Vad ska jag göra?

Färre timmar på arbetet, fler timmar hemma att kunna fokusera på barnen, träning och annat som jag prioriterar högre. Dvs, få avstånd till jobb på det viset.
Är jag inte på plats så kan jag inte göra något så det blir svårt att lägga arbetsuppgifter på mig då.

Och där får jag inte ihop tiden. 30 min lunch. Jag hinner inte äta och ta en längre promenad. Jag kan inte kasta i mig maten för jag sätter lätt i halsen och det är sjukt obehagligt.

Jag förstår ärligt talat inte folk som kan sätta sig vid sitt skrivbord och sitta där från kl 8 till 12 för att ta 30 min rast och sitta där till 16.30. Jag håller inte för det.

Nej, jag var inte sjukskriven när jag hade relationskris. Jag var däremot sjukskriven några veckor efter att min mamma gick bort.

Att bli beviljad tjänstledigt är nog inta större problem. Om en månad är vi övertaliga så arbetsgivaren hade nog vara gillat om någon av oss ville gå ner i tjänst.
När det kommer till pension så skulle vi i så fall göra som vi gjorde när jag arbetade deltid när barnen var mindre, spara extra till mig.

Nu har jag läst alla svar och svarat lite kort (hoppas inte ni tycker att jag var för kort i tonen bara för det var inte meningen).

När det gäller pensionen och om jag går ner i tjänst då tänker jag så här. Om jag inte kan hitta ett nytt jobb nu så måste jag skydda mig så gott det går. Att säga upp mig utan att ha något nytt på gång kommer att leda till mer stress som kommer att vara svår för mig att hantera . Men om jag går ner i tjänst kommer det att vara färre timmar på arbetsplatsen och mer tid för återhämtning och allt annat som hänger och att söka jobb.
Skulle jag bli sjukskriven får jag ut ännu mindre lön än om jag skulle gå ner i tid. Och det påverkar ju också min pension i slutändan.

Jag vet att många tycker att jag inte ska ta fighten för raster. Men arbetsplatsen måste ju fungera för alla och inte enbart en del. Arbetsgivaren uppmuntrar till rast. Vi har frukost som serveras mellan kl 9.30-10.30. Så problemet ligger på min lilla enhet och inte hos arbetsgivaren.
Och som sagt, att sitta still så många timmar kan jag inte göra och vill inte.

Jag har sökt några jobb sedan jag skrev här sist. Jobben växer inte på träd men jag testar det som finns.

Nu har vi haft en rejäl kris på hemmaplan med ena barnet och det är inte över så prioriteringen ligger där. Jag lär vabba 2-3 veckor när operationen är gjord. Men jag och maken pratar om hur vi ska kunna göra och lägga upp det. Det finns en plan men den är pausad tills vi vet hur vårt barn återhämtar sig efter operationen.

2 gillningar

Nu har inte jag ett jobb där jag behöver sitta still eller ta rast på bestämda tider utan jag kan gå o röra mig som jag vill och även hämta te/kaffe som jag vill. Jag känner därför inte igen problematiken och det speglas i mitt svar. Bara du vet vad du behöver.

Om du tror att det hjälper dig så självklart kan det vara något att överväga. Åter igen, de fall jag ser i min omgivning/bekantskap är oftast att arbetsbördan inte justeras ner i samma omfattning som nedgången i tid och då ökar istället stressen. Men om det inte är en risk, så visst, kör på det, om du gillar den lösningen.

Jag menade inte att märka ord, spelar ingen roll om just du varit sjukskriven för just relationskris. Alla typer av livskriser kan vara ett skäl för sjukskrivning. Även om jag själv föredrar att jobba mig igenom kriser, när så är möjligt, för att inte drunkna i min sorg. Vi är alla olika och kan behöva helt olika lösningar.

Men jag hör att fokuset nu är ett annat och ibland kan det vara bra att inse att de flesta problem vi har är i-landsproblem och ett jobb är bara ett jobb. Sjuka/skadade barn o vuxna är något helt annat och då är det lättare att hålla fokus på det, då allt annat bleknar och troligtvis egentligen saknar betydelse jämfört med hälsoproblem.

Hoppas det löser sig med ert barn, på bästa sätt.
:heart:

Åh Stark1, jag känner med dig❣️
Det som är riktigt på riktigt viktigt är ditt barn, det andra får vänta. Ta hand om dig. Ta hand om varandra. Skriv här och släpp ut.
All kraft och styrka till dig, i denna svåra tid❤️
Håller tummarna att det går bra :heavy_heart_exclamation:

@Cricket @Lisa0987
Jag såg era hjärtan och ögonen tårades bums.
Jag räknar dagarna till open är gjord och håller tummarna att det inte blir flyttat. Mitt mammahjärta har gått i kras så många gånger den sista tiden att jag har slutat räkna.

