste och lärorikaste perioderna som jag har varit med om i mitt liv.
Vi skilde oss, sålde huset, flyttade till separata boenden, bara för att några månader senare ta upp tråden igen och försöka igen.
Och försöka det gjorde vi verkligen, vi gick all in, man kan nog inte göra mer än vad vi gjorde. Men om det är en sak jag har lärt mig så är det detta.
Ingen begär en skilsmässa, bryter upp barnen och flyttar från drömhuset om kärleken för den andra finns kvar.

Ett tag var vi som Don Quijote som slogs mot väderkvarnarna i våra försök att hitta tillbaka till varandra, i början av vårt försök så gick det faktiskt riktigt bra, men allteftersom det första ruset började lägga sig, allteftersom började något gnaga och klia i kroppen, vi fanns inte där för varandra på samma sätt som innan vi bröt upp, misstänksamheten och svartsjukan kunde lura i hörnet hela tiden. Till sist blev det ohållbart, utåt sett såg allting bra ut, men innanför våra väggar mådde vi båda två lika dåligt.
Hon försökte för allting i världen att hitta tillbaka till sina känslor, medan jag gjorde allt i min makt för att underlätta för henne, inget kunde vara mer fel i den ekvationen, en av livets största ironier är att ju mer du försöker, desto mer avstånd tar den andra parten.
Så fort orden yttrades att vi ska skilja på oss, så valde jag att ta mina grejer och gå, inga mer försök, inga mer vädjanden, vis av erfarenheten sen tidigare, om vi skulle ha normala vuxna konversationer med varandra i framtiden så var detta det enda rätta.
Om en person vill vara med dig, så kommer det att synas, inga vädjanden i världen kan förändra det, du kan vara världens bästa person, men om du inte är rätt för din partner så spelar det ingen roll.

Nu är vi separerade, jag kommer att flytta in i en lägenhet snart, och den här gången är det definitivt.
Sorgen finns där, jag låter den dock komma in, känna den och vara så snäll som jag bara kan mot mig själv. Den här gången är sorgen dock blandad med acceptans för vad som har hänt, det är nog en jättestor skillnad mot tidigare händelser.

För första gången på väldigt länge så ser jag framemot framtiden, jag ska försöka att bara må bra, göra de saker som jag tycker är kul, bli bättre kompis med mina barn och bara leva. Jag vill inte slänga mig in i ett förhållande, finns så många intressanta människor därute som jag bara väntar på att få träffa.

Jag är för evigt tacksam mot min exfru, tack vare skilsmässan så fick jag göra ett jobb internt inom mig, ett jobb som inte alltid har varit lätt, men ack så nödvändigt. Jag har dessutom tvingats bli en bättre pappa och lärt mig att uppskatta nuet så oändligt mycket mer, oavsett alla tårar, tjuvnyp, ilska, sorg som det här har fört med sig så fanns det en anledning till allt, för att jag och hon ska lära oss, att alltid bli bättre än vad vi var, för det vi var, var inte bra, det här nya, det kan bli riktigt bra.

Mycket mycket kärlek till er här på forumet, för er som precis är i början på er resa, det blir bättre, efter sorgen och tårarna så kommer du så mycket mer att uppskatta glädjen och skrattet. Livet är en dualitet, du kan inte uppleva sorg utan glädje, ilska utan kärlek, men det är också det fina med allt lidande, de lär oss att bli bättre och uppskatta de fina stunderna.

Vill avsluta med ett citat från Atticus
"Never go in search of love,
go in search of life,
and life will find you the love you seek."

