Vågade inte ta sista steget, men nu är det gjort

Absolut att man vill ha lite minnen kvar. Jag har också bröllopsfotona kvar, kommer kanske ligga där i lådan men vill inte slänga dom. Det är ju en del av mitt liv.
Kul att du har hittat en lägenhet som du föll för. Önskar dig all lycka till :slight_smile:

1 gillning

@Sofia78
Försök komma ihåg att de allra flesta stöttar dig och vill dig väl :muscle: Resten behöver vi inte bry oss om :slightly_smiling_face:
Jag har ju läst din historia, och så som du har haft det ska ingen behöva ha! Och det finns nog inte heller någon som kan stå ut och samtidigt må bra under sådana förutsättningar.

Men du har tagit en massa steg i rätt riktning. Även om det kommer att vara fortsatt tungt vissa dagar är du ju ändå på god väg till ett bättre liv och ett bättre mående. Vi som har gjort samma resa vet att man aldrig ångrar ett uppbrott från en ojämn relation, och vi kan vittna om att man känner sig både starkare, piggare och gladare när man väl är ute på andra sidan.

Så stå på dig. Det kommer att bli bra :blue_heart:

2 gillningar

Det är väl ingen som har svårare för att se andra perspektiv än sitt egna än dig Tailor. Det är ju det som är ditt problem, här på forumet och förmodligen i resten av livet med. Det verkar helt omöjligt för dig att skilja din egen berättelse från andras eller känna av när det är lämpligt att börja babbla om din egen situation.

4 gillningar

Tailor, du skriver samma sak i tråd efter tråd, kommer med synpunkter på vad som är manligt och kvinnligt, attraktivt och inte…

Nu har ts gett uttryck för att du har sabbat hennes tråd och önskar blockera dig. Ändå återvänder du och skriver samma sak igen.

Borde du inte visa lite hänsyn till ts och hålla dig borta härifrån då?

4 gillningar

Fast @Tailor det kan man vara i de allmänna trådarna och inte i en nåns tråd i “Min historia”.

4 gillningar

Du bör tänka på var du är det.
I vissa trådar som startas kan dina inlägg vara som att hälla vatten på en drunknande och det här är Sofia78:as tråd och hon har inte blivit hjälpt eller stöttad av dina inlägg, tvärtom tycker hon att du har sabbat hennes tråd.

En person som är öppen för kommunikation, som kan förstå och ta till sig vad som skrivs/ sägs i klartext och respekrerar andras känslor skulle då avhålla sig från att fortsätta skriva.

2 gillningar

Nej.
Det räcker med en för att paja en relation.

I så fall är du nog missförstått vad stöttning innebär. Det innebär INTE att få andra att må dåligt. Det innebär INTE att förstöra för andra. Det innebär INTE att bete sig på ett sätt som gör att folk inte längre vill ha med dig att göra och önskar att de kunde blocka bort dig en gång för alla

Jag tror att du menar vagel?
Men oavsett vad, detta är ditt issue. Om du gillar att bråka och förstöra och bara ställa till det när folk skriver i sina egna trådar är det som sagt DITT problem. Pracka inte på andra dina egna issues, utan försök hantera dina personliga problem på ett ansvarsfullt sätt som inte förstör för din omgivning

4 gillningar

Fast nu tänker jag att jag också förstörde från TS genom att svara på inlägget… Förlåt @Sofia78 ! Vi kanske bara ska bryta här och ta den diskussionen nån annan stans?

3 gillningar

En vagel har man i ögat och det är en inflammerad talgkörtel. Medan en nagel är en spik och det är ett gammalt och iaf förr ofta använt talesätt att vara “en nagel i ögat på någon” :+1: :wink:

Renoveringen av lgh pågår för fullt, alla rum är nu målade och de håller på att byta golven. Var där idag faktiskt och kikade och pratade med vaktmästaren/fastighetsskötaren och HÄMTADE EN NYCKEL! :star_struck: Ska ju egentligen inte få tillträde förrän den 1 december, men jag frågade vaktmästaren om jag kunde få tillgång tidigare och det fick jag för att kunna mäta lite och lämna av några grejer, de håller ju fortfarande på och renoverar. Ett av rummen är iaf helt klart så där kan jag börja ställa in lite saker, så det ska jag göra i helgen. Golvläggaren håller tydligen på i typ tre lägenheter samtidigt, så det är därför det tar sån tid att bli klart.