Det här talesättet “små barn små bekymmer stora barn stora bekymmer” har fått en helt annan innebörd för mig just nu. När man ligger där på BB med sitt pytte lilla knyte i famnen och känner alla de där tusentals känslorna så kan man inte i sin vildaste fantasi föreställa sig att det barnet kommer att kämpa med sin egen hälsa. Det finns liksom inte plats i alla de där känslorna som rusar runt i kroppen då.

2 gillningar

Jag håller mina innerligaste tummar för att operationen ska gå bra! :mending_heart: :mending_heart: :mending_heart:

1 gillning

Tack för “tummhållandet”. Operationen gick bra. Dottern mår bra under omständigheterna och hon kommer att bli helt återställd.

Meningen var att sonen skulle vara hos farmor och farfar när dottern opererades. Men han fick nästan panik när det närmade sig så vi fick dela på oss. Jag stannade med dottern och mannen var med sonen hemma. Efter operationen hade vi en son som krävde att få se med egna ögon att hans syster var okej. Så trots att besökstiden var slut lät personalen dem komma på besök.

Jag är tillbaka på jobb och mannen jobbar hemifrån för att finnas till hands om det skulle behövas.

Jag kom tillbaka till jobb med en klump i magen. Ska ta tag i min situation snart igen. När vi har återhämtat oss efter allt som har hänt för just nu orkar jag inte.

2 gillningar

Var snäll mot dig själv och ta hand om er!

1 gillning

Det på jobbet är inte viktigast.
Ta hand om er, låt tiden läka. Barnen först​:heart::heart:
Kraft och styrka

1 gillning

Ja, barnen kommer alltid först.
Det var så jobbigt att se henne sövas. Jag lämnade operations rummet i tårar. Hjärtat höll på att gå i tusen bitar

1 gillning

Nu har det gått ett litet tag. Naiv som jag var/är tänkte jag att efter dotterns operation kommer jag kunna ge jobbet 100% chans, fokus och så kommer allt att ordna sig. I grund och botten så tycker jag om det jag gör, det är inte det som är problemet.

Det gick några dagar. Jobbet knallade på. Men så började saker att dyka upp igen.
Jag insåg att mina problem på min arbetsplats är så mycket större än vad jag trodde.
Men jag står här som “duktig flicka”. Jag vill göra rätt men jag är så slut att jag inte orkar och mäktar med. Igår när jag skulle byta om till träningen satt jag på sängkanten och bara stirrade in i väggen. Min hjärna kopplar inte helt enkelt längre. Sen snurrar det i huvudet. Får man göra så här?

Min kollega och jag gjorde ett misstag i vårt uppdrag. Vi gjorde det vi trodde var rätt men det visar sig att det var fel. Inget livshotande men eftersom arbetsuppgiften är ny för henne och jag har blivit upplärd av en person som var bristfällig inom området så har vi fått en ganska bräcklig grund att stå på. Min kollega blev “frikänd” av chefen. Jag fick allt skit! Hon bokade in ett “avstämnings möte”. Hon får ryck och bokar sådana ibland. Jag blev helt grillad och friterad. Underlagen är bristfälliga (underlagen är från förra ansvariga för arbetsuppgiften, uppdaterade utifrån den kunskap som jag har fått till mig). Utan att ha förberett mig för ämnet som skulle tas upp krävde hon att jag skulle komma på lösningar. Jag blev irriterad och sa att det var inte ok att boka ett sådant möte utan att informera VAD vi ska prata om. Hade jag vetat hade jag tagit fram de förslag hon ville ha och de hade varit genomtänkta och haft en struktur. Hon sa flera gånger “du kan ju inte vara nöjd med det du gör”. Jag tappade hakan. Jag har sagt flera gånger att ska det bli ordning på den arbetsuppgiften som jag och kollegan delar på så MÅSTE vi få TID i FRED att gå genom de underlag som finns och skapa nya utifrån de lagar och regler som vi behöver förhålla oss till. Jag tog upp det IGEN på det här mötet. I sammanfattningen skriver chefen “NN tycker att NN och MM ska sitta några dagar i lugn och ro”. Alltså hon får det att låta som att vi ska sitta och fika och sticka koftor!. Jag sa ifrån om det men hon förstod inte alls.