9 gillningar

Utifrån min egen erfarenhet säger jag att du borde följa den där rösten som säger att du ska släppa taget. Hon är inte där. Dessutom så vet hon var hon har dig så länge du med näbbar ock klor klamrar dig fast vid det ni bägge känner igen. Det händer sannolikt något annat även med henne om du anträder en ny riktning, mot ett nytt slags liv. Då blir du ny inte bara för dig själv utan även för henne. Du kan dock inget göra det med baktanken att det ska locka henne tillbaka. Du kan bara göra det för din egen skull. Du kommer skapa ett nytt och förmodligen bättre liv, eftersom det så att säga kommer vara mer up to date. Jag vet vilket helvete det där är, jag känner igen mig i det du beskriver. Man gör allt för att bromsa men ingenting hjälper om man håller fast vid det gamla. Hon har ju gått vidare, så det gamla finns egentligen inte kvar annat än som en stark önskan från din sida. Tro mig, men du kommer att komma ut på andra sidan, trots att du först måste möta det du fasar för. Se om ditt hus, ta reda på vilka som är dina verkliga vänner, du kommer behöva dem, våga tänka tankar om en annan framtid, med andra möjligheter som inte varit möjliga hittills. Sök stöd på detta forum, här finns alltid människor som stöttar och förstår dig. Ta kontakt med familjerådgivningen, där har jag funnit stöd som jag inte vet hur jag skulle ha klarat mig utan. Man kan gå dit ensam också.

1 gillning

Tack,
Men jag har faktiskt släppt henne, som sagt, vi försökte en andra gång, båda gick in i det med bästa välvilja, och vi går ut ur det likadana intentioner, att släppa det som har varit och påbörja nya egna separata liv.
Våra vägar är inte hoptvinnade längre, och det är faktiskt helt ok.
All kärlek till dig.

4 gillningar

Hur gick det för din ex-fru med kollegan om hon blev kär i? Hur länge höll det för dom innan ni provade igen?

Och största frågan av allt… tyckte hon att det var värt att prova om gräset var grönare?..

1 gillning

De blev ett par, sedan så släppte hon honom och testade att satsa med mig. Höll inte speciellt länge mellan dom två, ca 2-3 månader.
Svårt att säga ifall hon tyckte gräset var grönare på andra sidan, upplevde mer att hennes skuldsamvete åt upp henne.
Och det var nog det största bekymret i att vi försökte igen, för hon hade ju redan kärleksmässigt släppt mig, men hon ville så gärna att få familjen att fungera, så hon gick emot allt vad hennes egna kropp sa och testade att köra en gång till, men det slutade med att hennes skuldkänslor åt upp henne istället.
Hon var nog kär i honom, men inte klar i skallen med mitt o hennes förhållande.
Nu har hon chansen att bearbeta allt, jag hoppas för hennes skull att hon tar den, men vill hon hellre träffa en annan så är det hennes ensak, jag är inte en del av hennes liv längre på det sättet, allt jag bryr mig om är att vi har en bra dialog angående barnen.

Jag vet vad jag vill göra, och jag kan nog inte säga hur mycket det hjälper att faktiskt bara fokusera på sig själv, att inte bry sig om hur någon annan känner, tänker eller agerar.
Du kan inte kontrollera omständigheterna i ditt liv, du kan egentligen bara kontrollera hur du ska reagera på allting som händer.

@Martor
@Skipper
@Noomi

Kul att ni gillade mitt inlägg, har följt er så länge nu känns det som, varje gång jag ser er gästspela i något av inläggen så har det börjat kännas välbekant, all kärlek till er och speciellt dig Noomi, du har verkligen agerat som en klok o vis röst här på forumet.
Jag kan förstå din frustration emellanåt, men man ska nog inte glömma att det tar tid att komma till de insikter som du har fått , alla har sina egna resor att göra, vi kan bara visa en väg, om individen väljer den eller inte, är inte vår uppgift att bestämma över.

3 gillningar

Antar att man har dagar man går upp o ner, har hur mycket som helst på jobbet just nu, men allt jag kan tänka på är sorgen som ibland slår över en.
Försöker att rida ut den här sorgen, men jäklar vad tuff den är.
Har väl egentligen samma känsla som förra gången det begav sig, det tar slut och hon springer tillbaka till honom, för mig gör det egentligen saksamma, hon får springa tillbaka dit om hon vill.
Måste hela tiden tänka på det långsiktiga, att jag o hon kan kommunicera ordentlig inför barnen och bete oss som vuxna människor, inget gott kommer att komma av att jag skickar ett mess till henne nu.