Ska dit ikväll efter träningen och mäta lite och sen ska jag lägga beställning på möbler :star_struck:

7 gillningar

Hur har det gått för dig? Vi (eller han) tog beslutet i augusti, och flyttar strax. Jag har också tappat känslor, likväl han…, men han känner det skönt och jag har sådan ångest och panik att det faktiskt är på riktigt. Vi har flera barn också, ekonomin kommer bli knaper…

Det går bra för mig, tack :slight_smile: Jag var den som tog beslutet, och precis som din man känner jag en lättnad och att det känns skönt. Min exman fick precis som du ångest och panik i början, men han har accepterat läget. Vi flyttar båda snart till våra resp lgh. Han fick sin från 1 nov och har beställt möbler som kommer nu i december, han kom inte till skott tidigare… Jag får min lgh officiellt på torsdag och har möbler som levereras både då och måndag nästa vecka. Fick nyckel i onsdags, men de håller på att renovera fortfarande så det har inte blivit att jag ställt dit grejer som jag tänkt. Där är trädamm överallt efter att de kapat golvplattor och det måste bli bortstädat först annars kommer det finnas på alla mina grejer sen :upside_down_face:

Barnen är lugna med beslutet och ser faktiskt fram emot våra lgh och att bo mitt i centrum. Vi bor inte så långt från centrum nu, bara ca 1,5km ifrån, men det ska klart bli nice att bo mitt i smeten nu och det blir både närmre till jobb och skola.

Jag och exmaken håller sams och är vänner, men jag längtar tills vi bor var för sig.

Ja ekonomin kommer bli lidande, det blir dubbel boendekostnad jmft med tidigare, men jag har räknat på det så det ska gå, man får låta bli att köpa en massa onödigt bara och det är ju bra i sig :slight_smile:

Kram till dig, hoppas det ska kännas bättre för dig snart :hugs:

4 gillningar

Igår hade jag en leverans av en hel del möbler från IKEA och även TV jag köpt på Elgiganten blev levererad, har ytterligare en leverans från IKEA på måndag :star_struck: Sen är det en del grejer kvar att köpa, men det tar jag längre fram efterhand.

Nu är det viktigaste som sängar och soffa levererat så jag och barnen kan börja bo i lgh så småningom, det dröjer dock två helger till innan det blir flytt på riktigt, då jag ska till Gran Canaria på onsdag och är borta en vecka, så det blir först helgen när jag kommit hem som de sista grejerna flyttas och vi kan börja bo i lgh. Officiell flytt är den 19 december då jag adressändrat från det datumet :star_struck:

Nu i helgen ska jag och exmaken köra grejer hela helgen, både lördag och söndag, både till honom och till mig.

5 gillningar

Det har varit fullt upp sen sist så har haft dåligt med tid för att uppdatera. Ser att det var den 2 december jag skrev senast. Sedan dess har det varit packande, körande, semester, julfirande,

Var på semester den 7-14 december och sedan bortrest med dottern för en konsert den 15-16 december. Det var sedan tänkt vi skulle flyttat helgen där den 17-18 december, men då exmaken inte gjort ett skit i huset trots att vi kom överens om att han skulle rensat i garaget och kört grejer till tippen/återvinningscentralen medans jag var borta, hade han inte gjort det eller nånting annat; inte packat mer, inte satt ut diverse möbler till försäljning eller liknande som vi kom överens om att han skulle göra. Han hade bara varit i sin lgh och fixat. Fick tala om för honom flera ggr därefter att vi måste ju koncentrera oss på huset först och komma ut från huset innan vi kan börja fixa en massa i lgh, vi har ju ett datum att passa för att komma ut ur huset! Till slut gick det in. På måndag den 16 januari sker överlåtelsen och vi har endast lite städning kvar att göra, så vi hinner bli klara utan problem.

Vi firade jul tillsammans med barnen i huset, även om det mesta var nerpackat och en hel del grejer kört till våra lgh, men vi alla ville ha en sista jul i huset, framförallt barnen. Så skönt att slippa vara den som varit tvungen att köpa alla julklappar för att barnen ens skulle få några, nu köpte jag endast det som var från mig.

Den 29 december gick flyttlasset på riktigt och jag har sovit i lgh sedan dess. Jag njuter av mitt nya liv och min frihet att kunna göra vad jag vill utan att exmaken blir sur för jag inte gör som han vill eller som han tänkt det bli.