Får man som chef sänka sina medarbetare till den grad att de helt enkelt ger upp och slutar prata? Hon så mycket mer på det mötet. Och varje gång jag öppnade munnen för att säga något så vände hon på det och idiotförklarade mig. Allt jag sa var fel, allt jag gjorde var fel, allt jag hade gjort var fel. Jag åkte hem den dagen. Satte mig i trädgården och grät.

Ju mer jag tänker på det desto mer inser jag att så här har chefen och team lead behandlat mig hela tiden sedan de fick sina uppdrag.

Det var en arbetsuppgift som chefen var nere och tilldelade en kollega i gruppen. Han svarade ja att han skulle göra det. Jag satt i rummet bredvid och hörde mummel och enstaka ord här och där så jag lyckades sy ihop allt det så att jag förstod vad det handlade om. Det gick en månad, två… Kollegan gjorde inte uppgiften. Chefen kom till mig en dag och frågade hur det gick med den där arbetsuppgiften. Jag svarade att det var ju Nisses uppgift så då får hon ju fråga honom. Jisses vad jag fick skit för det! Om Nisse körde fast var det ju jag som skulle fråga hur det går. Jag skulle hjälpa Nisse eller ta över uppgiften.

Såna saker har jag fått höra mer än en gång. Jag tappar hakan varje gång det händer för jag kan inte för min värld förstå hur det ska vara MITT ansvar att hålla mina kollegor i handen?

Min hjärna är total mos nu. Mina tankar snurrar och jag känner mig så knäckt så just nu känns det verkligen som att allt som blir fel är mitt fel. Men så kan det ju inte vara?
Igår kväll tog jag på mig träningskläderna och gick ut. Jag ville komma ut i naturen, koppla bort det tråkiga. Det tog mig 40 MINUTER att gå EN KILMOETER!

Jag inser att jag inte kan fortsätta så här. Jag har två ärenden som jag behöver bli klar med. Jag tänker inte låta oskyldiga människor hamna i kläm. Sen sjukskriver jag mig om så bara för en vecka!.

Idag hade jag en kollega på en annan avdelning (vi delar chef) som gråtandes lämnade arbetsplatsen idag och sa att hon inte visste när hon skulle komma tillbaka. Så ja, det är en giftig arbetsplats som jag har hamnat på och mitt självförtroende är rejält stukat också känner jag för alla jobbannonser som jag läser känner jag tvekan inför. “Klarar jag av det där jobbet” är tankar som smyger.

Det här blev långt och ändå har jag knappt ens rispat på ytan. Helt otroligt.
Som chef vill man ju att ens personal ska utvecklas. Att sitta på avstämnings möten och ifrågasätta allt personalen gör är inte särskilt smart. Eller det kanske är min chefs mål? Att bli av med mig?

Jag känner inte att jag har någon på jobb som skulle kunna tänkas ha min rygg heller.

Jag vaknar vid 4 på morgonen nuförtiden och har svårt att somna om. Imorse kände jag hur tungt det var i bröstkorgen, som en ångestattack känsla. Hemma känner jag ingen glädje. Det tar lång tid för mig att släppa det som har varit under dagen på jobb och känna ro.
Jag är bra på att inte älta. Att faktiskt knuffa bort tankarna på det negativa på jobb och verkligen anstränga mig för att hitta lugn inombords. Det är väl därför jag inte ligger ihopkrupen som en liten boll på golvet gråtandes varje dag.

Alltså det jag vill veta är om det är jag som är helt knäpp eller om min chef faktiskt behandlar mig fel.
Jag har inga problem med att ta mitt ansvar för det misstag som jag har begått. Men när hon fräser “är du nöjd” och ifrågasätter precis allt jag gör. Och då menar jag ALLT på varje möte jag har haft med henne…
Ned tanke på att jag under många år har arbetat fackligt så vet jag egentligen svaret men jag behöver höra det.

Och just det mina fackliga engagemang? Just nu tänker jag inte lämna mitt uppdrag för så länge jag har mitt fackliga uppdrag så är jag lite svårare att bli av med och med tanke på läget med chefen nu så behöver jag inte göra det lättare för henne. Jag har pratat med min fackliga representant så att jag har någon i min hörna som är uppdaterad på läget.

Jag har hittat några jobb som känns roliga och inspirerande som jag har sökt. Så jag stoppar inte huvudet i sanden.

3 gillningar

Fy fan till chef, va i helsicke har hon innanför pannbenet

På dina få ord låter det som att jag inte är ute och cyklar. Det behövde jag höra.