1 gillning

Det är väl det som är det svåra, även om vi accepterar saker, ser saker för vad de är eller helt enkelt följer en magkänsla, så finns ju sorgen fortfarande kvar.
Bara för att man accepterar något innebär det ju inte att man tar ett steg över till andra sidan strecket och helt plötsligt så försvinner det andra.

Även om det är tufft och jävligt att känna sorgen så är den naturlig och kommer nog alltid finnas där i bakgrunden. Där den tar mer eller mindre plats beroende på stadier, faser eller situationer man befinner sig.

Även om man kanske är överens så kommer ju sorgen finnas där oavsett.

Den där balansen är så fruktansvärt svår, och något vi alla säkerligen kämpar med.
Precis som vi måste acceptera våra brustna relationer eller hur en partner har agerat eller vad det än måne vara som föranleder att vi sörjer. Likaväl måste vi acceptera att vi kommer att bära våran sorg med oss genom livet.
Vissa tillfällen kommer den göra sig påmind och ibland så ligger den och hummar långt i bakgrunden. Ju längre tiden går så kommer våra liv fyllas med glädje, upplevelser vilket gör att vissa känslor bleknar och vissa kanske även försvinner helt. Men vissa kommer ibland och hälsar på i skepnaden av vemodet som knackar på vår axel.

Tror det är sunt att få påhälsning lite då och då, för precis som du skriver så är livet fyllt av kontraster, utan det ena finns inte det andra eller utan det ena så kan man kanske heller inte uppskatta det andra till fullo.

Oavsett så tycker jag efter att ha följt dig att du är en oerhört stark person, som verkar ha hjärtat på rätt plats och som kan se den stora helheten, vad som betyder något och vad som är värt att kämpa för.

Ta hand om dig.

4 gillningar

Liten uppdatering så här efter en tid.
Har träffat en underbar tjej, hon ger mig bekräftelse, närhet och allt jag kan önska mig, som jag tidigare saknat.
Men ändå kan jag nog känna en viss form av återhållsamhet, är det rätt att springa rakt in?
Dessutom mal tankarna i huvudet, om jag tänker så här, så kanske det inte är äkta känslor som jag känner, utan bara något som jag maskerar över med ömhet o närhet, en undanflykt från det smärtsamma.
Men hur länge ska man känna smärta, och är inte det bästa sättet att undfly smärtan genom att steg för steg börja bygga upp nya finare minnen.

En annan sak är jag har fortfarande känslor för mitt ex, även om jag vet att vi inte ska bli ihop, att vi inte fungerar med varandra, att vi inte lyfter varandra, så finns ju de känslorna kvar. Har även börjat drömma om henne igen, tror att hon har gått tillbaka till sin jobbförälskelse, men det är egentligen inget jag bryr mig om. Är nog mer bara en saknad över familjen och en enorm åtrå efter henne, helt otroligt att efter så många år, så finns det ingen annan jag få igång mina sinnen som hon kan.
Försöker hela tiden att tänka på hur dåligt jag har mått i hennes sällskap, men ändå så drömmer jag om henne, vet liksom inte varför kroppen vill ha något som den vet är dåligt för en, det är som ett beroende som är svårt att bli av med. Till henne är det stoneface som gäller, markerar klart o tydligt att vi inte ska prata om något annat än barnen, men inombords så håller jag på o spricker.

Jag får tid för mig själv, jag går säkert på 2-3 dater i veckan, jag har ett jättefint umgänge med barnen, o ändå är det hon som ockuperar mina tankar.

Om du läser det du själv skrivit som om det handlade om någon annan du bryr dig mycket om så tror jag att du ser att det nog bara finns ett svar på huruvida du är redo att både dejta och/eller inleda nya seriösa relationer.

“Rätt” eller “fel” lämnar jag därhän, men det är ju svårt att direkt komma till någon annan slutsats utifrån hur du själv beskriver dina egna tankar, känslor och reaktioner/aktioner.

.
PS: Menar du att du dejtar denna nya “underbara tjej” 2-3 ggr/vecka, eller dejtar du även andra samtidigt?

Haha jag insåg efter att jag har skrivit det att det blev lite fel.
Har precis börjat träffa denna tjej, men inget seriöst ännu, går på andra dejter också.