I fredags den 6 januari hjälpte han mig sätta ihop min soffa. Tidigare (när vi var gifta) har han i princip alltid blivit irriterad och sur alltid när vi satt ihop IKEA-möbler, inte för att jag inte kunnat för det är jag bra på och det har alltid slutat med att jag låtit honom bygga ihop det själv trots att jag tyckt det varit kul att bygga möbler, för att slippa det sura och negativa utan att jag gjort nåt fel. Jag har aldrig fått nån riktig förklaring på varför han betett sig så. Iaf så när vi satt ihop soffan tackade jag för hjälpen och för att han inte blev sur och då svarade han: ‘ja det finns ju ingen anledning längre.’ LÄNGRE?! vaddå inte ‘längre’, frågade jag, fanns det anledning för att vi var gifta tidigare då? Fick aldrig svar på det. Vi gick sedan ut och tog några glas öl och vin och snackade en hel del. Vi kom bl a in på hans irritation och surhet och varför han blivit irriterad. Då kröp det fram att han ofta blivit sur för jag inte gjort som han tyckt eller som han velat. Han måste ju haft ett kontrollbehov över mig och när jag då inte gjort som han velat eller tyckt har han blivit irriterad och sur. Den irritationen har ökat de senaste 1-2 åren, så här i efterhand inser jag att det är då jag blivit mer självständig då barnen blivit större och jag fått mer fritid och velat göra mer saker på egen hand, men det blev nästan aldrig av eftersom han alltid blev sur och irriterad och ville vi skulle göra saker tillsammans alltid. Dock så kunde jag sticka iväg och träna men sen var han nästan sur för att jag skulle duscha och göra mig i ordning innan vi kunde se nån serie eller film tillsammans, för han tog sig aldrig för att göra nåt själv utan kände sig ensam om jag inte var med honom. Han blev ju även sur när jag reste med min mamma och syster en vecka två gånger per år.

Han går fortfarande i KBT iaf, så det är ju bra, hoppas han fortsätter med det.

Han har ingen koll som vanligt på hur barnen har det med skolan; vilka tider de börjar, när det är gympa och gympakläder ska med, utan sonen ringde till mig i måndagskväll när han var hos sin pappa, innan skolan skulle börja på tisdag och frågade mig om när han skulle gå upp… Exmaken hade heller ingen koll på att det skulle tas med gympakläder och har ingen koll på hur många eller vilka dagar i veckan det är erkände han igår när vi var och städade i huset. ‘jag får kolla upp det’ sa han, men om det är som det brukar kommer han glömma det. Men jag ska släppa logistiken med barnen när de är hos honom, det är hans ansvar då, så då får väl barnen få avvikelser från skolan för att de missar en del grejer så kanske min exman kommer lära sig ta ansvar nån gång. Han bad mig även köpa kläder till barnen som de kan ha hos honom och sen betala mig för det, men nej, nu är det slut med det, han måste lära sig ta ansvar nån gång!

Som vanligt jag som fick ansvara för att ta med städgrejer till huset nu i veckan när vi städat och sedan la exmaken beslag på allt jag tagit med till mig för att kunna städa, tog som vanligt för givet att jag skulle fixa med allt som alltid annars, han köpte sällan nåt vi behövde utöver mat, så samma nu. Det slutade med att

VI hade aldrig kunnat fortsätta leva tillsammans och jag är så glad att jag tog beslutet att skiljas. Önskar bara att jag kommit till insikt tidigare!

Nu behöver jag inte längre rätta in mig i ledet och foga mig efter hans vilja för att behålla husfriden och det är så skönt! :relieved:

12 gillningar

Vill bara säga grymt bra jobbat! Att du tog steget inte bara för din skull även hans.

Sen när det kommer till det där med ilska/irritation så är det starkt kopplat till depression. Ett av de få känslomässiga utrycker som en deprimerad person kan visa och känna.

1 gillning

Ja han har ju varit deprimerad och det är han fortfarande märker jag emellanåt. hoppas KBT’n ska hjälpa honom med det så småningom.

Glad jag blir att läsa att du mår bra och trivs med ditt nya liv i ditt nya hem :smiling_face_with_three_hearts:
Det är ett tufft beslut att ta, men jag säger som dig: önskar jag kommit till insikt tidigare.
Ta hand om dig och barnen :heart:

2 gillningar

Nu har det gått 6 månader sedan vi ansökte om skilsmässa och idag var första dagen att kunna skicka in fullföljan av begäran av skilsmässa, då vi haft 6 månaders betänketid pga att vi har barn ihop. Så imorse gick jag till tingsrätten och lämnade in de papperna :relieved:

Jag och exmaken är fortfarande vänner och hörs av iaf en gång per vecka, oftast mer. Ibland ringer han för att småprata lite. Det funkar bra med barnen varannan vecka och vi hjälper varann om den andra behöver åka på nåt och tar då barnen den tiden. De är ju stora (13 och 14 år) så de klarar sig mycket själva, men behöver ändå ha en vuxen nära.

5 gillningar

Vad fint att höra :slightly_smiling_face:

1 gillning