1 gillning

En chefs uppgift är att leda sin personal. Det gör man inte genom förtryck och härskartekniker. Du är inte ute och cyklar❣️ Bra att du söker dig därifrån. Även om din moral är stark, tänk vad är din skyldighet mot företag och chef vs din familj och dig själv.
Ibland måste man låta korthuset falla för att någon annan ska se problemet. En sjukskrivning ger dig tid att hitta nytt, och att återhämta dig.
Styrka och andas @Stark1

2 gillningar

Jag var så trött att jag inte kunde sätta ord på det hela. Förtryck och härskarteknik. Så är det ja.

Jag lyckades ta mig till träningen igår. Det var väldigt skönt att få ut en del av det som har byggts upp inombords.
Å ena stunden tänker jag att “äsch, det här är inte så illa. Bara att bita ihop” och sen dyker allt det jobbiga och ännu jobbigare upp. Jag är så hårt programmerad att man inte sjukskriver sig utan tuffa på. Det här är svårare för mig än vad jag trodde.

1 gillning

Jag är och har varit lika hårt programmerad. Jag fick erfara den bittra sanningen, efter att i åratal fått i mig från chefen att man får det man tål, en hjärtinfarkt - kom med en smäll. Det gick bra, mycket bra tack och lov! Men inte ett tack inte ens en jäkla blomma. Utan, kan din man hämta din dator så du från sjuksängen på sjukhuset kan slutföra? NEJ!
Härskartekniker och förtryck i papperskorgen. Se om ditt hus och det som på riktigt är värdefullt för dig. Att behandlas som dynga är inte värdefullt eller konstruktivt -för dig❤️ Din familj ff din dotter de är det som är viktigt . Det är inte heller värt något att få en infarkt eller att gå i väggen, för din arbetsplats kommer inte tacka dig. Aldrig❣️
Heja dig och kraft & styrka❣️
Du är viktig och värdefull för dem som betyder något för dig❤️

1 gillning

Du har helt rätt, ingen kommer att tacka mig för att jag sliter ut mig och förstör min hälsa. Jag spelar i ett lag där man förväntar sig att man ska ta en för laget men laget tar inte en för mig.
Hur din chef betedde sig när du blev sjuk är under all kritik. Så gör man inte. Bra att du valde att ta hand om dig själv där!
Jag har genom åren sett värdelösa chefer och bra chefer. Men jag har inte upplevt en sådan chef som jag har nu. Det känns så subtilt det hon gör. Nästan välplanerat. Det är så lätt att börja tvivla på sin egna magkänsla och upplevelse av det som händer. Kanske för att min åsikt är att man inte medvetet kan välja att behandla sina medarbetare så som hon gör.
Mina närmaste kollegor har jag ingen aning om heller var jag har. Vi ska vara ett team och arbeta tillsammans. Jag har sedan jag började här försökt hitta den där teamkänslan men jag vet inte var den gömmer sig. Majoriteten av beslut som gruppen ska ta väljer gruppen att fatta utan att jag vet om det. Någonstans förväntas det att jag ska hålla koll på när och var gruppen fattar dessa beslut men det görs inte på våra APT, det går inte ut något mail eller info på teams. Inget, nada! Jag har inte missat något heller. Man förväntar sig att jag ska vara tankeläsare. Jag vet att detta låter knäppt men så är det! På ett av avstämningsmötena sa chefen att jag måste vara en del av teamet. Jag undrar hur man gör när två personer i teamet går iväg på en fika själv och fattar ett beslut som de sedan delar med sig till alla utom mig. Jag har försökt att tackla det här genom att säga ifrån att jag vill vara med på samtalen och även att jag behöver infon när något bestäms. Svaret jag har fått var ordagrant ”du får hålla koll”. Mina kollegor anser på fullt allvar att jag ska veta när de får briljanta idéer och se till att lista ut vad de bestämmer kring dessa. Det kan vara allt mellan himmel och gjord. Från skitsaker som vilken fika vi ska ha på våra APT till hur vi ska hantera system som har kraschat i väntan på att it lyckas återställa dessa.
Alltså alla bäckar små har blivit en jäkla stor sjö nu. Jag inser nu att min ork verkligen är dränerad. Hela situationen på jobb har gjort att jag bokstavligen har känt mig dum och värdelös. Och jag är varken det ena eller det andra! Det är som att jag är intvingad i ett två fronts krig. Ett med mina kollegor och ett med min chef. I mitten står jag och vet inte vad sjutton jag ska göra!

1 gillning