Och du har rätt, av det jag skriver och när jag skriver ner det så får jag ju fram svaret, är bara så lätt att gömma undan allting i bekräftelsen och närheten man får.
Är bara så innerligt trött att känna så här, jag vill ju känna förändring, jag vill ju komma framåt, jag jobbar stenhårt med mig själv både själsligt och fysiskt.
Men det är som om jag vägrar släppa det sista hoppet om oss, den om att jag o mitt ex någongång i framtiden skulle hitta tillbaka till varandra, är så jäkla ologiskt, men ändå sitter jag där med de tankarna. Jaja det verkar som om jag inte har låtit tiden ha sin gång i skallen än, back to the drawing table…

4 gillningar

Ytterligare en vecka, ytterligare ett steg förhoppningsvis i rätt riktning.
Händer saker hela tiden just nu, hade en underbar helg med en kvinna som i normalfallet skulle vara allt jag ville ha, men just nu är det inte normalfallet någonstans.
Fick inse för mig själv att prioriteringsordningen som är i mitt huvud inte just nu innefattar att ingå en relation med någon annan än mig själv.
Har en ny lägenhet att bygga upp, en relation med mina barn som behöver vård, en jobbsituation som kan gå åt både det ena o det andra hållet, en relation med min familj som är eftersatt, arbeta upp ekonomin, ta reda på vem jag är som person efter 14 år i ett förhållande, allt det där är så mycket viktigare just nu än att springa in i ett nytt förhållande, jag skulle ju inte ha lärt mig något, inte jobbat med de praktiska och emotionella förändringarna som behövs för att bryta gamla mönster.

Men ett tag var det så härligt, att bara glömma allt och fokusera på nuet, att under två dagar, resa, sola, bada, mysa och bara vara det bästa av den versionen man kunde förmå sig att frammana just då, även om det bara var en illusion (ignorance is a bliss)

Efter resan var jag tvungen att avsluta det vi hade på gång, sa att jag kommer bara att såra henne, att jag är för tom just nu samt att livet är lite för komplicerat, som svar tillbaka får jag ett tack från henne, ett tack för allt det fina vi fick dela och hur enastående jag är, alltså omg, hur fantastiskt är inte den här kvinnan.

Så tillbaka till ritbordet, till pusslet som är mitt liv just nu, till besluten som behöver göras och mitt i allt det där, till känslan av att faktiskt jag är i kontroll över mitt egna liv, ingen annan. Vi killar har oftast en tendens att åsidosätta oss själva i en relation, vi ska vara de som ska rädda alla andra, men när räddar vi oss själva? Innan skilsmässan hade jag inga som helst verktyg att jobba med de känslor som kunde dyka upp, har fått söka upp allt själv, träffat människor, gått på seminarier, läst böcker och så vidare, det har fått mig att växa som människa, men det har även belyst en punkt som är lite jobbig att ta på, den där jag har känt mig så tom under en sådan lång tid av mitt liv. Är det något som faktiskt kan urholka ens värde och självkänsla så är det bristen av sunda o hälsosamma gränsdragningar mot sin omgivning och faktiskt inom sig själv, så där har jag faktiskt ett stort jobb att göra.

När det gäller mitt ex, så ja, jag tänker fortfarande på henne. Kommer nog aldrig inte sluta tänka på henne, men vi både inte passar ihop och drar ner varandra som individer, i ett sådant läge så är det vi gör just nu det enda rätta. De insikterna börjar väl gradvis sätta sig i kroppen, det är som att lära kroppen att avsluta ett beroende, så länge jag är snäll mot mig själv och jobbar målmedvetet framåt så är det ok att falla tillbaka i tankar kring oss.

1 gillning

Sitter vid vattnet just nu o hör hur vågorna löses upp med full fart mot strandkanten.
Hade precis lite musik i mina hörlurar men tog av mig dom för att lyssna till ljudet från vågorna.
Det fick mig att reflektera lite på allt som har hänt.
3 år har gått sedan vi slutförde skilsmässan, det känns som en annan tid och ett annat liv. Det har varit tre år med mycket dejtandet, två försök med exet, en flytt till en annan stad och mycket jobb.
Jag har jobbat med mig själv psykiskt och fysiskt, brutit med gamla vanor, lärt mig nya roliga saker och främst av allt träffat så roliga människor, vissa som till och med blivit väldigt nära vänner.
Jag är extrovert av mig till naturen samtidigt som jag är driven som få, detta har gett roliga karriärsmöjligheter som är helt fantastiska.

Jag borde vara glad, men jag är inte det.
Jag har svårt nuförtiden att släppa in en kärleksrelation nära, vilket gör att inte kommer förbi de första stadierna i dejtingen.

En sak som skilsmässan lärde mig var att direkt känna in när någon inte är klar med sitt förflutna, så fort jag känner det med en dejt så backar jag. Det är nästan som om jag håller kärleken på avstånd för att inte riskera bli sårad igen.
Jag har även förändrats lite, innan vi skiljdes var jag inte i närheten av att vara i kontakt med mina egna känslor, men jag hade alltid en grundglädje till allt, jag är fortfarande samma person som ser optimistiskt på allt och vill skratta hela tiden, men upplever det som mycket svårare att hitta den lättsamheten som fanns där tidigare.
Dessutom vill jag inte hoppa in i något nytt bara för att slippa vara ensam, nu vet man ju mer vad man vill få ut av en annan relation, ytterligare barriärer ovan på allt annat :see_no_evil:

Det är ett tveeggad svärd att vara i kontakt med sina känslor, som om man lägger på ett lager av tankar o idéer som grumlar sikten lite.

Alla ni här på forumet där det hunnit rinna lite vatten under broarna sedan skilsmässan, känner ni er förändrade på något sätt?

att läsa hela din resa har varit lärorikt, för min del har det hjälpt mycket. tack för du har delat med dig,

Alltid intressant att höra hur det gått när några år passerat. Lite nedslående att du inte är så glad som du vill vara, du verkar driven och hittar mycket positivt runt dig. Hoppas det löser sig snart ang det!

Själv är jag jag inte helt färdigläkt men på god väg. Jag är förändrad:

  • har bättre kontakt med barnen
  • ekonomi är inte lika viktigt, det går ihop på årsbasis, förut ville jag hålla budget för att ha råd med bilbyten o renoveringar, nu är det mer🤷‍♂️
  • sexlust är betydligt mindre utan partner
  • är mer här och nu och mindre arg på skitsaker men tänker mera än att ex slökolla på tv, läsa böcker
  • skörare, mer ödmjuk
1 gillning

Ytterligare ett år har passerat, egentligen inget nytt som har hänt inombords, visst är dalarna inte lika stora längre, men de finns där. Vaknade upp imorse av att jag drömde om henne, att vi var ett par igen, jag kom ihåg att känslan i kroppen var lättnad o glädje då.
Är det möjligt att jag fortfarande har känslor för henne eller är det bara en loop i min skalle?
Min kropp skulle nog säga ja, men min skalle försöker att ifrågasätta det.
På plussidan så har jag hittat en ny hobby som jag verkligen fastnat för, träffar en massa nya fina människor där, även tjejer som blir intresserade av mig, men oftast så får vi en bra connection men jag vill inte mer än så.
Har haft ett par kvinnor som jag var intresserad av men där har det istället blivit tvärtom, jag vill mer men det vill inte dom. Livet ibland :sweat_smile:

Någonstans inom mig visste jag att det skulle bli så här, allt jag vill o velat göra kan jag ordna med själv, men gud vad jag saknar tvåsamheten o jäklar i min låda vad svårt det är att hitta rätt när man har ett förflutet.
Att bilda en familj var lätt, att navigera genom livet efter en skilsmässa är en konstant påminnelse om att det finns så mycket man vill upptäcka, så lite tid att göra det och än mindre energi att hinna med allt.
O mitt i allt det där finns saknaden efter det som var o längtan efter det som skall komma, däremellan ska man försöka hålla sina förväntningsnivåer inom rimliga gränser, annars blir man bara besviken. Vem har sagt att livet är lätt… :joy:

3 gillningar